Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av ChristerSjo »

chall skrev:
ChristerSjo skrev:

Juridisk ingenstans om de inte garanterat det. Men för goodwill är det något helt annat och om man vill leva kvar som biltillverkare.

Hypotetiska fall är ofta helt ointressanta att diskutera utifrån, framför allt är det slöseri med tid.
Är ganska uppenbart att det inte finns garantier. Framgick i inlägget från början.
Vart drar du gränsen och när skulle du tycka att det räcker och kanske bli lite tjurig och ryta till? Eller sväljer du allt, finns inga garantier.
Det är just svar och goodwill som vi som drabbats av detta pratar om.
Jag köpte min Model 3 LR i sep-19 och har haft en batteri degradering på 4-5% efter cirka 1000 mil vilket är klart över snittet (väldigt lite SuC laddning). Skall jag börja klaga över det då jag tappat runt 2 mil? Nej det går inte inom garantin.

Detta med sämre laddkurva som del drabbats av ligger väl inom rimliga gränser. Går ju att driva det såsom att Tesla gör det för att slippa garantianspråk på batteriet men det de faktisk kanske gör att se till att de lever längre än garantitiden (dvs om de inte gör något kommer batteriet bli kass men fortfarande inte så dåligt att det täcks av garantin). Skall tilläggas att personligen laddar jag hemma och på SuC kanske 4-5 ggr per år och då i samma veva för att få ett längre break. Så förutsättningar för oss alla är olika när detta skall bli viktigt.

Men allt detta är hypotetiskt och lycka till om ni vill driva detta i rätten. I USA kan det säkert gå men inte i Sverige.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Verdi

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
chall skrev:
ChristerSjo skrev:

Juridisk ingenstans om de inte garanterat det. Men för goodwill är det något helt annat och om man vill leva kvar som biltillverkare.

Hypotetiska fall är ofta helt ointressanta att diskutera utifrån, framför allt är det slöseri med tid.
Är ganska uppenbart att det inte finns garantier. Framgick i inlägget från början.
Vart drar du gränsen och när skulle du tycka att det räcker och kanske bli lite tjurig och ryta till? Eller sväljer du allt, finns inga garantier.
Det är just svar och goodwill som vi som drabbats av detta pratar om.
Vad skiljer Teslas garantier från andra tillverkares garantier? Har någon tillverkare garanterat en viss laddkurva? Jag har då aldrig sett en laddkurva levererad av en tillverkare.
Det du inte förstår är att om inte elbilar duger till mer än ett par års användande så kommer ingen vilja ha elbilar till sist.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
chall skrev:
ChristerSjo skrev:

Juridisk ingenstans om de inte garanterat det. Men för goodwill är det något helt annat och om man vill leva kvar som biltillverkare.

Hypotetiska fall är ofta helt ointressanta att diskutera utifrån, framför allt är det slöseri med tid.
Är ganska uppenbart att det inte finns garantier. Framgick i inlägget från början.
Vart drar du gränsen och när skulle du tycka att det räcker och kanske bli lite tjurig och ryta till? Eller sväljer du allt, finns inga garantier.
Det är just svar och goodwill som vi som drabbats av detta pratar om.
Vad skiljer Teslas garantier från andra tillverkares garantier? Har någon tillverkare garanterat en viss laddkurva? Jag har då aldrig sett en laddkurva levererad av en tillverkare.
Det du inte förstår är att om inte elbilar duger till mer än ett par års användande så kommer ingen vilja ha elbilar till sist.
Jag har inte hört många klaga på eNiro, Kona mfl som laddar långsammare än en nerfad S redan som nya. Tvärtom verkar många väldigt nöjda.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1970
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av themax »

Jag har nu kört min Model 3 i 7400 mil och har (enligt Tronity) ett tapp på ungefär 4%. Det stämmer med mina egna observationer. Jag kan fortfarande köra E4 från Stockholm till Hudiksvall på en laddning och med lite kvar för de sista tre milen till vårt torp. I vintras med många minusgrader och snö fick vi stanna fem minuter på Gävle Bro.

Jag förstår att de som ofta kör med fler än en superladdning per resa ser detta som ett problem, men jag tvivlar på att ens jag (med 4500 mil per år) tillhör den gruppen.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av ChristerSjo »

Verdi skrev:

Det du inte förstår är att om inte elbilar duger till mer än ett par års användande så kommer ingen vilja ha elbilar till sist.
Vilken el bil är det som inte har räckt ett par års användning?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Verdi

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Verdi »

ChristerSjo skrev:
Verdi skrev:

Det du inte förstår är att om inte elbilar duger till mer än ett par års användande så kommer ingen vilja ha elbilar till sist.
Vilken el bil är det som inte har räckt ett par års användning?

När man köper en bil tror man att den kommer klara samma laddtider även efter de första åren. Klart det går att använda bilen ändå men det var ju inte det jag köpte... Alla gör vad de vill men jag har en smärtgräns.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av ChristerSjo »

Verdi skrev:
ChristerSjo skrev:
Verdi skrev:

Det du inte förstår är att om inte elbilar duger till mer än ett par års användande så kommer ingen vilja ha elbilar till sist.
Vilken el bil är det som inte har räckt ett par års användning?

När man köper en bil tror man att den kommer klara samma laddtider även efter de första åren. Klart det går att använda bilen ändå men det var ju inte det jag köpte... Alla gör vad de vill men jag har en smärtgräns.
Det har vi alla, men elbilar är en ny företeelse och det tar tid innan saker som detta sätter sig. Det beror ju också om tillverkaren ha släppt på hela batteriet eller om de begränsar det upp eller ner till. Det är en jungfrulig marknad vi är i.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
iAkita
elbilist
Inlägg: 2783
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
chall skrev:
ChristerSjo skrev:

Juridisk ingenstans om de inte garanterat det. Men för goodwill är det något helt annat och om man vill leva kvar som biltillverkare.

Hypotetiska fall är ofta helt ointressanta att diskutera utifrån, framför allt är det slöseri med tid.
Är ganska uppenbart att det inte finns garantier. Framgick i inlägget från början.
Vart drar du gränsen och när skulle du tycka att det räcker och kanske bli lite tjurig och ryta till? Eller sväljer du allt, finns inga garantier.
Det är just svar och goodwill som vi som drabbats av detta pratar om.
Vad skiljer Teslas garantier från andra tillverkares garantier? Har någon tillverkare garanterat en viss laddkurva? Jag har då aldrig sett en laddkurva levererad av en tillverkare.
Det du inte förstår är att om inte elbilar duger till mer än ett par års användande så kommer ingen vilja ha elbilar till sist.
Jag har inte hört många klaga på eNiro, Kona mfl som laddar långsammare än en nerfad S redan som nya. Tvärtom verkar många väldigt nöjda.
Jag visste vad jag köpte när jag köpte min e-Niro. Den relativt låga laddhastigheten är på gränsen med vad jag står ut med. Skulle de sänka den ytterligare skulle jag bli förbannad, sälja bilen, och aldrig köpa en Kia igen. Jag förstår upprördheten hos de som köpt en Model S för miljonen eller mer för att få tillgång SuC nätverket och väldigt snabb laddning (som ju är några av Teslas USP), och bilen sen efter ett par år inte tar sig fram snabbare än en simpel Kia på en långresa, på grund av att Tesla sänkt laddhastigheten.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av ChristerSjo »

iAkita skrev:
få tillgång SuC nätverket och väldigt snabb laddning (som ju är några av Teslas USP), och bilen sen efter ett par år inte tar sig fram snabbare än en simpel Kia på en långresa, på grund av att Tesla sänkt laddhastigheten.
Stämmer det?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Kian är ju väldigt snål så det är inte omöjligt att den är snabbare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av ChristerSjo »

taliz skrev:
Kian är ju väldigt snål så det är inte omöjligt att den är snabbare.

Vad innebär snabbare?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
iAkita
elbilist
Inlägg: 2783
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av iAkita »

ChristerSjo skrev:
iAkita skrev:
få tillgång SuC nätverket och väldigt snabb laddning (som ju är några av Teslas USP), och bilen sen efter ett par år inte tar sig fram snabbare än en simpel Kia på en långresa, på grund av att Tesla sänkt laddhastigheten.
Stämmer det?
Det skiljde 8 minuter mellan mig och en 90D med nedgraderad laddeffekt efter 320 mils körning i SECC2020, och då strulade jag ändå med laddningen i sammanlagt säkert en timme på sträckan Ystad-Haparanda. Sånt strul slipper man även med en "nerfad" Tesla, så så länge nätverket med hyperchargers inte är bättre utbyggt än vad det är i norra Sverige så finns iallafall SuC kvar som USP för Tesla. Frågan är bara hur länge det kommer kompensera för att bilen plötsligt laddar långsammare, med tanke på att det hela tiden byggs nya hyperchargers.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

Det du inte förstår är att om inte elbilar duger till mer än ett par års användande så kommer ingen vilja ha elbilar till sist.
Lägg ner personpåhopp tack! Argumentera eller kom med fakta istället.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Det du inte förstår är att om inte elbilar duger till mer än ett par års användande så kommer ingen vilja ha elbilar till sist.
Lägg ner personpåhopp tack! Argumentera eller kom med fakta istället.

Personpåhopp? Vad menar du?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av ChristerSjo »

Hela denna tråd handlar väl om att el-bilen alltid skall vara som ny hela tiden. Inget försämrat batteri ingen försämrad laddkurva etc. Det enda som det finns garantier på är batteriets kapacitet och det är väl tilltaget och kommer troligen hända i väldigt få fall att garantin faller ut.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av ChristerSjo »

Verdi skrev:

Det du inte förstår är
Riktade till viss nedlåtande fråga....?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Det du inte förstår är att om inte elbilar duger till mer än ett par års användande så kommer ingen vilja ha elbilar till sist.
Lägg ner personpåhopp tack! Argumentera eller kom med fakta istället.

Personpåhopp? Vad menar du?
Du vet inte vad jag förstår och sedan drar du upp ett helt hypotetiskt fall som inte är verklighet. Kom med fakta och argument istället.

Var är andra tillverkares garantier frågar jag? Det är inget som skiljer tillverkarna från varandra och att behöva vänta 10 minuter mer på en 50-60 mils resa är inte direkt mycket. Själv har du skrivit att "40 minuter på 100 mil är ingenting" när det tog 40 minuter extra tid att ladda på TeslaBjörns test.

Model S har funnits i 8 år och de som levererades då fungerar alldeles utmärkt även idag. Min egna bil är över 4 år och har visserligen blivit nerfad men inget som påverkar min vardag eller ens kännbart på långresor.

Sluta prata om vad du tror att jag eller någon annan förstår.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
kontakten2

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av kontakten2 »

Själv var jag väldigt skeptisk i början till Tesla's batteriteknik och läste på ordentligt innan köpet 2015. Då stoltserade Tesla med långa garantier och en snygg laddkurva 0-80 på 45 min . Man var tydlig med hur noggrant bms kan läsa cellspänning etc.
Den har levererat precis detta i 4 år (med 5% degradering) till det kom en uppdatering som sa att bilen ej kommer kunna nås via appen om uppdatering ej körs. Då drog batteriet helt plötsligt en stor suck... Slut på det roliga :roll:
Verdi

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Verdi »

ChristerSjo skrev:
Verdi skrev:

Det du inte förstår är
Riktade till viss nedlåtande fråga....?
Det var personpåhoppet? Öh. Ok?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2783
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av iAkita »

ChristerSjo skrev:
Hela denna tråd handlar väl om att el-bilen alltid skall vara som ny hela tiden. Inget försämrat batteri ingen försämrad laddkurva etc. Det enda som det finns garantier på är batteriets kapacitet och det är väl tilltaget och kommer troligen hända i väldigt få fall att garantin faller ut.
Ja, och det kan ju tillverkarna uppnå genom en rejält tilltagen buffert (hög brutto vs nettokapacitet i batteriet). Sen är det såklart en fråga om personliga preferenser om man föredrar en bil som till till att börja med har lång räckvidd och snabb laddning som gradvis försämras med åren, eller om man föredrar att bilens räckvidd och laddhastighet förblir konstant. Personligen föredrar jag det senare, jag vill veta vad jag köper. Jag tar hellre en bil med rejäl buffert där jag känner till förutsättningarna och kan lita på specifikationerna, än en bil där jag ska behöva gissa mig till hur mycket räckvidd och laddhastighet försämras under de 3-5 år jag äger den. Om inte annat har det betydelse för andrahandsvärdet.

Tillverkarna själva borde vara tydligare med vilket av dessa två alternativ de valt när de marknadsför sina bilar. MG och Polestar har till exempel ingen buffert alls i toppen om jag förstår det rätt. Självklart kommer både batteriets kapacitet och laddhastigheten hos dessa försämras mer med tiden jämfört med bilar med en rejält tilltagen buffert. Jag är övertygad om att det kommer komma lagkrav på att tillverkarna anger både netto- och bruttokapacitet i takt med att elbilar blir vanligare, av dessa anledningar.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av ChristerSjo »

Verdi skrev:
ChristerSjo skrev:
Verdi skrev:

Det du inte förstår är
Riktade till viss nedlåtande fråga....?
Det var personpåhoppet? Öh. Ok?
Nej var nog inte det. Men att formulera sig är a och o. Just "Det du inte förstår..." bara det är en riktad text.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 730
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Anderzzon »

ChristerSjo skrev:
Hela denna tråd handlar väl om att el-bilen alltid skall vara som ny hela tiden. Inget försämrat batteri ingen försämrad laddkurva etc. Det enda som det finns garantier på är batteriets kapacitet och det är väl tilltaget och kommer troligen hända i väldigt få fall att garantin faller ut.
Nej den handlar om att Tesla har gjort uppdateringar i mjukvaran som har försämrat bilen utan att berätta det. Bilar med vissa batterier har fått 20-40% längre laddtider utan att det nödvändigtvis avspeglar batterihälsan.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2691
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av frippe »

Anderzzon skrev:
ChristerSjo skrev:
Hela denna tråd handlar väl om att el-bilen alltid skall vara som ny hela tiden. Inget försämrat batteri ingen försämrad laddkurva etc. Det enda som det finns garantier på är batteriets kapacitet och det är väl tilltaget och kommer troligen hända i väldigt få fall att garantin faller ut.
Nej den handlar om att Tesla har gjort uppdateringar i mjukvaran som har försämrat bilen utan att berätta det. Bilar med vissa batterier har fått 20-40% längre laddtider utan att det nödvändigtvis avspeglar batterihälsan.
Ja, det är väl där gränsen går någonstans. Ingen, tror jag, förväntar sig att en äldre bil ska ha samma prestanda som en ny. Se t.ex. skillnad i mätning av effekt en icebil har på hjulen ny och begagnad. Samma sak händer så klart i en elbil, delar inklusive batteri och elmotorer slits, degraderas och förlorar förmåga begagnad gentemot sin förmåga som ny.

Det intressanta är teslas egna inblandning i det, i och med deras möjlighet till stor påverkan via deras OTA uppdateringar samt vad de faktiskt lovat att bilen ska klara av i förhållande till när garantin ska kicka in. Det sätter även lite prejudikat för vad tesla kan göra i framtiden med bilar som levereras nu och framåt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 922
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Delta »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Det du inte förstår är att om inte elbilar duger till mer än ett par års användande så kommer ingen vilja ha elbilar till sist.
Lägg ner personpåhopp tack! Argumentera eller kom med fakta istället.

Personpåhopp? Vad menar du?
Du vet inte vad jag förstår och sedan drar du upp ett helt hypotetiskt fall som inte är verklighet. Kom med fakta och argument istället.

Var är andra tillverkares garantier frågar jag? Det är inget som skiljer tillverkarna från varandra och att behöva vänta 10 minuter mer på en 50-60 mils resa är inte direkt mycket. Själv har du skrivit att "40 minuter på 100 mil är ingenting" när det tog 40 minuter extra tid att ladda på TeslaBjörns test.

Model S har funnits i 8 år och de som levererades då fungerar alldeles utmärkt även idag. Min egna bil är över 4 år och har visserligen blivit nerfad men inget som påverkar min vardag eller ens kännbart på långresor.

Sluta prata om vad du tror att jag eller någon annan förstår.
Vi ska prata med varandra, inte till varandra mao. 8-)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2078
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av BrooklynS »

Det känns faktiskt som om frågan inte riktigt får rätt proportioner.

Att folk i USA med deras stämningskultur kan ha intresse av att förstora detta problem kan jag förstå. Det handlar om pengar och en om inte stor så åtminstone existerande möjlighet att få ersättning för att de på något sätt lidit skada - jfr bränna sig på kaffet och få ersättning pga utebliven varningstext.

”Då får de väl bränna på med Max laddeffekt oavsett och jag skall ha nytt batteri på garanti” (helst då förstås också med ny spec). Problemet är väl att det inte är särskilt realistiskt.

Jag tycker nog att de i verkligheten påvisade exemplen här i Sverige inte alls är på nivån att bilen skall köpas tillbaka eller ersättas med spritt nya batterier. Tvärtom så borgar ju förändringen för att batterierna kommer att hålla kapaciteten längre, dvs bättre andrahandsvärde för ägarna idag, till priset av något längre laddtider på SuC vid långresor. Övriga laddningar påverkas inte, räckvidden är i stort sett lika bra.

Om man nu är beroende av snabb laddning vid SuC tex i jobbet så får man väl göra som ”alla andra” med tjänstebil, dvs byta till ny bil var tredje år.

V3 kommer ju ytterligare att distansera de första S och X vad gäller laddtider.


Min åsikt, jag respekterar absolut att andra har sin.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar