Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Bjelke skrev:
Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
Visst skulle Leaf 24 fungera för mig med, men det krävs en viss sorts galenskap för att ge sig ut på långresa med den. Det är inte laddarna som är problemet idag, utan batteriets storlek och laddhastighet.

På resan Göteborg-Umeå fick jag ladda 11ggr.
Laddhastigheten var inget problem, den gick alltid att ladda hyfsat snabbt, laddar du med 50kW till ett 24 kWh batteri kan av förklarliga skäl inte ta så lång tid.

Så den mest begränsande faktorn var den korta räckvidden.
Så god planering krävs.

Men har du semester och gott om tid är det inte så farligt att köra 50 mil ena dagen, övernatta och köra 50 mil nästa dag.
Så lyckas du komma 100 mil utan att stressa.

Men för en vanlig Svensson är kanske +90% av resorna under 10 mil.
Och då passar Leafen perfekt.
50 mil är extremt långt med Leaf 24. Jag övervägde projektet för skojs skull att köra Rättvik-Frøya (ö utanför Trondheim) en sommar där vi fiskar i havet. La ned den tanken ganska snart, cirka 60 mil och skulle ta alldeles för lång tid. Att åka Stockholm-Rättvik var drygt nog då vi hämtade ut Teslan, ner gick Ok men hem tog evigheter.

Eller gången vi tog vägen förbi Västerås för ärenden och släktingar till Uppsala, då alla utom en snabbladdare i Västerås strulade eller var blockerad av en marknad. Det var inge bra reklam för medresenärerna som fick följa med på jakt efter en snabbladdare som a. Fungerade och b. Inte var totalt inbyggd i en marknadsplats.

Att blint rekommendera en elbil riskerar bli väldigt dålig reklam om den som köper sig en Leaf 24 och upptäcker att åka ens 5 mil tur och retur kan kräva planering av laddning och inte var beredd på det.
Vi körde ett par repor från Bollnäs till Uppsala och tillbaks, vilket för oss blir typ 42mil, det var förvisso när det bara
fanns snabbladdare i Gävle och Uppsala så man körde precis på gränsen på räckvidden men fasiken det tog i princip
en hel dag och var sjukt drygt, även om jag tyckte det var lite häftigt med ”äventyr” (sambon tyckte inte alls om det).
Då var det heller inte så stor risk för upptagna laddare och dom två vi använde funkade ganska bra.
50 mil vore då riktigt pruttigt men klart lättare idag såklart med typ dubbelt så många laddare på vägen :)
Ja ungefär så! Jag tyckte det var roligt och äventyrligt, men det finns vissa gränser. :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Men visst var det lite kul att få uppleva det med första (moderna) generationens elbil och pissklent med
laddare! :lol: 8-)
Nu skulle jag nog inte göra det längre tror jag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Visst skulle Leaf 24 fungera för mig med, men det krävs en viss sorts galenskap för att ge sig ut på långresa med den. Det är inte laddarna som är problemet idag, utan batteriets storlek och laddhastighet.

Laddhastigheten var inget problem, den gick alltid att ladda hyfsat snabbt, laddar du med 50kW till ett 24 kWh batteri kan av förklarliga skäl inte ta så lång tid.

Så god planering krävs.

Men har du semester och gott om tid är det inte så farligt att köra 50 mil ena dagen, övernatta och köra 50 mil nästa dag.

2018 bodde vi på ett hotell i Piteå och på dagarna åkte runt . Vi var i Umeå, Luleå, Arvidsjaur, Jokkmokk, Älvsbyn Kiruna. Vad tror du hur skulle jag fixat att detta på 8 dagar med en Leaf 24kWh. Lägg till resan till Piteå från Huskvarna och tillbaka till Huskvarna i de 8 dagarna
Hur går det Zalman3 får jag något svar?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Herrejisses, man måste verkligen vara entusiast om man inte tycker att det blir jobbigt. Semester eller ej, men nån måtta får det ändå vara.
Vår e-Golf har säkert betydligt bättre räckvidd än en 24-Leaf men jag skulle ändå aldrig komma på tanken att ta den på en sådan långresa. Så långt sträcker sig inte min entusiasm.
Är väl ingen som köper en Nissan Leaf 24kWh och använder den som långfärdbil.
Men i stan fungerar den utmärkt.

Men jag känner ett gäng som har den som enda bil.
Leaf är ju en kultbil i vissa kretsar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Herrejisses, man måste verkligen vara entusiast om man inte tycker att det blir jobbigt. Semester eller ej, men nån måtta får det ändå vara.
Vår e-Golf har säkert betydligt bättre räckvidd än en 24-Leaf men jag skulle ändå aldrig komma på tanken att ta den på en sådan långresa. Så långt sträcker sig inte min entusiasm.
Eller så här:

Har du barn?

Vill du att det ska finnas stränder om ~20 år som liknar de som fanns när du var ung?

Vill du ha ett hållbart samhälle eller inte?

Om du vill ha ett hållbart samhälle så får du också ta konsekvenserna av det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

SwedishAdvocate skrev:
Eller så här:

Har du barn?

Vill du att det ska finnas stränder om ~20 år som liknar de som fanns när du var ung?
Så du vill ha ökad växthuseffekt så att landhöjningen stannar av?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

nek0 skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:

Så god planering krävs.

2018 bodde vi på ett hotell i Piteå och på dagarna åkte runt . Vi var i Umeå, Luleå, Arvidsjaur, Jokkmokk, Älvsbyn Kiruna. Vad tror du hur skulle jag fixat att detta på 8 dagar med en Leaf 24kWh. Lägg till resan till Piteå från Huskvarna och tillbaka till Huskvarna i de 8 dagarna
Hur går det Zalman3 får jag något svar?
Han laddar fortfarande :mrgreen: :mrgreen:
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
SwedishAdvocate

Svenssons skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Eller så här:

Har du barn?

Och vad får dig att tro det?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Svenssons skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Eller så här:

Har du barn?

Ledtråd: Tänk även på de delar av den här planeten som inte haft ett istäcke lika tjockt som det som låg över Umeå en gång i tiden...
SwedishAdvocate

Svenssons skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Eller så här:

Har du barn?

Eller så här: Testa att även läsa de sista två meningarna i det inlägg du citerar...
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

SwedishAdvocate skrev:
Svenssons skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Eller så här:

Har du barn?

Och vad får dig att tro det?
Utan ökad växthuseffekt så kommer strandlinjen förändras i hela Sverige. Det ser naturligtvis annorlunda ut i andra delar av världen men du ställde frågan på ett svenskt forum. Om du vill att strandlinjen skall vara densamma om ca 20 år så krävs i princip ökad mängd vatten i sjöar och hav runt om Sverige.

Världen är alltid i förändring och att önska sig att allt såg ut som när man var barn är oftast inget som leder till framgång.

Klimatförändringarna är inget svart/vit och kommer att slå rejält olika runt om i världen. En del länder kommer sluta att existera, andra kommer gynnas (i alla fall lokalt men vi lever i en global värld även ifall vi nu går mot mindre global...).

Höjd vattennivå är dock ingen effekt som kommer slå särskilt mycket i Sverige. Finns mycket bättre argument om man sätter sig in i förändringarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
SwedishAdvocate

Svenssons skrev:
Utan ökad växthuseffekt så kommer strandlinjen förändras i hela Sverige. Det ser naturligtvis annorlunda ut i andra delar av världen men du ställde frågan på ett svenskt forum. Om du vill att strandlinjen skall vara densamma om ca 20 år så krävs i princip ökad mängd vatten i sjöar och hav runt om Sverige.

Världen är alltid i förändring och att önska sig att allt såg ut som när man var barn är oftast inget som leder till framgång.

Klimatförändringarna är inget svart/vit och kommer att slå rejält olika runt om i världen. En del länder kommer sluta att existera, andra kommer gynnas (i alla fall lokalt men vi lever i en global värld även ifall vi nu går mot mindre global...).

Höjd vattennivå är dock ingen effekt som kommer slå särskilt mycket i Sverige. Finns mycket bättre argument om man sätter sig in i förändringarna.
Svenssons skrev:
.../ Klimatförändringarna är inget svart/vit /...
Detta är SÅ KLART HELT FEL!!! (Det finns källhänvisning i slutet på texten nedan...)
Climate Myth: It's not bad

"Two thousand years of published human histories say that warm periods were good for people. It was the harsh, unstable Dark Ages and Little Ice Age that brought bigger storms, untimely frost, widespread famine and plagues of disease." (Dennis Avery)

Here’s a list of cause and effect relationships, showing that most climate change impacts will confer few or no benefits, but may do great harm at considerable cost.

Agriculture
While CO2 is essential for plant growth, all agriculture depends also on steady water supplies, and climate change is likely to disrupt those supplies through floods and droughts. It has been suggested that higher latitudes – Siberia, for example – may become productive due to global warming, but the soil in Arctic and bordering territories is very poor, and the amount of sunlight reaching the ground in summer will not change because it is governed by the tilt of the earth. Agriculture can also be disrupted by wildfires and changes in seasonal periodicity, which is already taking place, and changes to grasslands and water supplies could impact grazing and welfare of domestic livestock. Increased warming may also have a greater effect on countries whose climate is already near or at a temperature limit over which yields reduce or crops fail – in the tropics or sub-Sahara, for example.

Health
Warmer winters would mean fewer deaths, particularly among vulnerable groups like the aged. However, the same groups are also vulnerable to additional heat, and deaths attributable to heatwaves are expected to be approximately five times as great as winter deaths prevented. It is widely believed that warmer climes will encourage migration of disease-bearing insects like mosquitoes and malaria is already appearing in places it hasn’t been seen before.

Polar Melting
While the opening of a year-round ice free Arctic passage between the Atlantic and Pacific oceans would confer some commercial benefits, these are considerably outweighed by the negatives. Detrimental effects include loss of polar bear habitat and increased mobile ice hazards to shipping. The loss of ice albedo (the reflection of heat), causing the ocean to absorb more heat, is also a positive feedback; the warming waters increase glacier and Greenland ice cap melt, as well as raising the temperature of Arctic tundra, which then releases methane, a very potent greenhouse gas (methane is also released from the sea-bed, where it is trapped in ice-crystals called clathrates). Melting of the Antarctic ice shelves is predicted to add further to sea-level rise with no benefits accruing.

Ocean Acidification
A cause for considerable concern, there appear to be no benefits to the change in pH of the oceans. This process is caused by additional CO2 being absorbed in the water, and may have severe destabilising effects on the entire oceanic food-chain.

Melting Glaciers
The effects of glaciers melting are largely detrimental, the principle impact being that many millions of people (one-sixth of the world’s population) depend on fresh water supplied each year by natural spring melt and regrowth cycles and those water supplies – drinking water, agriculture – may fail [Min fetstilsformatering.].

Sea Level Rise
Many parts of the world are low-lying and will be severely affected by modest sea rises. Rice paddies are being inundated with salt water, which destroys the crops. Seawater is contaminating rivers as it mixes with fresh water further upstream, and aquifers are becoming polluted. Given that the IPCC did not include melt-water from the Greenland and Antarctic ice-caps due to uncertainties at that time, estimates of sea-level rise are feared to considerably underestimate the scale of the problem. There are no proposed benefits to sea-level rise. [Min fetstilsformatering.]

Environmental
Positive effects of climate change may include greener rainforests and enhanced plant growth in the Amazon, increased vegitation in northern latitudes and possible increases in plankton biomass in some parts of the ocean. Negative responses may include further growth of oxygen poor ocean zones, contamination or exhaustion of fresh water, increased incidence of natural fires, extensive vegetation die-off due to droughts, increased risk of coral extinction, decline in global photoplankton, changes in migration patterns of birds and animals, changes in seasonal periodicity, disruption to food chains and species loss.

Economic
The economic impacts of climate change may be catastrophic, while there have been very few benefits projected at all [Min fetstilsformatering.]. The Stern report made clear the overall pattern of economic distress, and while the specific numbers may be contested, the costs of climate change were far in excess of the costs of preventing it. Certain scenarios projected in the IPCC AR4 report would witness massive migration as low-lying countries were flooded. Disruptions to global trade, transport, energy supplies and labour markets, banking and finance, investment and insurance, would all wreak havoc on the stability of both developed and developing nations. Markets would endure increased volatility and institutional investors such as pension funds and insurance companies would experience considerable difficulty.

Developing countries, some of which are already embroiled in military conflict, may be drawn into larger and more protracted disputes over water, energy supplies or food, all of which may disrupt economic growth at a time when developing countries are beset by more egregious manifestations of climate change. It is widely accepted that the detrimental effects of climate change will be visited largely on the countries least equipped to adapt, socially or economically. /..."

KÄLLA: https://www.skepticalscience.com/global ... atives.htm
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 9 gång.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

https://electrek.co/2020/07/01/spain-cl ... -stations/

Snabbt jobbat.
Kanske mañana-folket får upp ögonen för solceller snart med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate

Svenssons skrev:
.../ Världen är alltid i förändring /...
DETTA SÄ SÅ KLART OCKSÅ EN PROPAGANDAMYT FRÅN DET FOSSILINDUSTRIELLA KOMPLEXETS FUD-MASKIN som "Svensson" här av någon anledning tycker det är lämpligt att sprida på ett elbilsforum... Varför kan man ju verkligen fråga sig...
Climate Myth: Climate's changed before

Climate is always changing. We have had ice ages and warmer periods when alligators were found in Spitzbergen. Ice ages have occurred in a hundred thousand year cycle for the last 700 thousand years, and there have been previous periods that appear to have been warmer than the present despite CO2 levels being lower than they are now. More recently, we have had the medieval warm period and the little ice age. (Richard Lindzen)

Greenhouse gasses – mainly CO2, but also methane – were involved in most of the climate changes in Earth’s past. When they were reduced, the global climate became colder. When they were increased, the global climate became warmer. When CO2 levels jumped rapidly, the global warming that resulted was highly disruptive and sometimes caused mass extinctions. Humans today are emitting prodigious quantities of CO2, at a rate faster than even the most destructive climate changes in earth's past.

Abrupt vs slow change.
Life flourished in the Eocene, the Cretaceous and other times of high CO2 in the atmosphere because the greenhouse gasses were in balance with the carbon in the oceans and the weathering of rocks. Life, ocean chemistry, and atmospheric gasses had millions of years to adjust to those levels.

/.../

But there have been several times in Earth’s past when Earth's temperature jumped abruptly, in much the same way as they are doing today. Those times were caused by large and rapid greenhouse gas emissions, just like humans are causing today.

Those abrupt global warming events were almost always highly destructive for life, causing mass extinctions such as at the end of the Permian, Triassic, or even mid-Cambrian periods. The symptoms from those events (a big, rapid jump in global temperatures, rising sea levels, and ocean acidification) are all happening today with human-caused climate change.

So yes, the climate has changed before humans, and in most cases scientists know why. In all cases we see the same association between CO2 levels and global temperatures. And past examples of rapid carbon emissions (just like today) were generally highly destructive to life on Earth.
[Min fetstilsformatering.]

KÄLLA: https://www.skepticalscience.com/climat ... period.htm
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
SwedishAdvocate

Svenssons skrev:
Utan ökad växthuseffekt så kommer strandlinjen förändras i hela Sverige. /.../ Höjd vattennivå är dock ingen effekt som kommer slå särskilt mycket i Sverige. /...
Det här är också så klart HELT FEL!

Det sker t.ex. ingen nämnvärd landnivåhöjning i Skåne eller Halland.

KÄLLA: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/ocea ... and-1.3437
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Eller så här:

Har du barn?

Vad menar du? Jag är kanske lite trög i skallen en såhär tidig morgon, men jag förstår inte vad du vill säga med ditt inlägg. Ska jag göra en långresa i en gammal elbil med kort räckvidd för att rädda planeten???
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

SwedishAdvocate skrev:
Svenssons skrev:
Utan ökad växthuseffekt så kommer strandlinjen förändras i hela Sverige. /.../ Höjd vattennivå är dock ingen effekt som kommer slå särskilt mycket i Sverige. /...
Det här är också så klart HELT FEL!

Det sker t.ex. ingen nämnvärd landnivåhöjning i Skåne eller Halland.

KÄLLA: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/ocea ... and-1.3437
..vilket är anledningen till att t.ex bebodda låglänta skånska kustremsor nu håller på att bygga barriärer eftersom havsnivån de facto höjs. Havet stiger alltså snabbare än vad landhöjningen kompensera(de) för historiskt.
SwedishAdvocate

mati skrev:
Vad menar du? Jag är kanske lite trög i skallen en såhär tidig morgon, men jag förstår inte vad du vill säga med ditt inlägg. Ska jag göra en långresa i en gammal elbil med kort räckvidd för att rädda planeten???
Jag läste väl in en tråkig ton i ditt inlägg som väl förhoppningsvis aldrig fanns där. Om du inte menade något illa så ber jag om överseende med det inlägget.

My bad...

Jag tycker bara att det faktiskt är ganska fantastiskt att han:

1. Har en elbil.
2. Använder sig av den även om det krävs att han behöver stanna 11 gånger för att ladda!...

Med vänlig hälsning,
Claes
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
SwedishAdvocate skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Eller så här:

Har du barn?

Han är en sån som vill att folk ska späka sig. Lida för att "rädda planeten".

Vi kan väl inte påverka de närmaste 20 åren oavsett? De åtgärder som utförs är väl för längre sikt?

Menade vi allvar med klimathotet skulle befolkningsexplosionen stävjas och det globala konsumtionssamhället avskaffas. Är knappast hållbart att köra slit och släng med billiga kläder/prylar från Kina.

Sjukt att tänka att min mormor stickade strumpor åt mig när jag var liten och stoppade de när det gick hål i hälen. Att det fanns folk som levde på att reparera tv-apparater. Att vanligt folk inte reste på shoppingresor till New York eller på solresor till Thailand. Flygbiljetter var dyra. Inte åt vi, som land, så mycket kött heller. Det var för dyrt. De äldre snålade på kaffet också för det ansågs var en dyr lyxvara.

Eller så är det bara att jag växte upp i fattigare trakter i Hälsingland. Kanske levde folk i Stockholm precis som nu även på 80-talet?

Men visst. Det känns säkert mer som att man gör nåt om man lider i en Leaf...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
https://electrek.co/2020/07/01/spain-cl ... -stations/

Snabbt jobbat.
Kanske mañana-folket får upp ögonen för solceller snart med.
Ja, var det inte Spanien som aktivt motarbetade solceller?
SwedishAdvocate

Verdi skrev:
Han är en sån som vill att folk ska späka sig. Lida för att "rädda planeten".

Vi kan väl inte påverka de närmaste 20 åren oavsett? De åtgärder som utförs är väl för längre sikt?

Menade vi allvar med klimathotet skulle befolkningsexplosionen stävjas och det globala konsumtionssamhället avskaffas. Är knappast hållbart att köra slit och släng med billiga kläder/prylar från Kina.

Sjukt att tänka att min mormor stickade strumpor åt mig när jag var liten och stoppade de när det gick hål i hälen. Att det fanns folk som levde på att reparera tv-apparater. Att vanligt folk inte reste på shoppingresor till New York eller på solresor till Thailand. Flygbiljetter var dyra. Inte åt vi, som land, så mycket kött heller. Det var för dyrt. De äldre snålade på kaffet också för det ansågs var en dyr lyxvara.

Eller så är det bara att jag växte upp i fattigare trakter i Hälsingland. Kanske levde folk i Stockholm precis som nu även på 80-talet?

Men visst. Det känns säkert mer som att man gör nåt om man lider i en Leaf...
Vi skrev samtidigt. Det jag skrev finns ovanför ditt inlägg...
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Jerker skrev:

Ja, var det inte Spanien som aktivt motarbetade solceller?
Det var mest på den privata sidan, tydligen så tyckte dom att det enbart var för de rika som hade råd till att köpa solceller till huset - men tror det har lugnat ner sig.

Just nu är Spanien tillbaka som ledande i Europa för installation av solceller (solcellsparker):
https://www.pveurope.eu/markets-money/n ... ain-begins
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
1. Har en elbil.
2. Använder sig av den även om det krävs att han behöver stanna 11 gånger för att ladda!...
Okej, men det är ingenting man kan använda som argument för att en elbil fungerar lika bra som vilken annan bil som helst. Man hör rätt ofta argument i stil med "du kan köra vart du vill med en elbil, det tar bara lite längre tid". Och visst, för en Tesla är det sant. Men inte för vilken elbil som helst, framförallt inte elbilar av den första eller andra generationen. Ja, det fungerar för entusiaster och tekniknördar. Men inte för gemene man. Och trots att jag är både elbilsentusiast, tekniknörd och miljötaliban så skulle jag inte ge mig på en långresa som innebär att tiden som går åt för laddning överskrider tiden som man faktiskt kör. Då stannar jag hellre hemma. Det var det enda jag ville uttrycka.
Vill du få mig att rädda planeten så sparkar du in öppna dörrar. Det är bland annat därför jag inte har skaffat några barn.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
SwedishAdvocate skrev:
1. Har en elbil.
Okej, men det är ingenting man kan använda som argument för att en elbil fungerar lika bra som vilken annan bil som helst. Man hör rätt ofta argument i stil med "du kan köra vart du vill med en elbil, det tar bara lite längre tid". Och visst, för en Tesla är det sant. Men inte för vilken elbil som helst, framförallt inte elbilar av den första eller andra generationen. Ja, det fungerar för entusiaster och tekniknördar. Men inte för gemene man. Och trots att jag är både elbilsentusiast, tekniknörd och miljötaliban så skulle jag inte ge mig på en långresa som innebär att tiden som går åt för laddning överskrider tiden som man faktiskt kör. Då stannar jag hellre hemma. Det var det enda jag ville uttrycka.
Vill du få mig att rädda planeten så sparkar du in öppna dörrar. Det är bland annat därför jag inte har skaffat några barn.
Intressant är att en Leaf hade 24kWh batteri 2014.
Idag har den 62kWh batteri, och 62kWh batteriet passar i den gamla Leafen.

Jag vet en som nu åker till Finland och sätter i ett större batteri i sin Nissan.

Det jag vill säga är att det sker en oerhört snabb utveckling på elbilssidan.

Om 50-60kWh är standard idag så kanske 80-100kWh batterier är standard om 5 år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Håkan Nilsson behöver inte ladda laddhybriden då regenereringen är så effektiv.
https://www.dagensps.se/motor/tack-for- ... rlig-epok/
Några skojiga synpunkter i denna artikel..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar