Sida 33 av 44

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 03 nov 2021 12:21
av OfarligTesla
fth skrev:
Nätverket har haft en tillväxttakt på c:a 50% per år ända sedan start vilket med råge har motsvarat ökningen av den egna försäljningen, inte ens när den stora utrullningen av Model 3 inleddes blev det några egentliga negativa effekter.

Planen är nu att öka takten ytterligare, enligt vissa källor upp till 200%, vilket återigen med råge bör motsvara ökningen i den egna försäljningen och ökad användning från andra märken.

Som jag har sagt många gånger, det finns ingenting som talar för att detta kommer att innebära någon försämring, om något kan det innebära att utbyggnaden går väsentligt snabbare än vad det hade gjort annars.

Det som är fullständigt osannolikt i detta sammanhang är att Tesla skulle fatta dåliga och ogenomtänkta beslut som leder till kaos.

/fth
Ja men det kommer garanterat bli svårare att bekosta den utbyggnationen när de får in Teslapriset + 130 kr per år för bilen som bara laddar vid högtryck jämfört med 700 papp var tredje år för den som köper nybil, speciellt eftersom det är väldigt sannolikt att bilen som de får in mindre pengar för dessutom använder stolpen en längre tid. De får helt enkelt in mycket mer pengar på att sälja en bil som behöver stolpe kontra abonnemanget.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 03 nov 2021 12:23
av fth
OfarligTesla skrev:
Ja men det kommer garanterat bli svårare att bekosta den utbyggnationen när de får in Teslapriset + 130 kr per år för bilen som bara laddar vid högtryck jämfört med 700 papp var tredje år för den som köper nybil, speciellt eftersom det är väldigt sannolikt att bilen som de får in mindre pengar för dessutom använder stolpen en längre tid. De får helt enkelt in mycket mer pengar på att sälja en bil som behöver stolpe kontra abonnemanget.
Lite så resonerade jag också tidigare i tråden, att andra bilar får en massa ”gratis” som vi Tesla-ägare bekostat, men någon argumenterade då emot detta, dom 15-20,000/bil som brukar tas upp var ju med gratis laddning.

Utan fri SuC så kanske det inte är så mycket som bilarna subventionerar nätverket?

/fth

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 03 nov 2021 12:31
av OfarligTesla
fth skrev:
Lite så resonerade jag också tidigare i tråden, att andra bilar får en massa ”gratis” som vi Tesla-ägare bekostat, men någon argumenterade då emot detta, dom 15-20,000/bil som brukar tas upp var ju med gratis laddning.

Utan fri SuC så kanske det inte är så mycket som bilarna subventionerar nätverket?

/fth
Ja men vi vet ju inte om Tesla spenderat andra pengar för att bygga nätverket, de där 20k kan lika gärna ha varit bara för att täcka elen de räknade med att bilen skulle använda under sin livstid. Kan garanterat lova att en laddstation kostar tillräckligt mycket för att man inte kan skala så det aldrig är kö på resedagarna bara med intäkter från de som betalar för laddningen då.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 03 nov 2021 12:49
av fth
OfarligTesla skrev:
Ja men vi vet ju inte om Tesla spenderat andra pengar för att bygga nätverket, de där 20k kan lika gärna ha varit bara för att täcka elen de räknade med att bilen skulle använda under sin livstid. Kan garanterat lova att en laddstation kostar tillräckligt mycket för att man inte kan skala så det aldrig är kö på resedagarna bara med intäkter från de som betalar för laddningen då.
Nej, SuC är nog garanterat inte självfinansierande, men den extra kostnaden för abonnemang eller högre kWh-pris för andra märken kanske ungefär motsvarar "koncernbidraget" som nya Teslor "subventionerar" nätverket med idag?

Mora och liknande stationer kommer förstås aldrig kunna bära sina egna kostnader, men det behöver dom väl egentligen inte, det är väl nätverket i sin helhet som behöver ha rimliga kostnader och intäkter, inte varje del?

/fth

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 03 nov 2021 13:09
av OfarligTesla
fth skrev:
Nej, SuC är nog garanterat inte självfinansierande, men den extra kostnaden för abonnemang eller högre kWh-pris för andra märken kanske ungefär motsvarar "koncernbidraget" som nya Teslor "subventionerar" nätverket med idag?

Mora och liknande stationer kommer förstås aldrig kunna bära sina egna kostnader, men det behöver dom väl egentligen inte, det är väl nätverket i sin helhet som behöver ha rimliga kostnader och intäkter, inte varje del?

/fth
Ja visst kan man säga att det är nätverket som helhet som måste bära sig, men problemet blir ju att de flesta använder bara snabbladdning på långresor. Har man då ett abonnemang helt utan bindningstid innebär det ju att man får in väldigt lite extra pengar på abonnemanget i jämförelse med investeringarna som görs. Du får helt enkelt en hel del människor som använder tjänsten mycket under en kort tid (säg fjällresorna) till en låg merkostnad, att få täckning för topparna kan inte fungera med en låg merkostnad bara när man använder det då investeringen kostar året om. Skall du sitta med massa tomma stolpar större delen av tiden för att inte få kö när det är som värst sitter man med höga effektavgifter och investeringskostnader året om men nyttjandegraden är bara hög några timmar per år. Hade det varit så lätt att räkna hem hade vi haft laddstolpar överallt för det hade varit en guldgruva för de som driver dem.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 03 nov 2021 13:26
av Maw
OfarligTesla skrev:
fth skrev:
Nej, SuC är nog garanterat inte självfinansierande, men den extra kostnaden för abonnemang eller högre kWh-pris för andra märken kanske ungefär motsvarar "koncernbidraget" som nya Teslor "subventionerar" nätverket med idag?

Mora och liknande stationer kommer förstås aldrig kunna bära sina egna kostnader, men det behöver dom väl egentligen inte, det är väl nätverket i sin helhet som behöver ha rimliga kostnader och intäkter, inte varje del?

/fth
Ja visst kan man säga att det är nätverket som helhet som måste bära sig, men problemet blir ju att de flesta använder bara snabbladdning på långresor. Har man då ett abonnemang helt utan bindningstid innebär det ju att man får in väldigt lite extra pengar på abonnemanget i jämförelse med investeringarna som görs. Du får helt enkelt en hel del människor som använder tjänsten mycket under en kort tid (säg fjällresorna) till en låg merkostnad, att få täckning för topparna kan inte fungera med en låg merkostnad bara när man använder det då investeringen kostar året om. Skall du sitta med massa tomma stolpar större delen av tiden för att inte få kö när det är som värst sitter man med höga effektavgifter och investeringskostnader året om men nyttjandegraden är bara hög några timmar per år. Hade det varit så lätt att räkna hem hade vi haft laddstolpar överallt för det hade varit en guldgruva för de som driver dem.
Tesla verkar vara ganska skickliga på att tjäna pengar, vi behöver nog inte oroa oss för att de skulle förlora på att öppna.. :D

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 03 nov 2021 13:37
av ONSatan
Maw skrev:
Tesla verkar vara ganska skickliga på att tjäna pengar, vi behöver nog inte oroa oss för att de skulle förlora på att öppna.. :D
Fast det i sig är väl inte "lugnande"?
De kanske struntar i sin USP för "storhelgsladdarna" och bedömmer att man inte KAN bli märket för massan. Bättre att skörda där man är bra?

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 03 nov 2021 13:46
av Maw
ONSatan skrev:
Maw skrev:
Tesla verkar vara ganska skickliga på att tjäna pengar, vi behöver nog inte oroa oss för att de skulle förlora på att öppna.. :D
Fast det i sig är väl inte "lugnande"?
De kanske struntar i sin USP för "storhelgsladdarna" och bedömmer att man inte KAN bli märket för massan. Bättre att skörda där man är bra?
Men vad tyder på att det skulle vara så?

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 03 nov 2021 13:46
av fth
ONSatan skrev:
Fast det i sig är väl inte "lugnande"?
De kanske struntar i sin USP för "storhelgsladdarna" och bedömmer att man inte KAN bli märket för massan. Bättre att skörda där man är bra?
Jag tror inte man behöver oroa sig, för att vara ett företag helt utan PR-avdelning så är Tesla extremt bra på marknadsföring.

En massa sportlovsfirande barnfamiljer som står och köar vid SuC och svär över Tesla är inte bra reklam. ;)

/fth

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 03 nov 2021 13:49
av fth
Maw skrev:
Men vad tyder på att det skulle vara så?
Precis, ingenting vad jag kan se, i så fall skulle Tesla aldrig ha byggt Mora et al öht.

Tesla har helt klart ambitionen att det skall gå att köra smärtfritt via SuC överallt och när som helst.

Dom når inte riktigt 100% idag, men dom är dj-t nära, jag är också helt säker på att dom inte har några planer på att sänka sin ambitionsnivå. ;)

/fth

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 03 nov 2021 15:06
av OfarligTesla
fth skrev:
Jag tror inte man behöver oroa sig, för att vara ett företag helt utan PR-avdelning så är Tesla extremt bra på marknadsföring.

En massa sportlovsfirande barnfamiljer som står och köar vid SuC och svär över Tesla är inte bra reklam. ;)

/fth
Fast det handlar inte bara om risken för kö, det handlar om att det riskerar att bli så att per station som används vid just resehelgerna så är intäkterna inte desamma beroende på vem som använder den. Tesla får ju riktigt stora intäkter från bilförsäljningen som kan sponsra utbyggnationen och jag har svårt att se att 130 kr den månaden man använder nätverket tungt skulle kunna kompensera för det. Det innebär att man får betala ett högre pris än man hade behövt när man köper en Tesla, bara för att andra skall få ladda billigt.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 03 nov 2021 15:34
av fth
OfarligTesla skrev:
Fast det handlar inte bara om risken för kö, det handlar om att det riskerar att bli så att per station som används vid just resehelgerna så är intäkterna inte desamma beroende på vem som använder den. Tesla får ju riktigt stora intäkter från bilförsäljningen som kan sponsra utbyggnationen och jag har svårt att se att 130 kr den månaden man använder nätverket tungt skulle kunna kompensera för det. Det innebär att man får betala ett högre pris än man hade behövt när man köper en Tesla, bara för att andra skall få ladda billigt.
Under förutsättning att SuC kommer funka lika bra som tidigare så har jag faktiskt inget problem med att i viss mån subventionera andra märken.

Sen måste man väl rimligen också räkna dom nya pengarna från andra märken på marginalen, investeringarna kan ju till stor del anses vara redan gjorda med "Tesla-pengar", varje ytterligare krona på toppen i intäkter är ju nästan bara vinst.

/fth

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 03 nov 2021 16:09
av Maw
OfarligTesla skrev:
fth skrev:
Jag tror inte man behöver oroa sig, för att vara ett företag helt utan PR-avdelning så är Tesla extremt bra på marknadsföring.

En massa sportlovsfirande barnfamiljer som står och köar vid SuC och svär över Tesla är inte bra reklam. ;)

/fth
Fast det handlar inte bara om risken för kö, det handlar om att det riskerar att bli så att per station som används vid just resehelgerna så är intäkterna inte desamma beroende på vem som använder den. Tesla får ju riktigt stora intäkter från bilförsäljningen som kan sponsra utbyggnationen och jag har svårt att se att 130 kr den månaden man använder nätverket tungt skulle kunna kompensera för det. Det innebär att man får betala ett högre pris än man hade behövt när man köper en Tesla, bara för att andra skall få ladda billigt.
Varför tror du att det (fortfarande) går stora pengar från bilförsäljningen rakt in i SuC-nätverket? Jag tror tvärt om att Tesla numera kan tjäna pengar på SuC, åtminstone om de får upp volymen med hjälp av bilar från andra märken.

Kanske är det snarare så att din nästa nya Tesla är sponsrad av intäkter från SuC? ;)

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 03 nov 2021 16:17
av zyax
Jag är positiv, tror att det kommer funka, men det som någon tidigare sagt så blir det antagligen lite mindre trevligt när det är helg och någon sub-100kW-bil står och laddar länge och kanske även tar upp 2 platser pga fel sida på laddporten. Att Tesla satt den på fel sida från början kan man komma dragandes med som vissa har försökt, men vad är det för argument när det är Teslas nätverk.
På det stora hela tror jag att det blir bra, hade hellre sett minuttaxa för alla bilar som inte klarar maxfart 100kw+ och kWh-taxa för de som klarar detta (att vissa bilar laddar långsammare mot 100% eller mot slutet av sitt billiv ska man dock inte drabbas av, men att ha maxfart på 50-60kW drabbar alla som ska snabbladda när det är trångt.

Antagligen upptäcker Tesla detta senare och öppnar ett fåtal i Sverige. Kan tänka mig att Markaryd, Jököping, Kristinehamn t ex blir öppnade direkt och där ser jag inga större problem, på dessa ställen finns dessutom andra laddare. Mora, Kalmar, Ödeshög och Sillekrog m fl kan aldrig öppna i nuvarande skick det kommer aldrig ske före en massiv utbyggnad.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 03 nov 2021 16:21
av Niklas Z
Maw skrev:
Varför tror du att det (fortfarande) går stora pengar från bilförsäljningen rakt in i SuC-nätverket? Jag tror tvärt om att Tesla numera kan tjäna pengar på SuC, åtminstone om de får upp volymen med hjälp av bilar från andra märken.

Kanske är det snarare så att din nästa nya Tesla är sponsrad av intäkter från SuC? ;)
Uppenbarligen gick det pengar på den tiden SuC-laddning var gratis, men det är ju rätt många år sedan. Jag tror också att när Tesla nu har knuffat upp priset till runt 4 kr/kWh så är läget annorlunda.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 03 nov 2021 16:45
av Dexter
Jag kommer ihåg i somras när jag var i Tyskland och skulle ladda på vissa SuC så kom det upp text i skärmen att man skulle "ladda till max 80% pga hög belastning på SuC".
Det var ca 20min väntetid på de som kom efter mig.
Jag hade tur och tog sista platsen bland alla Teslorna.
Vet ej om det som kom upp i skärmen om max 80% laddning bara var en rekommendation eller man får en straffavgift om man laddar över 80%?
Någon känner till det och råkat ut för samma sak?
Det kommer nog bli lite oftare när det öppnas upp för alla.
Men det får vi nog leva med så alla kan ladda sina elbilar.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 03 nov 2021 16:52
av MWall
zyax skrev:
Jag är positiv, tror att det kommer funka, men det som någon tidigare sagt så blir det antagligen lite mindre trevligt när det är helg och någon sub-100kW-bil står och laddar länge och kanske även tar upp 2 platser pga fel sida på laddporten. Att Tesla satt den på fel sida från början kan man komma dragandes med som vissa har försökt, men vad är det för argument när det är Teslas nätverk.
På det stora hela tror jag att det blir bra, hade hellre sett minuttaxa för alla bilar som inte klarar maxfart 100kw+ och kWh-taxa för de som klarar detta (att vissa bilar laddar långsammare mot 100% eller mot slutet av sitt billiv ska man dock inte drabbas av, men att ha maxfart på 50-60kW drabbar alla som ska snabbladda när det är trångt.

Antagligen upptäcker Tesla detta senare och öppnar ett fåtal i Sverige. Kan tänka mig att Markaryd, Jököping, Kristinehamn t ex blir öppnade direkt och där ser jag inga större problem, på dessa ställen finns dessutom andra laddare. Mora, Kalmar, Ödeshög och Sillekrog m fl kan aldrig öppna i nuvarande skick det kommer aldrig ske före en massiv utbyggnad.

Det här med att folk är rädda för långsamladdande bilar är lite konstigt. De har i regel små batterier också. Och dessutom används de väl sällan på långresor längre?

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 03 nov 2021 17:03
av frippe
MWall skrev:
zyax skrev:
Jag är positiv, tror att det kommer funka, men det som någon tidigare sagt så blir det antagligen lite mindre trevligt när det är helg och någon sub-100kW-bil står och laddar länge och kanske även tar upp 2 platser pga fel sida på laddporten. Att Tesla satt den på fel sida från början kan man komma dragandes med som vissa har försökt, men vad är det för argument när det är Teslas nätverk.
På det stora hela tror jag att det blir bra, hade hellre sett minuttaxa för alla bilar som inte klarar maxfart 100kw+ och kWh-taxa för de som klarar detta (att vissa bilar laddar långsammare mot 100% eller mot slutet av sitt billiv ska man dock inte drabbas av, men att ha maxfart på 50-60kW drabbar alla som ska snabbladda när det är trångt.

Antagligen upptäcker Tesla detta senare och öppnar ett fåtal i Sverige. Kan tänka mig att Markaryd, Jököping, Kristinehamn t ex blir öppnade direkt och där ser jag inga större problem, på dessa ställen finns dessutom andra laddare. Mora, Kalmar, Ödeshög och Sillekrog m fl kan aldrig öppna i nuvarande skick det kommer aldrig ske före en massiv utbyggnad.

Det här med att folk är rädda för långsamladdande bilar är lite konstigt. De har i regel små batterier också. Och dessutom används de väl sällan på långresor längre?
Äldre Model s och x har stora batterier, lite långsam laddning och används flitigt på långresor.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 03 nov 2021 17:05
av MWall
frippe skrev:
MWall skrev:
zyax skrev:
Jag är positiv, tror att det kommer funka, men det som någon tidigare sagt så blir det antagligen lite mindre trevligt när det är helg och någon sub-100kW-bil står och laddar länge och kanske även tar upp 2 platser pga fel sida på laddporten. Att Tesla satt den på fel sida från början kan man komma dragandes med som vissa har försökt, men vad är det för argument när det är Teslas nätverk.
På det stora hela tror jag att det blir bra, hade hellre sett minuttaxa för alla bilar som inte klarar maxfart 100kw+ och kWh-taxa för de som klarar detta (att vissa bilar laddar långsammare mot 100% eller mot slutet av sitt billiv ska man dock inte drabbas av, men att ha maxfart på 50-60kW drabbar alla som ska snabbladda när det är trångt.

Antagligen upptäcker Tesla detta senare och öppnar ett fåtal i Sverige. Kan tänka mig att Markaryd, Jököping, Kristinehamn t ex blir öppnade direkt och där ser jag inga större problem, på dessa ställen finns dessutom andra laddare. Mora, Kalmar, Ödeshög och Sillekrog m fl kan aldrig öppna i nuvarande skick det kommer aldrig ske före en massiv utbyggnad.

Det här med att folk är rädda för långsamladdande bilar är lite konstigt. De har i regel små batterier också. Och dessutom används de väl sällan på långresor längre?
Äldre Model s och x har stora batterier, lite långsam laddning och används flitigt på långresor.

Det har väl inget med "Tesla låter andra ladda på SuC" att göra?

Så långsamt laddar de inte heller för den delen. Och så många är de inte heller numera. Relativt antalet bilar totalt och antalet SuC.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 03 nov 2021 17:14
av fth
Dexter skrev:
Jag kommer ihåg i somras när jag var i Tyskland och skulle ladda på vissa SuC så kom det upp text i skärmen att man skulle "ladda till max 80% pga hög belastning på SuC".
Det var ca 20min väntetid på de som kom efter mig.
Jag hade tur och tog sista platsen bland alla Teslorna.
Vet ej om det som kom upp i skärmen om max 80% laddning bara var en rekommendation eller man får en straffavgift om man laddar över 80%?
Någon känner till det och råkat ut för samma sak?
Det kommer nog bli lite oftare när det öppnas upp för alla.
Men det får vi nog leva med så alla kan ladda sina elbilar.
Det där händer på alla SuC med hög belastning, du kan höja till valfri önskad SoC utan konsekvenser (annat än arga blickar från väntande Tesla-förare).

/fth

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 03 nov 2021 17:17
av zyax
MWall skrev:
zyax skrev:
Jag är positiv, tror att det kommer funka, men det som någon tidigare sagt så blir det antagligen lite mindre trevligt när det är helg och någon sub-100kW-bil står och laddar länge och kanske även tar upp 2 platser pga fel sida på laddporten. Att Tesla satt den på fel sida från början kan man komma dragandes med som vissa har försökt, men vad är det för argument när det är Teslas nätverk.
På det stora hela tror jag att det blir bra, hade hellre sett minuttaxa för alla bilar som inte klarar maxfart 100kw+ och kWh-taxa för de som klarar detta (att vissa bilar laddar långsammare mot 100% eller mot slutet av sitt billiv ska man dock inte drabbas av, men att ha maxfart på 50-60kW drabbar alla som ska snabbladda när det är trångt.

Antagligen upptäcker Tesla detta senare och öppnar ett fåtal i Sverige. Kan tänka mig att Markaryd, Jököping, Kristinehamn t ex blir öppnade direkt och där ser jag inga större problem, på dessa ställen finns dessutom andra laddare. Mora, Kalmar, Ödeshög och Sillekrog m fl kan aldrig öppna i nuvarande skick det kommer aldrig ske före en massiv utbyggnad.

Det här med att folk är rädda för långsamladdande bilar är lite konstigt. De har i regel små batterier också. Och dessutom används de väl sällan på långresor längre?
ID.3 har en variant som bara klarar 50kW. Om de används eller inte vet jag inte, men de kallar det för snabbladdning.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 03 nov 2021 17:23
av Maw
zyax skrev:
Jag är positiv, tror att det kommer funka, men det som någon tidigare sagt så blir det antagligen lite mindre trevligt när det är helg och någon sub-100kW-bil står och laddar länge och kanske även tar upp 2 platser pga fel sida på laddporten. Att Tesla satt den på fel sida från början kan man komma dragandes med som vissa har försökt, men vad är det för argument när det är Teslas nätverk.
På det stora hela tror jag att det blir bra, hade hellre sett minuttaxa för alla bilar som inte klarar maxfart 100kw+ och kWh-taxa för de som klarar detta (att vissa bilar laddar långsammare mot 100% eller mot slutet av sitt billiv ska man dock inte drabbas av, men att ha maxfart på 50-60kW drabbar alla som ska snabbladda när det är trångt.

Antagligen upptäcker Tesla detta senare och öppnar ett fåtal i Sverige. Kan tänka mig att Markaryd, Jököping, Kristinehamn t ex blir öppnade direkt och där ser jag inga större problem, på dessa ställen finns dessutom andra laddare. Mora, Kalmar, Ödeshög och Sillekrog m fl kan aldrig öppna i nuvarande skick det kommer aldrig ske före en massiv utbyggnad.
Helt rätt.
Vad gäller laddportens placering så tycker jag som icke Teslaägare ändå att vänster bak känns som en naturlig plats för en bil med ratten på vänster sida. Absoluta majoriteten av in- och urkopplingarna sker ju när man är på väg till eller från förarsätet och då är vänster bak perfekt. Att min Polestar också har sin laddport på vänster bak har absolut inget med min uppfattning i saken att göra.. :D

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 03 nov 2021 17:26
av Mickep
Jag tycker egentligen inte att man bör ladda över 80% på en supersnabbladdare, för att hastigheten hos vissa bilar (fåtal undantagna) är så låg att de skulle kunna laddda på andra laddare.

ang minsta id3 så har 45 versionen försvunnit. (det var egentligen en mjukvarulåst 58 kWh bil). den minsta som de har laddar i 120 kW. (inte supersnabbt men jämförbart med gamla s och x, men självklart inte i närheten av 3 och y) men jag skulle inte säga att de skulle skämmas.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 03 nov 2021 17:37
av zyax
frippe skrev:
MWall skrev:
zyax skrev:
Jag är positiv, tror att det kommer funka, men det som någon tidigare sagt så blir det antagligen lite mindre trevligt när det är helg och någon sub-100kW-bil står och laddar länge och kanske även tar upp 2 platser pga fel sida på laddporten. Att Tesla satt den på fel sida från början kan man komma dragandes med som vissa har försökt, men vad är det för argument när det är Teslas nätverk.
På det stora hela tror jag att det blir bra, hade hellre sett minuttaxa för alla bilar som inte klarar maxfart 100kw+ och kWh-taxa för de som klarar detta (att vissa bilar laddar långsammare mot 100% eller mot slutet av sitt billiv ska man dock inte drabbas av, men att ha maxfart på 50-60kW drabbar alla som ska snabbladda när det är trångt.

Antagligen upptäcker Tesla detta senare och öppnar ett fåtal i Sverige. Kan tänka mig att Markaryd, Jököping, Kristinehamn t ex blir öppnade direkt och där ser jag inga större problem, på dessa ställen finns dessutom andra laddare. Mora, Kalmar, Ödeshög och Sillekrog m fl kan aldrig öppna i nuvarande skick det kommer aldrig ske före en massiv utbyggnad.

Det här med att folk är rädda för långsamladdande bilar är lite konstigt. De har i regel små batterier också. Och dessutom används de väl sällan på långresor längre?
Äldre Model s och x har stora batterier, lite långsam laddning och används flitigt på långresor.
Som jag skrev så hade jag hellre sett minuttaxa för de bilar som inte ens är skapta för laddning under 100kW, men som betalmodellen ser ut kan ju inte Tesla veta det att det är en ID.3 med litet batteri tyvärr. Detta gäller ju egentligen alla laddstationer, det är bättre om laddkurvor etc är så optimerade som möjligt så länge det inte finns så många laddare. Den dagen laddarna är i överflöd precis som det är på vissa SuC så är det inte ett problem att någon står för länge.

Det bästa är väl om SuC-fabriken i Kina sprutar ut nya laddare och Tesla sätter upp i rasande takt, gärna då med bidrag så att de får upp fler laddare än de annars hade fått upp.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 03 nov 2021 18:07
av OfarligTesla
fth skrev:
Under förutsättning att SuC kommer funka lika bra som tidigare så har jag faktiskt inget problem med att i viss mån subventionera andra märken.

Sen måste man väl rimligen också räkna dom nya pengarna från andra märken på marginalen, investeringarna kan ju till stor del anses vara redan gjorda med "Tesla-pengar", varje ytterligare krona på toppen i intäkter är ju nästan bara vinst.

/fth
Nja det blir lite konstigt att resonera så, för det första krävs det samma skalning av laddstolpar som tidigare när det kommer in fler bilar (Tesla och andra). Givet att folk skall få tillgång året om så finns det ingen direkt överkapacitet idag på många ställen då de någon gång på året blir utnyttjade. De som finns idag räcker till de bilar som finns idag, tillkommer det bilar behöver det byggas fler stolpar. Om man då säger att dagens stolpar redan är betalda av dagens bilar är det de tillkommande bilarna som skall finansiera de tillkommande stolparna så då måste den kalkylen gå ihop. Nu lär det väl vara billigare att skala upp befintliga stationer än att bygga helt nya men det lär inte gå att göra hur mycket som helst och effektavgifter går upp med fler stolpar osv.

Räknar vi sen in laddhastighet och förbrukning så blir det så att andra märken till större delen också tar längre tid på sig att ladda än de nya bilarna som Tesla säljer, vilket påverkar hur många stolpar som krävs för att det inte skall bli kö väldigt mycket.
Maw skrev:
Varför tror du att det (fortfarande) går stora pengar från bilförsäljningen rakt in i SuC-nätverket? Jag tror tvärt om att Tesla numera kan tjäna pengar på SuC, åtminstone om de får upp volymen med hjälp av bilar från andra märken.

Kanske är det snarare så att din nästa nya Tesla är sponsrad av intäkter från SuC? ;)
Därför att det laddmönstret de flesta har inte ger några stora pengar på ett år, likväl så måste det finnas en stolpe till alla på stugbytardagen under sportlovet. Eller när alla åker genom Danmark på sommaren osv.