Re: KIA EV6
Postat: 07 okt 2022 17:08
Nu introducerar Kia förvärmning av batteriet för EV6:
Härligt med tydlig information: ”Hyundai kolla!!!”iAkita skrev:Nu introducerar Kia förvärmning av batteriet för EV6:
Vet inte vad som gäller i EV6 men det här liksom för H I5 är en BMS update som kräver att verkstaden gör det, så inte en informationssystem/navigation update.taliz skrev:Ingen OTA i EV6?
Varför vill du ha det sämre?Dafro skrev:Inte en susning då de inte säljs än då alla tillverkare säljer på prestanda just nu men hoppas att det går över på några år.MWall skrev:Ok, hur stor skillnad gör det då?
’martinot skrev:Varför vill du ha det sämre?Dafro skrev:Inte en susning då de inte säljs än då alla tillverkare säljer på prestanda just nu men hoppas att det går över på några år.MWall skrev:Ok, hur stor skillnad gör det då?
Det är ju den enorma prestandan som är så kul med elbilar!
Som Mwall säger så är det förhållandevis billigt med högpresterande elbilar, om man jämför just med fossilbilar (där det oftast är enormt dyrt).
Jag hoppas inte det! Vill aldrig ha det igen.taliz skrev:Ingen OTA i EV6?
Efter ID4 så vill iaf jag det..Curik skrev:Jag hoppas inte det! Vill aldrig ha det igen.taliz skrev:Ingen OTA i EV6?
Det fina med elbilar är ju att det inte kostar något räckviddsmässigt med enorm prestanda.Dafro skrev:’martinot skrev:Varför vill du ha det sämre?Dafro skrev:Inte en susning då de inte säljs än då alla tillverkare säljer på prestanda just nu men hoppas att det går över på några år.MWall skrev:Ok, hur stor skillnad gör det då?
Det är ju den enorma prestandan som är så kul med elbilar!
Som Mwall säger så är det förhållandevis billigt med högpresterande elbilar, om man jämför just med fossilbilar (där det oftast är enormt dyrt).
Mången dialog med dig idag, vore kul att ses. Jag vill inte ha sämre utan bättre räckvid hellre än mer prestanda. Men visst är prestandan kul men det är ju inte så ofta jag har behov av att använda den. Hatar laddköer kraftfullt. Kan jag slippa dessa så skulle jag nästan kunna ta 150 hk men vill gärna ha 300 men de 500+ jag får i IX lär var överflödiga, men lite kul att den nästan matchar kvarts milen med MYP med en stor jävla suv. 12.2 mor 12.3 tror jag det var men med högre hastighet i IX.
Inte så som man optimerar nu men du kan ju ha annan typ av batteri som är långsammare på att ge effekt och mer optimerade för räckvidd. Men visst är det kul med effekt vid korsningar och rondeller mm.taliz skrev:Det fina med elbilar är ju att det inte kostar något räckviddsmässigt med enorm prestanda.Dafro skrev:’martinot skrev:Varför vill du ha det sämre?Dafro skrev:Inte en susning då de inte säljs än då alla tillverkare säljer på prestanda just nu men hoppas att det går över på några år.MWall skrev:Ok, hur stor skillnad gör det då?
Det är ju den enorma prestandan som är så kul med elbilar!
Som Mwall säger så är det förhållandevis billigt med högpresterande elbilar, om man jämför just med fossilbilar (där det oftast är enormt dyrt).
Mången dialog med dig idag, vore kul att ses. Jag vill inte ha sämre utan bättre räckvid hellre än mer prestanda. Men visst är prestandan kul men det är ju inte så ofta jag har behov av att använda den. Hatar laddköer kraftfullt. Kan jag slippa dessa så skulle jag nästan kunna ta 150 hk men vill gärna ha 300 men de 500+ jag får i IX lär var överflödiga, men lite kul att den nästan matchar kvarts milen med MYP med en stor jävla suv. 12.2 mor 12.3 tror jag det var men med högre hastighet i IX.
En S Plaid går typ lika långt som en LR, så länge dom har samma fälgar.
Fel, det finns ingen ”typ av batteri som är långsammare på att ge effekt och mer optimerade för räckvidd”.Dafro skrev:Inte så som man optimerar nu men du kan ju ha annan typ av batteri som är långsammare på att ge effekt och mer optimerade för räckvidd. Men visst är det kul med effekt vid korsningar och rondeller mm.taliz skrev:Det fina med elbilar är ju att det inte kostar något räckviddsmässigt med enorm prestanda.Dafro skrev:’martinot skrev:Varför vill du ha det sämre?Dafro skrev:Inte en susning då de inte säljs än då alla tillverkare säljer på prestanda just nu men hoppas att det går över på några år.
Det är ju den enorma prestandan som är så kul med elbilar!
Som Mwall säger så är det förhållandevis billigt med högpresterande elbilar, om man jämför just med fossilbilar (där det oftast är enormt dyrt).
Mången dialog med dig idag, vore kul att ses. Jag vill inte ha sämre utan bättre räckvid hellre än mer prestanda. Men visst är prestandan kul men det är ju inte så ofta jag har behov av att använda den. Hatar laddköer kraftfullt. Kan jag slippa dessa så skulle jag nästan kunna ta 150 hk men vill gärna ha 300 men de 500+ jag får i IX lär var överflödiga, men lite kul att den nästan matchar kvarts milen med MYP med en stor jävla suv. 12.2 mor 12.3 tror jag det var men med högre hastighet i IX.
En S Plaid går typ lika långt som en LR, så länge dom har samma fälgar.
Tack för info, men det hade ju inget med saken att göra dock. Misstänkte nästan det dock.martinot skrev:Om du tänker på Christian von K så är hans val av sin egna elbil en Tesla M3P.
Du har nog missuppfattat. "Trögare" batterier ger inte högre kapacitet, bara lägre pris.Dafro skrev:Tack för info, men det hade ju inget med saken att göra dock. Misstänkte nästan det dock.martinot skrev:Om du tänker på Christian von K så är hans val av sin egna elbil en Tesla M3P.
Det han säger i korta drag är att om man inte fokuserade på att ha mycket effekt i bilar, (vilket är det som säjer nu) utan optimerar för lägre effekt så kan använda Trögare batterier som ger löngre räckvidd. Vilket jag tror ör den vägen som man kommer gå för att få fler att köpa elbil
Hans sweet spot eller vad man ska kalla det var 80 kWh batteri med räckvidd på typ 30-40 mil när det är kallare och 50 på sommaren, kan ha kommit ihåg något fel.
Lägre pris ger mer kWh per krona, funkar ju också, löngre räckvidd för samma peng. Dock lät det inte så på Christian men jag har inte löst på så kan inte säga mot, ödmjuk som jag är.taliz skrev:Du har nog missuppfattat. "Trögare" batterier ger inte högre kapacitet, bara lägre pris.Dafro skrev:Tack för info, men det hade ju inget med saken att göra dock. Misstänkte nästan det dock.martinot skrev:Om du tänker på Christian von K så är hans val av sin egna elbil en Tesla M3P.
Det han säger i korta drag är att om man inte fokuserade på att ha mycket effekt i bilar, (vilket är det som säjer nu) utan optimerar för lägre effekt så kan använda Trögare batterier som ger löngre räckvidd. Vilket jag tror ör den vägen som man kommer gå för att få fler att köpa elbil
Hans sweet spot eller vad man ska kalla det var 80 kWh batteri med räckvidd på typ 30-40 mil när det är kallare och 50 på sommaren, kan ha kommit ihåg något fel.
Det Christian försöker säga är nog att många idag fokuserat på att bygga dyra, högmarginal, bilar. För att få dem konkurrenskraftiga så måste man då leverera god prestanda.
Dvs man har satsat på NCA/NCM/NCMA. Men nu kommer allt mer "billiga" bilar, där fokus på prestanda inte är lika viktigt. Då kommer celler såsom "tröga" LFP bli allt mer populära. De är billigare, men levererar sämre prestanda. De har också lägre energitäthet, dvs samma volym/vikt av LFP ger lägre kapacitet än NCA/NCM/NCMA.
Ja så är det såklart när man tänker efter. Det är en performance-feature för endast GT.iAkita skrev:Jag tror det är för att optimera prestanda/effektuttag, inte för att optimera laddning. Men märklig implementering om de ändå lade till funktionen.
Funderar även på om det är specifikt för GT modellen, för jag fattar inte att ingen tycks ha hittat funktionen tidigare.