According to Tesla's shareholder deck, it was working to curb any production stoppages by using a series of new, in-house chips. Tesla explained in the deck:
Baserat på teslas Q2 earnings call:
“Our team has demonstrated an unparalleled ability to react quickly and mitigate disruptions to manufacturing caused by semiconductor shortages. Our electrical and firmware engineering teams remain hard at work designing, developing and validating 19 new variants of controllers in response to ongoing semiconductor shortages.”
Felet som de flesta gör, analytikern i detta fall, är att dom antar att tesla har designat egna chip när tesla säger controllers.
Controllern är lådan/boxen som tesla själva designat. Den innehåller standard chip i som tesla inte har designat.
Det är inte brist på chip. Bara brist på gamla skräpchip som övriga OEM använder och som nu chiptillverkarna valt att fasa ut under pandemin för att kunna få plats att tillverka nya.
Re: Aktien TSLA
Postat: 07 okt 2021 12:17
av Fredrik j
Är det bara jag som är lite orolig för att biltillverkarna hoppar över testning när man desperat försöker använda vad som finns tillgängligt?
Och då menar jag inte bara Tesla utan alla biltillverkare.
Re: Aktien TSLA
Postat: 07 okt 2021 23:15
av Jordad
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 04:58
av Zalman3
Elon pratade om att MY kommer mest troligt vara världens mest sålda bil 2022, om man ser till värde.
Och världens mest sålda bil 2022 om man ser till antal.
Elon sa också att kinatillverkade MY var billigast att tillverka, med den högsta kvaliteten.
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 05:02
av Zalman3
Trots att Tesla vara sålde ca 500.000 bilar 2020, tog man ca 26% av alla batterier som bilindustrin använde.
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 07:11
av Maw
Zalman3 skrev:
Elon pratade om att MY kommer mest troligt vara världens mest sålda bil 2022, om man ser till värde.
Och världens mest sålda bil 2022 om man ser till antal.
Elon sa också att kinatillverkade MY var billigast att tillverka, med den högsta kvaliteten.
Elon säger så mycket, någon gång ibland får han rätt men sällan när det gäller årtal. Vi får se om det stämmer den här gången men det är en ganska dyr bil för att bli mest sålda i världen. Har över en miljon människor råd och vilja att köpa en MY? Kommer Tesla kunna producera över en miljon MY redan under nästa år?
Jag är skeptisk
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 07:13
av mans71
Zalman3 skrev:
Elon sa också att kinatillverkade MY var billigast att tillverka, med den högsta kvaliteten.
Vilken märklig sak att säga av en VD.
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 09:05
av MWall
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Elon pratade om att MY kommer mest troligt vara världens mest sålda bil 2022, om man ser till värde.
Och världens mest sålda bil 2022 om man ser till antal.
Elon sa också att kinatillverkade MY var billigast att tillverka, med den högsta kvaliteten.
Elon säger så mycket, någon gång ibland får han rätt men sällan när det gäller årtal. Vi får se om det stämmer den här gången men det är en ganska dyr bil för att bli mest sålda i världen. Har över en miljon människor råd och vilja att köpa en MY? Kommer Tesla kunna producera över en miljon MY redan under nästa år?
Jag är skeptisk
Han menar den bil som ger mest omsättning. Dvs antal bilar ggr pris.
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 09:10
av Credde
mans71 skrev:
Zalman3 skrev:
Elon sa också att kinatillverkade MY var billigast att tillverka, med den högsta kvaliteten.
Vilken märklig sak att säga av en VD.
Han såger direkt sina anställda i USA med den kommentaren (att et säkert är sant är en annan sak).
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 09:20
av termosen
Credde skrev:
mans71 skrev:
Zalman3 skrev:
Elon sa också att kinatillverkade MY var billigast att tillverka, med den högsta kvaliteten.
Vilken märklig sak att säga av en VD.
Han såger direkt sina anställda i USA med den kommentaren (att et säkert är sant är en annan sak).
Tror det mer har att göra med fabriken och tillverkningsprocessen, varför vi har kvalitetsskillnader mellan Fremont och Shanghai. Berlin och Texas kommer antagligen vara lika bra, om inte bättre, än Shanghai.
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 09:36
av Peter Andersson
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Elon pratade om att MY kommer mest troligt vara världens mest sålda bil 2022, om man ser till värde.
Och världens mest sålda bil 2022 om man ser till antal.
Elon sa också att kinatillverkade MY var billigast att tillverka, med den högsta kvaliteten.
Elon säger så mycket, någon gång ibland får han rätt men sällan när det gäller årtal. Vi får se om det stämmer den här gången men det är en ganska dyr bil för att bli mest sålda i världen. Har över en miljon människor råd och vilja att köpa en MY? Kommer Tesla kunna producera över en miljon MY redan under nästa år?
Jag är skeptisk
Ska MY bli världens mest sålda bil måste den ner i pris, rejält.
MG sa ju igår att deras MG 5 kombi ska kosta under 30.000 Euro, blir ju 21.000 euro med Tysklands 9.000 euro i stöd. Skoda Enyaq kostar ju redan under 23.000 Euro efter rabatt och stöd i Tyskland. Ska Tesla konkurrera med dessa 2 så måste man ner i pris rejält.
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 09:39
av MWall
Peter Andersson skrev:
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Elon pratade om att MY kommer mest troligt vara världens mest sålda bil 2022, om man ser till värde.
Och världens mest sålda bil 2022 om man ser till antal.
Elon sa också att kinatillverkade MY var billigast att tillverka, med den högsta kvaliteten.
Elon säger så mycket, någon gång ibland får han rätt men sällan när det gäller årtal. Vi får se om det stämmer den här gången men det är en ganska dyr bil för att bli mest sålda i världen. Har över en miljon människor råd och vilja att köpa en MY? Kommer Tesla kunna producera över en miljon MY redan under nästa år?
Jag är skeptisk
Ska MY bli världens mest sålda bil måste den ner i pris, rejält.
MG sa ju igår att deras MG 5 kombi ska kosta under 30.000 Euro, blir ju 21.000 euro med Tysklands 9.000 euro i stöd. Skoda Enyaq kostar ju redan under 23.000 Euro efter rabatt och stöd i Tyskland. Ska Tesla konkurrera med dessa 2 så måste man ner i pris rejält.
"Om man ser till värde". Läs hela meningen.
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 09:39
av Peter Andersson
mans71 skrev:
Zalman3 skrev:
Elon sa också att kinatillverkade MY var billigast att tillverka, med den högsta kvaliteten.
Vilken märklig sak att säga av en VD.
Volvochef säger ju samma sak.
Volvo-chef: Bilar byggda i Kina har högre kvalitet än de europeiska.
"Om man poängsätter de olika delarna och räknar ut ett medelvärde, då är Kina riktigt jävla bra", säger Volvos designchef Robin Page.
Det var inte så länge sedan det inte kom något annat än billiga och illa tillverkade bilar från Kina. Men, saker har förändrats. Faktiskt så mycket att Volvo nu menar att de fordon som är byggda i Kina är överlägsna i kvalitet än de som tillverkas i Europa.
Elon pratade om att MY kommer mest troligt vara världens mest sålda bil 2022, om man ser till värde.
Och världens mest sålda bil 2022 om man ser till antal.
Elon sa också att kinatillverkade MY var billigast att tillverka, med den högsta kvaliteten.
Elon säger så mycket, någon gång ibland får han rätt men sällan när det gäller årtal. Vi får se om det stämmer den här gången men det är en ganska dyr bil för att bli mest sålda i världen. Har över en miljon människor råd och vilja att köpa en MY? Kommer Tesla kunna producera över en miljon MY redan under nästa år?
Jag är skeptisk
Ska MY bli världens mest sålda bil måste den ner i pris, rejält.
MG sa ju igår att deras MG 5 kombi ska kosta under 30.000 Euro, blir ju 21.000 euro med Tysklands 9.000 euro i stöd. Skoda Enyaq kostar ju redan under 23.000 Euro efter rabatt och stöd i Tyskland. Ska Tesla konkurrera med dessa 2 så måste man ner i pris rejält.
Tesla säljer redan idag runt 1 miljon bilar på årsbasis med ett genomsnittligt pris på ungefär vad Model Y kostar idag. I teorin hade man alltså redan idag kunnat sälja 1 miljon Model Y om det var den enda bil de tillverkade. Så varför skulle Tesla inte kunna sälja 1 miljon Model Y i framtiden med ett lite lägre pris än idag?
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 10:20
av fth
Peter Andersson skrev:
Ska MY bli världens mest sålda bil måste den ner i pris, rejält.
Tesla är begränsade av produktionskapacitet, inte efterfrågan, det finns ingen som helst anledning för dom att sänka priserna, tvärtom, dom har ju höjt priset flera gånger den senaste tiden.
Elon säger också att Y först ska bli mest sålda elbil map värde, inte antal, det finns egentligen inget som tyder på att detta inte kommer att ske.
Mest sålda map antal kan det möjligen bli knepigare att nå, men jag tror nog det också kommer att ske.
/fth
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 10:36
av backe
fth skrev:
Peter Andersson skrev:
Ska MY bli världens mest sålda bil måste den ner i pris, rejält.
Tesla är begränsade av produktionskapacitet, inte efterfrågan, det finns ingen som helst anledning för dom att sänka priserna, tvärtom, dom har ju höjt priset flera gånger den senaste tiden.
Elon säger också att Y först ska bli mest sålda elbil map värde, inte antal, det finns egentligen inget som tyder på att detta inte kommer att ske.
Mest sålda map antal kan det möjligen bli knepigare att nå, men jag tror nog det också kommer att ske.
/fth
Tror inte någon annan biltillverkare har som mål att bara sälja två bilmodeller. Känslan är att det kan bli lite svårt att sälja +10 miljoner bilar per år helt utan urval. Människan är sällan så funtad att vi vill ha samma saker som alla andra.
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 11:00
av fth
backe skrev:
Tror inte någon annan biltillverkare har som mål att bara sälja två bilmodeller. Känslan är att det kan bli lite svårt att sälja +10 miljoner bilar per år helt utan urval. Människan är sällan så funtad att vi vill ha samma saker som alla andra.
Jag håller helt med, men även här är det ju produktionskapacitet som begränsar Tesla, inte vilja.
Dom har ju faktiskt fyra bilmodeller i produktion (mer eller mindre), med ytterligare två planerade och presenterade (Roadster och Cybertruck), och en planerad men ännu inte presenterad (”lågprismodellen”), och dessutom Semi på väg.
Hittills ser det ju helt klart ut som att Tesla inte har några som helst problem att sälja allt dom producerar, deras bilar kommer aldrig att passa alla köpare, men dom köpare som vill ha Tesla räcker till och blir över inom överskådlig framtid.
Jag ser heller inte att det finns någon konkurrent som har både ett lika eller mer attraktivt erbjudande och produktionskapacitet att ta sig an Tesla? Den enda egentliga kandidaten är väl VW, men dom har ju uppenbarligen stora problem både att producera, sälja, och gå med vinst på sina bilar.
Det kanske är en massa faktorer jag missar, men ju mer jag sätter mig in i detta, och ju längre tiden går, desto större framstår faktiskt Teslas försprång, tvärtemot alla profetior om att dom ”riktiga” biltillverkarna bara behöver börja bry sig lite om elbilar för att slå ut Tesla över en natt.
/fth
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 11:28
av Jordad
Model Ys pris är inte långt över genomsnittspriset för en ny bil på de marknader där Tesla säljer mest. Dessutom är det en stor SUV som människor är beredda betala mer för. Varken pris eller produkt är ett hinder. Det enda hindret är produktionskapacitet. Når Tesla siffrorna nedan kan Model Y vara världens mest sålda bil alla kategorier men det beror också på hur bra Toyota lyckas med Corolla. Model Y kan nå topp 3 redan nästa år.
Freemont 300t
Shanghai 300t
Austin 250t
Berlin 250t
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 12:46
av 12man
backe skrev:
.....Människan är sällan så funtad att vi vill ha samma saker som alla andra.
Jo de flesta vill det, i varierande grad såklart. De resonerar fram och tillbaks men...
Mobiltelefoner t.ex
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 12:48
av MWall
Säger det igen. Vet att jag inte borde då ingen verkar lyssna men...
Elon menar alltså inte att Model Y ska bli världens mest sålda bil i ANTAL. Bara i VÄRDE. Viss skillnad.
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 12:50
av Jordad
MWall skrev:
Säger det igen. Vet att jag inte borde då ingen verkar lyssna men...
Elon menar alltså inte att Model Y ska bli världens mest sålda bil i ANTAL. Bara i VÄRDE. Viss skillnad.
Elon har sagt samma sak tidigare. Världens mest sålda i omsättning 2022. I antal 2023. Han var tydlig.
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 12:56
av fth
MWall skrev:
Säger det igen. Vet att jag inte borde då ingen verkar lyssna men...
Elon menar alltså inte att Model Y ska bli världens mest sålda bil i ANTAL. Bara i VÄRDE. Viss skillnad.
Nej, både och, 2022 respektive 2023.
/fth
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 13:00
av MWall
fth skrev:
MWall skrev:
Säger det igen. Vet att jag inte borde då ingen verkar lyssna men...
Elon menar alltså inte att Model Y ska bli världens mest sålda bil i ANTAL. Bara i VÄRDE. Viss skillnad.
Nej, både och, 2022 respektive 2023.
/fth
Ok, det där om 2023 hade jag missat. Får se hur det blir med den saken. Jag tror det blir svårt. Dock förenklas det ju av att Tesla har så få modeller medan konkurrenterna har en uppsjö som deras försäljning fördelas över. Det är lite fusk.
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 13:39
av backe
12man skrev:
backe skrev:
.....Människan är sällan så funtad att vi vill ha samma saker som alla andra.
Jo de flesta vill det, i varierande grad såklart. De resonerar fram och tillbaks men...
Mobiltelefoner t.ex
Tror du har fel, man vill däremot ha samma som den kategori av människor man vill förknippas med eller det behov man har.
Det här är anledningen till att t.ex. Toyota och andra bolag startar separata bilmärken med högre status, du kanske inte vill köpa en Toyota för 2 miljoner och automatiskt förknippas med en Toyota för 100 000 kr.
Det gäller även mobiler, många som är fans av open source vägrar t.ex. Apple då det strider mot deras ideologi, då vill man gärna ha en android som tillåter root så man kan göra vad man vill med sin egen mobil.
Mina barn vill gärna ha Apple för att många av de andra barnen har det.
Mina föräldrar vill gärna ha en telefon som fungerar bra och inte är så dyra, dom bryr sig egentligen inte vad det står för märke på den.
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 16:03
av Jordad
MWall skrev:
Ok, det där om 2023 hade jag missat. Får se hur det blir med den saken. Jag tror det blir svårt. Dock förenklas det ju av att Tesla har så få modeller medan konkurrenterna har en uppsjö som deras försäljning fördelas över. Det är lite fusk.
I alla branscher styr produkters pris i vilket segment av marknaden och var på efterfrågekurvan produkterna hamnar. Efterfrågan har ett exponentiellt förhållande till pris. Tio procents sänkning av pris ger alltså långt mer än tio procent i ökad efterfrågan.
Tesla har idag alldeles för låg tillverkningskapacitet sett till efterfrågan och man kan tom höja priser utan att efterfrågan viker. Det är ett oerhört styrketecken. Även om inte Wright's law stämmer helt så kommer varje fördubbling av kapacitet ofrånkomligt sänka tillverkningskostnaden. Det gör det möjligt att sänka priserna vilket i sin tur ökar efterfrågan exponentiellt. Det finns självklart sedan en gräns där efterfrågan inte ökar mer men Tesla har långt kvar innan de når den gränsen.
Det är lika mycket fusk att Toyota tillverkar flera olika varianter av Corolla men ändå räknar dem tillsammans.