Sida 312 av 606

Re: Aktien TSLA

Postat: 12 okt 2021 19:56
av [JM]
Mickep skrev:
Dags att sälja av lite?
Vad baserar du dina köp/sälj på?

Re: Aktien TSLA

Postat: 12 okt 2021 21:36
av Jordad
Mickep skrev:
Dags att sälja av lite?
Nasdaq har varit sur -4,2% senaste månaden samtidigt som Tesla har gått +10,1%. Undrar hur det hade sett ut om börsen varit positiv? Blir q3-rapporten så bra som många tror samtidigt som börsen återhämtar sig kan det bli trevligt.

Obs inget råd! Det kan bli total pannkaka med.

Re: Aktien TSLA

Postat: 13 okt 2021 11:00
av Peter Andersson
Aktien tuffar på uppåt i för handeln.

Före öppningsdags 812,50 +6,78 (0,84 %)

Re: Aktien TSLA

Postat: 13 okt 2021 11:06
av NiklasTesla
Jordad skrev:
Mickep skrev:
Dags att sälja av lite?
Nasdaq har varit sur -4,2% senaste månaden samtidigt som Tesla har gått +10,1%. Undrar hur det hade sett ut om börsen varit positiv? Blir q3-rapporten så bra som många tror samtidigt som börsen återhämtar sig kan det bli trevligt.

Obs inget råd! Det kan bli total pannkaka med.
Caset Tsla är intressant just nu (äger aktie för info).

Samtidigt som det som Tesla gör är det som behövs för den energikris vi befinner oss i så tror jag att kursen kan dras med söderut vid större börskrasch (vilket jag tror mycket väl kan hända när som pga höga energipriser).

MVH

Re: Aktien TSLA

Postat: 13 okt 2021 12:00
av spacecoin
Jag gick ur börsen med 98% av mina innehav igår. Har kvar QS och XPENG (småposter på några 100kSEK).
Jag brukar ha dålig känsla för sånt här, men det verkar skakigt i Kina och på andra fronter nu. För skakigt för mig i alla fall.

Re: Aktien TSLA

Postat: 13 okt 2021 12:19
av Sabbe
27E44A02-EDCE-48C7-8148-5B59DE058B0A.png

Re: Aktien TSLA

Postat: 13 okt 2021 12:46
av Sabbe
D6BA470D-CD5D-46F0-8BA1-03A50F371682.jpeg
DCAA545B-ADE5-4985-BA14-665E7A65B059.jpeg

Re: Aktien TSLA

Postat: 13 okt 2021 13:06
av Maw
Sabbe skrev:
D6BA470D-CD5D-46F0-8BA1-03A50F371682.jpeg
DCAA545B-ADE5-4985-BA14-665E7A65B059.jpeg
VW upp knappt 4% just nu

Re: Aktien TSLA

Postat: 13 okt 2021 13:40
av Legato
spacecoin skrev:
Jag gick ur börsen med 98% av mina innehav igår. Har kvar QS och XPENG (småposter på några 100kSEK).
Jag brukar ha dålig känsla för sånt här, men det verkar skakigt i Kina och på andra fronter nu. För skakigt för mig i alla fall.
Av historien har jag lärt mig att det är otroligt svårt att prediktera index så jag försöker ligga med ungefär samma procent av mina tillgångar på börsen hela tiden. Har nog aldrig haft en större hedge på nedsidan än nu dock. Tycker också det finns väldigt mycket orosmoln, men kanske framförallt Kina som du nämner kombinerat med räntor som är på väg uppåt och en generellt hög värdering på börsen är riktiga orosmoln.

Re: Aktien TSLA

Postat: 13 okt 2021 14:12
av Zalman3
Intressant är att jämföra produktivitet. Trots att Tesla gör mycket själva så är man effektiv i sin tillverkning.
Tesla gör 41,7 bilar per anställd, medan VW gör 28 bilar per anställd.


Volkswagen CEO warns shift to electric vehicles could cost 30,000 jobs -sources.

Competition from new entrants to Germany's market, like Tesla (TSLA.O), has pushed the company to speed up its transformation, Diess is said to have told attendees.
The U.S. EV maker plans to produce 500,000 cars a year in Germany with 12,000 employees, while Volkswagen's 25,000 produce just 700,000 cars at its Wolfsburg plant.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-10-13/

Re: Aktien TSLA

Postat: 13 okt 2021 14:37
av backe
Zalman3 skrev:
Intressant är att jämföra produktivitet. Trots att Tesla gör mycket själva så är man effektiv i sin tillverkning.
Tesla gör 41,7 bilar per anställd, medan VW gör 28 bilar per anställd.


Volkswagen CEO warns shift to electric vehicles could cost 30,000 jobs -sources.

Competition from new entrants to Germany's market, like Tesla (TSLA.O), has pushed the company to speed up its transformation, Diess is said to have told attendees.
The U.S. EV maker plans to produce 500,000 cars a year in Germany with 12,000 employees, while Volkswagen's 25,000 produce just 700,000 cars at its Wolfsburg plant.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-10-13/
Tesla gör 41,7 bilar per anställd, medan VW gör 28 bilar per anställd.
Om det är från texten du citerar som du kommer fram till dina siffror så gör väl Tesla 0 bilar per anställd i Tyskland idag mot VW:s 28 bilar per anställd, när Tesla är uppe på den där kapaciteten(500 000 bilar) så kanske VW redan har uppnått samma eller bättre produktivitet?

Re: Aktien TSLA

Postat: 13 okt 2021 14:41
av Jordad
Zalman3 skrev:
Intressant är att jämföra produktivitet. Trots att Tesla gör mycket själva så är man effektiv i sin tillverkning.
Tesla gör 41,7 bilar per anställd, medan VW gör 28 bilar per anställd.


Volkswagen CEO warns shift to electric vehicles could cost 30,000 jobs -sources.

Competition from new entrants to Germany's market, like Tesla (TSLA.O), has pushed the company to speed up its transformation, Diess is said to have told attendees.
The U.S. EV maker plans to produce 500,000 cars a year in Germany with 12,000 employees, while Volkswagen's 25,000 produce just 700,000 cars at its Wolfsburg plant.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-10-13/
Svårt att jämföra antal anställda rättvist. Tesla har snart 100t anställda och man kommer tillverka knappt 900t bilar i år. Det ger 9 bilar per anställd. Däremot är Tesla långt mer vertikalt integrerat än VAG, befinner sig i snabb expansion och har fler divisioner som energi, butiksnätverk, servicenätverk, laddnätverk m.m.

Re: Aktien TSLA

Postat: 13 okt 2021 20:32
av Fredrik j
Jordad skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant är att jämföra produktivitet. Trots att Tesla gör mycket själva så är man effektiv i sin tillverkning.
Tesla gör 41,7 bilar per anställd, medan VW gör 28 bilar per anställd.


Volkswagen CEO warns shift to electric vehicles could cost 30,000 jobs -sources.

Competition from new entrants to Germany's market, like Tesla (TSLA.O), has pushed the company to speed up its transformation, Diess is said to have told attendees.
The U.S. EV maker plans to produce 500,000 cars a year in Germany with 12,000 employees, while Volkswagen's 25,000 produce just 700,000 cars at its Wolfsburg plant.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-10-13/
Svårt att jämföra antal anställda rättvist. Tesla har snart 100t anställda och man kommer tillverka knappt 900t bilar i år. Det ger 9 bilar per anställd. Däremot är Tesla långt mer vertikalt integrerat än VAG, befinner sig i snabb expansion och har fler divisioner som energi, butiksnätverk, servicenätverk, laddnätverk m.m.
Räknar du alla som jobbar i servicenätverket som ”ve-anställda”? Det är väl franchising? Troligtvis det vanligaste inom återförsäljarledet. Iallafall i Sverige.

Re: Aktien TSLA

Postat: 14 okt 2021 00:12
av Zalman3
Facket i Tyskland är inte imponerad av VWs nedskärningsplaner.
Members of the Volkswagen Workers Council state that they would not make a statement on Diess’ remarks. However, one spokesperson stated that “a reduction of 30,000 jobs is absurd and baseless.” Lower-Saxony Union spokespeople said that 30,000 job cuts were “out of the question.”
https://www.teslarati.com/volkswagen-bo ... s-jobless/

Re: Aktien TSLA

Postat: 14 okt 2021 06:23
av backe
Zalman3 skrev:
Facket i Tyskland är inte imponerad av VWs nedskärningsplaner.
Members of the Volkswagen Workers Council state that they would not make a statement on Diess’ remarks. However, one spokesperson stated that “a reduction of 30,000 jobs is absurd and baseless.” Lower-Saxony Union spokespeople said that 30,000 job cuts were “out of the question.”
https://www.teslarati.com/volkswagen-bo ... s-jobless/

Skönt för de anställda i bilfabrik som får vara anslutna till ett fack. Inte alla biltillverkare är ok med det tyvärr.

Re: Aktien TSLA

Postat: 14 okt 2021 06:31
av Maw
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Facket i Tyskland är inte imponerad av VWs nedskärningsplaner.
Members of the Volkswagen Workers Council state that they would not make a statement on Diess’ remarks. However, one spokesperson stated that “a reduction of 30,000 jobs is absurd and baseless.” Lower-Saxony Union spokespeople said that 30,000 job cuts were “out of the question.”
https://www.teslarati.com/volkswagen-bo ... s-jobless/

Skönt för de anställda i bilfabrik som får vara anslutna till ett fack. Inte alla biltillverkare är ok med det tyvärr.
Det blir intressant att se om Tesla kan förhindra sina anställda att organisera sig även i GF Berlin https://geeky.news/how-the-ig-metall-un ... in-berlin/

Re: Aktien TSLA

Postat: 14 okt 2021 09:17
av Credde
Zalman3 skrev:
Facket i Tyskland är inte imponerad av VWs nedskärningsplaner.
Members of the Volkswagen Workers Council state that they would not make a statement on Diess’ remarks. However, one spokesperson stated that “a reduction of 30,000 jobs is absurd and baseless.” Lower-Saxony Union spokespeople said that 30,000 job cuts were “out of the question.”
https://www.teslarati.com/volkswagen-bo ... s-jobless/
Förvånad? Skulle dom ha sagt "självklart det är helt perfekt att göra så" och få alla sina medlemmar efter sig?

Re: Aktien TSLA

Postat: 14 okt 2021 09:25
av fth
Zalman3 skrev:
Facket i Tyskland är inte imponerad av VWs nedskärningsplaner.
Members of the Volkswagen Workers Council state that they would not make a statement on Diess’ remarks. However, one spokesperson stated that “a reduction of 30,000 jobs is absurd and baseless.” Lower-Saxony Union spokespeople said that 30,000 job cuts were “out of the question.”
https://www.teslarati.com/volkswagen-bo ... s-jobless/
Giga Berlin kommer ju ha runt 12000 anställda fullt utbyggd, och generera totalt i storleksordningen 40000 arbetstillfällen med underleverantörer, stödfunktioner etc.

Tesla bör alltså erbjuda anställning åt i princip samtliga dessa om/när dom får gå från VW. :)

/fth

Re: Aktien TSLA

Postat: 14 okt 2021 09:39
av RagWal
fth skrev:
Tesla bör alltså erbjuda anställning åt i princip samtliga dessa om/när dom får gå från VW. :)

/fth
Tyvärr är det väl så att det inte bara är samma personer som får gå från VW som börjar på Tesla.

Re: Aktien TSLA

Postat: 14 okt 2021 10:42
av Zalman3
När man nu äntligen stängde kursen över 800 dollar.
Så ökar kursen ännu mera.

Före öppningsdags 816,10 +5,02 (0,62 %)

Re: Aktien TSLA

Postat: 14 okt 2021 18:31
av ChristerSjo
Zalman3 skrev:
Facket i Tyskland är inte imponerad av VWs nedskärningsplaner.
Members of the Volkswagen Workers Council state that they would not make a statement on Diess’ remarks. However, one spokesperson stated that “a reduction of 30,000 jobs is absurd and baseless.” Lower-Saxony Union spokespeople said that 30,000 job cuts were “out of the question.”
https://www.teslarati.com/volkswagen-bo ... s-jobless/
Nej det är nog bättre de behåller alla anställda för att sedan gå i konkurs om några år. Ett företag minskar ju inte antal anställda pga av grymhet utan för långsiktig överlevnad. Men elbilar kommer de behöva mindre folk i tillverkningen om t.ex. VW kan bli lika effektiva som Tesla. Sedan kanske Facket vara opportunistika och säga emot vid nedskärningar fast de de facto vet att det är den enda utvägen. (abets)Politik i ett nötskal.

Re: Aktien TSLA

Postat: 15 okt 2021 08:53
av Zalman3
Tesla Daily om Q3 rapport.
Screenshot_20211015-084718_YouTube.jpg
Screenshot_20211015-084754_YouTube.jpg

Re: Aktien TSLA

Postat: 15 okt 2021 13:27
av Zalman3
När når man 900 dollar?

Före öppningsdags 821,79 +3,47 (0,42 %)

Re: Aktien TSLA

Postat: 15 okt 2021 22:03
av Zalman3
Jag imponeras över hur starkt Tesla aktien går nu.

843,03 USD +24,71 (3,02 %)i dag

Re: Aktien TSLA

Postat: 15 okt 2021 22:35
av FinaFisken
Zalman3 skrev:
Jag imponeras över hur starkt Tesla aktien går nu.

843,03 USD +24,71 (3,02 %)i dag
För tsla som jag inte ser alls lika tydligt i mina andra innehav finns det kraftigt motstånd att passera varje 100$-gräns. Jag skulle inte klassa det som motstånd enligt teknisk analys eftersom dessa motstånd ofta kommer från att många tidigare trades har skett vid viss nivå, utan mer som banala psykologiska motstånd, liknande psykprisättning i detaljhandeln typ 99,50sek isf 100sek.
Så när väl aktien bryter igenom sticker den iväg runt 50$ till de närmsta dagarna, som det vi sett nu.
Marknaden är verkligen inte rationell.