Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Att satsa pengar på biodrivmedel fyller ingen större funktion. Inte på nationell nivå för de lokala utsläppen är ungefär samma. Inte på internationell nivå för det är ytterst få länder som har tillgång till de mängder biomassa som krävs.
Bränn upp biomassan istället, producera el.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Argumentet för biodrivmedel har varit att vi har en fossilbils park som inte kommer att försvinna över en natt.Laban skrev:Att satsa pengar på biodrivmedel fyller ingen större funktion. Inte på nationell nivå för de lokala utsläppen är ungefär samma. Inte på internationell nivå för det är ytterst få länder som har tillgång till de mängder biomassa som krävs.
Och att vi behöver en övergångslösning.
Vilket är sant.
Men jag är tveksam att bygga ut mera biodrivmedelsproduktion.
På personbilssidan så kommer det att finnas elfordon som redan 2021 löser +90% av transportbehovet.
Sista 10% löses av plugin fordon.
På tunga transporter kommer också övergången att gå snabbt.
För där är bara ekonomin som gäller.
När ellastbilen är billigare per mil, då konkurrerar den snabbt ut fossila fordon.
Dessutom inför ju staten en gräns på 70g CO2 per km 1 juli.
Kommuner och företag följer efter.
Att det bara säljs 300-400.000 nya bilar per år, vilket gör att det tar ett tag att byta ut alla bilar spelar mindre roll än man tror.
Eftersom bilar nyare än 3 år utför en stor del av transportarbetet.
Gamla bilar går oftast få mil per år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det går inte att tillverka speciellt mycket biobränsle.Jerker skrev:Skulle det ens gå att producera så mycket HVO att det skulle göra nån skillnad?
Dessutom minskar ju behovet av biobränsle för varje år eftersom elbilarna tar över.
Dessutom vet jag ju hur förhandlingarna går.
Ska lantmännen/skogsindustrin bygga biobränsleanläggningar för miljardbelopp, då vill de av politikerna få garantier att det 20år framåt finns en marknad.
Bygg laddstolpar istället, för det kommer garanterat behövas.
- Teslaspolen
- Teslaägare
https://teslaclubsweden.se/solceller-vs-biodiesel/Jerker skrev:Skulle det ens gå att producera så mycket HVO att det skulle göra nån skillnad?
En favoritartikel, från Blincoln!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Jag håller helt med. OM... man vill ha en grön kombi med beige klädsel som kan dra minst 1600 kg och som man kan åka 100 mil motorväg i 140 utan att ta en paus och som kostar under halvmiljonen ny...
Då är utbudet av elbilar väldigt klent.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- Teslaspolen
- Teslaägare
Det är det där med 1000 km och 140 utan stopp med släö som känns rätt så... Orimligt. Snacka om osannolikt scenario.Walker skrev:Jag håller helt med. OM... man vill ha en grön kombi med beige klädsel som kan dra minst 1600 kg och som man kan åka 100 mil motorväg i 140 utan att ta en paus och som kostar under halvmiljonen ny...

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
HVO och andra koldioxid-neutrala bränslen är här för att stanna och kommer vara viktigt även i framtiden gissar jag. Det kommer finnas förbränningsmotorer i minst hundra år till, om inte annat så kommer många av dagens motorer finnas kvar till viss del i framtiden. Det kommer dock inte ersätta dagens bensin och diesel. Det är elmotorer som kommer ersätta dessa till största del. Endast en bråkdel av dagens antal förbränningsmotorer kommer finnas kvar i framtiden. Det kommer vara en mindre nisch tror jag. HVO kommer troligen inte direkt försena övergången. HVO är dyrare (än så länge) och har begränsad tillverkning. Vi vill nog även i framtiden ha mat på våra bord och kunna använda oss av papper och trä. Gissar dock att förbrukningen av papper går ner och HVO-produktion upp en del i framtiden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Elmil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mats11813
Om HVO100 produceras av skogsråvara blir den största positiva effekten att pengar stannar i Sverige istället för att skickas till oljeproducerande länder. I det akuta klimatperspektivet blir nog däremot skillnaden i utsläpp marginell, såvida inte vi har 50+ år på oss att börja minska co2-utsläppen.[JM] skrev:Det är viss skillnad på att köra på diesel eller HVO100 ur klimatperspektiv. Det ena är baserat gamla dinosaurier, dvs inte koldioxidneutral, och den andra baserad på förnybara produkter. Så resultatet är inte det samma.nek0 skrev:Det spelar ingen roll vad du förbränner resultatet är detsamma. Det påverkar hälsan och klimatet.Fredrik j skrev:Det är nödvändigt om klimatmålen ska uppfyllas. Utbudet av elbilar är magert och ska jag vara ärlig har jag ännu inte hört talas om en elbil jag vill ha. Det ligger ju säkert 4-5år bort och lagom tills min dieselbil ska bytas ut. Jag kommer och köra den fram tills dess lite oavsett vad andra tycker och då erbjuder jag att köra den på förnyelsebar diesel. Min bil går att köra på HVO100. Jag märker ingen skillnad förutom att förbrukningen går upp något samt att den ännu finns på få stationer. Klimatpåverkan sjunker med över 90% från en tank till nästa förutsatt att den inte tillverkas av palmolja. Kanske inget framtidsbränsle men en mycket bra övergångslösning. Vad många inte vet är att en stor del av åkerinäringen i Sverige redan kör på HVO100.
Jag har dieselvärmare i min bil som jag vägrar använda för att det luktar skit över hela parkeringen om man startar skiten.
https://www.svd.se/tidsfaktorn-avgor-sk ... atpaverkan
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
- Teslaspolen
- Teslaägare
Saken med HVO kontra eldrift är att i det senare fallet sponsrar man ett teknikskutt. Det är det som gjort att Norges satsning varit så viktig för rEVolutionen. Ett litet land, som visserligen har enorma mängder pengar, men som gjort en satsning som kostar bra mindre än att ösa pengar i bussar, snabbtåg och allt däremellan.
HVO är ingen fundamentalt nytt för transporter. Visst kan Sverige bli "co2 neutrala" med bara HVO och enorma kostnader... Men vi får inte samma hävstångseffekt alls på tekniken. Inte heller löser det de negativa hälsoeffekterna av förbränning.
Men visst, jag är helt för att jordbruket använder HVO. Eller att du som känner dig träffad tankar HVO. Om den är korrekt producerad lokalt och inte någon jädra palmolja från Asien. Alla kronor mindre som oljejättarna får desto bättre.

https://cleantechnica.com/2020/06/10/th ... icles-win/
HVO är ingen fundamentalt nytt för transporter. Visst kan Sverige bli "co2 neutrala" med bara HVO och enorma kostnader... Men vi får inte samma hävstångseffekt alls på tekniken. Inte heller löser det de negativa hälsoeffekterna av förbränning.
Men visst, jag är helt för att jordbruket använder HVO. Eller att du som känner dig träffad tankar HVO. Om den är korrekt producerad lokalt och inte någon jädra palmolja från Asien. Alla kronor mindre som oljejättarna får desto bättre.

https://cleantechnica.com/2020/06/10/th ... icles-win/
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
DET är det absolut största problemet, vi rotar fast en ”övergångsteknik” något så överdjävulskt att det blir småttZalman3 skrev:Det går inte att tillverka speciellt mycket biobränsle.Jerker skrev:Skulle det ens gå att producera så mycket HVO att det skulle göra nån skillnad?
Dessutom minskar ju behovet av biobränsle för varje år eftersom elbilarna tar över.
Ska lantmännen/skogsindustrin bygga biobränsleanläggningar för miljardbelopp, då vill de av politikerna få garantier att det 20år framåt finns en marknad.
ohejdbart och hindrar därmed också den verkliga övergången, allt medans användarna tror att dom räddar
världen genom att köra på det bränslet och glatt fortsätter utan tvekan...
Jag är inte ens säker på att HVO behövs inom något område alls inom en inte alltför avlägsen framtid.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Japp snudd på vansinne ju...Teslaspolen skrev:https://teslaclubsweden.se/solceller-vs-biodiesel/Jerker skrev:Skulle det ens gå att producera så mycket HVO att det skulle göra nån skillnad?
En favoritartikel, från Blincoln!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Saxat från artikeln:
Årsproduktionen för en medioker solcell i södra Sverige blir då cirka 170 kWh per kvadratmeter. På 25 kvm får vi ut 25*170 = 4250 kWh per år. Ska det ladda en elbil så har vi kanske 85% effektivitet till batteriet och därmed får vi 3600 kWh el i bilen som räcker till just 1800 mil per år.
Vi behöver 1800×0.7 = 1260 liter biodiesel. Raps (rapeseed) ger enligt sidan ovan 1190 l/hektar/år vilket gör att vi behöver 1.05 hektar odlingsyta dvs 10500 kvadratmeter.
Att köra tung elbil som drivs på solcellsel i södra Sverige kräver alltså 25 kvadratmeter solceller. Motsvarande biodieselbil kräver 10500 kvadratmeter odlingsyta.
Det är 420 gånger gånger effektivare med elbil och solceller.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- carl-pedal
- Teslaägare
Den där biodieseln tar inte bara areal i anspråk - det går åt skapligt med vätgas för att blaska till diesel av oljan. Man kan i princip lägga till vad en vätgasbil behöver i form av vätgas ovanpå ovan nämnda.
Näe, jag hurrar inte heller för biobränsle, det känns bara passa skogsägare, preem, stl, och dom som gillar avgaser.
Näe, jag hurrar inte heller för biobränsle, det känns bara passa skogsägare, preem, stl, och dom som gillar avgaser.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
- Teslaspolen
- Teslaägare
Det är så otroligt bra förklarat, vem som helst begriper denna ekvation.bjelkeman skrev:Saxat från artikeln:
Årsproduktionen för en medioker solcell i södra Sverige blir då cirka 170 kWh per kvadratmeter. På 25 kvm får vi ut 25*170 = 4250 kWh per år. Ska det ladda en elbil så har vi kanske 85% effektivitet till batteriet och därmed får vi 3600 kWh el i bilen som räcker till just 1800 mil per år.
Vi behöver 1800×0.7 = 1260 liter biodiesel. Raps (rapeseed) ger enligt sidan ovan 1190 l/hektar/år vilket gör att vi behöver 1.05 hektar odlingsyta dvs 10500 kvadratmeter.
Att köra tung elbil som drivs på solcellsel i södra Sverige kräver alltså 25 kvadratmeter solceller. Motsvarande biodieselbil kräver 10500 kvadratmeter odlingsyta.
Det är 420 gånger gånger effektivare med elbil och solceller.
Edit: Tänkte på en sak till som artikeln inte tar upp.
Tänk er ett dåligt år. Det blir misskörd. Plötsligt står du där med bara hälften av rapsskörden. Eller 20%.
Visst är det variantioner av sol (och vind) över året också. Men, inte så extremt stora.
Utbudet av elbilar är väldigt klent oavsett kriterier.Walker skrev:Jag håller helt med. OM... man vill ha en grön kombi med beige klädsel som kan dra minst 1600 kg och som man kan åka 100 mil motorväg i 140 utan att ta en paus och som kostar under halvmiljonen ny...
Spännande. Vilka elfordon tänker du på?Zalman3 skrev:På personbilssidan så kommer det att finnas elfordon som redan 2021 löser +90% av transportbe transporter hovet.
Sista 10% löses av plugin fordon.
Jag tror inte att du begriper att tills det finns en elbil för mig kommer jag tanka min dieselbil i 5-6år till och då är frågan om jag ska tanka fossil diesel eller HVO100.Bjelke skrev:DET är det absolut största problemet, vi rotar fast en ”övergångsteknik” något så överdjävulskt att det blir småttZalman3 skrev:Det går inte att tillverka speciellt mycket biobränsle.Jerker skrev:Skulle det ens gå att producera så mycket HVO att det skulle göra nån skillnad?
ohejdbart och hindrar därmed också den verkliga övergången, allt medans användarna tror att dom räddar
Jag är inte ens säker på att HVO behövs inom något område alls inom en inte alltför avlägsen framtid.
Köra vidare på diesel funkar för mig.
Glaset är halvtomt-kille.Fredrik j skrev:Utbudet av elbilar är väldigt klent oavsett kriterier.Walker skrev:Jag håller helt med. OM... man vill ha en grön kombi med beige klädsel som kan dra minst 1600 kg och som man kan åka 100 mil motorväg i 140 utan att ta en paus och som kostar under halvmiljonen ny...
Även om jag inte får allt jag önskar mig i 3’an så väger fördelarna klart upp nackdelarna. För mig (och tydligen många andra) är utbudet redan fullt tillräckligt. Med det sagt menar jag inte att det inte kommer bli bättre framöver.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Jag tycker inte det verkar rimligt att bygga upp nya stora system med produktion och raffinering för att ha i 5-6 år. Då verkar det bättre att så många som möjligt skaffar och lever med en elbil som inte uppfyller alla ens krav under några år. Elbilen går att sälja till någon som tycker den är helt perfekt den dagen det finns en annan som uppfyller fler av kraven man har. Detta är förstås ett avsevärt naturligare val om eldrift står högst upp på kravlistan som det gör för många på det här forumet. De som omöjligen kan tänka sig det kör vidare i dagens fossila system som avvecklas allt eftersom.Fredrik j skrev:Jag tror inte att du begriper att tills det finns en elbil för mig kommer jag tanka min dieselbil i 5-6år till och då är frågan om jag ska tanka fossil diesel eller HVO100.Bjelke skrev:DET är det absolut största problemet, vi rotar fast en ”övergångsteknik” något så överdjävulskt att det blir småttZalman3 skrev:Det går inte att tillverka speciellt mycket biobränsle.Jerker skrev:Skulle det ens gå att producera så mycket HVO att det skulle göra nån skillnad?
Köra vidare på diesel funkar för mig.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Men det är ett faktum att en extremt stor majoritet av nybilsköparna helt uppenbarligen prioriterar annorlunda. För dem är det inte tillräckligt, och jag förstår mycket väl varför det är så. Visst, elbilar ökar i antal hela tiden, men det är fortfarande från en mycket låg nivå.Walker skrev:Glaset är halvtomt-kille.Fredrik j skrev:Utbudet av elbilar är väldigt klent oavsett kriterier.Walker skrev:Jag håller helt med. OM... man vill ha en grön kombi med beige klädsel som kan dra minst 1600 kg och som man kan åka 100 mil motorväg i 140 utan att ta en paus och som kostar under halvmiljonen ny...
Även om jag inte får allt jag önskar mig i 3’an så väger fördelarna klart upp nackdelarna. För mig (och tydligen många andra) är utbudet redan fullt tillräckligt. Med det sagt menar jag inte att det inte kommer bli bättre framöver.
Utbudet är än så länge vansinnigt klent. Så är det. Den som påstår nånting annat vill inte se sanningen. Jag vill inte sticka under stolen med att jag måste ingå en del kompromisser pga mitt elbilsintresse. Fördelarna överväger för mig, eftersom jag tycker det är roligt att ha elbil. Men de flesta tycker inte så. Och det får man ha respekt för.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
mati skrev:Men det är ett faktum att en extremt stor majoritet av nybilsköparna helt uppenbarligen prioriterar annorlunda. För dem är det inte tillräckligt, och jag förstår mycket väl varför det är så. Visst, elbilar ökar i antal hela tiden, men det är fortfarande från en mycket låg nivå.Walker skrev:Glaset är halvtomt-kille.Fredrik j skrev:Utbudet av elbilar är väldigt klent oavsett kriterier.Walker skrev:Jag håller helt med. OM... man vill ha en grön kombi med beige klädsel som kan dra minst 1600 kg och som man kan åka 100 mil motorväg i 140 utan att ta en paus och som kostar under halvmiljonen ny...
Utbudet är än så länge vansinnigt klent. Så är det. Den som påstår nånting annat vill inte se sanningen. Jag vill inte sticka under stolen med att jag måste ingå en del kompromisser pga mitt elbilsintresse. Fördelarna överväger för mig, eftersom jag tycker det är roligt att ha elbil. Men de flesta tycker inte så. Och det får man ha respekt för.
Men en snabb förändring är på gång.
Leaseplan säger också att 50% väljer laddbara bilar idag.
En positiv trend är att fler än någonsin väljer el- och hybridbilar. Idag är varannan nybeställning hos oss en laddbar bil. Det gäller att visa på de olika fördelarna med att välja laddbara bilar, som exempelvis att det är ett bra sätt för företag att minska såväl sin klimatpåverkan som sina totalkostnader, säger Malin Malm.
Dock tror jag att laddhybriderna popularitet snabbt kommer att minska, dels för att elbilarna modellutbud ökar, dels för att elbilarnas priserna sjunker.Enligt en undersökning som http://www.tjanstebilsfakta.segjort så svarar folk följande om vilka bilar man vill köpa under 2020.
Laddhybrid 73%
Elbil 42%
Så elbilarna tar marknad både från fossilbilar men också från laddhybrider.
Men också för att stödet till laddhybrider minskar eller uteblir helt från 1 januari 2021.
Tror inte att bortfall av ett stöd på 20kkr kommer ha mer än en teoretisk marginell effekt på försäljningen, snarare att försäljningsökningen av hybrider kommer fortsätta trots att stödet försvinner.
Introduktionen av hybridsatsningen kommer skjuta på omställningen många år.
Introduktionen av hybridsatsningen kommer skjuta på omställningen många år.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Jag skulle nog svara att jag tillhör den kategorin som vill köpa elbil men inte gör det p.g.a. bristande utbud.Zalman3 skrev:Dock tror jag att laddhybriderna popularitet snabbt kommer att minska, dels för att elbilarna modellutbud ökar, dels för att elbilarnas priserna sjunker.Enligt en undersökning som http://www.tjanstebilsfakta.segjort så svarar folk följande om vilka bilar man vill köpa under 2020.
Laddhybrid 73%
Elbil 42%
Så elbilarna tar marknad både från fossilbilar men också från laddhybrider.
Men också för att stödet till laddhybrider minskar eller uteblir helt från 1 januari 2021.
När man rullar tillbaka bonus för laddhybrider gäller det att vara noga så att kunderna inte går tillbaka till diesel igen. Jag tror den risken är större än att dom köper tesla.
Jag ser ingen anledning till varför man väljer diesel om samma bil finns i laddbart utförande om inte kostnaderna är dramatiskt mycket högre.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Laddinfrastrukturen för icke Tesla-ägare kan vara skäl nog att välja bort elbil. Jag skulle inte idag köpa en elbil av annat märke än Tesla, eftersom jag vill ha den smidigheten som Teslas laddnätverk erbjuder vid långfärd.Fredrik j skrev:
Jag skulle nog svara att jag tillhör den kategorin som vill köpa elbil men inte gör det p.g.a. bristande utbud.
När man rullar tillbaka bonus för laddhybrider gäller det att vara noga så att kunderna inte går tillbaka till diesel igen. Jag tror den risken är större än att dom köper tesla.
Jag ser ingen anledning till varför man väljer diesel om samma bil finns i laddbart utförande om inte kostnaderna är dramatiskt mycket högre.
Ionitys prispolitik m m var för mig det som slutligt fällde avgörandet att beställa en Tesla.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.