Respektive bilimportör väljer om/vad de lägger in som ”landsstandard”. Så det kan ofta skilja lite på tillval/paket/paketinnehåll på samma bil i olika länder.
Sen kan varje återförsäljare välja att lägga in egen ”leveransutrustning” som ingår hos just de, t ex just gummimattor, stänkskydd, 1:a förband, isskrapa osv.
Därav att det inte alltid är helt enkelt att jämföra bilar/priser mellan t ex olika länder. Då man behöver ”kompensera” i jämförelsen mellan utföranden då.
Re: VW ID.4
Postat: 02 jun 2021 18:43
av martinot
taliz skrev:
Fick både textil och gummimattor till min bas-1st. Var faktiskt lite förvånad, brukar ju kosta extra.
Men ingen schuko-typ2, det får man inte i Sverige. Däremot i Norge och Finland av nån anledning. Undra hur dom tänkte där?
Inget problem för mig dock, sparade ju min Tesla UMC.
Ja, det var verkligen snålt (sedan önskar jag att Tesla och andra skulle gå tillbaka till 3-fas istället för snåla med endast 1-fas).
En portabel EVSE borde verkligen ingå som standard med alla elbilar, oavsett land, precis som bogserfäste och varningstriangel.
Re: VW ID.4
Postat: 02 jun 2021 20:04
av Mickep
Det borde man kunna gå att köpa (eller deala sig till). Mattor är svindyra så det var inte snålt men tror många skulle gärna vilja ladda så bilen går att ANVÄNDA istället.
Re: VW ID.4
Postat: 02 jun 2021 23:13
av martinot
Mickep skrev:
Det borde man kunna gå att köpa (eller deala sig till). Mattor är svindyra så det var inte snålt men tror många skulle gärna vilja ladda så bilen går att ANVÄNDA istället.
Jo, håller med. Kan förstå att inte alla typer av mattor ingår.
Att köpa till en mobile EVSE är ju inget som helst problem. Finns hur många som helst olika varianter och fabrikat. Är ju standard Typ2, så måste inte ens vara från VAG/VW.
Nu är jag hemma och kollat igenom!
Så det är schuko-type2 och type2-type2.
Lastnät för golvet och även ett lastnät för ryggen!
Sedan fanns det första hjälpen, reflexväst och en kompressor samt fyllning.
Golvmattor i ganska tjockt gummi med ID.4/VW på sig.
Detta medföljde då en Tech i Finland.
*tjusiga bilder*
PS.. kan jag nu också få "elbilist" under mitt namn?
Klicka på länken uppe i högra hörnet för att registrera dig som elbilsägare
Re: VW ID.4
Postat: 03 jun 2021 20:30
av Dexter
Ingen trevligt video klipp från tyska nextmove.
Pengar tillbaka: VW betalar 20 miljoner euro till ID.3 & ID.4-köpare på grund av värmepumpfel.
Deras vintertest:
Lite lång video på tyska:
Frågan är om det gäller bara tyska kunder?
Re: VW ID.4
Postat: 03 jun 2021 22:27
av taliz
Dexter skrev:
Ingen trevligt video klipp från tyska nextmove.
Pengar tillbaka: VW betalar 20 miljoner euro till ID.3 & ID.4-köpare på grund av värmepumpfel.
Deras vintertest:
Lite lång video på tyska:
Frågan är om det gäller bara tyska kunder?
Vad är det dom säger? Att värmepumpen inte funkar på vintern?
Kanske därför min var så törstig när det var kallt då.
Re: VW ID.4
Postat: 03 jun 2021 22:43
av MrRun
Handlar det inte mest om att dom överdrivit hur bra den är. Speciellt vid riktigt kalla temperaturer (då värmepumpar de facto inte är så bra).
Eller är det en värmepumpsgate där dom fifflat med siffrorna.
Re: VW ID.4
Postat: 03 jun 2021 22:43
av Dexter
taliz skrev:
Dexter skrev:
Ingen trevligt video klipp från tyska nextmove.
Pengar tillbaka: VW betalar 20 miljoner euro till ID.3 & ID.4-köpare på grund av värmepumpfel.
Deras vintertest:
Lite lång video på tyska:
Frågan är om det gäller bara tyska kunder?
Vad är det dom säger? Att värmepumpen inte funkar på vintern?
Kanske därför min var så törstig när det var kallt då.
Värmepumpen fungerar visst men av någon anledning så kommer man längre med en bil som inte har en sådan installerad säger de.
Förbrukningen var oftast högre om man har värmepump också.
Bara på vintern alltså.
Kunderna har ju betalat extra för värmepumpen så de skulle komma 30% längre men så får de kortare räckvidd istället.
Så tydligen skulle de få pengar tillbaka av VW i Tyskland som plåster på såren.
Tråkigt om det är så att värmepumpen förkortar räckvidden.
Re: VW ID.4
Postat: 03 jun 2021 22:47
av martinot
Hmm...
Byter precis från en M3 med elvärme till en med VP. Skulle ju inte vara roligt om man fick kortare räckvidd när det var som kallast (då räckvidden redan är som allra kortast).
Hoppas att detta inte är något generellt problem på alla elbilar med VP!
Re: VW ID.4
Postat: 03 jun 2021 22:52
av Dexter
martinot skrev:
Hmm...
Byter precis från en M3 med elvärme till en med VP. Skulle ju inte vara roligt om man fick kortare räckvidd när det var som kallast (då räckvidden redan är som allra kortast).
Hoppas att detta inte är något generellt problem på alla elbilar med VP!
Kanske det är så med tesla också man vet aldrig säkert.
En ny variant på "Diesel-Gate"?
Ska det heta "VP-Gate" det nya?
Byter precis från en M3 med elvärme till en med VP. Skulle ju inte vara roligt om man fick kortare räckvidd när det var som kallast (då räckvidden redan är som allra kortast).
Hoppas att detta inte är något generellt problem på alla elbilar med VP!
Kanske det är så med tesla också man vet aldrig säkert.
En ny variant på "Diesel-Gate"?
Ska det heta "VP-Gate" det nya?
Även PS2 verkar ha problem med räckvidden på vintern:
Byter precis från en M3 med elvärme till en med VP. Skulle ju inte vara roligt om man fick kortare räckvidd när det var som kallast (då räckvidden redan är som allra kortast).
Hoppas att detta inte är något generellt problem på alla elbilar med VP!
Kanske det är så med tesla också man vet aldrig säkert.
En ny variant på "Diesel-Gate"?
Ska det heta "VP-Gate" det nya?
Även PS2 verkar ha problem med räckvidden på vintern:
Jag tror alla bilar har svårt att klara sin wltp i vardagskörning. Särskilt på vintern. Oavsett om det är BEV eller ICE...
Re: VW ID.4
Postat: 04 jun 2021 11:05
av Kubi
Det blev lite körning igår. Blandat 50/80/100 vägar.
A/C på 19,5c. Utomhus temp cirka 21c.
Mode: comfort.
19".
Helt godkända siffror!
Edit: hela resan på B och mestadels ACC aktiverat.
Re: VW ID.4
Postat: 04 jun 2021 11:08
av Dodde
Kubi skrev:
Det blev lite körning igår. Blandat 50/80/100 vägar.
A/C på 19,5c. Utomhus temp cirka 21c.
Mode: comfort.
19".
Helt godkända siffror!
Mycket bra!
Re: VW ID.4
Postat: 04 jun 2021 11:20
av RagWal
martinot skrev:
Hmm...
Byter precis från en M3 med elvärme till en med VP. Skulle ju inte vara roligt om man fick kortare räckvidd när det var som kallast (då räckvidden redan är som allra kortast).
Hoppas att detta inte är något generellt problem på alla elbilar med VP!
Tyvärr är det ju så att när det är som kallast (typ -20grC eller kallare) så ger den inte mer värme än "direktel".
Dock ger den avsevärt "billigare" värme runt 0an.
En jobbig effekt av detta är att "försämringen" i räckvidd mellan 0 och -20 är större med värmepump.
Jag insåg detta då jag med min direktelvärmda M3a åkte till fjällen tidigare i år. Mora -10 gr C och -25 när vi kom fram. Räckvidden föll fort på slutet. Hade varit ännu större fall om man haft värmepump. Naturligtvis hade jag kommit längre, men överraskningseffekten blivit mer påtaglig.
Naturligtvis hade jag hellre haft en bil med VP, men var observant vid långresor i vinterklimat.
Re: VW ID.4
Postat: 04 jun 2021 11:49
av taliz
Kubi skrev:
Det blev lite körning igår. Blandat 50/80/100 vägar.
A/C på 19,5c. Utomhus temp cirka 21c.
Mode: comfort.
19".
Helt godkända siffror!
Edit: hela resan på B och mestadels ACC aktiverat.
20,5 hamnade jag på sist, och det var långt ifrån rallykörning.
Nuddar ni knappt gaspedalen eller?
Re: VW ID.4
Postat: 04 jun 2021 12:03
av heldiggrisen
taliz skrev:
Kubi skrev:
Det blev lite körning igår. Blandat 50/80/100 vägar.
A/C på 19,5c. Utomhus temp cirka 21c.
Mode: comfort.
19".
Helt godkända siffror!
Edit: hela resan på B och mestadels ACC aktiverat.
20,5 hamnade jag på sist, och det var långt ifrån rallykörning.
Nuddar ni knappt gaspedalen eller?
7 mil på 1,5 timme är ”Tour de France-tempo”
Re: VW ID.4
Postat: 04 jun 2021 12:10
av martinot
RagWal skrev:
martinot skrev:
Hmm...
Byter precis från en M3 med elvärme till en med VP. Skulle ju inte vara roligt om man fick kortare räckvidd när det var som kallast (då räckvidden redan är som allra kortast).
Hoppas att detta inte är något generellt problem på alla elbilar med VP!
Tyvärr är det ju så att när det är som kallast (typ -20grC eller kallare) så ger den inte mer värme än "direktel".
Dock ger den avsevärt "billigare" värme runt 0an.
En jobbig effekt av detta är att "försämringen" i räckvidd mellan 0 och -20 är större med värmepump.
Jag insåg detta då jag med min direktelvärmda M3a åkte till fjällen tidigare i år. Mora -10 gr C och -25 när vi kom fram. Räckvidden föll fort på slutet. Hade varit ännu större fall om man haft värmepump. Naturligtvis hade jag kommit längre, men överraskningseffekten blivit mer påtaglig.
Naturligtvis hade jag hellre haft en bil med VP, men var observant vid långresor i vinterklimat.
Bra att tänka på! Kan dock absolut leva med det.
Så länge som Teslas VP-lösning/octovalve ser till att de inte drar mer energi än elektrisk direkt värme så är det helt OK (hade däremot inte velat ha VP om jag hade haft en bil på MEB-plattformen, som tydligen har en negativ effektivisering och energibesparing i dessa lägen).
Känner mig lite lugnare nu. Hoppas dock att de fått ordning på VP-tekniken och kvaliteten på de delarna (var ju en hel del tekniska problem och strul i vintras).
Re: VW ID.4
Postat: 04 jun 2021 12:15
av Hoppsan_84
ID.4 är i Sverige utrustad med 6kw (om jag minns rätt) värme element utöver VP. Killgissar att den inte bara värmer batteriet men vem vet.
Re: VW ID.4
Postat: 04 jun 2021 12:38
av Kubi
heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
Kubi skrev:
Det blev lite körning igår. Blandat 50/80/100 vägar.
A/C på 19,5c. Utomhus temp cirka 21c.
Mode: comfort.
19".
Helt godkända siffror!
Edit: hela resan på B och mestadels ACC aktiverat.
20,5 hamnade jag på sist, och det var långt ifrån rallykörning.
Nuddar ni knappt gaspedalen eller?
7 mil på 1,5 timme är ”Tour de France-tempo”
Slingriga skärgårdsvägar med massor av upp och ner, några motorleder och motorvägar
Re: VW ID.4
Postat: 04 jun 2021 14:36
av heldiggrisen
Kubi skrev:
heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
Kubi skrev:
Det blev lite körning igår. Blandat 50/80/100 vägar.
A/C på 19,5c. Utomhus temp cirka 21c.
Mode: comfort.
19".
Helt godkända siffror!
Edit: hela resan på B och mestadels ACC aktiverat.
20,5 hamnade jag på sist, och det var långt ifrån rallykörning.
Nuddar ni knappt gaspedalen eller?
7 mil på 1,5 timme är ”Tour de France-tempo”
Slingriga skärgårdsvägar med massor av upp och ner, några motorleder och motorvägar
Det var ingen kritik av din körning, mer en förklaring varför du hamnade på 13,4/100.
Re: VW ID.4
Postat: 04 jun 2021 14:46
av ObscureEconomist
Är det ingen som kört 20+ mil i 110 km/h som kan lägga upp lite förbrukningssiffror?
Fick varken id4 eller enyaq under 20 kwh/100 km då jag testade dessa över natten.
Re: VW ID.4
Postat: 04 jun 2021 14:54
av heldiggrisen
ObscureEconomist skrev:
Är det ingen som kört 20+ mil i 110 km/h som kan lägga upp lite förbrukningssiffror?
Fick varken id4 eller enyaq under 20 kwh/100 km då jag testade dessa över natten.