Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Nya elbilsmodeller i Usa 2020.
New-EV-Models-Expected-1024x591.png
Och 2021.
EV-Models-Expected-in-2021-1024x483.png
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Ska Renault börja sälja Zoe i USA?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3649
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Svenssons skrev:
Niklas Z skrev:
Jag försvarar inte ionity. Jag syftar på den mer generella frågan om att subventionera laddnätverk.
Jag syftar också på den generella frågan om att subventionera laddnätverk.

Hur mycket pengar har Tesla fått i bidrag till laddnätverk? Inga!
Hur mycket bidrag får köpare av Tesla till laddnätverk? Inga!

Menar du att Tesla får bidrag för att Ionity eller andra laddnätverk får bidrag? I så fall får ju Tesla även bidrag för vägbyggen, bostäder och oljeindustri eftersom andra företag får dessa bidrag som Tesla-ägare kan nyttja direkt eller indirekt...
Jag tror vi pratar förbi varandra.
Vad jag menar är att subventioner av olika slag för att stödja försäljningen av elbilar är ett medel för att få en snabbare övergång till ett transportsystem med kraftigt minskad miljöpåverkan. Självklart kan subventioner utformas på många olika sätt och det finns dåliga och bra sätt.
För att underlätta försäljningen av elbilar är en möjlig åtgärd att se till att det finns goda möjligheter att ladda och att det ska vara enkelt. Tesla har löst det för sina egna bilar, men för övriga tillverkare verkar inte marknaden fungera på ett sätt som gynnar övergången till elbilar. Då kan, lämpligt utformade subventioner, eller kanske att staten själv bygger och driftar laddnätverk, vara ett alternativ.
Jag ser ingen principiellt avgörande skillnad mellan att a) subventionera försäljning av elbilar och b) subventionera laddning av elbilar. Att Tesla gynnats av subventioner för a) och inte b) är för mig inget argument vare sig för eller mot någon form av subventioner.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Kan bara hålla med i allt du skriver. Att Tesla inte får några direkta subventioner för sitt laddnätverk är väl iofs inte så märkligt eftersom det inte kan användas av alla elbilar utan bara av Teslas egna. Samtidigt finns det inget som hindrar Tesla att bygga laddare där alla kan ladda. Då får de ta del av subventionerna.

Det är ju det som är problemet med Ionity. De har fått en massa pengar från alla hörn och kanter, men de har helt random prissättning. Alla kan förvisso ladda där, men det blir rätt ointressant för den som inte kan skaffa rätt abonnemang. Det blir totalt snedvridet. När nän läser här i tråden så låter det som att det handlar om Ionity vs Tesla, och att tyska staten försöker föda Ionity med subventioner. Så är inte fallet. Jag skulle vilja påstå att det är precis tvärtom, de har insett att subventionerna har använts på fel sätt, och nu försöker man göra det bättre. Det har ingenting med ionity att göra. Det finns många som kan bygga laddstationer, det är därför man går upphandlingsvägen nu. Det är nog snarare så att Ionity är orsaken till denna åtgärd eftersom de har rafsat åt sig alla pengar, ändå så har konsumenterna inte fått det de har förväntat sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3649
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Det är precis det intrycket jag fått, mati.
Ionity har gjort bort sig grovt och därför är det dags att stödja en annan lösning.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Niklas Z skrev:
Jag ser ingen principiellt avgörande skillnad mellan att a) subventionera försäljning av elbilar och b) subventionera laddning av elbilar. Att Tesla gynnats av subventioner för a) och inte b) är för mig inget argument vare sig för eller mot någon form av subventioner.
Subventioner av elbilar går från skattebetalare till skattebetalare. Subventioner av laddare från skattebetalare till bolag. Dessutom är bilinköpet en + affär för staten/skattebetalaren. Tull + moms > subventionen. Att ge bort laddare till bolag är en sämre affär. Dessutom har det visat sig att operatörerna ofta är ganska ointresserade av att laddarna ska fungera. Det finns nog helt enkelt i dagsläget för få icke-Tesla elbilar som används för långfärd. Och Tesla laddas nog till 99% på Tesla laddare. Våran Luleå-Amsterdam-Luleå resa gick endast via SuC.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Niklas Z skrev:
Jag ser ingen principiellt avgörande skillnad mellan att a) subventionera försäljning av elbilar och b) subventionera laddning av elbilar. Att Tesla gynnats av subventioner för a) och inte b) är för mig inget argument vare sig för eller mot någon form av subventioner.
Subventioner av elbilar går från skattebetalare till skattebetalare. Subventioner av laddare från skattebetalare till bolag. Dessutom är bilinköpet en + affär för staten/skattebetalaren. Tull + moms > subventionen. Att ge bort laddare till bolag är en sämre affär. Dessutom har det visat sig att operatörerna ofta är ganska ointresserade av att laddarna ska fungera. Det finns nog helt enkelt i dagsläget för få icke-Tesla elbilar som används för långfärd. Och Tesla laddas nog till 99% på Tesla laddare. Våran Luleå-Amsterdam-Luleå resa gick endast via SuC.

Det kan man tro. Men subventionen går till biltillverkaren i praktiken. Det är ett sätt att göra en icke konkurrenskraftig produkt konkurrenskraftig. Stimulera försäljningen. Det gagnar Tesla och inte mig som privatperson. Jag hade köpt en annan bil annars.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3649
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Laban skrev:
Subventioner av elbilar går från skattebetalare till skattebetalare. Subventioner av laddare från skattebetalare till bolag.

Det var just därför jag använde ordet "gynnats". Tesla har inte fått pengarna direkt, men jag har svårt att tro att de sålt lika många bilar om det inte funnits statliga incitament i många fall. Att exempelvis momsbefria elbilar är också en form av subvention.
Laban skrev:
Dessutom är bilinköpet en + affär för staten/skattebetalaren. Tull + moms > subventionen.


Det är inte självklart, eftersom köparen kunnat välja en fossilbil som också ger tull + moms i stället för elbilen.
Laban skrev:
Att ge bort laddare till bolag är en sämre affär. Dessutom har det visat sig att operatörerna ofta är ganska ointresserade av att laddarna ska fungera.
Det finns helt klart risker med ett sådant förfarande. Kanske därmed bättre att staten själv driver laddstationerna.
Laban skrev:
Det finns nog helt enkelt i dagsläget för få icke-Tesla elbilar som används för långfärd. Och Tesla laddas nog till 99% på Tesla laddare. Våran Luleå-Amsterdam-Luleå resa gick endast via SuC.
Exakt. Det är just därför det är ett problem. Det behövs bättre laddmöjligheter snarast. Det verkar ju inte hända så mycket för icke-Tesla bilar. Laddnätverket, respektive avsaknad av det, är en mycket viktig faktor för försäljningen av elbilar, som måste upp så snabbt som möjligt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Niklas Z skrev:
Det är precis det intrycket jag fått, mati.
Ionity har gjort bort sig grovt och därför är det dags att stödja en annan lösning.
Frågan är väl om detta är ett självförvållat problem. Vill man att någon annan ska stå för kalaset och också vet att så kanske blir fallet så agerar man därefter. Det är knappast så att man efter att ha byggt några hundra laddare plötsligt upptäckte vad nätanslutningar, laddare kostar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Det kan man tro. Men subventionen går till biltillverkaren i praktiken. Det är ett sätt att göra en icke konkurrenskraftig produkt konkurrenskraftig. Stimulera försäljningen. Det gagnar Tesla och inte mig som privatperson. Jag hade köpt en annan bil annars.
Om du menar att det också gynnar biltillverkaren så har du rätt. Det är svårt att undvika om man gynnar affärsområdet på något sätt. Jag hade köpt en Tesla/elbil även utan subvention ska väl tilläggas.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Niklas Z skrev:
Det är inte självklart, eftersom köparen kunnat välja en fossilbil som också ger tull + moms i stället för elbilen.
Det är självklart en + affär, men potentiellt mindre jämfört med en fossilbil. Oavsett går subventionen direkt till skattebetalaren som i grund och botten är staten.
Det finns helt klart risker med ett sådant förfarande. Kanske därmed bättre att staten själv driver laddstationerna.
Kanske, alternativt leasar ut dom till operatörerna med krav på funktion.
Exakt. Det är just därför det är ett problem. Det behövs bättre laddmöjligheter snarast. Det verkar ju inte hända så mycket för icke-Tesla bilar. Laddnätverket, respektive avsaknad av det, är en mycket viktig faktor för försäljningen av elbilar, som måste upp så snabbt som möjligt.
Ionity byggdes ut i ganska rask takt där ett tag. Sen dog det ut och prissättningen gjorde nätverket hyfsat ointressant. Slump ? Jag gissar på nej.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Verdi skrev:
Det kan man tro. Men subventionen går till biltillverkaren i praktiken. Det är ett sätt att göra en icke konkurrenskraftig produkt konkurrenskraftig. Stimulera försäljningen. Det gagnar Tesla och inte mig som privatperson. Jag hade köpt en annan bil annars.
Om du menar att det också gynnar biltillverkaren så har du rätt. Det är svårt att undvika om man gynnar affärsområdet på något sätt. Jag hade köpt en Tesla/elbil även utan subvention ska väl tilläggas.
Ja, det är klart att det finns vissa som ändå skulle köpt. Men kollar du runt om i världen så finns ett direkt samband mellan höga subventioner och höga försäljningssiffror. Norge inte minst.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3649
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Laban skrev:
Niklas Z skrev:
Det är precis det intrycket jag fått, mati.
Ionity har gjort bort sig grovt och därför är det dags att stödja en annan lösning.
Frågan är väl om detta är ett självförvållat problem. Vill man att någon annan ska stå för kalaset och också vet att så kanske blir fallet så agerar man därefter. Det är knappast så att man efter att ha byggt några hundra laddare plötsligt upptäckte vad nätanslutningar, laddare kostar.
Det ligger nog en hel del i detta.
Jag känner en stor beundran för Tesla och dess laddnätverk, men som princip tycker jag inte det är bra att ha ett märkesspecifikt laddnätverk. Det ska inte ses som en invändning mot Tesla, för de har agerat på ett bra och rationellt sätt och inte väntat på att någon annan ska göra jobbet. De har skapat en överlägsen lösning för sina kunder. Men tänker jag på ett mer principiellt plan vill jag ha en situation där alla elbilister på enklaste möjliga sätt ska kunna ladda var som helst. Det skulle gynna övergången till elbilar. Flertalet av marknadens aktörer har ännu inte visat att de vill skapa en sådan situation. Därför är jag skeptisk till att förlita mig på marknaden för att ordna detta.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Ja, det är klart att det finns vissa som ändå skulle köpt. Men kollar du runt om i världen så finns ett direkt samband mellan höga subventioner och höga försäljningssiffror. Norge inte minst.
Givetvis ger subventioner resultat. Annars fyller de ingen funktion. Men kolla Danmark som tog bort subventionerna helt och nu är tillbaka på samma nivåer som innan:

https://teslaclubsweden.se/elbilar-du-k ... toppa-dem/

Bild

Subventioner ska skynda på utvecklingen, tas bort när de inte behövs. Vi är väl kanske inte riktigt där ännu, men snart skulle jag säga. I USA har Tesla numera inte tillgång till $7.5k subventionen som de flesta andra tillverkare har, verkar gå hyfsat ändå.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Bmw är bara 8 år efter Tesla.
Ändå säger man att man är bäst i Europa!

Tesla var först – men nu följer allt fler bilmärken efter.
BMW börjar nu uppdatera sina bilar trådlöst över nätet.
Bilen kan få en programuppdatering på 20 minuter när den står på din garageuppfart.

Med Remote Software Upgrade kan en rad BMW-modeller installera programuppdateringar på bara 20 minuter, hemma på uppfarten, på resan eller var annars bilen kan vara. Utrullningen är den största i sitt slag från en europeisk bilproducent.


Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Niklas Z skrev:
Jag känner en stor beundran för Tesla och dess laddnätverk, men som princip tycker jag inte det är bra att ha ett märkesspecifikt laddnätverk. Det ska inte ses som en invändning mot Tesla, för de har agerat på ett bra och rationellt sätt och inte väntat på att någon annan ska göra jobbet. De har skapat en överlägsen lösning för sina kunder. Men tänker jag på ett mer principiellt plan vill jag ha en situation där alla elbilister på enklaste möjliga sätt ska kunna ladda var som helst. Det skulle gynna övergången till elbilar. Flertalet av marknadens aktörer har ännu inte visat att de vill skapa en sådan situation. Därför är jag skeptisk till att förlita mig på marknaden för att ordna detta.
Håller med om att man borde kunna ladda var som helst. Får många frågor om elbilar, en väldigt vanlig fråga är "kan jag ladda i Töre om jag inte kör Tesla ?". På ett sätt tråkigt att det inte går men samtidigt förstår jag Teslas hållning. De har varit extremt tidigt ute med en väldigt väl fungerande lösning. Bara plugga in sladden och ladda. En lösning som också verkar vara förhållandevis billig att implementera utan skärmar, hårdvara samt mjukvara i laddarna i sig.

Där verkar Tysklands satsning vara genomtänkt. B2B (roaming) ska ha skäliga/låga avgifter. Vore också vansinne att inte stödja automatisk laddning via bilen/konto vilket borde innebära att även Tesla kan ladda där på samma sätt som på en SuC. Endast lite mjukvara från Teslas sida.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 988
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Artikel i media

Inlägg av LasseTM »

Niklas Z skrev:
Laban skrev:
Niklas Z skrev:
Det är precis det intrycket jag fått, mati.
Ionity har gjort bort sig grovt och därför är det dags att stödja en annan lösning.
Frågan är väl om detta är ett självförvållat problem. Vill man att någon annan ska stå för kalaset och också vet att så kanske blir fallet så agerar man därefter. Det är knappast så att man efter att ha byggt några hundra laddare plötsligt upptäckte vad nätanslutningar, laddare kostar.
Det ligger nog en hel del i detta.
Jag känner en stor beundran för Tesla och dess laddnätverk, men som princip tycker jag inte det är bra att ha ett märkesspecifikt laddnätverk. Det ska inte ses som en invändning mot Tesla, för de har agerat på ett bra och rationellt sätt och inte väntat på att någon annan ska göra jobbet. De har skapat en överlägsen lösning för sina kunder. Men tänker jag på ett mer principiellt plan vill jag ha en situation där alla elbilister på enklaste möjliga sätt ska kunna ladda var som helst. Det skulle gynna övergången till elbilar. Flertalet av marknadens aktörer har ännu inte visat att de vill skapa en sådan situation. Därför är jag skeptisk till att förlita mig på marknaden för att ordna detta.

Jag håller också med dig i sak, men föreställ dig att du kör din bil och svänger in på ett SC nätverk och ska ladda så står det ett gäng Zoe på alla laddplatser istället.
Nästan alla behöver ladda fullt och med ett 50kWh batteri och en laddhastighet på max 40kW som sedan går ner mot 30kW lär du få vänta länge på en ledig plats.

Är det fullt med Tesla så vet du ju att de laddar med minst dubbla hastigheten och förmodligen ännu högre dvs du får snart en efterlängtad plats.
Jag skulle gärna se att tex Audio E-tron skulle få ladda på SUC om det nu gynnade utbyggnaden av flera SUC men att ha bilar med en max laddhastighet på 40kW släpper jag inte gärna in i ett nätverk som är byggt för snabbladdning.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3649
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

LasseTM skrev:
Jag håller också med dig i sak, men föreställ dig att du kör din bil och svänger in på ett SC nätverk och ska ladda så står det ett gäng Zoe på alla laddplatser istället.
Nästan alla behöver ladda fullt och med ett 50kWh batteri och en laddhastighet på max 40kW som sedan går ner mot 30kW lär du få vänta länge på en ledig plats.

Är det fullt med Tesla så vet du ju att de laddar med minst dubbla hastigheten och förmodligen ännu högre dvs du får snart en efterlängtad plats.
Jag skulle gärna se att tex Audio E-tron skulle få ladda på SUC om det nu gynnade utbyggnaden av flera SUC men att ha bilar med en max laddhastighet på 40kW släpper jag inte gärna in i ett nätverk som är byggt för snabbladdning.
Absolut ett betydande potentiellt problem, men det illustrerar vikten av att ha tillräcklig "överkapacitet" vad gäller laddmöjligheter.

Ett av de tyngsta skälen för mig när jag lade beställningen på min Model 3 (som förhoppningsvis kommer om en vecka) är just Teslas laddnätverk, dess pålitlighet, redundans, enkelhet och goda utbyggnad. I dagsläget finns ingen relevant konkurrent och jag ser ingen vid horisonten heller.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Artikel i media

Inlägg av hooked »

Verdi skrev:


Det kan man tro. Men subventionen går till biltillverkaren i praktiken. Det är ett sätt att göra en icke konkurrenskraftig produkt konkurrenskraftig. Stimulera försäljningen. Det gagnar Tesla och inte mig som privatperson. Jag hade köpt en annan bil annars.
Menar du på fullaste allvar att det där stämmer? För mig låter det helt osannolikt att 60.000 i stöd på en bil skulle göra att den gick från att vara ointressant till att vara konkurrenskraftig? Hade jag varit i dina kläder hade jag aldrig köpt något jag inte vill ha för att spara runt 5%. Dessutom räknar alla med bonusen när bilen ska säljas som begagnad. Tar man bort bonusen höjs därmed också priserna på begagnat även om det kanske inte blir hela stödet som reflekteras, men åtminstone delvis.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12672
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

hooked skrev:
Verdi skrev:


Det kan man tro. Men subventionen går till biltillverkaren i praktiken. Det är ett sätt att göra en icke konkurrenskraftig produkt konkurrenskraftig. Stimulera försäljningen. Det gagnar Tesla och inte mig som privatperson. Jag hade köpt en annan bil annars.
Menar du på fullaste allvar att det där stämmer? För mig låter det helt osannolikt att 60.000 i stöd på en bil skulle göra att den gick från att vara ointressant till att vara konkurrenskraftig? Hade jag varit i dina kläder hade jag aldrig köpt något jag inte vill ha för att spara runt 5%. Dessutom räknar alla med bonusen när bilen ska säljas som begagnad. Tar man bort bonusen höjs därmed också priserna på begagnat även om det kanske inte blir hela stödet som reflekteras, men åtminstone delvis.
Så du tror att just norrmännen köper så många elbilar inte beror på subventioner?
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Artikel i media

Inlägg av hooked »

Fredrik j skrev:
hooked skrev:
Verdi skrev:


Det kan man tro. Men subventionen går till biltillverkaren i praktiken. Det är ett sätt att göra en icke konkurrenskraftig produkt konkurrenskraftig. Stimulera försäljningen. Det gagnar Tesla och inte mig som privatperson. Jag hade köpt en annan bil annars.
Menar du på fullaste allvar att det där stämmer? För mig låter det helt osannolikt att 60.000 i stöd på en bil skulle göra att den gick från att vara ointressant till att vara konkurrenskraftig? Hade jag varit i dina kläder hade jag aldrig köpt något jag inte vill ha för att spara runt 5%. Dessutom räknar alla med bonusen när bilen ska säljas som begagnad. Tar man bort bonusen höjs därmed också priserna på begagnat även om det kanske inte blir hela stödet som reflekteras, men åtminstone delvis.
Så du tror att just norrmännen köper så många elbilar inte beror på subventioner?
Vad har min kommentar på Verdis påstående med norrmän att göra?

Nej, jag tror inte 60.000 nämnvärt påverkar ett bilköp runt miljonen. Tror du?
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12672
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

hooked skrev:
Fredrik j skrev:
hooked skrev:
Verdi skrev:


Det kan man tro. Men subventionen går till biltillverkaren i praktiken. Det är ett sätt att göra en icke konkurrenskraftig produkt konkurrenskraftig. Stimulera försäljningen. Det gagnar Tesla och inte mig som privatperson. Jag hade köpt en annan bil annars.
Menar du på fullaste allvar att det där stämmer? För mig låter det helt osannolikt att 60.000 i stöd på en bil skulle göra att den gick från att vara ointressant till att vara konkurrenskraftig? Hade jag varit i dina kläder hade jag aldrig köpt något jag inte vill ha för att spara runt 5%. Dessutom räknar alla med bonusen när bilen ska säljas som begagnad. Tar man bort bonusen höjs därmed också priserna på begagnat även om det kanske inte blir hela stödet som reflekteras, men åtminstone delvis.
Så du tror att just norrmännen köper så många elbilar inte beror på subventioner?
Vad har min kommentar på Verdis påstående med norrmän att göra?

Nej, jag tror inte 60.000 nämnvärt påverkar ett bilköp runt miljonen. Tror du?
Verdi skrev att subventioner gör att kunderna köper en produkt dom annars inte skulle köpt.
Du undrade om Verdi på fullaste allvar menade det och jag använde norrmännens förkärlek till elbilar som ett exempel.

Ja, jag tror att en bonus på 60000 kan påverka ett bilköp. Sen ska ju dom 60000 sättas i relation till den löpande kostnaden för bilen.
Dom kunder som köper en miljonbil kontant kanske inte bryr sig. Men för den som knåpar ihop en månadskalkyl kan den ju göra stor skillnad på t.ex. 3års ägande.
Tror du på fullaste allvar att bilförsäljningen hade sett likadan ut utan bonus/malus?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Niklas Z skrev:
Svenssons skrev:
Niklas Z skrev:
Jag försvarar inte ionity. Jag syftar på den mer generella frågan om att subventionera laddnätverk.
Jag syftar också på den generella frågan om att subventionera laddnätverk.

Hur mycket pengar har Tesla fått i bidrag till laddnätverk? Inga!
Hur mycket bidrag får köpare av Tesla till laddnätverk? Inga!

Menar du att Tesla får bidrag för att Ionity eller andra laddnätverk får bidrag? I så fall får ju Tesla även bidrag för vägbyggen, bostäder och oljeindustri eftersom andra företag får dessa bidrag som Tesla-ägare kan nyttja direkt eller indirekt...
Jag tror vi pratar förbi varandra.
Vad jag menar är att subventioner av olika slag för att stödja försäljningen av elbilar är ett medel för att få en snabbare övergång till ett transportsystem med kraftigt minskad miljöpåverkan. Självklart kan subventioner utformas på många olika sätt och det finns dåliga och bra sätt.
För att underlätta försäljningen av elbilar är en möjlig åtgärd att se till att det finns goda möjligheter att ladda och att det ska vara enkelt. Tesla har löst det för sina egna bilar, men för övriga tillverkare verkar inte marknaden fungera på ett sätt som gynnar övergången till elbilar. Då kan, lämpligt utformade subventioner, eller kanske att staten själv bygger och driftar laddnätverk, vara ett alternativ.
Jag ser ingen principiellt avgörande skillnad mellan att a) subventionera försäljning av elbilar och b) subventionera laddning av elbilar. Att Tesla gynnats av subventioner för a) och inte b) är för mig inget argument vare sig för eller mot någon form av subventioner.
Jag är inte någon förkämpe för penga-subventioner, varken till Tesla, Tesla-köpare eller till infrastruktur. Tesla klarade av att bygga upp ett laddnätverk för elbilar och övriga biltillverkare agerar väl på samma marknad? Det är alltså ingen omöjlighet för andra att göra samma sak. Vi ser att det finns andra aktörer, både ute i Europa och i Sverige som jobbar på detta, Eon är ett exempel. Det som har varit problem för utbyggnaden av laddstationer är främst bygglov, tillgänglig effekt och mark. På alla dessa saker så kan och bör stat och kommun hjälpa till att underlätta. Inte försvåra som Ljungby tex gjorde runt 2015 och här i södra Sverige har vi regional effektbrist och sedan finns det även mer lokal effektbrist som t.ex. i Kalmar där dock Kalmar Energi gick in och drog rätt långa ledningar för att kunna få effekt till lämplig plats. Marknaden kommer alltid ha pengar till saker som marknaden efterfrågar. Det är dock inte alltid så att marknaden effektivt nyttjar det som stat slänger pengar på. Ionitys laddare kan ses som sådana. Merkostnad för 350 kW-laddare som ingen bil kan nyttja och som blir för dyra för bilägarna som kan ladda i halva effekten. Vätgasstationer är ett ännu tydligare exempel. Hundratals miljoner med skattepengar har slängts på dessa stationer till inte ens lika många bilar. Mer än en miljon per bil i skattesubventioner alltså.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

hooked skrev:
Verdi skrev:


Det kan man tro. Men subventionen går till biltillverkaren i praktiken. Det är ett sätt att göra en icke konkurrenskraftig produkt konkurrenskraftig. Stimulera försäljningen. Det gagnar Tesla och inte mig som privatperson. Jag hade köpt en annan bil annars.
Menar du på fullaste allvar att det där stämmer? För mig låter det helt osannolikt att 60.000 i stöd på en bil skulle göra att den gick från att vara ointressant till att vara konkurrenskraftig? Hade jag varit i dina kläder hade jag aldrig köpt något jag inte vill ha för att spara runt 5%. Dessutom räknar alla med bonusen när bilen ska säljas som begagnad. Tar man bort bonusen höjs därmed också priserna på begagnat även om det kanske inte blir hela stödet som reflekteras, men åtminstone delvis.
Det är inte supermiljöbonusen på 60k som är det stora lockbetet här i Sverige. Det är det låga förmånsvärdet på elbilar. För en privatköpare har har du helt rätt. Men en förmånsbil som går på el blir rejält mycket billigare än motsvarande fossilbil. Om en skatteminskning får kallas för en subvention eller inte får du avgöra för dig själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3649
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Svenssons skrev:
Niklas Z skrev:
Svenssons skrev:
Niklas Z skrev:
Jag försvarar inte ionity. Jag syftar på den mer generella frågan om att subventionera laddnätverk.
Jag syftar också på den generella frågan om att subventionera laddnätverk.

Hur mycket pengar har Tesla fått i bidrag till laddnätverk? Inga!
Hur mycket bidrag får köpare av Tesla till laddnätverk? Inga!

Menar du att Tesla får bidrag för att Ionity eller andra laddnätverk får bidrag? I så fall får ju Tesla även bidrag för vägbyggen, bostäder och oljeindustri eftersom andra företag får dessa bidrag som Tesla-ägare kan nyttja direkt eller indirekt...
Jag tror vi pratar förbi varandra.
Vad jag menar är att subventioner av olika slag för att stödja försäljningen av elbilar är ett medel för att få en snabbare övergång till ett transportsystem med kraftigt minskad miljöpåverkan. Självklart kan subventioner utformas på många olika sätt och det finns dåliga och bra sätt.
För att underlätta försäljningen av elbilar är en möjlig åtgärd att se till att det finns goda möjligheter att ladda och att det ska vara enkelt. Tesla har löst det för sina egna bilar, men för övriga tillverkare verkar inte marknaden fungera på ett sätt som gynnar övergången till elbilar. Då kan, lämpligt utformade subventioner, eller kanske att staten själv bygger och driftar laddnätverk, vara ett alternativ.
Jag ser ingen principiellt avgörande skillnad mellan att a) subventionera försäljning av elbilar och b) subventionera laddning av elbilar. Att Tesla gynnats av subventioner för a) och inte b) är för mig inget argument vare sig för eller mot någon form av subventioner.
Jag är inte någon förkämpe för penga-subventioner, varken till Tesla, Tesla-köpare eller till infrastruktur. Tesla klarade av att bygga upp ett laddnätverk för elbilar och övriga biltillverkare agerar väl på samma marknad? Det är alltså ingen omöjlighet för andra att göra samma sak. Vi ser att det finns andra aktörer, både ute i Europa och i Sverige som jobbar på detta, Eon är ett exempel. Det som har varit problem för utbyggnaden av laddstationer är främst bygglov, tillgänglig effekt och mark. På alla dessa saker så kan och bör stat och kommun hjälpa till att underlätta. Inte försvåra som Ljungby tex gjorde runt 2015 och här i södra Sverige har vi regional effektbrist och sedan finns det även mer lokal effektbrist som t.ex. i Kalmar där dock Kalmar Energi gick in och drog rätt långa ledningar för att kunna få effekt till lämplig plats. Marknaden kommer alltid ha pengar till saker som marknaden efterfrågar. Det är dock inte alltid så att marknaden effektivt nyttjar det som stat slänger pengar på. Ionitys laddare kan ses som sådana. Merkostnad för 350 kW-laddare som ingen bil kan nyttja och som blir för dyra för bilägarna som kan ladda i halva effekten. Vätgasstationer är ett ännu tydligare exempel. Hundratals miljoner med skattepengar har slängts på dessa stationer till inte ens lika många bilar. Mer än en miljon per bil i skattesubventioner alltså.
Jag vet att Tesla klarade det, men marknadens aktörer i övrigt verkar inte ha den ambition som krävs. Marknader är långt ifrån alltid så välfungerande. Jag hoppas givetvis att jag har fel och tycker det vore utmärkt om marknadsaktörer snabbt kunde skapa välfungerande laddnätverk för andra bilar än Tesla, men jag ser inga starka tecken på det.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Skriv svar