Re: Audi e-tron
Postat: 12 nov 2022 22:27
Här har jag samlat 40 månaders körningar inklusive fjällresor och en hel del med släpvagnen.
Har du möjligen något snitt utan släpvagn (hade varit mycket mer intressant)?Off Grid Byggaren skrev:Här har jag samlat 40 månaders körningar inklusive fjällresor och en hel del med släpvagnen.
Wow hög förbrukning (2,63kwh/mil) jämfört med vår Model 3 (LR AWD från 2019). Har kört massa Autobahn i vår mix med en del över 200km/t och kört över 13000mil ca 1,86kwh/mil ligger snittet på.Off Grid Byggaren skrev:Här har jag samlat 40 månaders körningar inklusive fjällresor och en hel del med släpvagnen.
Helt olika typ av bilar så inte så konstigt, det intressanta är väl att få se hur mycket snålare dom har lyckats få nya 50 i jämförelse med nuvarande 55 tycker jag. Samt nya 55 med ix50, MX och EQS suv.NiklasTesla skrev:Wow hög förbrukning (2,63kwh/mil) jämfört med vår Model 3 (LR AWD från 2019). Har kört massa Autobahn i vår mix med en del över 200km/t och kört över 13000mil ca 1,86kwh/mil ligger snittet på.Off Grid Byggaren skrev:Här har jag samlat 40 månaders körningar inklusive fjällresor och en hel del med släpvagnen.
MVH
Det var en väldigt märklig jämförelse. "Chockas" du av att Model X drar mer än din Model 3 också?NiklasTesla skrev:Wow hög förbrukning (2,63kwh/mil) jämfört med vår Model 3 (LR AWD från 2019). Har kört massa Autobahn i vår mix med en del över 200km/t och kört över 13000mil ca 1,86kwh/mil ligger snittet på.Off Grid Byggaren skrev:Här har jag samlat 40 månaders körningar inklusive fjällresor och en hel del med släpvagnen.
MVH
Jag har en gammal sammanställning utan släp. Det var innan bilen fick stora uppgraderingen, skulle tro att den är 5% snålare nu.martinot skrev:Har du möjligen något snitt utan släpvagn (hade varit mycket mer intressant)?Off Grid Byggaren skrev:Här har jag samlat 40 månaders körningar inklusive fjällresor och en hel del med släpvagnen.
Vad har snittfarten varit under detta effektsnittet?
Och säker en hel del 80 på många sträckor också?Off Grid Byggaren skrev:
Snittet på 100 innebär förstås 120 + på en hel del sträckor.
Energiförbrukningen ökar ju rejält i hastigheter över 100 km/h på gamla e-tron.martinot skrev:Och säker en hel del 80 på många sträckor också?Off Grid Byggaren skrev:
Snittet på 100 innebär förstås 120 + på en hel del sträckor.
Det är ju, som namnet säger, ett snitt.
Och även effektgången är ju snitteffekt (inte peak effekt, lika lite som peak fart).
Ja, så är det, eftersom sambandet mellan hastighet och förbrukning är icke-linjärt och förbrukningen (vid fartvariationer) är en funktion av sträckan, medan snitthastigheten är en funktion av tiden man kör i olika hastigheter.Off Grid Byggaren skrev:Skulle tro att jämn hastighet i 100 km/h blir något lägre än att köra 120 km/h halva sträckan och 80 km/h resten av sträckan.
Endast uppdatering på verkstad med nuvarande 55, hur det blir med Q8 har jag inte hört något om.P_EL skrev:Hur ser det med OTA på Audi e-tron 55 bilarna - finns det på nuvarande 55, kommer det på Q8 55, eller inte alls?
Nej det finns egentligen inte på nuvarande bilar.P_EL skrev:Hur ser det med OTA på Audi e-tron 55 bilarna - finns det på nuvarande 55, kommer det på Q8 55, eller inte alls?
Fick rätt bra rabatt på min befintliga e-tron 55 när jag beställde, det var ju inte vid lansering 2019 men bara några månader efter. Fast det satt ganska långt inne. Sen kom å andra sidan stora paket med utrustning till rabatterat pris. Tumregeln är att audi brukar vara frikostiga med rabatter på tillvalen men lite snålare på bilens grundpris.Morrgann skrev:Vet inte riktigt vad det beror på men det finns som tidigare nämnts ingen konfigurator för oss svenska kunder just nu. Dock så har dom öppnat upp den i Tyskland, Storbritannien, Danmark och Spanien. I Norge, Sverige, Finland och Frankrike har än så länge ingen möjlighet att konfigurera på egen hand dykt upp.
Har ni övriga någon erfarenhet kring hur det brukar vara med någon slags av rabatt på listpriset så här direkt vid lansering? Jag antar att det är att hoppas på lite för mycket kanske? Fick en fin rabatt på en Q4:a förra veckan då det var sista dagen för bonus, dock var ju det en helt annan situation än vad som är rådande för Q8 E-Tron
De är helt olika bilar ink olika karosser. Det här namnbytet var ett sätt att placera gamla e-tron i hierarkin tror jag. Ska man vara ärlig så upplever jag Q8 som en lite mer påkostad och lyxig bil. Men med fel typ av drivlinaOlof Tenghoff skrev:Har Q8 och Q8 etron samma kaross? När jag sett dem i verkligheten ser de väldigt olika ut men jag kanske bara förvillats av att de har olika lysen och grill mm?
Oj, verkar ju finnas många trevlig paket samt denna proline edition. Det är ngt erbjudande i sig alltså.Macki skrev:O den