Model S/X part 2

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Legato »

Remuz skrev:
Nya Model S fick tom mig att bli sugen på en S, har ju aldrig haft en, men den är ju alldeles för stor. Jag vill ha en Plaid+ i treans storlek. Skärm där bak vore fint, ventilerade säten och rattvärme är annars det jag saknar mest från min X.

Kort sagt, vill ha en bil där man kan bekvämt placera två barn, två vuxna och packning för en vecka eller två. Dragkrok vore underbart så man kan dra skräp eller byggmaterial tex. Allt detta kan man få i trean eller Y, men Jag vill ha det med Plaid+fart. Räckvidden vore inte helt dum heller men jag skulle behöva den kanske 2ggr om året Max.
Amen. Tycker faktiskt det är konstigt att det är S man försöker peta ner Taycan med. Borde vara mycket lättare att lösa med en 3a...Tror man skulle kunna ha löjligt bra marginaler på en 3a med Plaid-prestanda och lite aggressivare framtoning.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Remuz skrev:
Nya Model S fick tom mig att bli sugen på en S, har ju aldrig haft en, men den är ju alldeles för stor. Jag vill ha en Plaid+ i treans storlek. Skärm där bak vore fint, ventilerade säten och rattvärme är annars det jag saknar mest från min X.

Kort sagt, vill ha en bil där man kan bekvämt placera två barn, två vuxna och packning för en vecka eller två. Dragkrok vore underbart så man kan dra skräp eller byggmaterial tex. Allt detta kan man få i trean eller Y, men Jag vill ha det med Plaid+fart. Räckvidden vore inte helt dum heller men jag skulle behöva den kanske 2ggr om året Max.
Amen. Tycker faktiskt det är konstigt att det är S man försöker peta ner Taycan med. Borde vara mycket lättare att lösa med en 3a...Tror man skulle kunna ha löjligt bra marginaler på en 3a med Plaid-prestanda och lite aggressivare framtoning.
Saknas det plats för tillräckligt många battericeller i M3 för att kunna utnyttja plaid-drivlinan? Det kanske kommer med 4680? Jag hade också gärna sett en mer hårig M3 med sportpaket både ut och invändigt. Det hade varit perfekt.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2507
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Model S/X part 2

Inlägg av NiklasTesla »

Jordad skrev:
Legato skrev:
Remuz skrev:
Nya Model S fick tom mig att bli sugen på en S, har ju aldrig haft en, men den är ju alldeles för stor. Jag vill ha en Plaid+ i treans storlek. Skärm där bak vore fint, ventilerade säten och rattvärme är annars det jag saknar mest från min X.

Kort sagt, vill ha en bil där man kan bekvämt placera två barn, två vuxna och packning för en vecka eller två. Dragkrok vore underbart så man kan dra skräp eller byggmaterial tex. Allt detta kan man få i trean eller Y, men Jag vill ha det med Plaid+fart. Räckvidden vore inte helt dum heller men jag skulle behöva den kanske 2ggr om året Max.
Amen. Tycker faktiskt det är konstigt att det är S man försöker peta ner Taycan med. Borde vara mycket lättare att lösa med en 3a...Tror man skulle kunna ha löjligt bra marginaler på en 3a med Plaid-prestanda och lite aggressivare framtoning.
Saknas det plats för tillräckligt många battericeller i M3 för att kunna utnyttja plaid-drivlinan? Det kanske kommer med 4680? Jag hade också gärna sett en mer hårig M3 med sportpaket både ut och invändigt. Det hade varit perfekt.
Ohyeah!!! Model 3 Performance Plaid+ med 4680-celler mums mums 8-) @Elon Please!
Matte
Inlägg: 302
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Matte »

Jag tycker uppdateringarna var mediokra och mest gimmicks . Men de gör ju givetvis det som de tror ger mest pengar per insats.

Hade önskat en mer praktisk bil:

- vanliga dörrkarmar (sjukt irriterande att man inte kan vara spontan med bilen utan måste hålla på och förvärma. Och om man har förvärmt en halvtimme är man inte garanterad att den kan öppnas utan att det låter som att hela bilen ska gå sänder).

- vanliga handtag som fungerar och inte har delar i sig som gör sönder så lätt

- ingen (eller göra det valbart med) skärm där bak då barnen kommer ha sönder den. Plus att den kommer inte att användas speciellt mycket.

- CCS (kanske kommer?)

- möjlighet till galler för bagaget (model X är livsfarlig som den är nu om man har mycket packning, oavsett om den får 5/5 stjärnor i alla tester).

- idealt möjlighet till vanliga dörrar på model X (som fungerar och inte har problem.mwf snö/is, samt fungerar med takbox) . Fattar att detta skulle bli ett för stort arbete på en liten upgrade dock.

Mycket av det jag vill ha har främst att göra med att vi trots allt bor i ett vinterland och bilen fungerar asdåligt på vintern (ja den är varm och skön om man har förvärmt, men tråkigt att inte kunna köra den från parkeringen när man handlat om man glömt förvärma innan), så fattar att det inte prioriteras/förstås i södra USA.


Meeeen de ger ju som vanligt ha-begär ändå
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Zalman3 »

Matte skrev:
Jag tycker uppdateringarna var mediokra och mest gimmicks . Men de gör ju givetvis det som de tror ger mest pengar per insats.

Hade önskat en mer praktisk bil:

- vanliga dörrkarmar (sjukt irriterande att man inte kan vara spontan med bilen utan måste hålla på och förvärma. Och om man har förvärmt en halvtimme är man inte garanterad att den kan öppnas utan att det låter som att hela bilen ska gå sänder).

- vanliga handtag som fungerar och inte har delar i sig som gör sönder så lätt

- ingen (eller göra det valbart med) skärm där bak då barnen kommer ha sönder den. Plus att den kommer inte att användas speciellt mycket.

- CCS (kanske kommer?)

- möjlighet till galler för bagaget (model X är livsfarlig som den är nu om man har mycket packning, oavsett om den får 5/5 stjärnor i alla tester).

- idealt möjlighet till vanliga dörrar på model X (som fungerar och inte har problem.mwf snö/is, samt fungerar med takbox) . Fattar att detta skulle bli ett för stort arbete på en liten upgrade dock.

Mycket av det jag vill ha har främst att göra med att vi trots allt bor i ett vinterland och bilen fungerar asdåligt på vintern (ja den är varm och skön om man har förvärmt, men tråkigt att inte kunna köra den från parkeringen när man handlat om man glömt förvärma innan), så fattar att det inte prioriteras/förstås i södra USA.


Meeeen de ger ju som vanligt ha-begär ändå
Låter som en MY kanske vore nåt för dig.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
benke_berguv
Inlägg: 159
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Model S/X part 2

Inlägg av benke_berguv »

Klintan skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
OfarligTesla skrev:
En fundering jag hade är om fördröjningen för Europa också kan bero på att de bland annat behöver typa om den här och är osäkra på om ratt med mera kommer godkännas? Har också funderat på om vi faktiskt kommer få se en CCS eller något liknande här och att det skapar en fördröjning innan produktionen drar igång av EU-spec.
Låter som en väldigt rimligt fundering. Kan tänka mig att ratten utan spakar kan skapa en del problem i EU.
Ratt utan spakar har godkänts förr, men då fanns det åtminstone tydliga knappar, Citroën CX:
22b4b4c2b730eabfa325c943e2c5240e.jpg
Välj valfri Ferrari eller senare Lamborghini huracan så ser ni bilar utan spakar vid ratten och alla funktioner på ratten så godkänt är det. Sen om det är bättre eller inte...?

//Benke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Model S/X part 2

Inlägg av fakerlind »

Precis vad jag tänkte på.
91CE5499-87B2-4573-AF45-37BE34986921.png
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6140
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Remuz »

Kul att det är fler än jag som gillar trean i storlek men S i fart :) Skulle gissningsvis kunna slänga upp en bit över miljonen för en 3 Plaid+ med ventilerade säten, drag och värme i ratten
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Gustafsson »

Jag tror inte att Tesla satsar på små billiga förändringar som ger mycket klirr i kassan. Helt enkelt för att kategorin som köper MS och MX inte är intresserade av sådant skådebröd. Tvärtom har Tesla genomgående satsat på innovativa lösningar som visar sig vara av typen ”som man inte visste man behövde” förrän man provat dem. Jag har iaf beställt den nya S LR nu. Räknar med att det kommer rätt mycket mer data om hur bilen fungerar innan leverans i september. För mig är valet om jag ska ha en X eller S. Kanske plaid kan bli aktuell, men förmånsvärdet och annat vardagligt får lite styra detta....Att jag sedan är FSD förnekare och har svårt för en del konstruktionsmissar ändrar inte något.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Johnalm »

När vet man om det finns möjlighet till dragkrok på MS?
Har haft alla modeller nu, på min MX hade jag dragkrok (men använde den aldrig...). Däremot är det ett skallkrav från frun, som inte vågar köra med släp :)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S/X part 2

Inlägg av taliz »

Matte skrev:
Hade önskat en mer praktisk bil:

- vanliga dörrkarmar (sjukt irriterande att man inte kan vara spontan med bilen utan måste hålla på och förvärma. Och om man har förvärmt en halvtimme är man inte garanterad att den kan öppnas utan att det låter som att hela bilen ska gå sänder).

- vanliga handtag som fungerar och inte har delar i sig som gör sönder så lätt

- ingen (eller göra det valbart med) skärm där bak då barnen kommer ha sönder den. Plus att den kommer inte att användas speciellt mycket.

- CCS (kanske kommer?)

- möjlighet till galler för bagaget (model X är livsfarlig som den är nu om man har mycket packning, oavsett om den får 5/5 stjärnor i alla tester).

- idealt möjlighet till vanliga dörrar på model X (som fungerar och inte har problem.mwf snö/is, samt fungerar med takbox) . Fattar att detta skulle bli ett för stort arbete på en liten upgrade dock.

Mycket av det jag vill ha har främst att göra med att vi trots allt bor i ett vinterland och bilen fungerar asdåligt på vintern (ja den är varm och skön om man har förvärmt, men tråkigt att inte kunna köra den från parkeringen när man handlat om man glömt förvärma innan), så fattar att det inte prioriteras/förstås i södra USA.


Meeeen de ger ju som vanligt ha-begär ändå
Du tillhör inte målgruppen. Det du klagar på är likadant i en Mercedes, Porsche eller BMW i samma prisklass. De har också karmlösa dörrar, automatiska dörrhandtag etc. Men du har nog aldrig ägt en bil i den prisklassen misstänker jag?
Det du vill ha är egentligen en bruksbil. Model S och X är inte bruksbilar, utan lyxbilar i miljonklassen. Där hör inte "bruksighet" hemma, utan det är stil, elegans och hightech som premieras.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Johnalm »

taliz skrev:
Matte skrev:
Hade önskat en mer praktisk bil:

- vanliga dörrkarmar (sjukt irriterande att man inte kan vara spontan med bilen utan måste hålla på och förvärma. Och om man har förvärmt en halvtimme är man inte garanterad att den kan öppnas utan att det låter som att hela bilen ska gå sänder).

- vanliga handtag som fungerar och inte har delar i sig som gör sönder så lätt

- ingen (eller göra det valbart med) skärm där bak då barnen kommer ha sönder den. Plus att den kommer inte att användas speciellt mycket.

- CCS (kanske kommer?)

- möjlighet till galler för bagaget (model X är livsfarlig som den är nu om man har mycket packning, oavsett om den får 5/5 stjärnor i alla tester).

- idealt möjlighet till vanliga dörrar på model X (som fungerar och inte har problem.mwf snö/is, samt fungerar med takbox) . Fattar att detta skulle bli ett för stort arbete på en liten upgrade dock.

Mycket av det jag vill ha har främst att göra med att vi trots allt bor i ett vinterland och bilen fungerar asdåligt på vintern (ja den är varm och skön om man har förvärmt, men tråkigt att inte kunna köra den från parkeringen när man handlat om man glömt förvärma innan), så fattar att det inte prioriteras/förstås i södra USA.


Meeeen de ger ju som vanligt ha-begär ändå
Du tillhör inte målgruppen. Det du klagar på är likadant i en Mercedes, Porsche eller BMW i samma prisklass. De har också karmlösa dörrar, automatiska dörrhandtag etc. Men du har nog aldrig ägt en bil i den prisklassen misstänker jag?
Det du vill ha är egentligen en bruksbil. Model S och X är inte bruksbilar, utan lyxbilar i miljonklassen. Där hör inte "bruksighet" hemma, utan det är stil, elegans och hightech som premieras.
Dumheter. Karmlösa dörrar är ju värdelöst, oavsett prisklass på bilen. Estetiskt ser det i stort sett likadant ut. Alla har rätt.till sin egen åsikt på ett öppet forum.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: Model S/X part 2

Inlägg av AGCF »

Det är väl ha kommit från cabriolet. Sen blivit en sportig gimmick.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2336
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Model S/X part 2

Inlägg av jpetters »

Johnalm skrev:
När vet man om det finns möjlighet till dragkrok på MS?
Har haft alla modeller nu, på min MX hade jag dragkrok (men använde den aldrig...). Däremot är det ett skallkrav från frun, som inte vågar köra med släp :)
Du kan väl köpa en omonterad dragkrok och lägga den i garaget. Då har du ju "möjlighet", men bara lite krånglig montering ifall den ska användas....Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S/X part 2

Inlägg av OfarligTesla »

AGCF skrev:
Det är väl ha kommit från cabriolet. Sen blivit en sportig gimmick.
Är ju inget som lyxbilarna kör hos tyskarna heller just för att de vill ha det tyst. Är ju cab, 2-dörrars och vissa GT modeller som gör det för sportighet. Inte ens M5an verkar ju ha ksrmlösa dörrar.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: Model S/X part 2

Inlägg av AGCF »

E6BB234A-03B0-4711-81C3-572FA82CF293.png
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Magnus71
Inlägg: 197
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Magnus71 »

AGCF skrev:
Det är väl ha kommit från cabriolet. Sen blivit en sportig gimmick.
Karmlösa dörrar är en kostnadsfråga. Kan garantera att det är orsaken i Teslas fall.
Både investeringarna och styckpriset är avsevärt lägre.

Du behöver minst plåtverktyg till dörrkarmen insida + utsida * 4= minst 8st plåtverktyg för några miljoner styck. Sedan plastbitar på insidan för täcka plåten. Gummilister både i dörren för rutan samt extra dörr mot kaross.

Investeringar totalt ca 100msek. Artiklar för kanske 150-200kr/ bil
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S/X part 2

Inlägg av MWall »

Magnus71 skrev:
AGCF skrev:
Det är väl ha kommit från cabriolet. Sen blivit en sportig gimmick.
Karmlösa dörrar är en kostnadsfråga. Kan garantera att det är orsaken i Teslas fall.
Både investeringarna och styckpriset är avsevärt lägre.

Du behöver minst plåtverktyg till dörrkarmen insida + utsida * 4= minst 8st plåtverktyg för några miljoner styck. Sedan plastbitar på insidan för täcka plåten. Gummilister både i dörren för rutan samt extra dörr mot kaross.

Investeringar totalt ca 100msek. Artiklar för kanske 150-200kr/ bil

Njae, karmlösa dörrar medger en elegantare design. Tror det är lika mycket därför faktiskt.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Magnus71 skrev:
AGCF skrev:
Det är väl ha kommit från cabriolet. Sen blivit en sportig gimmick.
Karmlösa dörrar är en kostnadsfråga. Kan garantera att det är orsaken i Teslas fall.
Både investeringarna och styckpriset är avsevärt lägre.

Du behöver minst plåtverktyg till dörrkarmen insida + utsida * 4= minst 8st plåtverktyg för några miljoner styck. Sedan plastbitar på insidan för täcka plåten. Gummilister både i dörren för rutan samt extra dörr mot kaross.

Investeringar totalt ca 100msek. Artiklar för kanske 150-200kr/ bil
Så varför har inte alla lågprisbilar karmlösa dörrar?
Det är ju nästan uteslutande på dyra och ”exklusiva” bilar det är karmlöst.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Fredrik j »

Nicke Nyfiken skrev:
Magnus71 skrev:
AGCF skrev:
Det är väl ha kommit från cabriolet. Sen blivit en sportig gimmick.
Karmlösa dörrar är en kostnadsfråga. Kan garantera att det är orsaken i Teslas fall.
Både investeringarna och styckpriset är avsevärt lägre.

Du behöver minst plåtverktyg till dörrkarmen insida + utsida * 4= minst 8st plåtverktyg för några miljoner styck. Sedan plastbitar på insidan för täcka plåten. Gummilister både i dörren för rutan samt extra dörr mot kaross.

Investeringar totalt ca 100msek. Artiklar för kanske 150-200kr/ bil
Så varför har inte alla lågprisbilar karmlösa dörrar?
Det är ju nästan uteslutande på dyra och ”exklusiva” bilar det är karmlöst.
Ja, det skulle ju vara betydligt vanligare om det vore så mycket billigare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S/X part 2

Inlägg av taliz »

Bild
3261B028-4903-40D9-BFAB-2303250832CB.jpeg
DE6EF6F9-09E5-4818-BA38-20E7E5F99707.jpeg
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Matte
Inlägg: 302
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Matte »

taliz skrev:
Du tillhör inte målgruppen. Det du klagar på är likadant i en Mercedes, Porsche eller BMW i samma prisklass. De har också karmlösa dörrar, automatiska dörrhandtag etc. Men du har nog aldrig ägt en bil i den prisklassen misstänker jag?
Det du vill ha är egentligen en bruksbil. Model S och X är inte bruksbilar, utan lyxbilar i miljonklassen. Där hör inte "bruksighet" hemma, utan det är stil, elegans och hightech som premieras.
Jag funderar på att köpa en av dem och därför skriver jag bara vad jag hade tyckt varit bättre. Finns många Mercedes i miljonklassen som inte har karmlösa dörrar och som fungerar utmärkta som "bruksbil". Förstår inte heller vad min tidigare bilhistorik har med något att göra? Har du en x som någon slags lyxbil??

Varför har model X dragkrok, för att det är snyggt? Nej, det är ju en bil som väldigt många köper för att använda som "bruksbil", och jag tror att fler (annan målgrupp) skulle köpa den om den fungerade som den skulle kunna fungera på vintern.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S/X part 2

Inlägg av taliz »

Matte skrev:
taliz skrev:
Du tillhör inte målgruppen. Det du klagar på är likadant i en Mercedes, Porsche eller BMW i samma prisklass. De har också karmlösa dörrar, automatiska dörrhandtag etc. Men du har nog aldrig ägt en bil i den prisklassen misstänker jag?
Det du vill ha är egentligen en bruksbil. Model S och X är inte bruksbilar, utan lyxbilar i miljonklassen. Där hör inte "bruksighet" hemma, utan det är stil, elegans och hightech som premieras.
Jag funderar på att köpa en av dem och därför skriver jag bara vad jag hade tyckt varit bättre. Finns många Mercedes i miljonklassen som inte har karmlösa dörrar och som fungerar utmärkta som "bruksbil". Förstår inte heller vad min tidigare bilhistorik har med något att göra? Har du en x som någon slags lyxbil??

Varför har model X dragkrok, för att det är snyggt? Nej, det är ju en bil som väldigt många köper för att använda som "bruksbil", och jag tror att fler (annan målgrupp) skulle köpa den om den fungerade som den skulle kunna fungera på vintern.
Om du ägt en bil med karmlösa dörrar så skulle du vetat att det inte är något problem på vintern. Lösningen för de gånger man glömt förvärma stavas silikonstift.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1967
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Model S/X part 2

Inlägg av BrooklynS »

Subaru har haft karmlösa dörrar sedan hedenhös. Bra vinterbil.
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Fredrik j »

BrooklynS skrev:
Subaru har haft karmlösa dörrar sedan hedenhös. Bra vinterbil.
Utan förvärmning och silicon?
Skriv svar