Corona
Moderator: Redaktion
Re: Corona
Coronavirus kan färdas upp till 4 meter, två gånger längre än det nuvarande rekommenderade avståndet på 2 meter mellan människor.
http://www.rfi.fr/en/science-and-techno ... ple?ref=em
Jag brydde mig inte för vilken dag det var, det jag ville poängtera var att det är grovt felaktigt att skriva hur det gått en dag långt innan dagen är slut. Det är som att säga nu att det går åt helvete för Tesla för i år har de levererat 89 000 bilar och förra året levererade ungefär 360 000 bilar.joyhan skrev:Om det var siffror från igår eller från idag lär inte göra någon större skillnad. Folk verkar vilja vara maximalt rädda för ett virus som inte är värre än många andra virus som vitt haft de senaste åren. Sedan är testerna dåliga på att speciificera exakt vad du har i kroppen. Enligt Wolfarg så är det rapporterat till WHO att testerna reagerar för alla sars-virus som kommer från Kina och som vi haft sedan 2002.Inläggav vigge50 » 11 apr 2020 17:05
joyhan skrev:
Goda nyheter 2.
Det är bara sju länder som rapporterar högre än 20 nya döda. De flesta av världens länder rapporterar ingen nya dödsfall
Så ser det i alla fall ut den 11 april 2020
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Så du drog slutsatsen för idag redan klockan 16:40?
Nu när jag kollar så är den siffran elva länder och då har fortfarande varken Italien, Frankrike eller Tyskland som samtliga rapporterar hundratals döda varje dag rapporterat dagens siffror.
Jag har ett tips, gör samma sammanställning imorgon nio på morgonen så kan du skriva att allt är över...
Oj, jag glömde visst, Kanada, Turkiet, Ecuador, Irland har också rapporterat över 20 döda varje dag de senaste dagarna men inte rapporterat in siffror för idag.
Nu förstår jag kanske, du tror att alla länder rapporterar in siffror där kontinuerligt? Nej, vem som helst kan lägga invsiffror där när ett land går ut med statistiken. Men om landet inte går ut med någon statistik förrän på kvällen så kommer det inte komma in någon data där för landet förrän på kvällen.
vigge50
Hur som helst om vissa siffror släpar efter.
Visst är det positivt att de flesta länder inte har några nya dödssiffror alls. Och att många länder i Afrika knappt har några virusdrabbade alls. Exempelvis Burundi, tre bekräftade fall, Kenya, 189 fall, sju dödsfall, Tanzania, 32 fall, 3 dödsfall.
Glad Påsk
Nu kan vi kolla på antalet länder som rapporterade in fler än 20 döda, jag får det till 24 länder.
Än så länge idag så är det förvisso bara ett land så det måste ju betyda att allt är över nu...
- Gustafsson
- Teslaägare
Det är viktigt och passar bra mednek0 skrev:Coronavirus kan färdas upp till 4 meter, två gånger längre än det nuvarande rekommenderade avståndet på 2 meter mellan människor.
(OBS ej vetenskapligt granskad artikel)
Det är inte bara heller hosta och nysningar som smittar. Även vid vanligt samtal bildas aerosoler
https://www.nature.com/articles/s41598-019-38808-z
Smittsamheten är förstås lägre när man pratar med varandra än när man hostar och nyser, men vissa konsonanter (P, F t.ex.) producerar droppar från munnen, vilket många säkert sett i "motljus". Gissar att aktiviteterna på gym (vilket man inte avråder ifrån) är rätt effektiva smittspridare också, men maskinerna står trots allt inte så tätt...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag vill på intet sätt förringa detta, men det handlar ju om hur mycket mindre risken blir vid längre avstånd. Jag killgissar att det är en radiell spridning med 1/(r*r) och då minskar ju risken att få en droppe på sig snabbt ju längre från källan man är. Är det 1/r så minskar risken fortfarande rätt bra.nek0 skrev:Coronavirus kan färdas upp till 4 meter, två gånger längre än det nuvarande rekommenderade avståndet på 2 meter mellan människor.
Med det sagt så finns det ju vind, luftfuktighet, dropletsstorlek och en miljard andra parametrar att ta med. Men i en värld uppbyggd av sfäriska hönor i vakuum så...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Förmodligen är det inte så enkelt att det är kvadratiskt med avståndet eftersom man inte sprutar virus åt alla håll. Det är ju främst framåt man smittar, med relativt liten spridningsvinkel. Då är frågan bara hur långt dropparna med viruset kommer innan de inte längre kan smitta. Det är väl inte alltför vågat att anta att de far längre när man nyser eller hostar än när man bara pratar och "småspottar" på varandra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Sedan lär väl längre personer kunna smitta längre och ha mindre risk att bli smittade av aerosoler om alla står upp. Luftburna aerosoler är dock inte enda smittkällan. Dessa landar ju någonstans och så kan man få dem på händerna och därefter i ansiktet. Så länge vi inte är totalt isolerade från varandra vad gäller allt så finns det en risk. Det är dock inte samma som att en risk är lika dan som en annan risk. Hålla avstånd på 1-2 meter och regelbundet tvätta händer minskar troligen risken markant.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det är väl så ljudvågor från punktformiga källor sprids så det är väl ett rimligt antagande.Remuz skrev:Jag killgissar att det är en radiell spridning med 1/(r*r)
Remuz skrev:Men i en värld uppbyggd av sfäriska hönor i vakuum så.

Enligt ovanstående resonemang så är det kvadratiskt inom spridningsvikel. Utanför spridningsvinkeln är det klart mindre. Bakom är det som minst. Borde bete sig lite som en hornhögtalare. Amplituden torde förstås vara viktig parameter som precis du skriver.mati skrev:Förmodligen är det inte så enkelt att det är kvadratiskt med avståndet eftersom man inte sprutar virus åt alla håll. Det är ju främst framåt man smittar, med relativt liten spridningsvinkel. Då är frågan bara hur långt dropparna med viruset kommer innan de inte längre kan smitta. Det är väl inte alltför vågat att anta att de far längre när man nyser eller hostar än när man bara pratar och "småspottar" på varandra.
En sak som skiljer från hur ljud sprids är att dropparna är tyngre än luft och därmed rör sig neråt. Man borde alltså få lägre utsatthet om man är lång än om man är kort.
Kanske ett konkret tips: Jag har hört att det är bättre att andas genom näsan än munnen. Riktningen ut borde definitivt bli mindre gynnsam för spridning. Även mottagningen får ett naturligt filter. Tyvärr svårt att prata med stängd mun. Nåt att träna upp kanske.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Hmm man ska inte stå på balkongen och nysaRemuz skrev:Jag vill på intet sätt förringa detta, men det handlar ju om hur mycket mindre risken blir vid längre avstånd. Jag killgissar att det är en radiell spridning med 1/(r*r) och då minskar ju risken att få en droppe på sig snabbt ju längre från källan man är. Är det 1/r så minskar risken fortfarande rätt bra.nek0 skrev:Coronavirus kan färdas upp till 4 meter, två gånger längre än det nuvarande rekommenderade avståndet på 2 meter mellan människor.
Med det sagt så finns det ju vind, luftfuktighet, dropletsstorlek och en miljard andra parametrar att ta med. Men i en värld uppbyggd av sfäriska hönor i vakuum så...

Skojar bara

Man ska försöka skydda sig men samtidigt ska man veta att man kan bli smittad oavsett vad man gör
Vi får nog hoppas på det bästa .
Glad Påsk!
För dig som gnällde över att den här tråden handlade för lite om tesla... Läs dom 4-5 senaste inläggen så låter det ungefär som i tråden "hur långt kommer du på en laddning". Nöjd nu?
M3apan skrev:För dig som gnällde över att den här tråden handlade för lite om tesla... Läs dom 4-5 senaste inläggen så låter det ungefär som i tråden "hur långt kommer du på en laddning". Nöjd nu?

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Intressant. Man kan ju tänka sig att vissa språk är smittsammare än andra. Finska känns ju spontant hålla saliven bättre än t.ex. italienska.Gustafsson skrev:Smittsamheten är förstås lägre när man pratar med varandra än när man hostar och nyser, men vissa konsonanter (P, F t.ex.) producerar droppar från munnen, vilket många säkert sett i "motljus".
Tack för den, jag skrev i måndags ett inlägg här med hänvisning till att åtminstone enkla munskydd ska användas i äldrevården, samt skickade e-post till FHM och Tegnell (Anders Tegnell). Med frågan varför man i USA(och i flera europeiska länder nu) ska ha ett enkelt munskydd när man går och handlar, men i Sverige behövs det inte ens när du vårdar äldre? (ja jag vet, det är lite krångligt att använda munskyddet rätt, men folk med grundskola borde klara det)nek0 skrev:Coronavirus kan färdas upp till 4 meter, två gånger längre än det nuvarande rekommenderade avståndet på 2 meter mellan människor.
Varför skulle Kinas chef för CDC, George Gao, 27 mars ljuga om vikten av munskydd? (Ok, han ligger lång i maskfabrik, men det räcker med ett hemmagjort)
https://www.sciencemag.org/news/2020/03 ... ntist-says
Anders Lindberg på Aftonbladet konstaterar idag att Sverige har misslyckats med att skydda de äldre och äldreboenden. Han ser mest att det beror på outbildad timanställd personal som går till jobbet trots att de är sjuka. Ligger säkert en del i det också.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/Vb8 ... sslyckande
Om ni tror på något av detta så påpeka gärna det för FHM och regeringen, än finns det chans att stoppa en del av de äldre från att dö. Jag har inte själv föräldrar i det läget, men har vänner med äldre på äldreboende som har fått in smitta, jag förvånas över deras handlingsförlamning, de kan inte göra något, även om de är kritiska till FHM, säger dem. Du kan visst göra något ligg på dina egna politiker / folkvalda och kontakta FHM. Vill du stå där och efteråt säga att jag visste men gjorde inget?
Här är deras kontaktuppgifter
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyh ... ingsgrupp/
Det tråkiga här är att regeringen (med Löfven(Löfvén) i spetsen), inte tar i med hårdhandskarna när de ser att det uppenbarligen inte fungerar och att FHM har haft fel i en del rekommendationer tidigare. Corona har uppenbarligen överraskat FHM gång på gång, det säger Tegnell själv, bland allt annat han säger.
Min egen analys säger också att Norge har mycket mindre samhällssmitta än Sverige och därför har inte vårdpersonalen smitta i första läget, vilket i hög grad beror på att även skolorna är stängda. I Sverige har vi även en slapp inställning till hur lätt det smittar på affärer, restauranger. (Barn smittar barn, smittar föräldrar, som jobbar i äldrevård, som smittar äldre, 20-30 % äldre dör.)
Ska man vara mer konspiratoriskt lagd, kan det vara så att Regeringen offrar de äldre på ålderdomshem och med hemtjänst, därför att det inte finns tillräckligt med skyddsutrustning. Ganska logiskt att offra de med kortast förväntad livslängd enligt tria'ge reglerna.
Men nu ska vi tro alla om gott, folk vill för det mesta väl, i alla fall om de får behålla makten, eller korrumperar makten, kanske ruttnar fisken från huvudet eller hur var det nu igen Löfven?
GLAD PÅSK på er!

En konspirationsteori är att regeringen hoppas spara på pensionerna med färre äldre och spara på sjukvården när yngre med kostsamma sjukdomar dör snabbt.
Krassa sanningen är nog dock att det inte fanns/finns munskydd för alla som jobbar på sjukhus och med äldre. Skulle man gått ut med rekommendationer eller krav på detta hade man hamnat i ännu sämre läge. Tror inte att de som haft munskydd på lager ignorerat att använda dessa.HenrikC skrev:En konspirationsteori är att regeringen hoppas spara på pensionerna med färre äldre och spara på sjukvården när yngre med kostsamma sjukdomar dör snabbt.
Pensionen kommer betalas oavsett, det är dock 70-talister och senare som kommer få mindre i pension. Systemet är ju självförsörjande. De betalas på sätt och vis in "just in time" som de betalas ut...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Tror jag också. Gissar att den aspekt där kritik främst bör lyftas fram i detta sammanhang är den dåliga beredskapen vi haft i Sverige, bland annat när det gäller just läkemedel och sjukvårdsutrustning. Men det får väl senare utredningar belysa bättre.Svenssons skrev:Krassa sanningen är nog dock att det inte fanns/finns munskydd för alla som jobbar på sjukhus och med äldre. Skulle man gått ut med rekommendationer eller krav på detta hade man hamnat i ännu sämre läge. Tror inte att de som haft munskydd på lager ignorerat att använda dessa.HenrikC skrev:En konspirationsteori är att regeringen hoppas spara på pensionerna med färre äldre och spara på sjukvården när yngre med kostsamma sjukdomar dör snabbt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- Gustafsson
- Teslaägare
Man får komma ihåg att AT och FHI jobbar på populationsnivå. För dem är enkla och mindre enkla grepp som minskar den totala spridningen av smitta det enda intressanta.
För individen innebär inte det alltid tillräckligt skydd, bara att det blir mer ovanligt att smittas om man följer rekommendationerna. Några kommer att smittas ändå, och för dem spelar det kanske mindre roll hur det gick till. Råden är således inte utformade för att ge maximalt individuellt skydd för den enskilde.
Jag tycker f.ö. inte att denna diskussion är lika spekulativ som ”hur långt kommer man på en laddning.
I grunden handlar det ändå om framtida möjligheter att kunna hänga på forumet några år till...(=kopplingen till Tesla)
För individen innebär inte det alltid tillräckligt skydd, bara att det blir mer ovanligt att smittas om man följer rekommendationerna. Några kommer att smittas ändå, och för dem spelar det kanske mindre roll hur det gick till. Råden är således inte utformade för att ge maximalt individuellt skydd för den enskilde.
Jag tycker f.ö. inte att denna diskussion är lika spekulativ som ”hur långt kommer man på en laddning.
I grunden handlar det ändå om framtida möjligheter att kunna hänga på forumet några år till...(=kopplingen till Tesla)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Gustafsson
- Teslaägare
Det är också så att ju högre man pratar, desto fler droppar ”spottar” man ut. Italienare kanske inte är lika tystlåtna som en finländare, men killgissar att Perkele är ett ord man ska undvika i grannlandet...Fredrik j skrev:Intressant. Man kan ju tänka sig att vissa språk är smittsammare än andra. Finska känns ju spontant hålla saliven bättre än t.ex. italienska.Gustafsson skrev:Smittsamheten är förstås lägre när man pratar med varandra än när man hostar och nyser, men vissa konsonanter (P, F t.ex.) producerar droppar från munnen, vilket många säkert sett i "motljus".
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Den här tråden är verkligen underhållning på hög nivå.
Ett djupt andetag och sedan njuta av alla nya analyser och killgissningar sen förra gången!
Ett djupt andetag och sedan njuta av alla nya analyser och killgissningar sen förra gången!

Precis. Ju mer verbalt extrovert språk ju mer saliv i luften. En norrlänning som pratar på inandning känns säkrare.Gustafsson skrev:Det är också så att ju högre man pratar, desto fler droppar ”spottar” man ut. Italienare kanske inte är lika tystlåtna som en finländare, men killgissar att Perkele är ett ord man ska undvika i grannlandet...Fredrik j skrev:Intressant. Man kan ju tänka sig att vissa språk är smittsammare än andra. Finska känns ju spontant hålla saliven bättre än t.ex. italienska.Gustafsson skrev:Smittsamheten är förstås lägre när man pratar med varandra än när man hostar och nyser, men vissa konsonanter (P, F t.ex.) producerar droppar från munnen, vilket många säkert sett i "motljus".
Säkrare för omgivningen, men inte för talaren kanskeFredrik j skrev:Precis. Ju mer verbalt extrovert språk ju mer saliv i luften. En norrlänning som pratar på inandning känns säkrare.

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Självsmittande så att säga.bylund skrev:Säkrare för omgivningen, men inte för talaren kanskeFredrik j skrev:Precis. Ju mer verbalt extrovert språk ju mer saliv i luften. En norrlänning som pratar på inandning känns säkrare.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det gäller att åhörarna är tysta, lyssnar och andas genom näsan när norrlänningen talar, för att inte smitta.mati skrev:Självsmittande så att säga.bylund skrev:Säkrare för omgivningen, men inte för talaren kanskeFredrik j skrev:Precis. Ju mer verbalt extrovert språk ju mer saliv i luften. En norrlänning som pratar på inandning känns säkrare.

//
Här patologi professor Annika Dejmek i Aftonbladet som bekräftar att mycket smitta sker asymptomatiskt,
https://science.sciencemag.org/content/ ... ce.abb3221
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/wPG ... -av-corona
samt att dödsfall i hemmet i Sverige inte räknas därför testning inte sker. Mörkertalet får vi se i SCB statistik så småningom, överdödligheten jämfört med ca 250 / dag normalt.
När min svärfar gick bort för några år sedan vårdades han hemma sista tiden. Palliativ vård på grund av spridd levercancer. Mycket smärtdämpande medel. Hans 82-åriga kropp var skör på slutet och det var en infektion som tog honom tillslut. Vad viruset hette spelade ingen roll då och sannolikt inte heller nu för dom i hans situation. Svårt att ta till sig ibland det där med människans dödlighet.
Satt och kollade permitteringarna. Hur kommer det sig att man väljer en sådan lösning istället för nyemissioner där staten går in som garant? Nu vinner de aktieägare som tar hög risk... jag är själv en av dessa aktieägare men fattar inte varför staten ska rädda bolag gratis. Rädda fattar jag, gratis fattar jag inte.
Det finns bolag som permitterar friskt och har delat ut vinster till sina ägare. Om staten ska ta kostnaden bör staten få del av framtida vinst också...
Det finns bolag som permitterar friskt och har delat ut vinster till sina ägare. Om staten ska ta kostnaden bör staten få del av framtida vinst också...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Staten tjänar mycket på att hjulen snurrar. Staten tjänar mer på det än vad företagen drar in i vinster.Remuz skrev:Satt och kollade permitteringarna. Hur kommer det sig att man väljer en sådan lösning istället för nyemissioner där staten går in som garant? Nu vinner de aktieägare som tar hög risk... jag är själv en av dessa aktieägare men fattar inte varför staten ska rädda bolag gratis. Rädda fattar jag, gratis fattar jag inte.