Sida 32 av 231

Re: VW I.D

Postat: 07 jul 2019 18:02
av Zalman3
Limbster skrev:
Om jag fattat rätt ska ju inte den billiga bas versionen börja levereras förän sommaren 2021, det är om två år!

Det mest pekar på att ID3 kommer kosta mellan 450-500 tusen de närmsta två åren. Lägg till några tusen och det finns en annan bil jag direkt väljer :lol:
Många biltillverkare kommer med elbilar 2020.
Men i vilka volymer?

Vad hjälper ett lågt pris om den inte kan levereras?

Till skillnad mot Tesla som om ca 6-9 månader gör 10.000 elbilar i veckan!

Ytterst få biltillverkare kommer över 3500 elbilar i veckan 2020.

EDIT:
I USA så hade Tesla 77% i marknadsandel Q2 2019.
I Sverige så hade Tesla ca 49% marknadsandel i juni 2019.

Re: VW I.D

Postat: 07 jul 2019 19:18
av Walker
Limbster skrev:
Om jag fattat rätt ska ju inte den billiga bas versionen börja levereras förän sommaren 2021, det är om två år!

Det mest pekar på att ID3 kommer kosta mellan 450-500 tusen de närmsta två åren. Lägg till några tusen och det finns en annan bil jag direkt väljer :lol:
Så, ja..... :)

Re: VW I.D

Postat: 07 jul 2019 21:42
av Limbster
Zalman3 skrev:
Limbster skrev:
Om jag fattat rätt ska ju inte den billiga bas versionen börja levereras förän sommaren 2021, det är om två år!

Det mest pekar på att ID3 kommer kosta mellan 450-500 tusen de närmsta två åren. Lägg till några tusen och det finns en annan bil jag direkt väljer :lol:
Många biltillverkare kommer med elbilar 2020.
Men i vilka volymer?

Vad hjälper ett lågt pris om den inte kan levereras?

Till skillnad mot Tesla som om ca 6-9 månader gör 10.000 elbilar i veckan!

Ytterst få biltillverkare kommer över 3500 elbilar i veckan 2020.

EDIT:
I USA så hade Tesla 77% i marknadsandel Q2 2019.
I Sverige så hade Tesla ca 49% marknadsandel i juni 2019.
Min gissning är att volymerna kommer ligga på den nivå att de precis klarar utsläppskraven i EU för att slippa böter 2020. Av det lilla jag läst verkar det som många tillverkare ligger riktigt pyrt till, en prispress av elbilar kan komma mot slutet av 2020 om de inte lyckas sälja av till tänkta priser. Vi får helt enkelt se.

Re: VW I.D

Postat: 08 jul 2019 08:20
av Laban
mati skrev:
Hm, kanske. Fast Zoe är väl en typisk andrabil. ID3 ska ju ersätta Golf och blir då enda bilen för många. Det tror iaf VW, och det tror jag också.
I Sverige kör vi 1200 mil/år i genomsnitt. Tyskland 1400 mil, Frankrike 1300 mil, Italien 950 mil. Med dessa körsträckor/år tänker jag mig att det är många som sällan kör längre sträckor. Tar vi då Golf klassen specifikt så borde det rimligen vara genomsnitt eller under. Kör man inte speciellt långt årligen blir priset en väldigt viktig faktor.

Men vi får väl se vad de slutgiltiga priserna samt specifikationerna blir. De sa 100 kW initialt för grundmodellen, att sänka det till 50 kW är förstås vara en del i att få folk att välja 58 kWh modellen. €10k för 13 kWh batteri är dyrt, bör vara ganska mycket marginal i det priset.

Re: VW I.D

Postat: 08 jul 2019 10:08
av Laban
Limbster skrev:
Min gissning är att volymerna kommer ligga på den nivå att de precis klarar utsläppskraven i EU för att slippa böter 2020. Av det lilla jag läst verkar det som många tillverkare ligger riktigt pyrt till, en prispress av elbilar kan komma mot slutet av 2020 om de inte lyckas sälja av till tänkta priser. Vi får helt enkelt se.
VW says it will deliver 100,000 ID.3 models in 2020, the car’s first full year of production, and that this figure will rise to 110,000 units per year thereafter.
Renault sålde 37k Zoe i Europa 2018 och med tanke på att ID.3 inte lanseras i USA så är 100k inte så dåligt för att vara första året. Å andra sidan säljer VW 445k Golf/år i Europa så det bör finnas utrymme för betydligt fler bilar än de 110k de siktar på åren därefter, även om det bara är för den europeiska marknaden. Men ska vi gissa på att de batterier de hävdar är säkrade för de kommande åren inte ger några större utrymmen för att höja dessa volymer vid behov.

Vi kan exempelvis se att Kia/Hyundai har vissa problem att leverera bilar:
Screen Shot 2019-07-08 at 10.07.08.png

Re: VW I.D

Postat: 08 jul 2019 12:33
av taliz
mati skrev:
Det kommer att gå utmärkt att göra långresor med ID3, även med minsta batteriet. Vår e-Golf laddar lite för långsamt för att det skulle vara praktikabelt, men ID kommer ju att ladda nästan 3 gånger så snabbt. Räckvidden kommer dessutom vara bättre. Jag ser inga som helst problem i just den punkten.
Samtidigt tror jag att de flesta väljer mellanstora batteriet. För de allra flesta kommer ID3 vara första elbilen någonsin, och då är man kanske lite rädd att räckvidden blir för dålig med minsta batteriet. Det krävs ju som bekant lite erfarenhet innan man inser att ett stort batteri oftast inte behövs.
Det är ju just det det INTE gör. Max laddhastighet är 50kw på lilla batteriet i ID3.

Re: VW I.D

Postat: 08 jul 2019 12:35
av taliz
Laban skrev:
taliz skrev:
Mellanvarianten kostar mer än en välutrustad Passat...
Så länge grundmodellen hamnar på 300 000 eller just över så ser jag inget problem med att modellerna med större batteri kostar en del. Ser man på priserna i Tyskland så är det är inga problem att hamna på €35k euro om man vill ha en Golf med lite prestanda, GTI, GTD exempelvis. Hamnar mellanvarianten av ID.3 på €40k så är den inte fel ute prismässigt jämfört med dagens Golf. GTD har 181 hk, GTI 230 hk. ID.3 58 kWh ska ha 208 hk. ID.3 blir förstås betydligt billigare att äga, även utan subventioner. ID.3 är också en aningen större bil invändigt.
"Vanligt folk" köper inte GTD eller GTI, de är för dyra.

Re: VW I.D

Postat: 08 jul 2019 14:04
av Oykkh47
Men en krok har den iaf Haha Bild

Re: VW I.D

Postat: 08 jul 2019 14:18
av hooked
Oykkh47 skrev:
Men en krok har den iaf Haha Bild
Ja, som man bara får koppla exempelvis cykelhållare till. Kommer inte ens att gå att koppla på en släpvagn och dra 50kg :(

Re: VW I.D

Postat: 08 jul 2019 15:10
av Laban
taliz skrev:
"Vanligt folk" köper inte GTD eller GTI, de är för dyra.
Vilket var vitsen med det jag skrev. Men jag tror som sagt att grundmodellen kommer att fungera för väldigt många av dagens Golf köpare. Långt över 50% skulle jag säga. Vad folk sedan väljer att köpa låter jag vara osagt. Sen ska man förstås tänka på att även mellanmodellen står sig bra mot motsvarande Golf totalkostnadsmässigt om man kör lite längre årligen, låt säga 2000 mil. De som kör längre sträckor med Golf väljer kanske inte nödvändigtvis €21 000 grundmodellen med manuell låda, 115 hk. Tar man DSG låda + 150 hk så är man uppe på €28 000. Mellanmodellen av ID.3 för €40k min €4k subvention (Tyskland) hamnar på €36 000. Fördel ID.3 totalkostnadsmässigt, betydligt högre effekt, större invändigt.

Re: VW I.D

Postat: 08 jul 2019 15:15
av chaffis75
taliz skrev:
mati skrev:
Det kommer att gå utmärkt att göra långresor med ID3, även med minsta batteriet. Vår e-Golf laddar lite för långsamt för att det skulle vara praktikabelt, men ID kommer ju att ladda nästan 3 gånger så snabbt. Räckvidden kommer dessutom vara bättre. Jag ser inga som helst problem i just den punkten.
Samtidigt tror jag att de flesta väljer mellanstora batteriet. För de allra flesta kommer ID3 vara första elbilen någonsin, och då är man kanske lite rädd att räckvidden blir för dålig med minsta batteriet. Det krävs ju som bekant lite erfarenhet innan man inser att ett stort batteri oftast inte behövs.
Det är ju just det det INTE gör. Max laddhastighet är 50kw på lilla batteriet i ID3.
Tja beror på hur man ska använda bilen. Vår lilla leaf 24 snabbladdare vi nästan aldrig för de var vår andra bil och vi körde sällan mer än vad batteriet räcker till på en dag. Id3 med lilla batteriet vore mer än nog att ersätta den bilen med.
Allt avgörs av vad man ska ha bilen till.

Re: VW I.D

Postat: 08 jul 2019 15:52
av Geni87
taliz skrev:
Laban skrev:
taliz skrev:
Mellanvarianten kostar mer än en välutrustad Passat...
Så länge grundmodellen hamnar på 300 000 eller just över så ser jag inget problem med att modellerna med större batteri kostar en del. Ser man på priserna i Tyskland så är det är inga problem att hamna på €35k euro om man vill ha en Golf med lite prestanda, GTI, GTD exempelvis. Hamnar mellanvarianten av ID.3 på €40k så är den inte fel ute prismässigt jämfört med dagens Golf. GTD har 181 hk, GTI 230 hk. ID.3 58 kWh ska ha 208 hk. ID.3 blir förstås betydligt billigare att äga, även utan subventioner. ID.3 är också en aningen större bil invändigt.
"Vanligt folk" köper inte GTD eller GTI, de är för dyra.
Men det är ju de varianterna som är mest jämförbara pris- och prestandamässigt. En elektrisk drivlina med ett vettigt batteri är fortfarande så pass mycket dyrare att tillverka jämfört med exempelvis den billigaste drivlinan i en vanlig Golf. Det kommer vi få leva med i ett tag till.

Sen får man ju även titta på totalkostnaden som ofta framhävs på det här forumet. Skulle tro att "vanligt folk" i större utsträckning köper en TM3 SR+ än en BMW 330 med 100k i extrautrustning exempelvis, just pga Teslans för sitt inköpspris sett relativt fina kalkyl.

Re: VW I.D

Postat: 08 jul 2019 16:35
av taliz
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Det kommer att gå utmärkt att göra långresor med ID3, även med minsta batteriet. Vår e-Golf laddar lite för långsamt för att det skulle vara praktikabelt, men ID kommer ju att ladda nästan 3 gånger så snabbt. Räckvidden kommer dessutom vara bättre. Jag ser inga som helst problem i just den punkten.
Samtidigt tror jag att de flesta väljer mellanstora batteriet. För de allra flesta kommer ID3 vara första elbilen någonsin, och då är man kanske lite rädd att räckvidden blir för dålig med minsta batteriet. Det krävs ju som bekant lite erfarenhet innan man inser att ett stort batteri oftast inte behövs.
Det är ju just det det INTE gör. Max laddhastighet är 50kw på lilla batteriet i ID3.
Tja beror på hur man ska använda bilen. Vår lilla leaf 24 snabbladdare vi nästan aldrig för de var vår andra bil och vi körde sällan mer än vad batteriet räcker till på en dag. Id3 med lilla batteriet vore mer än nog att ersätta den bilen med.
Allt avgörs av vad man ska ha bilen till.
Men nu var frågan om att ha den som första och enda bil, vilket VW sagt skall gå. Få har Leaf som enda bil...

Re: VW I.D

Postat: 08 jul 2019 16:41
av Zalman3
Min syster har en Leaf 24kWh som enda bil.
Hon hade en Volvo 850 innan.

Re: VW I.D

Postat: 08 jul 2019 16:56
av Oykkh47
hooked skrev:
Oykkh47 skrev:
Men en krok har den iaf Haha Bild
Ja, som man bara får koppla exempelvis cykelhållare till. Kommer inte ens att gå att koppla på en släpvagn och dra 50kg :(
Den klarar tydligen dra 3 ton enligt VW.. Men av politiska skäl får den inte dra mera läste jag

Re: VW I.D

Postat: 08 jul 2019 17:48
av Laban
Zalman3 skrev:
Min syster har en Leaf 24kWh som enda bil.
Hon hade en Volvo 850 innan.
Och ID.3 har som sagt dubbla räckvidden i grundmodellen. Tror att man måste fundera på hur "folk" egentligen använder sina bilar, inte vad man själv har för krav.

Re: VW I.D

Postat: 08 jul 2019 18:08
av chaffis75
Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Min syster har en Leaf 24kWh som enda bil.
Hon hade en Volvo 850 innan.
Och ID.3 har som sagt dubbla räckvidden i grundmodellen. Tror att man måste fundera på hur "folk" egentligen använder sina bilar, inte vad man själv har för krav.
Jo jag håller verkligen med.. Vi har väldigt olika kör mönster och krav på komfort, teknik, krok, takbox, 0-100 siffror och många andra variabler..

Re: VW I.D

Postat: 09 jul 2019 07:16
av Stevvee
Oykkh47 skrev:
hooked skrev:
Oykkh47 skrev:
Men en krok har den iaf Haha Bild
Ja, som man bara får koppla exempelvis cykelhållare till. Kommer inte ens att gå att koppla på en släpvagn och dra 50kg :(
Den klarar tydligen dra 3 ton enligt VW.. Men av politiska skäl får den inte dra mera läste jag
Tror vi alla här i gruppen kan dra ca 2 ton släp så vet inte vad du vill ha sagt. Lite som när man visat att bilar kan dra flygplan. Allt handlar om hur lätt det man skall dra rullar.

Re: VW I.D

Postat: 09 jul 2019 16:58
av Laban
Nu finns denna på engelska (dubbad :-))



En ganska intressant sak som han nämner är att MEB plattformen ska ha ett fast axelavstånd. Crozz, Q4 e-Tron kommer i så fall ha samma axelavstånd som ID.3. Kanske låter tveksamt men ID.3's 2750 mm är faktiskt mer än 1 dm mer än Tiguan och bara 2.8 cm mindre än Tiguan Allspace. Man kan alltså tillverka en stor variation av modeller med exakt samma bottenplatta, frontdel, säkerhetsstruktur.

Re: VW I.D

Postat: 09 jul 2019 23:52
av Zalman3
Screenshot_20190709-235130_Facebook.jpg
VW ID har drag, men den slår nytt rekord i låg dragvikt!

Re: VW I.D

Postat: 10 jul 2019 00:20
av dd88
Zalman3 skrev:
Screenshot_20190709-235130_Facebook.jpg
VW ID har drag, men den slår nytt rekord i låg dragvikt!
Det där är max kultryck... :roll:

Re: VW I.D

Postat: 10 jul 2019 09:32
av vigge50
Zalman3 skrev:
Limbster skrev:
Om jag fattat rätt ska ju inte den billiga bas versionen börja levereras förän sommaren 2021, det är om två år!

Det mest pekar på att ID3 kommer kosta mellan 450-500 tusen de närmsta två åren. Lägg till några tusen och det finns en annan bil jag direkt väljer :lol:
Många biltillverkare kommer med elbilar 2020.
Men i vilka volymer?

Vad hjälper ett lågt pris om den inte kan levereras?

Till skillnad mot Tesla som om ca 6-9 månader gör 10.000 elbilar i veckan!

Ytterst få biltillverkare kommer över 3500 elbilar i veckan 2020.

EDIT:
I USA så hade Tesla 77% i marknadsandel Q2 2019.
I Sverige så hade Tesla ca 49% marknadsandel i juni 2019.
Haha :lol:

Det var inte länge sen du läxade upp mig och andra här över att i år skulle ID 3 komma som skulle gå att köpa för under 190 000 kr efter supermiljöbilspremien. Denna skulle slå undan marknaden för fossilbilen totalt och inom 3-5 år skulle det inte finnas någon marknad för fossila bilar. Ifrågasätta man något av detta så blev man helt ignorerad. Nu helt plötsligt så har produktionsvolymerna en betydelse. Varför skulle den, kommer inte försäljningen av bilar kollapsa totalt då alla kommer vänta på sin elbil?
Och tycker du det fortfarande låter rimligt att ID kommer kosta under 250 000 kr här i Sverige innan supermiljöbilspremien?

Re: VW I.D

Postat: 10 jul 2019 10:10
av Zalman3
"Och tycker du det fortfarande låter rimligt att ID kommer kosta under 250 000 kr här i Sverige innan supermiljöbilspremien?"

Kan ju inte garantera vilken prissättning VW till slut kommer att ha i Sverige.

Men VW har haft en väldigt hög svansföring och sagt att en VW ID är för miljoner, inte för miljonärer.

Och att en ID ska kosta som en Golf diesel.

Kommer man inte att kunna köpa en ID för under 250.000kr (2020) efter rabatter och stöd. Då blir de frånåkta av konkurrenterna.

För exakt ett år sedan, i juli 2018 kunde man köpa en Nissan Leaf Visia 40kWh för ca 233.000kr, efter rabatt och stöd. Sedan dess har Nissan HÖJT priset på Leaf och försäljningen har dalat.
Man har visserligen lanserat en 62kWh modell, som inte har vätskekylning av batterierna, Chademo 100kW laddning(finns det nån 100kW Chademo laddare i Sverige?) och ett alldeles för högt pris.
Visserligen gick den ett kort tag att leasa för 3.995kr i månaden.

Renault Zoe 41kWh gick att köpa i juli 2018 för ca 215.000kr efter rabatter och stöd.

Renault Zoe med 52kWh batteri kommer att börja levereras i september.

"Syv år etter lanseringen av det som har blitt Europas bestselgende elbil, lanseres nå nye ZOE! Med det nye Z.E. 50 batteriet (52 kWh) har nye ZOE nå hele 390 km rekkevidde etter den nye og strengere WLTP målemetoden.
Reserver nye ZOE nå! Bilen er klar til levering allerede fra september 2019!"
https://kampanje.renault.no/nye-zoe/

Till ett bra pris.
"Renault will make the new ZOE Z.E. 50 available for order in Germany by the end of July at prices starting from €31,990"
https://www.google.com/amp/s/insideevs. ... rmany/amp/

Gissar att nya Zoe 52kWh hamnar runt 235-245.000kr efter rabatt och stöd.
För en elbil med 390km i räckvidd, svårslaget just nu.

Och Renault kan leverera, de tillverkar 440st Zoe om dagen nu.

Visst kommer det ett helt gäng med konkurrenter i denna prisklass, men ingen av dessa har lovat att tillverka 440st om dagen.

Sen verkar det dessutom så att VW egentligen inte vill sälja ID 30.000 euro modellen. De stryper laddningen till bara 50kW, helt i onödan.

En ytterligare fråga är, vad kommer det att kosta att ladda hos Ionity, när specialpriset tar slut sommaren 2019?
Blir det 5-8kr per kWh?

Känns som Tesla en lång tid framöver kommer vara Sveriges mest sålda elbil.

Re: VW I.D

Postat: 10 jul 2019 10:37
av Laban
Zalman3 skrev:
Sen verkar det dessutom så att VW egentligen inte vill sälja ID 30.000 euro modellen. De stryper laddningen till bara 50kW, helt i onödan.
Innan vi har de slutgiltiga priserna så säger detta kanske inte så mycket. Både priset för 50 kW versionen samt kostnad för uppgradering till 100 kW som skulle vara möjligt. Valmöjligheter kan aldrig skada om priset är rätt.

Re: VW I.D

Postat: 10 jul 2019 10:58
av vigge50
Zalman3 skrev:
"Och tycker du det fortfarande låter rimligt att ID kommer kosta under 250 000 kr här i Sverige innan supermiljöbilspremien?"

Kan ju inte garantera vilken prissättning VW till slut kommer att ha i Sverige.

Men VW har haft en väldigt hög svansföring och sagt att en VW ID är för miljoner, inte för miljonärer.

Och att en ID ska kosta som en Golf diesel.

Kommer man inte att kunna köpa en ID för under 250.000kr (2020) efter rabatter och stöd. Då blir de frånåkta av konkurrenterna.

För exakt ett år sedan, i juli 2018 kunde man köpa en Nissan Leaf Visia 40kWh för ca 233.000kr, efter rabatt och stöd. Sedan dess har Nissan HÖJT priset på Leaf och försäljningen har dalat.
Man har visserligen lanserat en 62kWh modell, som inte har vätskekylning av batterierna, Chademo 100kW laddning(finns det nån 100kW Chademo laddare i Sverige?) och ett alldeles för högt pris.
Visserligen gick den ett kort tag att leasa för 3.995kr i månaden.

Renault Zoe 41kWh gick att köpa i juli 2018 för ca 215.000kr efter rabatter och stöd.

Renault Zoe med 52kWh batteri kommer att börja levereras i september.

"Syv år etter lanseringen av det som har blitt Europas bestselgende elbil, lanseres nå nye ZOE! Med det nye Z.E. 50 batteriet (52 kWh) har nye ZOE nå hele 390 km rekkevidde etter den nye og strengere WLTP målemetoden.
Reserver nye ZOE nå! Bilen er klar til levering allerede fra september 2019!"
https://kampanje.renault.no/nye-zoe/

Till ett bra pris.
"Renault will make the new ZOE Z.E. 50 available for order in Germany by the end of July at prices starting from €31,990"
https://www.google.com/amp/s/insideevs. ... rmany/amp/

Gissar att nya Zoe 52kWh hamnar runt 235-245.000kr efter rabatt och stöd.
För en elbil med 390km i räckvidd, svårslaget just nu.

Och Renault kan leverera, de tillverkar 440st Zoe om dagen nu.

Visst kommer det ett helt gäng med konkurrenter i denna prisklass, men ingen av dessa har lovat att tillverka 440st om dagen.

Sen verkar det dessutom så att VW egentligen inte vill sälja ID 30.000 euro modellen. De stryper laddningen till bara 50kW, helt i onödan.

En ytterligare fråga är, vad kommer det att kosta att ladda hos Ionity, när specialpriset tar slut sommaren 2019?
Blir det 5-8kr per kWh?

Känns som Tesla en lång tid framöver kommer vara Sveriges mest sålda elbil.
Bland annat här skrev du att den ska kosta 190 000 kr trots att det var högst osäker.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 2&start=40

De har senare sagt att den ska kosta som en välutrustad diesel vilket lätt blir runt 30 000 euro i Tyskland. Och som jag flera gången har försökt påpeka för dig så kostar eGolf i Tyskland runt €37000 och runt 410 000 i Sverige. Om de nu ändrat priset i euro till ”under 30 000 euro” så är jag inte så säker på om det blir under 300 000 kr i Sverige efter supermiljöbilspremien.

Här skapade du en tråd om att elbilar dödar fossibilsförsäljningen. Det du inte tar hänsyn till är att Soul länge har varit en extremt ovanlig modell och att ända anledningen till att Soul EV är kvar är att det är Kias ända elbil. Jag kan väll gissa att om Kia nu väljer att stoppa försäljningen av Soul EV så kommer du inte skapa en tråd om att elbilarna håller på att försvinna?

Du valde även att plocka ut Zoe vs Clios försäljning för att visa att elbilarna tar över och sen delar statistik över att Clio är en av Europas mest sålda elbilar och därför har Zoe enorm potential. Det skulle kunna säljas 10 gånger fler Zoe i Sverige jämfört med Clio men det skulle fortfarande inte säga något om potentialen i Europa bara för att Clio är en väldigt populär modell.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 27&t=13902

Om vi ska ta ut enskilda modeller så kan vi lika gärna ta Mitsubishi Outlander där plug-in varianten har 92% av försäljningen, om du tycker det är ett relevant mått för att berätta hur många som vill ha laddbara bilar är upp till dig men jag skulle säga det är väldigt orelevant.

Låt oss vara glada över att försäljningen av elbilar ökar snabbt och så kan vi sluta plocka ut försäljningen av en enskild modell för en enskild månad för att påvisa något som blir väldigt missvisande i det breda perspektivet.

Du skriver också att priset på Renault Zoe ef5er rabatt är 235 000 kr är svårslaget, när motsvarande Clio kostar runt 135 000 kr, har du tänkt på hur lång tid det tar innan de 100 000 kr körs in för den typen av bil? Om vi då dessutom antar att många inte kan ladda hemma så skulle jag säga att om det är svårslaget så har vi en lång väg att gå innan elbilar börjar ta över.