Sida 32 av 239

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 jul 2021 18:38
av taliz
Jag brukar köra typ rakt över minirondeller. Varför besvära sig liksom? :lol:

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 jul 2021 18:44
av Aida
taliz skrev:
Jag brukar köra typ rakt över minirondeller. Varför besvära sig liksom? :lol:

Klockrent! :lol:

Men svårt om man ska vända… :roll:

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 jul 2021 19:02
av SwedishAdvocate
taliz skrev:
Jag brukar köra typ rakt över minirondeller. Varför besvära sig liksom? :lol:
Fast om polisen ligger och lurar i någon buske så åker man väl dit för att ha kört över heldragen spärrlinje – eller?

Fast 1500:- i böter är väl i och för sig inte så farligt. Och det lär väl bara hända max en gång på typ ~30 år...

Men. Just den här trafikförseelsen kan man även bli av med körkortet för, så det kan kanske bli lite jobbigt om polisen får för sig att ta kortet...

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 jul 2021 19:36
av Fredrik j
Men ratten i nya S handlar bara om design eller?
Har tesla hävdat någon annan anledning till försämringen?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 jul 2021 19:45
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev:
Men ratten i nya S handlar bara om design eller?
Har tesla hävdat någon annan anledning till försämringen?
Som jag förstått det så handlar det inte om design. Det handlar om att få bästa möjliga sikt över instrumentskärmen som sitter rakt framför föraren...

Hade det varit en vanlig ratt hade det inte varit möjligt att utforma på ett sätt så att ratten inte skymde vissa delar av instrumenteringen för X% av kunderna.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 jul 2021 19:48
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Men ratten i nya S handlar bara om design eller?
Har tesla hävdat någon annan anledning till försämringen?
Som jag förstått det så är det är det inte design. Det handlar om att få bästa möjliga sikt över instrumentskärmen som sitter rakt framför föraren...

Hade det varit en vanlig ratt hade det inte varit möjligt att utforma på ett sätt så att ratten inte skymde vissa delar av instrumenteringen för X% av kunderna.
Jag har inte kört model S men väl suttit i en. Minns inte att ratten på något sätt var i vägen.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 jul 2021 19:53
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Men ratten i nya S handlar bara om design eller?
Har tesla hävdat någon annan anledning till försämringen?
Som jag förstått det så är det är det inte design. Det handlar om att få bästa möjliga sikt över instrumentskärmen som sitter rakt framför föraren...

Hade det varit en vanlig ratt hade det inte varit möjligt att utforma på ett sätt så att ratten inte skymde vissa delar av instrumenteringen för X% av kunderna.
Jag har inte kört model S men väl suttit i en. Minns inte att ratten på något sätt var i vägen.
Som jag förstått det är hela instrumentpanelen omgjord i nya S. Men oavsett – det var därför jag skrev "X% av kunderna"... Men sannolikt hade väl du inte varit en av dem hade fått delar av instrumenteringen skymd av en traditionell ratt ifall du köpt en...

Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 jul 2021 20:50
av Hertsh
Jag ser inte hela skärmen i min X. Övre delen är skymd. Så är det i väldigt många bilar.

Peugeot har löst det på ett mycket bra sätt. Tesla på ett mycket dåligt sätt.

Jag var positiv till ratten från början men då förutsåg jag att Tesla bara tagit bort toppen av ratten men behållt en mer rund formfaktor på botten (för att underlätta att intuitivt få rätt grepp vid sväng), men de har gjort den helt avlång. Korkat och bara för utseendet skull och nån form av övertro på FSD.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 jul 2021 21:12
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Men ratten i nya S handlar bara om design eller?
Har tesla hävdat någon annan anledning till försämringen?
Som jag förstått det så är det är det inte design. Det handlar om att få bästa möjliga sikt över instrumentskärmen som sitter rakt framför föraren...

Hade det varit en vanlig ratt hade det inte varit möjligt att utforma på ett sätt så att ratten inte skymde vissa delar av instrumenteringen för X% av kunderna.
Jag har inte kört model S men väl suttit i en. Minns inte att ratten på något sätt var i vägen.
Som jag förstått det är hela instrumentpanelen omgjord i nya S. Men oavsett – det var därför jag skrev "X% av kunderna"... Men sannolikt hade väl du inte varit en av dem hade fått delar av instrumenteringen skymd av en traditionell ratt ifall du köpt en...
Med mina 1,94 trodde jag att om det är någon som borde få skymd ratt i bilar så är det väl jag.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 jul 2021 22:53
av Hertsh
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Men ratten i nya S handlar bara om design eller?
Har tesla hävdat någon annan anledning till försämringen?
Som jag förstått det så är det är det inte design. Det handlar om att få bästa möjliga sikt över instrumentskärmen som sitter rakt framför föraren...

Hade det varit en vanlig ratt hade det inte varit möjligt att utforma på ett sätt så att ratten inte skymde vissa delar av instrumenteringen för X% av kunderna.
Jag har inte kört model S men väl suttit i en. Minns inte att ratten på något sätt var i vägen.
Som jag förstått det är hela instrumentpanelen omgjord i nya S. Men oavsett – det var därför jag skrev "X% av kunderna"... Men sannolikt hade väl du inte varit en av dem hade fått delar av instrumenteringen skymd av en traditionell ratt ifall du köpt en...
Med mina 1,94 trodde jag att om det är någon som borde få skymd ratt i bilar så är det väl jag.
Beror ju på hur högt/lågt man gillar att ha ratten samt hur mycket sätet är lutat. Inte enbart längd som avgör.

Själv är jag bara 180 men kör alltid med ratt i lägsta och mest utdragna position.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 jul 2021 22:59
av Fredrik j
Ja man slutar ju aldrig förvånas. Då har tesla löst ett problem åt dig.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 jul 2021 23:28
av Hertsh
Fredrik j skrev:
Ja man slutar ju aldrig förvånas. Då har tesla löst ett problem åt dig.
Tråkig attityd du har.

Ja, de har löst ett problem men skapat andra. Verkligen ingen bra lösning.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 03 jul 2021 09:08
av Fredrik j
Hertsh skrev:
Fredrik j skrev:
Ja man slutar ju aldrig förvånas. Då har tesla löst ett problem åt dig.
Tråkig attityd du har.

Ja, de har löst ett problem men skapat andra. Verkligen ingen bra lösning.
Vadå tråkig? Jag trodde det bara var längre personer som hade problem med att rattkransen täcker instrumenteringen.

Jag försöker förstå varför man gjort så här.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 03 jul 2021 09:13
av taliz
Airbus kör med joystick i sina plan, för de anser att det är bättre.
Boeing kör med yoke i sina plan, för de anser att det är bättre.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 03 jul 2021 09:42
av M3apan
taliz skrev:
Airbus kör med joystick i sina plan, för de anser att det är bättre.
Boeing kör med yoke i sina plan, för de anser att det är bättre.
Jag vill styra min model S plaid superextraplusspluss med en TAC-2 (bästa joysticken ever!)

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 03 jul 2021 10:06
av P_EL
Varför inte styra med Elons Neuralink så slipper man alla input devices. Som bonus är det ju gott med lite banan-smoothie när man är ute och kör...


Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 03 jul 2021 10:12
av Aida
taliz skrev:
Airbus kör med joystick i sina plan, för de anser att det är bättre.
Boeing kör med yoke i sina plan, för de anser att det är bättre.

Sjukt bra idé! Kan inte Teslan ha två spakar som en gammal PBV?! Eller ett snöre som min gamla lådbil?!

Tänk så bra man skulle se hastighetsmätaren då!! ;)

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 03 jul 2021 11:07
av taliz
M3apan skrev:
taliz skrev:
Airbus kör med joystick i sina plan, för de anser att det är bättre.
Boeing kör med yoke i sina plan, för de anser att det är bättre.
Jag vill styra min model S plaid superextraplusspluss med en TAC-2 (bästa joysticken ever!)
Eller en Xbox kontroller? Så kan man styra både spel och bil med den. :lol:

Kanske kunde funka som dubbelkommando vid övningskörning åtminstone? ;)

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 03 jul 2021 12:53
av kallekula
taliz skrev:
Airbus kör med joystick i sina plan, för de anser att det är bättre.
Boeing kör med yoke i sina plan, för de anser att det är bättre.
Hopplöst köra rondell med sin 747 med andra ord. Har dom vanlig blinkersspak?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 03 jul 2021 12:57
av 12man
kallekula skrev:
taliz skrev:
Airbus kör med joystick i sina plan, för de anser att det är bättre.
Boeing kör med yoke i sina plan, för de anser att det är bättre.
Hopplöst köra rondell med sin 747 med andra ord. Har dom vanlig blinkersspak?
Ja den är väl inget stadsfordon helt enkelt?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 03 jul 2021 13:44
av spacecoin
kallekula skrev:
taliz skrev:
Airbus kör med joystick i sina plan, för de anser att det är bättre.
Boeing kör med yoke i sina plan, för de anser att det är bättre.
Hopplöst köra rondell med sin 747 med andra ord. Har dom vanlig blinkersspak?
Hahaha! Underbart! :D :lol: :D

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 06 jul 2021 17:13
av Credde
https://www.autoevolution.com/news/2021 ... 64558.html#

Hoppas det är en enkelt bil som skulle gå snabbt inför launchen, annars ser det inte ut att vara mycket förbättring i byggkvalitén.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 06 jul 2021 17:50
av SwedishAdvocate
M3apan skrev:
taliz skrev:
Airbus kör med joystick i sina plan, för de anser att det är bättre.
Boeing kör med yoke i sina plan, för de anser att det är bättre.
Jag vill styra min model S plaid superextraplusspluss med en TAC-2 (bästa joysticken ever!)
Jag tyckte knapparna höll lite dåligt... ;)

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 09 jul 2021 08:14
av fakerlind
De har precis höjt priset på LR med 5k$ i USA och höjningen lär ske här när som helst. Funderar ngn på att beställa så är det läge att göra det nu.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 09 jul 2021 12:41
av HenrikC
Saab hade väl en demobil med joystick en gång i tiden?

Själv tycker jag att man borde ha som för sidrodret på flygplan: pedaler. Helst med integrerad styr/broms/gaspedal för true one pedal driving utan ratt eller yoke.