Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Man behöver väl inte direkt vara en Einstein för att räkna ut varför de bolagen som administrerar leasingbilar säger att det är stort intresse för laddbara bilar, anledningen är helt enkelt att det är lägre förmånsvärde på dessa bilar.
Re: Artikel i media
Ska man tro Centern så vill de ha en extraskatt på smutsiga fossilbilar på 50.000kr och 100.000kr i elbilsstöd.
Det skulle kunna innebära följande:
1. Fossilbilar blir ointressanta.
2. Pluginbilar tappar stöd, men behåller den låga bilskatten så den ändå blir mer intressant än en fossilbil.
3. Elbilar blir det naturliga valet. Fossilbilar får 50.000kr i extraskatt, elbilar får 100.000kr i stöd=150.000kr i fördel för elbilen.
Pluginbilen kanske tappar 30.000kr i stöd och elbilen får 100.000kr i stöd. Fördel elbil.
Det skulle kunna innebära följande:
1. Fossilbilar blir ointressanta.
2. Pluginbilar tappar stöd, men behåller den låga bilskatten så den ändå blir mer intressant än en fossilbil.
3. Elbilar blir det naturliga valet. Fossilbilar får 50.000kr i extraskatt, elbilar får 100.000kr i stöd=150.000kr i fördel för elbilen.
Pluginbilen kanske tappar 30.000kr i stöd och elbilen får 100.000kr i stöd. Fördel elbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1369
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Artikel i media
https://borsen.dk/nyheder/politik/konsu ... re-elbiler
"Det er mere økonomisk effektivt at indfase elbiler lidt senere, end 70 pct. målet egentlig siger, viser ny analyse"
Intressant rad från BCG (Boston Consulting Group) gäller nog enbart Danmark, har tyvärr inte tillgång till hela artikeln.
"Det er mere økonomisk effektivt at indfase elbiler lidt senere, end 70 pct. målet egentlig siger, viser ny analyse"
Intressant rad från BCG (Boston Consulting Group) gäller nog enbart Danmark, har tyvärr inte tillgång till hela artikeln.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Artikel i media
Hela Gotland strömlöst.
Strax efter klockan 12 på torsdagen blev hela Gotland strömlöst, rapporterar P4 Gotland.
Hade haft batterier kunde de köra några timmar på batteri i alla fall.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Credde skrev:https://borsen.dk/nyheder/politik/konsu ... re-elbiler
"Det er mere økonomisk effektivt at indfase elbiler lidt senere, end 70 pct. målet egentlig siger, viser ny analyse"
Intressant rad från BCG (Boston Consulting Group) gäller nog enbart Danmark, har tyvärr inte tillgång till hela artikeln.
Helt ointressant artikel.
För jag tycker det är ointressant om elbilar är 10 eller 20% billigare att köra än en fossilbil.
För i båda fall är elbilen billigare att köra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1369
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Artikel i media
Världen är inte bara Zalman3-färgad - intentionerna är bra (och jag håller till dels med) men Hr. och Fru Sverige har väl andrar parametrar och det är inte enbart OPEX men också CAPEX som spelar in.Zalman3 skrev:Credde skrev:https://borsen.dk/nyheder/politik/konsu ... re-elbiler
"Det er mere økonomisk effektivt at indfase elbiler lidt senere, end 70 pct. målet egentlig siger, viser ny analyse"
Intressant rad från BCG (Boston Consulting Group) gäller nog enbart Danmark, har tyvärr inte tillgång till hela artikeln.
Helt ointressant artikel.
För jag tycker det är ointressant om elbilar är 10 eller 20% billigare att köra än en fossilbil.
För i båda fall är elbilen billigare att köra.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1369
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Artikel i media
https://teknikensvarld.se/tesla-skalar- ... -i-berlin/
Tesla skalar ner fabriken i Berlin, ingen batteritillverkning är aktuell.
Tesla skalar ner fabriken i Berlin, ingen batteritillverkning är aktuell.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Artikel i media
Min syster är ett bra exempel.Credde skrev:Världen är inte bara Zalman3-färgad - intentionerna är bra (och jag håller till dels med) men Hr. och Fru Sverige har väl andrar parametrar och det är inte enbart OPEX men också CAPEX som spelar in.Zalman3 skrev:Credde skrev:https://borsen.dk/nyheder/politik/konsu ... re-elbiler
"Det er mere økonomisk effektivt at indfase elbiler lidt senere, end 70 pct. målet egentlig siger, viser ny analyse"
Intressant rad från BCG (Boston Consulting Group) gäller nog enbart Danmark, har tyvärr inte tillgång till hela artikeln.
Helt ointressant artikel.
För jag tycker det är ointressant om elbilar är 10 eller 20% billigare att köra än en fossilbil.
För i båda fall är elbilen billigare att köra.
Hon bytte bort sin bensinslukande stora Volvo automat som slickade i sig 1 till 1,5 liter bensin milen med den kortkörning och alla kallstarter hon hade.
Bilen var väl värd ca 5000kr.
Hon köpte en Nissan Leaf 24kWh som hon laddar mest med egenproducerad solcellsel.
Enligt Konsumentverket så kostar det under 15kr per mil, TCO att köra denna bil.
Bara bensinkostnaden för den gamla Volvon låg mellan 15 till 22kr per mil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1369
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Artikel i media
Vad betalade hon för Leaf'en betalade hon cash/leasing/lån? Hur mycket kör hon etc. Du jämför lite äpplen och päron.Zalman3 skrev:
Min syster är ett bra exempel.
Hon bytte bort sin bensinslukande stora Volvo automat som slickade i sig 1 till 1,5 liter bensin milen med den kortkörning och alla kallstarter hon hade.
Bilen var väl värd ca 5000kr.
Hon köpte en Nissan Leaf 24kWh som hon laddar mest med egenproducerad solcellsel.
Enligt Konsumentverket så kostar det under 15kr per mil, TCO att köra denna bil.
Bara bensinkostnaden för den gamla Volvon låg mellan 15 till 22kr per mil.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Artikel i media
Zalman3 skrev:Min syster är ett bra exempel.Credde skrev:Världen är inte bara Zalman3-färgad - intentionerna är bra (och jag håller till dels med) men Hr. och Fru Sverige har väl andrar parametrar och det är inte enbart OPEX men också CAPEX som spelar in.Zalman3 skrev:Credde skrev:https://borsen.dk/nyheder/politik/konsu ... re-elbiler
"Det er mere økonomisk effektivt at indfase elbiler lidt senere, end 70 pct. målet egentlig siger, viser ny analyse"
Intressant rad från BCG (Boston Consulting Group) gäller nog enbart Danmark, har tyvärr inte tillgång till hela artikeln.
Helt ointressant artikel.
För jag tycker det är ointressant om elbilar är 10 eller 20% billigare att köra än en fossilbil.
För i båda fall är elbilen billigare att köra.
Hon bytte bort sin bensinslukande stora Volvo automat som slickade i sig 1 till 1,5 liter bensin milen med den kortkörning och alla kallstarter hon hade.
Bilen var väl värd ca 5000kr.
Hon köpte en Nissan Leaf 24kWh som hon laddar mest med egenproducerad solcellsel.
Enligt Konsumentverket så kostar det under 15kr per mil, TCO att köra denna bil.
Bara bensinkostnaden för den gamla Volvon låg mellan 15 till 22kr per mil.
Ja, fast hur många som kör stor äldre Volvo vill sätta sig in en ful plastig Leaf med kort räckvidd?
Re: Artikel i media
Porsche, Audi, BMW & Mercedes i botten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Hur cool är en rostig Volvo 850 sedan automat från 1993 för 5000kr?Verdi skrev:Zalman3 skrev:Min syster är ett bra exempel.Credde skrev:Världen är inte bara Zalman3-färgad - intentionerna är bra (och jag håller till dels med) men Hr. och Fru Sverige har väl andrar parametrar och det är inte enbart OPEX men också CAPEX som spelar in.Zalman3 skrev:Credde skrev:https://borsen.dk/nyheder/politik/konsu ... re-elbiler
"Det er mere økonomisk effektivt at indfase elbiler lidt senere, end 70 pct. målet egentlig siger, viser ny analyse"
Intressant rad från BCG (Boston Consulting Group) gäller nog enbart Danmark, har tyvärr inte tillgång till hela artikeln.
Helt ointressant artikel.
För jag tycker det är ointressant om elbilar är 10 eller 20% billigare att köra än en fossilbil.
För i båda fall är elbilen billigare att köra.
Hon bytte bort sin bensinslukande stora Volvo automat som slickade i sig 1 till 1,5 liter bensin milen med den kortkörning och alla kallstarter hon hade.
Bilen var väl värd ca 5000kr.
Hon köpte en Nissan Leaf 24kWh som hon laddar mest med egenproducerad solcellsel.
Enligt Konsumentverket så kostar det under 15kr per mil, TCO att köra denna bil.
Bara bensinkostnaden för den gamla Volvon låg mellan 15 till 22kr per mil.
Ja, fast hur många som kör stor äldre Volvo vill sätta sig in en ful plastig Leaf med kort räckvidd?
Då är en Nissan Leaf 24kWh från 2014 ett under av cool bil.
Lustigt nog säger syrran att Leafen känns större pga den stora bakluckan.
Volvo 850 sedan brevlåda till bagage var inte så praktiskt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Jag tänker mest på de som idag kanske kör en V70, Passat eller liknande från typ 2012. Kör hem prylar från byggvaruhus, drar skräp till tippen, har barnvagn, hund eller annat skrymmande där bak osv osv. De är nog betydligt mer representativa. Vad ska de köpa som fyller samma funktion?Zalman3 skrev:
Hur cool är en rostig Volvo 850 sedan automat från 1993 för 5000kr?
Då är en Nissan Leaf 24kWh från 2014 ett under av cool bil.
Lustigt nog säger syrran att Leafen känns större pga den stora bakluckan.
Volvo 850 sedan brevlåda till bagage var inte så praktiskt.
Re: Artikel i media
Verdi skrev:Jag tänker mest på de som idag kanske kör en V70, Passat eller liknande från typ 2012. Kör hem prylar från byggvaruhus, drar skräp till tippen, har barnvagn, hund eller annat skrymmande där bak osv osv. De är nog betydligt mer representativa. Vad ska de köpa som fyller samma funktion?Zalman3 skrev:
Hur cool är en rostig Volvo 850 sedan automat från 1993 för 5000kr?
Då är en Nissan Leaf 24kWh från 2014 ett under av cool bil.
Lustigt nog säger syrran att Leafen känns större pga den stora bakluckan.
Volvo 850 sedan brevlåda till bagage var inte så praktiskt.
Tror ju att MG ZS EV passar väldigt många.
Kommer ju till Sverige nu i september. Gissar på ett pris på ca 300.000kr minus elbilsstöd på 60.000kr=240.000kr.
SUV modell som är populär.
Rymmer 20 banankartonger som är lika mycket som Mercedes EQC.
Annars är ju MG 5 kombi nåt för Svensson.
En hyfsat stor kombi med drag.
Det pratas om att MG 5 får 750kr dragvikt, 3kW V2X eluttag, 11-22kW 3-fas laddning.
Bagagerum: 479 / 1,367 Liter.
Utgår ifrån att den får det större batteriet på 73kWh batteri och 500km i räckvidd 2021.
https://www.ludego.com/e-kombi/På LUDEGO har vi fått samma svar på frågan om vilken elbil som önskas i över två år: en stationvagn, helst med dragkrok.
Emellertid planerades ingen e-stationvagn för den europeiska marknaden fram till nu. Men det har förändrats nyligen.
Både VW och en annan tillverkare planerar en elektrisk stationvagn för Europa. Det finns fortfarande inget fast schema eftersom
Corona har skjutit upp några saker här, men vi vill fortfarande hjälpa dig att komma till din elektriska e-stationvagn.
viewtopic.php?f=27&t=21032&p=427037&hil ... cs#p427037
Från ett forum i England om MG 5 kombi.
200 miles+ WLTP range (approx 60kWh battery TBC)
£20-25k price (TBC)
578 Litres of boot space (1456 litres with seats folded!)
CCS charging (under MG badge)
Launching July 2020 - first deliveries due September 2020
2000 available for 2020 delivery (Q3/Q4)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Har man behovet av en stor kombi med drag och allt som en sådan bil innebär så är jämförelsen med en Leaf verkligen som äpplen och päron. Zalmans syster klarar sig tydligen med en Leaf och då är det bara gratulera. Jag skulle aldrig klara mig med en sådan som enda bil. Hade jag stått inför valet att behålla den gamla Volvon, köpa en nyare Volvo eller köpa en Leaf så hade jag inte valt Leafen kan jag säga.Verdi skrev:Jag tänker mest på de som idag kanske kör en V70, Passat eller liknande från typ 2012. Kör hem prylar från byggvaruhus, drar skräp till tippen, har barnvagn, hund eller annat skrymmande där bak osv osv. De är nog betydligt mer representativa. Vad ska de köpa som fyller samma funktion?
Det är därför jag har en e-tron. Den är så nära en klassisk kombi man kan komma om man ändå vill ha elbil. Bara att den kostar tre gånger så mycket och räckvidden är bara en tredjedel. Det sistnämnda är inget större problem, men prisparitet med en jämförbar fossilkombi kan man bara glömma. Vi är inte där än.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Sen finns ju dom som både har en fossilbil och en elbil.mati skrev:Har man behovet av en stor kombi med drag och allt som en sådan bil innebär så är jämförelsen med en Leaf verkligen som äpplen och päron. Zalmans syster klarar sig tydligen med en Leaf och då är det bara gratulera. Jag skulle aldrig klara mig med en sådan som enda bil. Hade jag stått inför valet att behålla den gamla Volvon, köpa en nyare Volvo eller köpa en Leaf så hade jag inte valt Leafen kan jag säga.Verdi skrev:Jag tänker mest på de som idag kanske kör en V70, Passat eller liknande från typ 2012. Kör hem prylar från byggvaruhus, drar skräp till tippen, har barnvagn, hund eller annat skrymmande där bak osv osv. De är nog betydligt mer representativa. Vad ska de köpa som fyller samma funktion?
Det är därför jag har en e-tron. Den är så nära en klassisk kombi man kan komma om man ändå vill ha elbil. Bara att den kostar tre gånger så mycket och räckvidden är bara en tredjedel. Det sistnämnda är inget större problem, men prisparitet med en jämförbar fossilkombi kan man bara glömma. Vi är inte där än.
Pratade med en idag som hade en gammal Saab med drag och en Nissan Leaf 24 kWh.
Saaben gick inte många mil per år.
Om det funkade att köra en Nissan Leaf 24 kWh från Göteborg till Umeå för drygt 3 år sedan. Så funkar det betydligt bättre idag.
Tycker man att räckvidden räcker till så tycker jag faktisk att Leafen är en riktigt bra bil.
Det är ingen slump att Leafen länge var världens mest sålda elbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Nej, för den var bra nog än alla alternativen i samma prisklass, Tesla var objektivt bättre men ack så mycket dyrare.Zalman3 skrev:Sen finns ju dom som både har en fossilbil och en elbil.mati skrev:Har man behovet av en stor kombi med drag och allt som en sådan bil innebär så är jämförelsen med en Leaf verkligen som äpplen och päron. Zalmans syster klarar sig tydligen med en Leaf och då är det bara gratulera. Jag skulle aldrig klara mig med en sådan som enda bil. Hade jag stått inför valet att behålla den gamla Volvon, köpa en nyare Volvo eller köpa en Leaf så hade jag inte valt Leafen kan jag säga.Verdi skrev:Jag tänker mest på de som idag kanske kör en V70, Passat eller liknande från typ 2012. Kör hem prylar från byggvaruhus, drar skräp till tippen, har barnvagn, hund eller annat skrymmande där bak osv osv. De är nog betydligt mer representativa. Vad ska de köpa som fyller samma funktion?
Det är därför jag har en e-tron. Den är så nära en klassisk kombi man kan komma om man ändå vill ha elbil. Bara att den kostar tre gånger så mycket och räckvidden är bara en tredjedel. Det sistnämnda är inget större problem, men prisparitet med en jämförbar fossilkombi kan man bara glömma. Vi är inte där än.
Pratade med en idag som hade en gammal Saab med drag och en Nissan Leaf 24 kWh.
Saaben gick inte många mil per år.
Om det funkade att köra en Nissan Leaf 24 kWh från Göteborg till Umeå för drygt 3 år sedan. Så funkar det betydligt bättre idag.
Tycker man att räckvidden räcker till så tycker jag faktisk att Leafen är en riktigt bra bil.
Det är ingen slump att Leafen länge var världens mest sålda elbil.
Visst skulle Leaf 24 fungera för mig med, men det krävs en viss sorts galenskap för att ge sig ut på långresa med den. Det är inte laddarna som är problemet idag, utan batteriets storlek och laddhastighet.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
På resan Göteborg-Umeå fick jag ladda 11ggr.Visst skulle Leaf 24 fungera för mig med, men det krävs en viss sorts galenskap för att ge sig ut på långresa med den. Det är inte laddarna som är problemet idag, utan batteriets storlek och laddhastighet.
Laddhastigheten var inget problem, den gick alltid att ladda hyfsat snabbt, laddar du med 50kW till ett 24 kWh batteri kan av förklarliga skäl inte ta så lång tid.
Så den mest begränsande faktorn var den korta räckvidden.
Så god planering krävs.
Men har du semester och gott om tid är det inte så farligt att köra 50 mil ena dagen, övernatta och köra 50 mil nästa dag.
Så lyckas du komma 100 mil utan att stressa.
Men för en vanlig Svensson är kanske +90% av resorna under 10 mil.
Och då passar Leafen perfekt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
2018 bodde vi på ett hotell i Piteå och på dagarna åkte runt . Vi var i Umeå, Luleå, Arvidsjaur, Jokkmokk, Älvsbyn Kiruna. Vad tror du hur skulle jag fixat att detta på 8 dagar med en Leaf 24kWh. Lägg till resan till Piteå från Huskvarna och tillbaka till Huskvarna i de 8 dagarnaZalman3 skrev:På resan Göteborg-Umeå fick jag ladda 11ggr.Visst skulle Leaf 24 fungera för mig med, men det krävs en viss sorts galenskap för att ge sig ut på långresa med den. Det är inte laddarna som är problemet idag, utan batteriets storlek och laddhastighet.
Laddhastigheten var inget problem, den gick alltid att ladda hyfsat snabbt, laddar du med 50kW till ett 24 kWh batteri kan av förklarliga skäl inte ta så lång tid.
Så den mest begränsande faktorn var den korta räckvidden.
Så god planering krävs.
Men har du semester och gott om tid är det inte så farligt att köra 50 mil ena dagen, övernatta och köra 50 mil nästa dag.
Så lyckas du komma 100 mil utan att stressa.
Men för en vanlig Svensson är kanske +90% av resorna under 10 mil.
Och då passar Leafen perfekt.
Re: Artikel i media
Herrejisses, man måste verkligen vara entusiast om man inte tycker att det blir jobbigt. Semester eller ej, men nån måtta får det ändå vara.Zalman3 skrev:På resan Göteborg-Umeå fick jag ladda 11ggr.
Vår e-Golf har säkert betydligt bättre räckvidd än en 24-Leaf men jag skulle ändå aldrig komma på tanken att ta den på en sådan långresa. Så långt sträcker sig inte min entusiasm.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
50 mil är extremt långt med Leaf 24. Jag övervägde projektet för skojs skull att köra Rättvik-Frøya (ö utanför Trondheim) en sommar där vi fiskar i havet. La ned den tanken ganska snart, cirka 60 mil och skulle ta alldeles för lång tid. Att åka Stockholm-Rättvik var drygt nog då vi hämtade ut Teslan, ner gick Ok men hem tog evigheter.Zalman3 skrev:På resan Göteborg-Umeå fick jag ladda 11ggr.Visst skulle Leaf 24 fungera för mig med, men det krävs en viss sorts galenskap för att ge sig ut på långresa med den. Det är inte laddarna som är problemet idag, utan batteriets storlek och laddhastighet.
Laddhastigheten var inget problem, den gick alltid att ladda hyfsat snabbt, laddar du med 50kW till ett 24 kWh batteri kan av förklarliga skäl inte ta så lång tid.
Så den mest begränsande faktorn var den korta räckvidden.
Så god planering krävs.
Men har du semester och gott om tid är det inte så farligt att köra 50 mil ena dagen, övernatta och köra 50 mil nästa dag.
Så lyckas du komma 100 mil utan att stressa.
Men för en vanlig Svensson är kanske +90% av resorna under 10 mil.
Och då passar Leafen perfekt.
Eller gången vi tog vägen förbi Västerås för ärenden och släktingar till Uppsala, då alla utom en snabbladdare i Västerås strulade eller var blockerad av en marknad. Det var inge bra reklam för medresenärerna som fick följa med på jakt efter en snabbladdare som a. Fungerade och b. Inte var totalt inbyggd i en marknadsplats.
Att blint rekommendera en elbil riskerar bli väldigt dålig reklam om den som köper sig en Leaf 24 och upptäcker att åka ens 5 mil tur och retur kan kräva planering av laddning och inte var beredd på det.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Vi körde ett par repor från Bollnäs till Uppsala och tillbaks, vilket för oss blir typ 42mil, det var förvisso när det baraTeslaspolen skrev:50 mil är extremt långt med Leaf 24. Jag övervägde projektet för skojs skull att köra Rättvik-Frøya (ö utanför Trondheim) en sommar där vi fiskar i havet. La ned den tanken ganska snart, cirka 60 mil och skulle ta alldeles för lång tid. Att åka Stockholm-Rättvik var drygt nog då vi hämtade ut Teslan, ner gick Ok men hem tog evigheter.Zalman3 skrev:På resan Göteborg-Umeå fick jag ladda 11ggr.Visst skulle Leaf 24 fungera för mig med, men det krävs en viss sorts galenskap för att ge sig ut på långresa med den. Det är inte laddarna som är problemet idag, utan batteriets storlek och laddhastighet.
Laddhastigheten var inget problem, den gick alltid att ladda hyfsat snabbt, laddar du med 50kW till ett 24 kWh batteri kan av förklarliga skäl inte ta så lång tid.
Så den mest begränsande faktorn var den korta räckvidden.
Så god planering krävs.
Men har du semester och gott om tid är det inte så farligt att köra 50 mil ena dagen, övernatta och köra 50 mil nästa dag.
Så lyckas du komma 100 mil utan att stressa.
Men för en vanlig Svensson är kanske +90% av resorna under 10 mil.
Och då passar Leafen perfekt.
Eller gången vi tog vägen förbi Västerås för ärenden och släktingar till Uppsala, då alla utom en snabbladdare i Västerås strulade eller var blockerad av en marknad. Det var inge bra reklam för medresenärerna som fick följa med på jakt efter en snabbladdare som a. Fungerade och b. Inte var totalt inbyggd i en marknadsplats.
Att blint rekommendera en elbil riskerar bli väldigt dålig reklam om den som köper sig en Leaf 24 och upptäcker att åka ens 5 mil tur och retur kan kräva planering av laddning och inte var beredd på det.
fanns snabbladdare i Gävle och Uppsala så man körde precis på gränsen på räckvidden men fasiken det tog i princip
en hel dag och var sjukt drygt, även om jag tyckte det var lite häftigt med ”äventyr” (sambon tyckte inte alls om det).
Då var det heller inte så stor risk för upptagna laddare och dom två vi använde funkade ganska bra.
50 mil vore då riktigt pruttigt men klart lättare idag såklart med typ dubbelt så många laddare på vägen

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19