Sida 33 av 239

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 09 jul 2021 13:24
av Tellus
SwedishAdvocate skrev:
M3apan skrev:
taliz skrev:
Airbus kör med joystick i sina plan, för de anser att det är bättre.
Boeing kör med yoke i sina plan, för de anser att det är bättre.
Jag vill styra min model S plaid superextraplusspluss med en TAC-2 (bästa joysticken ever!)
Jag tyckte knapparna höll lite dåligt... ;)
Man fick öppna upp och slipa lite och lägga nått mellan så inte slaglängden blev så lång. Slick stick va också skön!

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 09 jul 2021 13:58
av wector
HenrikC skrev:
Saab hade väl en demobil med joystick en gång i tiden?

Själv tycker jag att man borde ha som för sidrodret på flygplan: pedaler. Helst med integrerad styr/broms/gaspedal för true one pedal driving utan ratt eller yoke.
Hehe eller som i en traktor med höger/vänster styrbroms Bild

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 09 jul 2021 14:19
av frippz
Helvete! Nu blev jag villrådig. Man kan beställa en Model Y för leverans i september nu, men tusenlappen i beställningsavgift ryker på min Model S. Lätt att blir irriterad på Tesla ibland. :evil:

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 09 jul 2021 15:24
av Gustafsson
frippz skrev:
Helvete! Nu blev jag villrådig. Man kan beställa en Model Y för leverans i september nu, men tusenlappen i beställningsavgift ryker på min Model S. Lätt att blir irriterad på Tesla ibland. :evil:
Pratat med säljaren?
Borde väl gå att slippa tusingen om man ändrar till en annan bil.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 09 jul 2021 18:27
av mans71
frippz skrev:
...
Älskar din signatur! :lol:

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 09 jul 2021 19:00
av frippz
Gustafsson skrev:
frippz skrev:
Helvete! Nu blev jag villrådig. Man kan beställa en Model Y för leverans i september nu, men tusenlappen i beställningsavgift ryker på min Model S. Lätt att blir irriterad på Tesla ibland. :evil:
Pratat med säljaren?
Borde väl gå att slippa tusingen om man ändrar till en annan bil.
Jag gjorde faktiskt det. Det gick inte. Genomkass. Sket i det och lade en ny beställning. Vill bara bli av med min gamla E-klass med slitna bromsar och dyra diesel.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 09 jul 2021 19:23
av OfarligTesla
frippz skrev:
Jag gjorde faktiskt det. Det gick inte. Genomkass. Sket i det och lade en ny beställning. Vill bara bli av med min gamla E-klass med slitna bromsar och dyra diesel.
Det går jättebra, bara att hänvisa till ångerrätten enligt distansavtalslagen. Själv har jag kvar min S order utifall jag blir inspirerad att byta till den efter en provkörning.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 09 jul 2021 19:59
av renes
OfarligTesla skrev:
frippz skrev:
Jag gjorde faktiskt det. Det gick inte. Genomkass. Sket i det och lade en ny beställning. Vill bara bli av med min gamla E-klass med slitna bromsar och dyra diesel.
Det går jättebra, bara att hänvisa till ångerrätten enligt distansavtalslagen. Själv har jag kvar min S order utifall jag blir inspirerad att byta till den efter en provkörning.
Kanske bara gäller privatköp?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 09 jul 2021 20:30
av OfarligTesla
renes skrev:
Kanske bara gäller privatköp?
Ja det såklart, tänkte inte på att det kanske var företagsköp.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 09 jul 2021 20:44
av taliz


Brooks på dragtimes testar sin nya Plaid.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 09 jul 2021 20:53
av Bjelke
Bra resultat men fy satan vad seg alla dom här videosarna är…

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 09 jul 2021 21:14
av fth
taliz skrev:
Brooks på dragtimes testar sin nya Plaid.
Jag var som dom flesta andra här rätt besviken när Plaid+ skrotades, men man kan inte låta bli att bli imponerad av ”vanliga” Plaid :shock:

Det ligger kanske något i det Elon sa om att den är ”good enough”, men räckvidden från + hade ju varit trevlig.

Sjukt imponerande med nio 1/4-miles i rad på 9.2-9.3s :D :D

/fth

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 09 jul 2021 21:28
av taliz
Det coolaste är ju ändå prestandan i högre fart.
Elbilar har ju kritiserats för att tappa sucken över 100kmh.
Plaid är snabbare än McLaren 765LT & Ferrari SF90 på 100-200kmh.
På gamla Raven P tog det 9,4s, på Plaid 4,7s. :shock:
Att den gör kvartsmilen på 9,5s vid 50% SOC är också helt galet som sagt.
Man undrar nästan om dom stoppat i nån superkondensator eller ngt sånt. 8-)

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 09 jul 2021 21:48
av Walker
taliz skrev:
Det coolaste är ju ändå prestandan i högre fart.
Elbilar har ju kritiserats för att tappa sucken över 100kmh.
Plaid är snabbare än McLaren 765LT & Ferrari SF90 på 100-200kmh.
På gamla Raven P tog det 9,4s, på Plaid 4,7s. :shock:
Att den gör kvartsmilen på 9,5s vid 50% SOC är också helt galet som sagt.
Man undrar nästan om dom stoppat i nån superkondensator eller ngt sånt. 8-)
Flux capacitor heter den väl? :lol:

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 10 jul 2021 07:29
av tor
Walker skrev:
taliz skrev:
Det coolaste är ju ändå prestandan i högre fart.
Elbilar har ju kritiserats för att tappa sucken över 100kmh.
Plaid är snabbare än McLaren 765LT & Ferrari SF90 på 100-200kmh.
På gamla Raven P tog det 9,4s, på Plaid 4,7s. :shock:
Att den gör kvartsmilen på 9,5s vid 50% SOC är också helt galet som sagt.
Man undrar nästan om dom stoppat i nån superkondensator eller ngt sånt. 8-)
Flux capacitor heter den väl? :lol:
Eller kan det vara mr. Fusion? Kanske inte en slump att dom ventilerade sätena är tillbaka :o

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 10 jul 2021 16:28
av renes
Förresten, har nya Model S nuförtiden CCS kontakt? Eller är det fortfarande en adapter?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 10 jul 2021 16:56
av Tars
renes skrev:
Förresten, har nya Model S nuförtiden CCS kontakt? Eller är det fortfarande en adapter?
Ser ut som CCS-adapter tyvärr

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 10 jul 2021 17:16
av OfarligTesla
Tars skrev:
Ser ut som CCS-adapter tyvärr
Undrar om de lyckas lösa en adapter som pallar 250 kW, tycker verkligen de behöver maxa laddhastigheten nu när den uppdateras. Om den fortsatt är låst till 150 kW i EU kommer iaf jag inte vara intresserad av den längre.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 10 jul 2021 17:52
av termosen
Tars skrev:
renes skrev:
Förresten, har nya Model S nuförtiden CCS kontakt? Eller är det fortfarande en adapter?
Ser ut som CCS-adapter tyvärr
Vi vet inte hur det kommer se ut för versionen till EU än.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 10 jul 2021 18:25
av renes
På den här bilden från en av otaliga drag races med Plaid, så ser luckan fortfarande för liten ut för en CCS. Det är väl möjligt att de utformar bakljusen annorlunda för Europa, men det känns osannolikt.
Screen Shot 2021-07-10 at 18.22.31.png

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 10 jul 2021 18:28
av OfarligTesla
renes skrev:
På den här bilden från en av otaliga drag races med Plaid, så ser luckan fortfarande för liten ut för en CCS. Det är väl möjligt att de utformar bakljusen annorlunda för Europa, men det känns osannolikt.
Kan ju bli en ful lucka som de har i Kina också.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 10 jul 2021 18:29
av renes
OfarligTesla skrev:
renes skrev:
På den här bilden från en av otaliga drag races med Plaid, så ser luckan fortfarande för liten ut för en CCS. Det är väl möjligt att de utformar bakljusen annorlunda för Europa, men det känns osannolikt.
Kan ju bli en ful lucka som de har i Kina också.
Det har jag inte sett. Har du någon bild eller URL?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 10 jul 2021 18:35
av Wilson
renes skrev:
OfarligTesla skrev:
renes skrev:
På den här bilden från en av otaliga drag races med Plaid, så ser luckan fortfarande för liten ut för en CCS. Det är väl möjligt att de utformar bakljusen annorlunda för Europa, men det känns osannolikt.
Kan ju bli en ful lucka som de har i Kina också.
Det har jag inte sett. Har du någon bild eller URL?
En styggelse, men kanske bättre än att behöva böka runt med en adapter

https://electrek.co/2017/10/16/tesla-ne ... s-model-x/

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 10 jul 2021 18:40
av renes
Wilson skrev:
En styggelse, men kanske bättre än att behöva böka runt med en adapter
https://electrek.co/2017/10/16/tesla-ne ... s-model-x/
Inte helt konsistent med Tesla design, precis. Men hellre det än 150 kW adapters.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 10 jul 2021 18:53
av Gustafsson
renes skrev:
Förresten, har nya Model S nuförtiden CCS kontakt? Eller är det fortfarande en adapter?
Ser det som högst osannolikt att man måste använda adapter. Jämför diskussionen när M3 kom hit. Om M3 har CCS, kommer S/X garanterat med CCS. Måste ligga högt på listan!