Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Nya elbilsmodeller i Usa 2020.
Och 2021.
Och 2021.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Teslaspolen
- Teslaägare
Ska Renault börja sälja Zoe i USA?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag tror vi pratar förbi varandra.Svenssons skrev:Jag syftar också på den generella frågan om att subventionera laddnätverk.Niklas Z skrev:Jag försvarar inte ionity. Jag syftar på den mer generella frågan om att subventionera laddnätverk.
Hur mycket pengar har Tesla fått i bidrag till laddnätverk? Inga!
Hur mycket bidrag får köpare av Tesla till laddnätverk? Inga!
Menar du att Tesla får bidrag för att Ionity eller andra laddnätverk får bidrag? I så fall får ju Tesla även bidrag för vägbyggen, bostäder och oljeindustri eftersom andra företag får dessa bidrag som Tesla-ägare kan nyttja direkt eller indirekt...
Vad jag menar är att subventioner av olika slag för att stödja försäljningen av elbilar är ett medel för att få en snabbare övergång till ett transportsystem med kraftigt minskad miljöpåverkan. Självklart kan subventioner utformas på många olika sätt och det finns dåliga och bra sätt.
För att underlätta försäljningen av elbilar är en möjlig åtgärd att se till att det finns goda möjligheter att ladda och att det ska vara enkelt. Tesla har löst det för sina egna bilar, men för övriga tillverkare verkar inte marknaden fungera på ett sätt som gynnar övergången till elbilar. Då kan, lämpligt utformade subventioner, eller kanske att staten själv bygger och driftar laddnätverk, vara ett alternativ.
Jag ser ingen principiellt avgörande skillnad mellan att a) subventionera försäljning av elbilar och b) subventionera laddning av elbilar. Att Tesla gynnats av subventioner för a) och inte b) är för mig inget argument vare sig för eller mot någon form av subventioner.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Kan bara hålla med i allt du skriver. Att Tesla inte får några direkta subventioner för sitt laddnätverk är väl iofs inte så märkligt eftersom det inte kan användas av alla elbilar utan bara av Teslas egna. Samtidigt finns det inget som hindrar Tesla att bygga laddare där alla kan ladda. Då får de ta del av subventionerna.
Det är ju det som är problemet med Ionity. De har fått en massa pengar från alla hörn och kanter, men de har helt random prissättning. Alla kan förvisso ladda där, men det blir rätt ointressant för den som inte kan skaffa rätt abonnemang. Det blir totalt snedvridet. När nän läser här i tråden så låter det som att det handlar om Ionity vs Tesla, och att tyska staten försöker föda Ionity med subventioner. Så är inte fallet. Jag skulle vilja påstå att det är precis tvärtom, de har insett att subventionerna har använts på fel sätt, och nu försöker man göra det bättre. Det har ingenting med ionity att göra. Det finns många som kan bygga laddstationer, det är därför man går upphandlingsvägen nu. Det är nog snarare så att Ionity är orsaken till denna åtgärd eftersom de har rafsat åt sig alla pengar, ändå så har konsumenterna inte fått det de har förväntat sig.
Det är ju det som är problemet med Ionity. De har fått en massa pengar från alla hörn och kanter, men de har helt random prissättning. Alla kan förvisso ladda där, men det blir rätt ointressant för den som inte kan skaffa rätt abonnemang. Det blir totalt snedvridet. När nän läser här i tråden så låter det som att det handlar om Ionity vs Tesla, och att tyska staten försöker föda Ionity med subventioner. Så är inte fallet. Jag skulle vilja påstå att det är precis tvärtom, de har insett att subventionerna har använts på fel sätt, och nu försöker man göra det bättre. Det har ingenting med ionity att göra. Det finns många som kan bygga laddstationer, det är därför man går upphandlingsvägen nu. Det är nog snarare så att Ionity är orsaken till denna åtgärd eftersom de har rafsat åt sig alla pengar, ändå så har konsumenterna inte fått det de har förväntat sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Niklas Z
- Teslaägare
Det är precis det intrycket jag fått, mati.
Ionity har gjort bort sig grovt och därför är det dags att stödja en annan lösning.
Ionity har gjort bort sig grovt och därför är det dags att stödja en annan lösning.
Subventioner av elbilar går från skattebetalare till skattebetalare. Subventioner av laddare från skattebetalare till bolag. Dessutom är bilinköpet en + affär för staten/skattebetalaren. Tull + moms > subventionen. Att ge bort laddare till bolag är en sämre affär. Dessutom har det visat sig att operatörerna ofta är ganska ointresserade av att laddarna ska fungera. Det finns nog helt enkelt i dagsläget för få icke-Tesla elbilar som används för långfärd. Och Tesla laddas nog till 99% på Tesla laddare. Våran Luleå-Amsterdam-Luleå resa gick endast via SuC.Niklas Z skrev:Jag ser ingen principiellt avgörande skillnad mellan att a) subventionera försäljning av elbilar och b) subventionera laddning av elbilar. Att Tesla gynnats av subventioner för a) och inte b) är för mig inget argument vare sig för eller mot någon form av subventioner.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Laban skrev:Subventioner av elbilar går från skattebetalare till skattebetalare. Subventioner av laddare från skattebetalare till bolag. Dessutom är bilinköpet en + affär för staten/skattebetalaren. Tull + moms > subventionen. Att ge bort laddare till bolag är en sämre affär. Dessutom har det visat sig att operatörerna ofta är ganska ointresserade av att laddarna ska fungera. Det finns nog helt enkelt i dagsläget för få icke-Tesla elbilar som används för långfärd. Och Tesla laddas nog till 99% på Tesla laddare. Våran Luleå-Amsterdam-Luleå resa gick endast via SuC.Niklas Z skrev:Jag ser ingen principiellt avgörande skillnad mellan att a) subventionera försäljning av elbilar och b) subventionera laddning av elbilar. Att Tesla gynnats av subventioner för a) och inte b) är för mig inget argument vare sig för eller mot någon form av subventioner.
Det kan man tro. Men subventionen går till biltillverkaren i praktiken. Det är ett sätt att göra en icke konkurrenskraftig produkt konkurrenskraftig. Stimulera försäljningen. Det gagnar Tesla och inte mig som privatperson. Jag hade köpt en annan bil annars.
- Niklas Z
- Teslaägare
Laban skrev:Subventioner av elbilar går från skattebetalare till skattebetalare. Subventioner av laddare från skattebetalare till bolag.
Det var just därför jag använde ordet "gynnats". Tesla har inte fått pengarna direkt, men jag har svårt att tro att de sålt lika många bilar om det inte funnits statliga incitament i många fall. Att exempelvis momsbefria elbilar är också en form av subvention.
Laban skrev:Dessutom är bilinköpet en + affär för staten/skattebetalaren. Tull + moms > subventionen.
Det är inte självklart, eftersom köparen kunnat välja en fossilbil som också ger tull + moms i stället för elbilen.
Det finns helt klart risker med ett sådant förfarande. Kanske därmed bättre att staten själv driver laddstationerna.Laban skrev:Att ge bort laddare till bolag är en sämre affär. Dessutom har det visat sig att operatörerna ofta är ganska ointresserade av att laddarna ska fungera.
Exakt. Det är just därför det är ett problem. Det behövs bättre laddmöjligheter snarast. Det verkar ju inte hända så mycket för icke-Tesla bilar. Laddnätverket, respektive avsaknad av det, är en mycket viktig faktor för försäljningen av elbilar, som måste upp så snabbt som möjligt.Laban skrev:Det finns nog helt enkelt i dagsläget för få icke-Tesla elbilar som används för långfärd. Och Tesla laddas nog till 99% på Tesla laddare. Våran Luleå-Amsterdam-Luleå resa gick endast via SuC.
Frågan är väl om detta är ett självförvållat problem. Vill man att någon annan ska stå för kalaset och också vet att så kanske blir fallet så agerar man därefter. Det är knappast så att man efter att ha byggt några hundra laddare plötsligt upptäckte vad nätanslutningar, laddare kostar.Niklas Z skrev:Det är precis det intrycket jag fått, mati.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Om du menar att det också gynnar biltillverkaren så har du rätt. Det är svårt att undvika om man gynnar affärsområdet på något sätt. Jag hade köpt en Tesla/elbil även utan subvention ska väl tilläggas.Verdi skrev:Det kan man tro. Men subventionen går till biltillverkaren i praktiken. Det är ett sätt att göra en icke konkurrenskraftig produkt konkurrenskraftig. Stimulera försäljningen. Det gagnar Tesla och inte mig som privatperson. Jag hade köpt en annan bil annars.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Det är självklart en + affär, men potentiellt mindre jämfört med en fossilbil. Oavsett går subventionen direkt till skattebetalaren som i grund och botten är staten.Niklas Z skrev:Det är inte självklart, eftersom köparen kunnat välja en fossilbil som också ger tull + moms i stället för elbilen.
Kanske, alternativt leasar ut dom till operatörerna med krav på funktion.Det finns helt klart risker med ett sådant förfarande. Kanske därmed bättre att staten själv driver laddstationerna.
Ionity byggdes ut i ganska rask takt där ett tag. Sen dog det ut och prissättningen gjorde nätverket hyfsat ointressant. Slump ? Jag gissar på nej.Exakt. Det är just därför det är ett problem. Det behövs bättre laddmöjligheter snarast. Det verkar ju inte hända så mycket för icke-Tesla bilar. Laddnätverket, respektive avsaknad av det, är en mycket viktig faktor för försäljningen av elbilar, som måste upp så snabbt som möjligt.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ja, det är klart att det finns vissa som ändå skulle köpt. Men kollar du runt om i världen så finns ett direkt samband mellan höga subventioner och höga försäljningssiffror. Norge inte minst.Laban skrev:Om du menar att det också gynnar biltillverkaren så har du rätt. Det är svårt att undvika om man gynnar affärsområdet på något sätt. Jag hade köpt en Tesla/elbil även utan subvention ska väl tilläggas.Verdi skrev:Det kan man tro. Men subventionen går till biltillverkaren i praktiken. Det är ett sätt att göra en icke konkurrenskraftig produkt konkurrenskraftig. Stimulera försäljningen. Det gagnar Tesla och inte mig som privatperson. Jag hade köpt en annan bil annars.
- Niklas Z
- Teslaägare
Det ligger nog en hel del i detta.Laban skrev:Frågan är väl om detta är ett självförvållat problem. Vill man att någon annan ska stå för kalaset och också vet att så kanske blir fallet så agerar man därefter. Det är knappast så att man efter att ha byggt några hundra laddare plötsligt upptäckte vad nätanslutningar, laddare kostar.Niklas Z skrev:Det är precis det intrycket jag fått, mati.
Jag känner en stor beundran för Tesla och dess laddnätverk, men som princip tycker jag inte det är bra att ha ett märkesspecifikt laddnätverk. Det ska inte ses som en invändning mot Tesla, för de har agerat på ett bra och rationellt sätt och inte väntat på att någon annan ska göra jobbet. De har skapat en överlägsen lösning för sina kunder. Men tänker jag på ett mer principiellt plan vill jag ha en situation där alla elbilister på enklaste möjliga sätt ska kunna ladda var som helst. Det skulle gynna övergången till elbilar. Flertalet av marknadens aktörer har ännu inte visat att de vill skapa en sådan situation. Därför är jag skeptisk till att förlita mig på marknaden för att ordna detta.
Givetvis ger subventioner resultat. Annars fyller de ingen funktion. Men kolla Danmark som tog bort subventionerna helt och nu är tillbaka på samma nivåer som innan:Verdi skrev:Ja, det är klart att det finns vissa som ändå skulle köpt. Men kollar du runt om i världen så finns ett direkt samband mellan höga subventioner och höga försäljningssiffror. Norge inte minst.
https://teslaclubsweden.se/elbilar-du-k ... toppa-dem/

Subventioner ska skynda på utvecklingen, tas bort när de inte behövs. Vi är väl kanske inte riktigt där ännu, men snart skulle jag säga. I USA har Tesla numera inte tillgång till $7.5k subventionen som de flesta andra tillverkare har, verkar gå hyfsat ändå.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Bmw är bara 8 år efter Tesla.
Ändå säger man att man är bäst i Europa!
Ändå säger man att man är bäst i Europa!
Tesla var först – men nu följer allt fler bilmärken efter.
BMW börjar nu uppdatera sina bilar trådlöst över nätet.
Bilen kan få en programuppdatering på 20 minuter när den står på din garageuppfart.
Med Remote Software Upgrade kan en rad BMW-modeller installera programuppdateringar på bara 20 minuter, hemma på uppfarten, på resan eller var annars bilen kan vara. Utrullningen är den största i sitt slag från en europeisk bilproducent.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Håller med om att man borde kunna ladda var som helst. Får många frågor om elbilar, en väldigt vanlig fråga är "kan jag ladda i Töre om jag inte kör Tesla ?". På ett sätt tråkigt att det inte går men samtidigt förstår jag Teslas hållning. De har varit extremt tidigt ute med en väldigt väl fungerande lösning. Bara plugga in sladden och ladda. En lösning som också verkar vara förhållandevis billig att implementera utan skärmar, hårdvara samt mjukvara i laddarna i sig.Niklas Z skrev:Jag känner en stor beundran för Tesla och dess laddnätverk, men som princip tycker jag inte det är bra att ha ett märkesspecifikt laddnätverk. Det ska inte ses som en invändning mot Tesla, för de har agerat på ett bra och rationellt sätt och inte väntat på att någon annan ska göra jobbet. De har skapat en överlägsen lösning för sina kunder. Men tänker jag på ett mer principiellt plan vill jag ha en situation där alla elbilister på enklaste möjliga sätt ska kunna ladda var som helst. Det skulle gynna övergången till elbilar. Flertalet av marknadens aktörer har ännu inte visat att de vill skapa en sådan situation. Därför är jag skeptisk till att förlita mig på marknaden för att ordna detta.
Där verkar Tysklands satsning vara genomtänkt. B2B (roaming) ska ha skäliga/låga avgifter. Vore också vansinne att inte stödja automatisk laddning via bilen/konto vilket borde innebära att även Tesla kan ladda där på samma sätt som på en SuC. Endast lite mjukvara från Teslas sida.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Niklas Z skrev:Det ligger nog en hel del i detta.Laban skrev:Frågan är väl om detta är ett självförvållat problem. Vill man att någon annan ska stå för kalaset och också vet att så kanske blir fallet så agerar man därefter. Det är knappast så att man efter att ha byggt några hundra laddare plötsligt upptäckte vad nätanslutningar, laddare kostar.Niklas Z skrev:Det är precis det intrycket jag fått, mati.
Jag känner en stor beundran för Tesla och dess laddnätverk, men som princip tycker jag inte det är bra att ha ett märkesspecifikt laddnätverk. Det ska inte ses som en invändning mot Tesla, för de har agerat på ett bra och rationellt sätt och inte väntat på att någon annan ska göra jobbet. De har skapat en överlägsen lösning för sina kunder. Men tänker jag på ett mer principiellt plan vill jag ha en situation där alla elbilister på enklaste möjliga sätt ska kunna ladda var som helst. Det skulle gynna övergången till elbilar. Flertalet av marknadens aktörer har ännu inte visat att de vill skapa en sådan situation. Därför är jag skeptisk till att förlita mig på marknaden för att ordna detta.
Jag håller också med dig i sak, men föreställ dig att du kör din bil och svänger in på ett SC nätverk och ska ladda så står det ett gäng Zoe på alla laddplatser istället.
Nästan alla behöver ladda fullt och med ett 50kWh batteri och en laddhastighet på max 40kW som sedan går ner mot 30kW lär du få vänta länge på en ledig plats.
Är det fullt med Tesla så vet du ju att de laddar med minst dubbla hastigheten och förmodligen ännu högre dvs du får snart en efterlängtad plats.
Jag skulle gärna se att tex Audio E-tron skulle få ladda på SUC om det nu gynnade utbyggnaden av flera SUC men att ha bilar med en max laddhastighet på 40kW släpper jag inte gärna in i ett nätverk som är byggt för snabbladdning.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
- Niklas Z
- Teslaägare
Absolut ett betydande potentiellt problem, men det illustrerar vikten av att ha tillräcklig "överkapacitet" vad gäller laddmöjligheter.LasseTM skrev:Jag håller också med dig i sak, men föreställ dig att du kör din bil och svänger in på ett SC nätverk och ska ladda så står det ett gäng Zoe på alla laddplatser istället.
Nästan alla behöver ladda fullt och med ett 50kWh batteri och en laddhastighet på max 40kW som sedan går ner mot 30kW lär du få vänta länge på en ledig plats.
Är det fullt med Tesla så vet du ju att de laddar med minst dubbla hastigheten och förmodligen ännu högre dvs du får snart en efterlängtad plats.
Jag skulle gärna se att tex Audio E-tron skulle få ladda på SUC om det nu gynnade utbyggnaden av flera SUC men att ha bilar med en max laddhastighet på 40kW släpper jag inte gärna in i ett nätverk som är byggt för snabbladdning.
Ett av de tyngsta skälen för mig när jag lade beställningen på min Model 3 (som förhoppningsvis kommer om en vecka) är just Teslas laddnätverk, dess pålitlighet, redundans, enkelhet och goda utbyggnad. I dagsläget finns ingen relevant konkurrent och jag ser ingen vid horisonten heller.
Menar du på fullaste allvar att det där stämmer? För mig låter det helt osannolikt att 60.000 i stöd på en bil skulle göra att den gick från att vara ointressant till att vara konkurrenskraftig? Hade jag varit i dina kläder hade jag aldrig köpt något jag inte vill ha för att spara runt 5%. Dessutom räknar alla med bonusen när bilen ska säljas som begagnad. Tar man bort bonusen höjs därmed också priserna på begagnat även om det kanske inte blir hela stödet som reflekteras, men åtminstone delvis.Verdi skrev:
Det kan man tro. Men subventionen går till biltillverkaren i praktiken. Det är ett sätt att göra en icke konkurrenskraftig produkt konkurrenskraftig. Stimulera försäljningen. Det gagnar Tesla och inte mig som privatperson. Jag hade köpt en annan bil annars.
Så du tror att just norrmännen köper så många elbilar inte beror på subventioner?hooked skrev:Menar du på fullaste allvar att det där stämmer? För mig låter det helt osannolikt att 60.000 i stöd på en bil skulle göra att den gick från att vara ointressant till att vara konkurrenskraftig? Hade jag varit i dina kläder hade jag aldrig köpt något jag inte vill ha för att spara runt 5%. Dessutom räknar alla med bonusen när bilen ska säljas som begagnad. Tar man bort bonusen höjs därmed också priserna på begagnat även om det kanske inte blir hela stödet som reflekteras, men åtminstone delvis.Verdi skrev:
Vad har min kommentar på Verdis påstående med norrmän att göra?Fredrik j skrev:Så du tror att just norrmännen köper så många elbilar inte beror på subventioner?hooked skrev:Menar du på fullaste allvar att det där stämmer? För mig låter det helt osannolikt att 60.000 i stöd på en bil skulle göra att den gick från att vara ointressant till att vara konkurrenskraftig? Hade jag varit i dina kläder hade jag aldrig köpt något jag inte vill ha för att spara runt 5%. Dessutom räknar alla med bonusen när bilen ska säljas som begagnad. Tar man bort bonusen höjs därmed också priserna på begagnat även om det kanske inte blir hela stödet som reflekteras, men åtminstone delvis.Verdi skrev:
Nej, jag tror inte 60.000 nämnvärt påverkar ett bilköp runt miljonen. Tror du?
Verdi skrev att subventioner gör att kunderna köper en produkt dom annars inte skulle köpt.hooked skrev:Vad har min kommentar på Verdis påstående med norrmän att göra?Fredrik j skrev:Så du tror att just norrmännen köper så många elbilar inte beror på subventioner?hooked skrev:Menar du på fullaste allvar att det där stämmer? För mig låter det helt osannolikt att 60.000 i stöd på en bil skulle göra att den gick från att vara ointressant till att vara konkurrenskraftig? Hade jag varit i dina kläder hade jag aldrig köpt något jag inte vill ha för att spara runt 5%. Dessutom räknar alla med bonusen när bilen ska säljas som begagnad. Tar man bort bonusen höjs därmed också priserna på begagnat även om det kanske inte blir hela stödet som reflekteras, men åtminstone delvis.Verdi skrev:
Nej, jag tror inte 60.000 nämnvärt påverkar ett bilköp runt miljonen. Tror du?
Du undrade om Verdi på fullaste allvar menade det och jag använde norrmännens förkärlek till elbilar som ett exempel.
Ja, jag tror att en bonus på 60000 kan påverka ett bilköp. Sen ska ju dom 60000 sättas i relation till den löpande kostnaden för bilen.
Dom kunder som köper en miljonbil kontant kanske inte bryr sig. Men för den som knåpar ihop en månadskalkyl kan den ju göra stor skillnad på t.ex. 3års ägande.
Tror du på fullaste allvar att bilförsäljningen hade sett likadan ut utan bonus/malus?
Jag är inte någon förkämpe för penga-subventioner, varken till Tesla, Tesla-köpare eller till infrastruktur. Tesla klarade av att bygga upp ett laddnätverk för elbilar och övriga biltillverkare agerar väl på samma marknad? Det är alltså ingen omöjlighet för andra att göra samma sak. Vi ser att det finns andra aktörer, både ute i Europa och i Sverige som jobbar på detta, Eon är ett exempel. Det som har varit problem för utbyggnaden av laddstationer är främst bygglov, tillgänglig effekt och mark. På alla dessa saker så kan och bör stat och kommun hjälpa till att underlätta. Inte försvåra som Ljungby tex gjorde runt 2015 och här i södra Sverige har vi regional effektbrist och sedan finns det även mer lokal effektbrist som t.ex. i Kalmar där dock Kalmar Energi gick in och drog rätt långa ledningar för att kunna få effekt till lämplig plats. Marknaden kommer alltid ha pengar till saker som marknaden efterfrågar. Det är dock inte alltid så att marknaden effektivt nyttjar det som stat slänger pengar på. Ionitys laddare kan ses som sådana. Merkostnad för 350 kW-laddare som ingen bil kan nyttja och som blir för dyra för bilägarna som kan ladda i halva effekten. Vätgasstationer är ett ännu tydligare exempel. Hundratals miljoner med skattepengar har slängts på dessa stationer till inte ens lika många bilar. Mer än en miljon per bil i skattesubventioner alltså.Niklas Z skrev:Jag tror vi pratar förbi varandra.Svenssons skrev:Jag syftar också på den generella frågan om att subventionera laddnätverk.Niklas Z skrev:Jag försvarar inte ionity. Jag syftar på den mer generella frågan om att subventionera laddnätverk.
Menar du att Tesla får bidrag för att Ionity eller andra laddnätverk får bidrag? I så fall får ju Tesla även bidrag för vägbyggen, bostäder och oljeindustri eftersom andra företag får dessa bidrag som Tesla-ägare kan nyttja direkt eller indirekt...
Vad jag menar är att subventioner av olika slag för att stödja försäljningen av elbilar är ett medel för att få en snabbare övergång till ett transportsystem med kraftigt minskad miljöpåverkan. Självklart kan subventioner utformas på många olika sätt och det finns dåliga och bra sätt.
För att underlätta försäljningen av elbilar är en möjlig åtgärd att se till att det finns goda möjligheter att ladda och att det ska vara enkelt. Tesla har löst det för sina egna bilar, men för övriga tillverkare verkar inte marknaden fungera på ett sätt som gynnar övergången till elbilar. Då kan, lämpligt utformade subventioner, eller kanske att staten själv bygger och driftar laddnätverk, vara ett alternativ.
Jag ser ingen principiellt avgörande skillnad mellan att a) subventionera försäljning av elbilar och b) subventionera laddning av elbilar. Att Tesla gynnats av subventioner för a) och inte b) är för mig inget argument vare sig för eller mot någon form av subventioner.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det är inte supermiljöbonusen på 60k som är det stora lockbetet här i Sverige. Det är det låga förmånsvärdet på elbilar. För en privatköpare har har du helt rätt. Men en förmånsbil som går på el blir rejält mycket billigare än motsvarande fossilbil. Om en skatteminskning får kallas för en subvention eller inte får du avgöra för dig själv.hooked skrev:Menar du på fullaste allvar att det där stämmer? För mig låter det helt osannolikt att 60.000 i stöd på en bil skulle göra att den gick från att vara ointressant till att vara konkurrenskraftig? Hade jag varit i dina kläder hade jag aldrig köpt något jag inte vill ha för att spara runt 5%. Dessutom räknar alla med bonusen när bilen ska säljas som begagnad. Tar man bort bonusen höjs därmed också priserna på begagnat även om det kanske inte blir hela stödet som reflekteras, men åtminstone delvis.Verdi skrev:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Niklas Z
- Teslaägare
Jag vet att Tesla klarade det, men marknadens aktörer i övrigt verkar inte ha den ambition som krävs. Marknader är långt ifrån alltid så välfungerande. Jag hoppas givetvis att jag har fel och tycker det vore utmärkt om marknadsaktörer snabbt kunde skapa välfungerande laddnätverk för andra bilar än Tesla, men jag ser inga starka tecken på det.Svenssons skrev:Jag är inte någon förkämpe för penga-subventioner, varken till Tesla, Tesla-köpare eller till infrastruktur. Tesla klarade av att bygga upp ett laddnätverk för elbilar och övriga biltillverkare agerar väl på samma marknad? Det är alltså ingen omöjlighet för andra att göra samma sak. Vi ser att det finns andra aktörer, både ute i Europa och i Sverige som jobbar på detta, Eon är ett exempel. Det som har varit problem för utbyggnaden av laddstationer är främst bygglov, tillgänglig effekt och mark. På alla dessa saker så kan och bör stat och kommun hjälpa till att underlätta. Inte försvåra som Ljungby tex gjorde runt 2015 och här i södra Sverige har vi regional effektbrist och sedan finns det även mer lokal effektbrist som t.ex. i Kalmar där dock Kalmar Energi gick in och drog rätt långa ledningar för att kunna få effekt till lämplig plats. Marknaden kommer alltid ha pengar till saker som marknaden efterfrågar. Det är dock inte alltid så att marknaden effektivt nyttjar det som stat slänger pengar på. Ionitys laddare kan ses som sådana. Merkostnad för 350 kW-laddare som ingen bil kan nyttja och som blir för dyra för bilägarna som kan ladda i halva effekten. Vätgasstationer är ett ännu tydligare exempel. Hundratals miljoner med skattepengar har slängts på dessa stationer till inte ens lika många bilar. Mer än en miljon per bil i skattesubventioner alltså.Niklas Z skrev:Jag tror vi pratar förbi varandra.Svenssons skrev:Jag syftar också på den generella frågan om att subventionera laddnätverk.Niklas Z skrev:Jag försvarar inte ionity. Jag syftar på den mer generella frågan om att subventionera laddnätverk.