Sida 319 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 11 nov 2022 17:26
av Off Grid Byggaren
Legato skrev:
Jag hade missat en nyhet (som delvis förklarar det bättre cWt):
"grillen kan täppas igen vid behov."

Btw, någon som har en bra teori varför S-varianten är så extremt mycket törstigare? Är det 22" däck standard på den tros?
S modellen har tre kraftiga elmotorer totalt 503 HK.

Dessa vill ha mycket ström tydligen.....

Övriga modeller har två elmotorer och förmodar att den främre frikopplas på torrt väglag som tidigare.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 nov 2022 17:52
av taliz
Off Grid Byggaren skrev:
Legato skrev:
Jag hade missat en nyhet (som delvis förklarar det bättre cWt):
"grillen kan täppas igen vid behov."

Btw, någon som har en bra teori varför S-varianten är så extremt mycket törstigare? Är det 22" däck standard på den tros?
S modellen har tre kraftiga elmotorer totalt 503 HK.

Dessa vill ha mycket ström tydligen.....

Övriga modeller har två elmotorer och förmodar att den främre frikopplas på torrt väglag som tidigare.
S-modellen är fascinerande. Rekord i ineffektiv drivlina typ. :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 11 nov 2022 18:26
av Nect
taliz skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Legato skrev:
Jag hade missat en nyhet (som delvis förklarar det bättre cWt):
"grillen kan täppas igen vid behov."

Btw, någon som har en bra teori varför S-varianten är så extremt mycket törstigare? Är det 22" däck standard på den tros?
S modellen har tre kraftiga elmotorer totalt 503 HK.

Dessa vill ha mycket ström tydligen.....

Övriga modeller har två elmotorer och förmodar att den främre frikopplas på torrt väglag som tidigare.
S-modellen är fascinerande. Rekord i ineffektiv drivlina typ. :lol:
De är vana med fosildrivna prestandabilar som drar mer soppa för att de har mer HK :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 11 nov 2022 18:30
av Legato
Off Grid Byggaren skrev:
Legato skrev:
Jag hade missat en nyhet (som delvis förklarar det bättre cWt):
"grillen kan täppas igen vid behov."

Btw, någon som har en bra teori varför S-varianten är så extremt mycket törstigare? Är det 22" däck standard på den tros?
S modellen har tre kraftiga elmotorer totalt 503 HK.

Dessa vill ha mycket ström tydligen.....

Övriga modeller har två elmotorer och förmodar att den främre frikopplas på torrt väglag som tidigare.
Mjo... Plaid X har tre mer än dubbelt så kraftiga elmotorer och drar ändå mindre ström. Framförallt är det väldigt liten skillnad mellan tvåmotoriga X Long Range och tremotoriga X Plaid.

Så jag får inte ihop det.

Synd, känns som det kan vara en riktigt trevlig bil annars. Tycker sportcoupen är väldigt mycket snyggare än vanliga e-tron och den har ju faktiskt bra cW numera.

Jag känner redan nu att kärleken inte riktigt kommer infinna sig för min X Plaid, hoppas bli positivt överraskad... :o

Re: Audi e-tron

Postat: 11 nov 2022 21:28
av Dafro
Off Grid Byggaren skrev:
HelectriC skrev:
Nya 50 har egenvikt på 2510kg och 55 på 2520kg.
Fantastiskt att 20 kWh större batteri endast väger 10 kg mer.

Vad är det egentligen för batterier i nya 55 modellen?
115 kWh alltså, hur mycket nyttjar man?

Re: Audi e-tron

Postat: 11 nov 2022 21:50
av HelectriC
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
HelectriC skrev:
Nya 50 har egenvikt på 2510kg och 55 på 2520kg.
Fantastiskt att 20 kWh större batteri endast väger 10 kg mer.

Vad är det egentligen för batterier i nya 55 modellen?
Tydligen någon ny slags teknologi där man utnyttjar mer av det totala utrymmet. Blir inte lika mycket ”luft” i batteripaketet, som jag förstår det.
Snicksnack. 50 är garanterat exakt samma celler som tidigare 55, därav exakt samma kapacitet och laddkurva etc.
55 däremot är nya celler som helt enkelt lagrar mkt mer energi med ~samma volym/vikt.
När man lanserade etron var det ju med NCM622, sedan dess har det kommit tre generationer till där den senaste kallas NCMA. Troligen just NCMA om sitter i nya 55.

Du är trevlig som vanligt ja :(
Självklart pratar jag om det nya stora batteripaketet, DET är byggt på ett annat sätt, därför dom överhuvudtaget får plats med fler kWh i samma ram. Så som du skriver är det jag beskriver med andra ord.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 nov 2022 22:01
av Off Grid Byggaren
Screenshot_20221111-205520_YouTube.jpg

Re: Audi e-tron

Postat: 11 nov 2022 22:23
av taliz
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
HelectriC skrev:
Nya 50 har egenvikt på 2510kg och 55 på 2520kg.
Fantastiskt att 20 kWh större batteri endast väger 10 kg mer.

Vad är det egentligen för batterier i nya 55 modellen?
Tydligen någon ny slags teknologi där man utnyttjar mer av det totala utrymmet. Blir inte lika mycket ”luft” i batteripaketet, som jag förstår det.
Snicksnack. 50 är garanterat exakt samma celler som tidigare 55, därav exakt samma kapacitet och laddkurva etc.
55 däremot är nya celler som helt enkelt lagrar mkt mer energi med ~samma volym/vikt.
När man lanserade etron var det ju med NCM622, sedan dess har det kommit tre generationer till där den senaste kallas NCMA. Troligen just NCMA om sitter i nya 55.

Du är trevlig som vanligt ja :(
Självklart pratar jag om det nya stora batteripaketet, DET är byggt på ett annat sätt, därför dom överhuvudtaget får plats med fler kWh i samma ram. Så som du skriver är det jag beskriver med andra ord.
Vad var otrevligt med det jag skrev?
De har köpt tre generationer nyare celler från LG denna gång. De behöver alltså inte göra något överhuvudtaget designmässigt för att få mer kapacitet.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 nov 2022 22:31
av HelectriC
Ber om ursäkt, läste ”skitsnack”, får skylla på allt för trötta ögon. God natt!

Re: Audi e-tron

Postat: 11 nov 2022 22:31
av current
macky skrev:
Märklig laddkurva. Är det nya cellkemin som skulle sätta stopp? Eller har de bränt sig på gamla 55? Den ser som påpekats ut sämre ut än idag.

Måste vara första gången audi gör en FL utan att fixa nytt utseende på strålkastare/bakljus. Allt krut på batteriet kanske.
Tror det är kylningen som är problemet.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 nov 2022 22:33
av current
Off Grid Byggaren skrev:
Nu ska det även finnas stöd för plug and charge.
Screenshot_20221109-084036_Chrome.jpg
Screenshot_20221109-084109_Chrome.jpg
Screenshot_20221109-084328_Chrome.jpg
Det fanns ju även på E-tron 55 sista årsmodellerna.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 nov 2022 22:38
av current
Nilp skrev:
Jag förutspår verklig räckvidd på svensk motorväg 120km/h, torrt väglag och 15-20 grader

Etron 50: 386km
Etron 55: 452km

Slutsats för mig är att 50 modellen är tillräcklig. För mig är det inte värt 100kkr extra för ett par gånger per år som jag skulle ha nytta av den längre räckvidden som 55 modellen har.
Nya är lite effektivare, men räkna 2,7-3kwh/mil i 120km/h. Vilket ger 35-39 mil i E-tron Q8 55 och 29-33 mil i E-tron Q8 50.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 nov 2022 23:45
av Nect
Totalt missat att den verkar ha nya funktioner för ljuset (kanske nya framlyktor) Som projicerar ut information direkt på vägen framför. Var häftigt!

Ljuslisten ovan Audiringarna var heller inte så tokig när de visade hur det såg ut i mörkret.

Såg även på klippet som länkas tidigare att S-versionen har kortare räckvidd pga bilen är bredare (skärmbräddare).

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2022 06:50
av macky
Nect skrev:
Totalt missat att den verkar ha nya funktioner för ljuset (kanske nya framlyktor) Som projicerar ut information direkt på vägen framför. Var häftigt!

Ljuslisten ovan Audiringarna var heller inte så tokig när de visade hur det såg ut i mörkret.

Såg även på klippet som länkas tidigare att S-versionen har kortare räckvidd pga bilen är bredare (skärmbräddare).
De fanns som tiilval senaste åren faktiskt. Digital matrix. Dyrt dock men kanske värt det.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2022 06:51
av macky
Dafro skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
HelectriC skrev:
Nya 50 har egenvikt på 2510kg och 55 på 2520kg.
Fantastiskt att 20 kWh större batteri endast väger 10 kg mer.

Vad är det egentligen för batterier i nya 55 modellen?
115 kWh alltså, hur mycket nyttjar man?
106 tillgängliga

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2022 07:04
av macky
current skrev:
Nilp skrev:
Jag förutspår verklig räckvidd på svensk motorväg 120km/h, torrt väglag och 15-20 grader

Etron 50: 386km
Etron 55: 452km

Slutsats för mig är att 50 modellen är tillräcklig. För mig är det inte värt 100kkr extra för ett par gånger per år som jag skulle ha nytta av den längre räckvidden som 55 modellen har.
Nya är lite effektivare, men räkna 2,7-3kwh/mil i 120km/h. Vilket ger 35-39 mil i E-tron Q8 55 och 29-33 mil i E-tron Q8 50.
2.7-3 vill jag hävda motsvarar nuvarande 55 i 120. Sommar mot vinter ungefär, lite lägre än 2.7 på sommaren om det är varmt och torrt. Då med 21” på sommaren och 20” på vintern. Så jag skulle förvänta mig ca 2.4-2.8 i förbrukning i 120 beroende på sommar eller vinter. Plussa på fem mil på din skattning tror jag blir närmare sanningen. Nöjer man sig med 20” så ytterligare en del.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2022 09:06
av Legato
current skrev:
Nilp skrev:
Jag förutspår verklig räckvidd på svensk motorväg 120km/h, torrt väglag och 15-20 grader

Etron 50: 386km
Etron 55: 452km

Slutsats för mig är att 50 modellen är tillräcklig. För mig är det inte värt 100kkr extra för ett par gånger per år som jag skulle ha nytta av den längre räckvidden som 55 modellen har.
Nya är lite effektivare, men räkna 2,7-3kwh/mil i 120km/h. Vilket ger 35-39 mil i E-tron Q8 55 och 29-33 mil i E-tron Q8 50.
Min har aldrig dragit i närheten av 3 kWh i 120 km/h sommartid. Snarare 2,5 kWh. Har dock 20".

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2022 09:08
av Legato
Nect skrev:

Såg även på klippet som länkas tidigare att S-versionen har kortare räckvidd pga bilen är bredare (skärmbräddare).
OK! Det förklarar ju lite iaf, men förstår inte alls att det skulle vara ens nära att förklara hela skillnaden.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2022 09:19
av taliz
Legato skrev:
current skrev:
Nilp skrev:
Jag förutspår verklig räckvidd på svensk motorväg 120km/h, torrt väglag och 15-20 grader

Etron 50: 386km
Etron 55: 452km

Slutsats för mig är att 50 modellen är tillräcklig. För mig är det inte värt 100kkr extra för ett par gånger per år som jag skulle ha nytta av den längre räckvidden som 55 modellen har.
Nya är lite effektivare, men räkna 2,7-3kwh/mil i 120km/h. Vilket ger 35-39 mil i E-tron Q8 55 och 29-33 mil i E-tron Q8 50.
Min har aldrig dragit i närheten av 3 kWh i 120 km/h sommartid. Snarare 2,5 kWh. Har dock 20".
2,5 bara? Det drog ju min ID4. Jag körde väl lite fortare iofs.
Vad drar den i 140kmh?

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2022 10:12
av Legato
taliz skrev:
Legato skrev:
current skrev:
Nilp skrev:
Jag förutspår verklig räckvidd på svensk motorväg 120km/h, torrt väglag och 15-20 grader

Etron 50: 386km
Etron 55: 452km

Slutsats för mig är att 50 modellen är tillräcklig. För mig är det inte värt 100kkr extra för ett par gånger per år som jag skulle ha nytta av den längre räckvidden som 55 modellen har.
Nya är lite effektivare, men räkna 2,7-3kwh/mil i 120km/h. Vilket ger 35-39 mil i E-tron Q8 55 och 29-33 mil i E-tron Q8 50.
Min har aldrig dragit i närheten av 3 kWh i 120 km/h sommartid. Snarare 2,5 kWh. Har dock 20".
2,5 bara? Det drog ju min ID4. Jag körde väl lite fortare iofs.
Vad drar den i 140kmh?
Ja, på 20". "Macky" tyckte ju tom aningen mindre. På kontinenten mindre såklart, men i Sverige sommartid på 20" så skulle jag säga 2,5.

Dock har jag läst att du gillar att ha lågt däcktryck, jag föredrar högt.

140 km/h under samma förutsättningar så skulle jag säga strax under 2,9.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2022 17:31
av Bjelke
HelectriC skrev:
Ber om ursäkt, läste ”skitsnack”, får skylla på allt för trötta ögon. God natt!
Samma här :lol: :oops:

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2022 17:34
av Dafro
Legato skrev:
current skrev:
Nilp skrev:
Jag förutspår verklig räckvidd på svensk motorväg 120km/h, torrt väglag och 15-20 grader

Etron 50: 386km
Etron 55: 452km

Slutsats för mig är att 50 modellen är tillräcklig. För mig är det inte värt 100kkr extra för ett par gånger per år som jag skulle ha nytta av den längre räckvidden som 55 modellen har.
Nya är lite effektivare, men räkna 2,7-3kwh/mil i 120km/h. Vilket ger 35-39 mil i E-tron Q8 55 och 29-33 mil i E-tron Q8 50.
Min har aldrig dragit i närheten av 3 kWh i 120 km/h sommartid. Snarare 2,5 kWh. Har dock 20".
Idag in15 grader Linköping till Jönköping i snitthastighet 98 men 120 på motorvägen så drog vår 3.1. 2.5 kanske i 100-110 i sommarvärme. Manderlay blåste något idag. Men förbrukningen gör ju inget förutom på räckvidd, iallafall idag nör elen kosta 1 öre plus överföring.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2022 18:36
av Nilp
Dafro skrev:
Legato skrev:
current skrev:
Nilp skrev:
Jag förutspår verklig räckvidd på svensk motorväg 120km/h, torrt väglag och 15-20 grader

Etron 50: 386km
Etron 55: 452km

Slutsats för mig är att 50 modellen är tillräcklig. För mig är det inte värt 100kkr extra för ett par gånger per år som jag skulle ha nytta av den längre räckvidden som 55 modellen har.
Nya är lite effektivare, men räkna 2,7-3kwh/mil i 120km/h. Vilket ger 35-39 mil i E-tron Q8 55 och 29-33 mil i E-tron Q8 50.
Min har aldrig dragit i närheten av 3 kWh i 120 km/h sommartid. Snarare 2,5 kWh. Har dock 20".
Idag in15 grader Linköping till Jönköping i snitthastighet 98 men 120 på motorvägen så drog vår 3.1. 2.5 kanske i 100-110 i sommarvärme. Manderlay blåste något idag. Men förbrukningen gör ju inget förutom på räckvidd, iallafall idag nör elen kosta 1 öre plus överföring.
Oj, skiljer det så mycket med större fälgar. Jag har 19” och körde till Göteborg förra helgen. 120km/h lätt regn, 10,grader och mest motvind. Var 270wh/km..

I somras på Autobahn också 120km/h var det 210-220wh/km. Då var det iof varmt med 26grader.

Under svenska förhållanden som jag skrev innan 15-20 grader, torr väg och 120km/h drar min ca 240wh/km. Nya modellen sägs vara 5% mer effektiv då är det ca 230wh/h (avrundar uppåt). Det var så jag räknade ut mitt estimat ovan. :)

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2022 18:58
av Dafro
Nilp skrev:
Dafro skrev:
Legato skrev:
current skrev:
Nilp skrev:
Jag förutspår verklig räckvidd på svensk motorväg 120km/h, torrt väglag och 15-20 grader

Etron 50: 386km
Etron 55: 452km

Slutsats för mig är att 50 modellen är tillräcklig. För mig är det inte värt 100kkr extra för ett par gånger per år som jag skulle ha nytta av den längre räckvidden som 55 modellen har.
Nya är lite effektivare, men räkna 2,7-3kwh/mil i 120km/h. Vilket ger 35-39 mil i E-tron Q8 55 och 29-33 mil i E-tron Q8 50.
Min har aldrig dragit i närheten av 3 kWh i 120 km/h sommartid. Snarare 2,5 kWh. Har dock 20".
Idag in15 grader Linköping till Jönköping i snitthastighet 98 men 120 på motorvägen så drog vår 3.1. 2.5 kanske i 100-110 i sommarvärme. Manderlay blåste något idag. Men förbrukningen gör ju inget förutom på räckvidd, iallafall idag nör elen kosta 1 öre plus överföring.
Oj, skiljer det så mycket med större fälgar. Jag har 19” och körde till Göteborg förra helgen. 120km/h lätt regn, 10,grader och mest motvind. Var 270wh/km..

I somras på Autobahn också 120km/h var det 210-220wh/km. Då var det iof varmt med 26grader.

Under svenska förhållanden som jag skrev innan 15-20 grader, torr väg och 120km/h drar min ca 240wh/km. Nya modellen sägs vara 5% mer effektiv då är det ca 230wh/h (avrundar uppåt). Det var så jag räknade ut mitt estimat ovan. :)
20” sommardäck, sedan hur fort frun körde på motorvägen är något oklart då jag sov och det blåste ju en del idag, en-19.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2022 20:26
av Legato
Dafro skrev:
Nilp skrev:
Dafro skrev:
Legato skrev:

Min har aldrig dragit i närheten av 3 kWh i 120 km/h sommartid. Snarare 2,5 kWh. Har dock 20".
Idag in15 grader Linköping till Jönköping i snitthastighet 98 men 120 på motorvägen så drog vår 3.1. 2.5 kanske i 100-110 i sommarvärme. Manderlay blåste något idag. Men förbrukningen gör ju inget förutom på räckvidd, iallafall idag nör elen kosta 1 öre plus överföring.
Oj, skiljer det så mycket med större fälgar. Jag har 19” och körde till Göteborg förra helgen. 120km/h lätt regn, 10,grader och mest motvind. Var 270wh/km..

I somras på Autobahn också 120km/h var det 210-220wh/km. Då var det iof varmt med 26grader.

Under svenska förhållanden som jag skrev innan 15-20 grader, torr väg och 120km/h drar min ca 240wh/km. Nya modellen sägs vara 5% mer effektiv då är det ca 230wh/h (avrundar uppåt). Det var så jag räknade ut mitt estimat ovan. :)
20” sommardäck, sedan hur fort frun körde på motorvägen är något oklart då jag sov och det blåste ju en del idag, en-19.
Tycker man måste samla data från många körningar. Förbrukningen varierar väldigt mycket med vind, höjdskillnad, batterivärmning osv.

Ca 2,5 snittar min i 120 sommartid i Sverige, men allt mellan ca 2,2 och 2,8 beroende på omständigheter.