Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Jamessson

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Jamessson »

Emolga skrev:
Intressant att du också väntar på Vit/Vit med drag. Var ska du hämta upp bilen, när den väl kommer?

Inget nytt för min del idag. Testade chatten imorse, men de bara hänvisade mig tillbaka till min säljare som inte kan ge mig några som helst svar. De trodde dock inte att den incomplete-sträng jag sett i koden skulle ligga bakom någon försening av vårt VIN. Alltid något. Men inget svar på varför det dröjer, hur lång tid ska det ta, är vi matchade eller inte, ser allt ok ut i beställningen eller ligger det något fel bakom och stoppar. Väntar lite till då. :?
Planen är att hämta upp i Umeå.

Blir det försenat till Januari/Februari så byter jag nog till Stockholm då jag enbart beställt med sommardäck.
Tänkte beställa vinterdäcken till en närliggande däckverkstad så får de bara kasta om på 18" fälgarna.

Köper icke Tesla fälgar och däck till sommaren.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

Liten aptitretare för er som är i väntans tider. :)
Användarvisningsbild
amolin
Teslaägare

Inlägg av amolin »

Äntligen beställt Model 3 RWD! Första riktiga bilen (Har haft en hel del men alla begagnade)! Mycket peppad på att köra! :mrgreen:
Förväntad leverans i Februari.
Checklista inför hämtning och Amazon.se önskelista är förbered ;)
https://www.amazon.se/hz/wishlist/ls/11 ... _=wl_share
Mini Cooper Austin -76 -> BMW 320 -03 -> Volkswagen Golf GTI -10 -> Mercedes CLA AMG -18 -> Audi A5 Coupe -20 - > Slutet på ICE & övergång till
Model 3 -21
.
Användarvisningsbild
PFall
Teslaägare

Inlägg av PFall »

amolin skrev:
Äntligen beställt Model 3 RWD! Första riktiga bilen (Har haft en hel del men alla begagnade)! Mycket peppad på att köra! :mrgreen:
Förväntad leverans i Februari.
Checklista inför hämtning och Amazon.se önskelista är förbered ;)
https://www.amazon.se/hz/wishlist/ls/11 ... _=wl_share
Samma här :) Nu är man mest fundersam om man vågar tro att den kommer i Februari :shock:
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Många lagerbilar uppe på deras sida nu, ska bli intressant se om dom hinner få sålt alla
Användarvisningsbild
mattan
Teslaägare

Inlägg av mattan »

Då har jag äntligen bokat en tid för upphämtning av min LR som jag beställde i juni.
Är det något man bör förbereda innan? Skaffa konton för olika publika laddstationer t.e.x?
lav1

Inlägg av lav1 »

mattan skrev:
Då har jag äntligen bokat en tid för upphämtning av min LR som jag beställde i juni.
Är det något man bör förbereda innan? Skaffa konton för olika publika laddstationer t.e.x?
Spännande, så du fick SMS alltså? Vilken "ungefärligt" spann hade du innan du bokade definitiv tid, och vilken tid blev det för upphämtning? Samt vilken ort? :)

Gällande laddning så ladda ner E.On, Fortum Charge&Drive, MER, Cirkle K charge och InCharge. Beställ hem taggar/kort till alla du kan, mer driftsäkert om tex en laddstolpe är offline kan du oftast ändå starta laddning.
Ladda också hem appen ChargeFinder, de har en fin karta där du kan sortera laddare på hastighet men framförallt se vilka som är upptagna/lediga.
Användarvisningsbild
mattan
Teslaägare

Inlägg av mattan »

lav1 skrev:
mattan skrev:
Spännande, så du fick SMS alltså? Vilken "ungefärligt" spann hade du innan du bokade definitiv tid, och vilken tid blev det för upphämtning? Samt vilken ort? :)

Gällande laddning så ladda ner E.On, Fortum Charge&Drive, MER, Cirkle K charge och InCharge. Beställ hem taggar/kort till alla du kan, mer driftsäkert om tex en laddstolpe är offline kan du oftast ändå starta laddning.
Ladda också hem appen ChargeFinder, de har en fin karta där du kan sortera laddare på hastighet men framförallt se vilka som är upptagna/lediga.
Japp, fick sms igår, fanns två datum att välja mellan, 25/11 & 26/11 och tider från morgon till kväll (klickade på länken, valde tid och datum direkt när jag fick meddelandet), det är i Malmö jag ska hämta upp den. Innan jag fick meddelandet så stod det att preliminär upphämtning var 19/11-3/12 (tror jag).

Stort tack för tipsen.
Användarvisningsbild
valleb
Teslaägare

Inlägg av valleb »

Fick besked att min LR pearl/svart med drag kommer till Malmö den 9 december, därefter ett par dagar innan den kan hämtas.

Man undrar ju varifrån den kommer (vilken båt). Någon som har en ide?

Mest för att man är så j-la nyfiken och ivrig :)
lav1

Inlägg av lav1 »

valleb skrev:
Fick besked att min LR pearl/svart med drag kommer till Malmö den 9 december, därefter ett par dagar innan den kan hämtas.

Hur fick du detta besked? För det var inte ett boknings-SMS eller? :)
Norge67

Inlägg av Norge67 »

valleb skrev:

Kanske Hyperion bay ;)
Robbbin

Inlägg av Robbbin »

Spännande. 638km istället för 614km.
Innebär detta att samtliga bilar redan beställda och som levereras med LG batteri levererar mer km?

Hairpin?
08CD4509-30F7-4962-80E3-59022A469F6C.jpeg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Robbbin skrev:
Spännande. 638km istället för 614km.
Innebär detta att samtliga bilar redan beställda och som levereras med LG batteri levererar mer km?

Hairpin?
Tror Tesla rate'ar bilarna med största fälgarna?
Är ju samma på Model Y.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Men ”uppskattad”, inte WLTP?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
zelest
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av zelest »

zelest skrev:
Har beställt en LR AWD, Midnight Silver Metallic, 19tums-hjul, svart interiör, standard autopilot.
Beställd 6 september.
Edit: Även beställt till dragkrok.

Update: Fått min bil och VIN tilldelat idag! En Kina-bil med B (icke-hairpin?) i VIN. Uppskattad leverans: 7 december - 21 december. Hämtas i Norrköping. :D
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Nu har även WLTP kommit till P:
D1280446-81A8-43A6-A7EC-412B0876A370.png
Bara jag som reagerar på att det är en nedgradering från 567km med Panasonic 82kWh?
Användarvisningsbild
valleb
Teslaägare

Inlägg av valleb »

lav1 skrev:
valleb skrev:

Hur fick du detta besked? För det var inte ett boknings-SMS eller? :)
Var nere hos tesla Malmö och pratade med en kille som jobbar där.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

NEO skrev:
Nu har även WLTP kommit till P:
D1280446-81A8-43A6-A7EC-412B0876A370.png
Bara jag som reagerar på att det är en nedgradering från 567km med Panasonic 82kWh?
Det var väl väntat? LG batteriet är ju mindre än Panasonic, LR sänktes inte därför att 82 kWh Panasonics WLTP underdrevs, borde hamnat kring 636 km givet förbrukningssiffrorna som användes. Gissningsvis ville man inte höja och sedan sänka så man höjde till nivån LG batteriet skulle klara.
ampere

Inlägg av ampere »

Användarvisningsbild
amolin
Teslaägare

Inlägg av amolin »

Har lagt en beställning på en Model 3. Förväntad leverans Februari, är detta den nya 2022 som blir levererad då? Eller måste man vänta till 2022 och göra beställningen då?
Det jag tänkte framförallt är värmepumpen och rattvärmen.
Den "grå" färgen verka ska ingå i priset på den nya 2022 (Ser inte detta än på den svanska tesla hemsidan), alltså kunna välja mellan vit eller gå utan extra kostnad.

Någon som har bättre koll på detta?
Mini Cooper Austin -76 -> BMW 320 -03 -> Volkswagen Golf GTI -10 -> Mercedes CLA AMG -18 -> Audi A5 Coupe -20 - > Slutet på ICE & övergång till
Model 3 -21
.
Robbbin

Inlägg av Robbbin »

Är det samma batteri som sitter i de som levereras nu som de som såldes med 20k rabatt i höstas?

Jag blev lite besviken att det inte ska sitta panasonic i min. Speciellt om det är så att batteriet är mindre.

Hur ska man resonera kring hairpin eller ej?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Robbbin skrev:
Är det samma batteri som sitter i de som levereras nu som de som såldes med 20k rabatt i höstas?

Jag blev lite besviken att det inte ska sitta panasonic i min. Speciellt om det är så att batteriet är mindre.

Hur ska man resonera kring hairpin eller ej?
De som levereras nu med 614 km WLTP skall ha ett större batteri än det som såldes i höstas med 20k rabatt, däremot är det lite mindre än det 82 kWh Panasonic de använde en period. Stora frågan är hur laddkurvan kommer se ut för det var där det var störst skillnad skulle jag säga.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

Har kommit lite lite tester.

Bilden är från eivessa på ett tyskt forum.

Tycker det ser lovande ut.

Typ ingen förvärmning på ett av testerna.
C26CFF83-3E24-4004-A44E-863BDC375499.png
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Vilket av dom där är resp batteri?
Användarvisningsbild
Bira
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristian389856

Inlägg av Bira »

zelest skrev:
zelest skrev:
Har beställt en LR AWD, Midnight Silver Metallic, 19tums-hjul, svart interiör, standard autopilot.
Beställd 6 september.
Edit: Även beställt till dragkrok.

Update: Fått min bil och VIN tilldelat idag! En Kina-bil med B (icke-hairpin?) i VIN. Uppskattad leverans: 7 december - 21 december. Hämtas i Norrköping. :D
Den är identisk med bilen jag beställt :)
Beställde min 24:e oktober och har fått spannet för upphämtning 28 nov - 12 dec. Hämtar också i Norrköping.
Skriv svar