Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Re: Artikel i media

Inlägg av tor »

Fredrik j skrev:
tor skrev:
Problemet för mig är inte räckvidd utan brist på laddare. Det gör att jag inte kan stanna och ladda när batteriet är nere på 5-10% för där finns ingen laddare utan ibland blir tvingad att ladda från 40% och uppåt för att klara mig till nästa laddare.
Att inte klara sig fram till en laddare är ju själva definitionen på ett räckviddsproblem...
Jo och då finns två parametrar att leka med: hur långt bilen kommer och hur långt det är till laddaren.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Sveriges ambitionsnivå är flera magnituder lägre. Några miljoner hit och dit löser ingenting. Och i ett glest befolkat land som Sverige kommer marknaden aldrig fungera när det kommer till laddinfrastruktur. Om det inte ens fungerar i ett tättbefolkat land som Tyskland, hur ska det då fungera i Sverige?
Ska staten verkligen lösa företagens problem i alla lägen ? Kan Tesla bygga laddare i norrlands inland så kan VW mfl göra det.

Men det man gör i Tyskland är något som jag förespråkat här sedan länge tillbaka. Staten kan fixa mark, bygglov mm. Det blir en subvention med låg kostnad för medborgarna. Sen får företagen stå för laddarna och allt tillhörande. Och att man lottar ut platserna gör det hela rättvist.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Laban skrev:
Ska staten verkligen lösa företagens problem i alla lägen ? Kan Tesla bygga laddare i norrlands inland så kan VW mfl göra det
Problemet är att det inte finns någon egentlig vilja att skapa ett attraktivt alternativ till fossilbilar från de traditionella tillverkarna, det visar ju fiaskot med Ionity tydligt.

Tesla har som du säger bevisat att det går, VW et al har bevisat att dom inte har viljan att göra det.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Tror snarare att bristande vilja beror på stora investeringar och osäkerhet kring om de någonsin kommer få tillbaka pengarna, då är det bättre att låta ”någon annan” göra det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Laban skrev:
mati skrev:
Sveriges ambitionsnivå är flera magnituder lägre. Några miljoner hit och dit löser ingenting. Och i ett glest befolkat land som Sverige kommer marknaden aldrig fungera när det kommer till laddinfrastruktur. Om det inte ens fungerar i ett tättbefolkat land som Tyskland, hur ska det då fungera i Sverige?
Ska staten verkligen lösa företagens problem i alla lägen ? Kan Tesla bygga laddare i norrlands inland så kan VW mfl göra det.

Men det man gör i Tyskland är något som jag förespråkat här sedan länge tillbaka. Staten kan fixa mark, bygglov mm. Det blir en subvention med låg kostnad för medborgarna. Sen får företagen stå för laddarna och allt tillhörande. Och att man lottar ut platserna gör det hela rättvist.
Det finns områden där marknadsekonomin fallerar. Och det är i princip alltid fallet när en tjänst ska tillhandahållas där kundunderlaget är för tunt. Det kan handla om tekniska tjänster som telefoni och bredband, men även helt andra saker som matvarubutiker eller liknande. Är det för glest befolkat så funkar det inte eftersom ingen kan tjäna pengar på det. Det finns olika lösningar för detta. I Sverige förespråkas lösningen att alla ska flytta till Stockholm, eller åtminstone någon förort till Stockholm som t.ex. Göteborg eller så. :twisted: Men det är ju tämligen korkat om man får säga så.
De som inte vill flytta får hjälpa sig själva i mångt och mycket. Vi fick till exempel gräva ner egna fiberkablar till varje hushåll. Det blev rätt många mil. Det var den lätta biten, problemet var att det fortfarande inte fanns någon operatör som var intresserad av at sälja bredbandstjänster till oss. Ekonomiskt inte tillräckligt intressant, trots att infrastrukturen fanns på plats. Det blev till sist en kommunalägd operatör som dock tar betalt så in i h*e. Jag kör numera via ett hyfsat fungerande 4G-modem, eftersom fibern var helt enkelt för dyr (operatören 3 har faktiskt satt upp en mast som ger täckning här hos mig, allt annat funkar inte). Nu avvecklar Telia sitt kopparnät. De som inte har varit med och betalat 30-tusen (-ish) för fibern blir av med telefoni och bredband nu. Mobil funkar som sagt i princip inte. Det är så när marknadsekonomin får bestämma. Och då bor vi inte direkt i ödemarken i norra Norrland eller så. Det här är mitt i Västra Götaland.
Laddinfrastruktur kan i många avseenden liknas vid mobiltelefoni eller bredband. Om alla ska ha samma möjligheter att skaffa elbil måste laddinfrastrukturen finnas överallt, även där få människor bor. Men det är svårare att i egen regi installera laddinfrastruktur, jämfört med att gräva ner några mil fiber till ett hundratal hushåll eller sätta upp en bensinpump nånstans. Det måste skötas av stora företag, och då är det kanske så att det inte går att göra enorma vinster på dessa laddare. Därför tror jag att staten måste gå in och hjälpa till. Annars blir det inte av helt enkelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

mati skrev:
Tyska staten ska bygga 1000 laddstationer med 10.000 laddare. Minst 150kW per laddare. Teslas V2 supercharger är förebilden. Anledningen är att det har visat sig att marknaden inte fungerar som det var tänkt (en rak höger mot Ionity?) och nu ska staten ta utbyggnaden i egna händer. Samma konditioner, priser och villkor för alla.
När vaknar svenska staten och gör likadant?

https://www.electrive.net/2020/06/18/1- ... ger-bauen/
https://t3n.de/news/elektromobilitaet-b ... t-1293161/
Det hela ska styras upp av en del av bolaget
https://www.now-gmbh.de/en/about-now
W=wasserstoff=vätgas, intressant då tyska staten nyligen beslöt att göra en €9 miljarder satsning på vätgas
https://www.mdr.de/nachrichten/politik/ ... e-100.html
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ja, de tror ju en hel del på vätgas i Tyskland. Man kör tills vidare båda spåren, dvs parallellt med snabbladdning, inte som Mariestads kommun som tycker att vätgas is da shit och elbilsladdning ska kosta massor så att ingen vågar skaffa elbil. I Tyskland har man inte kunnat bestämma sig riktigt verkar det som. Det finns relativt många H2-mackar, knappt 100 stycken hittills, och antalet ökar sakta med säkert. Det är rätt logiskt att man låter NOW sköta utbyggnaden av laddinfrastruktur. Det finns kanske en bakomliggande tanke med detta, dvs när det visar sig att vätgassatsningen inte var så lyckad.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

dd88 skrev:
Tror snarare att bristande vilja beror på stora investeringar och osäkerhet kring om de någonsin kommer få tillbaka pengarna, då är det bättre att låta ”någon annan” göra det.
Visst är det så. Tesla tillverkar endast elbilar, de har inget annat val. VW mfl tillverkar än så länge nästan bara fossilbilar och har därmed ett annat val. Låta bli eller låta skattebetalarna stå för notan, om möjligt. Med tanke på den tveksamma insatsen som ex Ionity hittills har gjort så verkar det vara det sistnämnda alternativet som nu ska råda.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

När det hintas om statligt stöd bromsas ju viljan att investera.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Det måste skötas av stora företag, och då är det kanske så att det inte går att göra enorma vinster på dessa laddare. Därför tror jag att staten måste gå in och hjälpa till. Annars blir det inte av helt enkelt.
Det verkar bli av om företagen/et ifråga inte har något annat val. Dvs, Tesla som bara tillverkar elbilar.
De placeringarna som är mindre lönsamma subentioneras av staten. Det här är riktigt stort och förmodligen ser vi början på nåt helt nytt.
Finns det verkligen icke lönsamma placeringar i Tyskland ? Jämför med Poultikasvaara, folktäthet. Sen kanske man får dra ner på antalet laddare på vissa stationer.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
mati skrev:
Det måste skötas av stora företag, och då är det kanske så att det inte går att göra enorma vinster på dessa laddare. Därför tror jag att staten måste gå in och hjälpa till. Annars blir det inte av helt enkelt.
Det verkar bli av om företagen/et ifråga inte har något annat val. Dvs, Tesla som bara tillverkar elbilar.
De placeringarna som är mindre lönsamma subentioneras av staten. Det här är riktigt stort och förmodligen ser vi början på nåt helt nytt.
Finns det verkligen icke lönsamma placeringar i Tyskland ? Jämför med Poultikasvaara, folktäthet. Sen kanske man får dra ner på antalet laddare på vissa stationer.

Hur ser egentligen kalkylen ut för en laddstation? Vad kostar nätanslutningen? Elen? Markhyran? Service och reparationer? Support? Hur många kWh till vilket pris per dygn måste de snitta för att ha en chans att räkna hem investeringskostnaden på 3-5 år samt täcka löpande kostnader?

Jag har en känsla av att det är ytterst få laddstationer i Sverige som är någon lysande affär.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Laban skrev:
Det är klart det gör. Stora delar av Östtyskland är relativt glestbefolkade. Och även norra Tyskland har alltid halkat efter när det kommer till snabbladdning. Det bor inte så mycket folk där. Ta en titt på https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/ och kolla var snabbladdarna står som tätast. Det är södra- och västra Tyskland, dvs Bayern, Sachsen, Baden-Würtemberg och Nordrhein Westfalen, de förbundsländer som har högst befolkningstäthet, som står för största delen av alla laddare. Mina gamla hemtrakter i Niedersachsen har hittills behandlats väldigt styvmoderligt. Nu har det hänt en del även där, men det är fortfarande väldigt dåligt utbyggt.
Det är klart att Puoltikasvaara har en annan folktäthet. Men det spelar ju ingen roll. Om du kan välja fritt mellan två placeringar för en snabbladdarstation, en liten stad med 100-tusen invårare eller en storstad med 1 miljon invånare. Vilken väljer du då? Och det är precis det vi ser just nu.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Rimligen är väl den prioriterade platsen för laddaren i så fall någonstans mellan städerna.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Rimligen är väl den prioriterade platsen för laddaren i så fall någonstans mellan städerna.
Men det är precis det som inte har skett i Tyskland. Åtminstone inte i den grad man hade önskat sig. Det finns t.ex. nästan inga laddare mellan Hamburg och Berlin, Tysklands två största städer. De som finns är ensamma laddare som inte sällan dessutom är trasiga. Man ser ju alla trianglar med utropstecken. Det är laddare som inte fungerar. Man måste nästan tvunget ha en Tesla om man vill köra den sträckan utan problem. Däremot så finns det numera rätt gott om snabbladdning just i städerna. Det syns tydligt på kartan. Alla bygger på samma ställe, men inte där det behövs. Det är som du säger, mellan städerna hade varit att föredra.
20200623_063200.png
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Med tanke på hur det ser ut på tyska Autobahntankstellen - mack med butik, 1-2 restauranger, toalett mm - borde det ju inte vara ologiskt att de även bygger snabbladdare. Gör man ett stopp för laddning, kaffe/mat, toabesök borde ju 15-30 min laddning tajma rätt perfekt.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

StefL skrev:
Med tanke på hur det ser ut på tyska Autobahntankstellen - mack med butik, 1-2 restauranger, toalett mm - borde det ju inte vara ologiskt att de även bygger snabbladdare. Gör man ett stopp för laddning, kaffe/mat, toabesök borde ju 15-30 min laddning tajma rätt perfekt.
Ja, helt obegripligt att dom inte utnyttjar sina autobahnrastplatser som du ju säger redan har infrastrukturen. Inte sällan finns det ju t.o.m. motell för övernattning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
StefL skrev:
Ja, helt obegripligt att dom inte utnyttjar sina autobahnrastplatser som du ju säger redan har infrastrukturen. Inte sällan finns det ju t.o.m. motell för övernattning.
Ett annat sätt att planera utbyggnaden är ju att helt enkelt följa Tesla.

Smäll upp 4-6 stolpar i omedelbar anslutning till varje SuC så är chansen väldigt hög att det är bra, SuC fungerar ju bevisligen, det kan säkert finnas skalfördelar i matning etc med att samlokalisera också.

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

P.S.utom i Frankrike, för där är många SuC helt felplacerade :D

/fth
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
StefL skrev:

Smäll upp 4-6 stolpar i omedelbar anslutning till varje SuC så är chansen väldigt hög att det är bra, SuC fungerar ju bevisligen, det kan säkert finnas skalfördelar i matning etc med att samlokalisera också.

/fth
Jag håller helt med dig. Den effektivaste insatsen Elon Musk idag skulle kunna göra för övergången till elbilar är att sälja tillgång till Teslas laddnätverk.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:

Jag håller helt med dig. Den effektivaste insatsen Elon Musk idag skulle kunna göra för övergången till elbilar är att sälja tillgång till Teslas laddnätverk.
Frågan är hur många av dagens bilar som kan nyttja det. Krävs ju kommunikation mellan bilen och laddaren för bland annat betalning. Kanske bara mjukvaruuppdatering men inte säkert. Äldre Tesla-bilar som min egna behövde ju in till Service Center för att kunna ladda via CCS, räcker inte med adaptern. Tesla har även tidigare kommunicerat att bilarna ska klara av SuC laddeffekter så bilar som max kan ladda 50 kW kan nog glömma att någonsin kunna ladda via Superchargers.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Fredrik j skrev:
fth skrev:
Fredrik j skrev:
StefL skrev:

/fth
Jag har länge argumenterat för att Tesla borde sälja direkt till individuella bilägare/bilar åtkomst till Superchargers. När jag först hörde om den idén, var kanske Tibor som skrev det här på TCS nyhetssida? så fanns det Tesla Model S, och den näst bästa elbilen var då Nissan Leaf 24 kWh med 33 kWh på ingång... Har hänt en hel del sedan dess med andra bilars möjlighet för snabbladdning, och dessutom att Tesla anammat CCS för Supercharging nuförtiden.

Och jag står fast vid mitt påstående. Släpp in andra bilar med CCS och ta in pengar! Ta 5 Kr/kWh för icke-Teslor om dom vill, investeringen av laddinfrastrukturen är ju redan gjort så det torde vara mycket lättare för Tesla att få det gå runt än för e.x Bee eller Grön Kontakt. Dock vet jag inte om E.U skulle ha något att tycka till om att ge sina egna bilar ett fördelaktigt pris emot andra märken i och med konkurrenslagstiftning, något som Apple och Google fått känna på genom åren.
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
StefL skrev:
Det är väl det som Ionity försöker. De har ju ett samarbete med Tank&Rast i Tyskland, dvs deras laddstationer byggs just intill det som kallas Autobahnraststätte. Det är alltså inte fel i grunden, idén var bra. Men det går för långsamt, det är för få stationer och för få laddare per station, och framförallt så har de nu sabbat allting med sin idiotiska prispolitik. Man ser ju ganska tydligt vilken skillnad det är mellan vad Ionity har åstadkommit hittills och vad tyska staten nu kräver istället. Ionity har satt upp 4 laddare per site, men kravet är ett tvåsiffrigt, eller till och med tresiffrigt antal laddare per site. Det är viss skillnad. Alla ska få ladda för samma pris och till samma villkor, sandlåde-beteende som Ionity har visat mot t.ex. EnBW, som gör att deras kunder inte längre kan ladda hos Ionity, ska undvikas. Det är väl någon som har fått nog och då har man beslutat att låta staten ta det i egna händer. Synd att det krävdes ett sådant steg, men jag hoppas att det kommer förändras till det bättre nu.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Teslaspolen skrev:
Fredrik j skrev:
fth skrev:
Fredrik j skrev:
StefL skrev:

/fth
Jag har länge argumenterat för att Tesla borde sälja direkt till individuella bilägare/bilar åtkomst till Superchargers. När jag först hörde om den idén, var kanske Tibor som skrev det här på TCS nyhetssida? så fanns det Tesla Model S, och den näst bästa elbilen var då Nissan Leaf 24 kWh med 33 kWh på ingång... Har hänt en hel del sedan dess med andra bilars möjlighet för snabbladdning, och dessutom att Tesla anammat CCS för Supercharging nuförtiden.

Och jag står fast vid mitt påstående. Släpp in andra bilar med CCS och ta in pengar! Ta 5 Kr/kWh för icke-Teslor om dom vill, investeringen av laddinfrastrukturen är ju redan gjort så det torde vara mycket lättare för Tesla att få det gå runt än för e.x Bee eller Grön Kontakt. Dock vet jag inte om E.U skulle ha något att tycka till om att ge sina egna bilar ett fördelaktigt pris emot andra märken i och med konkurrenslagstiftning, något som Apple och Google fått känna på genom åren.
För icke Teslabilar borde man ju kunna lösa betalningen via app eller motsvarande för att slippa bygga om laddarna. Så länge laddaren har någon form av ID-nummer på sig som man kan mata in i appen och bilen inte är dummare än att den kan berätta att den är inpluggad och redo att ta emot ström borde det inte handla om mer än att uppdatera mjukvaran i SuC-systemet. Förutsatt förstås att det inte är något som helt skiljer i hårdvaran (själva kontakten), men den är ju CCS numera.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Jag menade iofs att andra operatörer skulle "åka snålskjuts" på Teslas redan gjorda planering och investeringar i infrastruktur etc som gjorts för SuC.

Att Tesla skulle öppna upp SuC för andra märken tror jag är mycket osannolikt idag, det tåget har redan gått, utan att VW, Daimler, etc klev på när dom hade chansen.

/fth
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
Jag menade iofs att andra operatörer skulle "åka snålskjuts" på Teslas redan gjorda planering och investeringar i infrastruktur etc som gjorts för SuC.

/fth
Så du menar att andra aktörer skulle få tillgång till all infrastruktur som Tesla investerat i ända fram till själva laddstolpen där dom ska få sätta upp en egen?
Varför skulle inte Tesla kunna sälja laddning direkt till en audiägare?
Skriv svar