Sida 31 av 31
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 03 jan 2020 23:59
av Hertsh
Västra Dalarna är bortglömt. Sälen/Malung vore grymt bra. Mora skulle behöva utökas till 16 laddare också (från dagens 8). Plats finns på parkeringen även om det skulle bli trångt.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 04 jan 2020 00:08
av erbo73
Hertsh skrev:Västra Dalarna är bortglömt. Sälen/Malung vore grymt bra. Mora skulle behöva utökas till 16 laddare också (från dagens 8). Plats finns på parkeringen även om det skulle bli trångt.
Mora kommer knappast uppdateras då den oftast inte används överhuvudtaget. Visst, stugbytardagar i fjällen kan det vara ett visst tryck, men alltsomoftast är den oanvänd (passerar förbi den ca 10 ggr/dygn året runt).
Stödjer hellre en station i Malung!
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 04 jan 2020 00:15
av Hertsh
erbo73 skrev:Hertsh skrev:Västra Dalarna är bortglömt. Sälen/Malung vore grymt bra. Mora skulle behöva utökas till 16 laddare också (från dagens 8). Plats finns på parkeringen även om det skulle bli trångt.
Mora kommer knappast uppdateras då den oftast inte används överhuvudtaget. Visst, stugbytardagar i fjällen kan det vara ett visst tryck, men alltsomoftast är den oanvänd (passerar förbi den ca 10 ggr/dygn året runt).
Stödjer hellre en station i Malung!
Visst, men den är i princip alltid full när jag är där. (Stockholmare som kör till fjällen). Jag håller med, Malung vore bättre. Alltid bättre med fler än stora om jag måste välja.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 04 jan 2020 08:17
av greenstreet
joikast skrev:bonath skrev:Kommande plupparna verka hamna mitt i städerna. Kolla Varberg... Blir säkert vid E6an.
Om du klickar på just den stationen så står det "Kungsbacka/Varberg", bara att pluppen är satt mitt i Varberg just nu.
Det känns ju mycket mer rimligt att den hamnar utanför Kungsbacka vid E6an eftersom det redan finns en i Falkenberg. Mellan Varberg <-> Falkenberg är det ju bara 35km.
Kungsbacka är ju nästan exakt mittemellan SC i Kungälv (norrut) och Falkenberg (söderut).
För min del låter Kungsbacka perfekt. Spenderar somrarna på en mindre ort precis söder om Kungsbacka där det är svårt att ladda. Det finns ju en rastplats med lite restauranger (lilla laxen) strax utanför Kungsbacka som vore rimlig.
Som boende i Jönköpingstrakten är det synd att det inte kommit en här ännu. Vetlanda hjälper på resor åt kalmarhållet, vilket jag ofta gör. Kör då t/r över dagen men att sitta och ladda i Kalmar vid 50% SoC är inte direkt optimalt för att kunna komma hem igen. Med gratis supercharging vore det förstås bekvämt och ekonomiskt att ha en på hemmaplan.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 04 jan 2020 08:37
av Gretsch
Fast dom som pendlar mellan Varberg och Borås hade nog tyckt att en supercharger i Varberg hade varit bra. Men annars så tycker jag väl med att en supercharger i Kungsbacka hade varit mer logiskt. Men vem vet, det kanske kommer både i Varberg och Kungsbacka i framtiden då elbilen tar över mer och mer.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 18 jan 2020 14:22
av vigge50
Enligt de norska forumet så är byggnaden av en SuperCharger i Storlien nu under uppbyggnad men jag är osäker, är det verkligen fundament till Superchargers? Det är rapporterat till supercharg.info men jag tycker det ser ut som fyrkantiga, brukar det inte vara mer avrunda eller det kanske finns olika varianter? Det norska forumet borde dock veta i och för sig...
https://elbilforum.no/index.php?topic=15598.1230
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 18 jan 2020 15:08
av EnTraktor
Var kan man se bilder?
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 18 jan 2020 15:13
av vigge50
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 18 jan 2020 15:16
av Henrik
Det här har kanske diskuterats tidigare
Men Tesla har ännu inte lyckats övertyga mig varför man utesluter Örebro på detta sätt?
Någon kanske har bättre koll än jag?
(Dvs två st i Karlstads området och sedan en till i Kristinehamn, är ca 11 mil mellan Karlstad och Örebro)

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 18 jan 2020 15:20
av EnTraktor
Jag ser inte bilden, gissar att det beror på att man måste vara registrerad på forumet för att se den.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 18 jan 2020 15:24
av vigge50
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 18 jan 2020 15:26
av EnTraktor
Henrik skrev:Det här har kanske diskuterats tidigare
Men Tesla har ännu inte lyckats övertyga mig varför man utesluter Örebro på detta sätt?
Någon kanske har bättre koll än jag?
(Dvs två st i Karlstads området och sedan en till i Kristinehamn, är ca 11 mil mellan Karlstad och Örebro)

Tesla har inget emot Örebro, men det är orimligt att tro att Tesla ska bygga laddare i varje stad i Sverige och/eller Europa. SuC nätverket är främst tänkt för långresor och laddare placeras därför främst mellan städer. Just i Karlstad så var det aldrig tänkt att bygga 2 laddare men Tesla hittade initalt ett centralt läge (en av Sverige första SuC) och sedan många år senare ett mycket bättre läge utanför stan, så dom som kör på E45 slipper köra av E45 för att ladda.
Att det sitter en prick i Kristinehamn betyder inte nödvändigtvis att det blir en laddare exakt där, men om det blir där så beror det troligen på att Tesla fått ett bra erbjudande på placering där.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 18 jan 2020 15:30
av vigge50
EnTraktor skrev:Henrik skrev:Det här har kanske diskuterats tidigare
Men Tesla har ännu inte lyckats övertyga mig varför man utesluter Örebro på detta sätt?
Någon kanske har bättre koll än jag?
(Dvs två st i Karlstads området och sedan en till i Kristinehamn, är ca 11 mil mellan Karlstad och Örebro)

Tesla har inget emot Örebro, men det är orimligt att tro att Tesla ska bygga laddare i varje stad i Sverige och/eller Europa. SuC nätverket är främst tänkt för långresor och laddare placeras därför främst mellan städer. Just i Karlstad så var det aldrig tänkt att bygga 2 laddare men Tesla hittade initallet ett centralt läge (en av Sverige första SuC) och sedan många år senare ett mycket bättre läge utanför stan, så dom som kör på E45 slipper köra av E45 för att ladda.
Precis, och denna är med största sannolikhet placerad där för att både avlasta E18 men även ta RV26. Nu har jag ingen Tesla så har väll lite och säga till om men om jag hade haft så hade jag också önskat Örebro men då framförallt för att ta RV50 när man kommer från Ödeshög/Motala och ska fortsätta norr om Örebro.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 18 jan 2020 15:34
av EnTraktor
vigge50 skrev:EnTraktor skrev:Henrik skrev:Det här har kanske diskuterats tidigare
Men Tesla har ännu inte lyckats övertyga mig varför man utesluter Örebro på detta sätt?
Någon kanske har bättre koll än jag?
(Dvs två st i Karlstads området och sedan en till i Kristinehamn, är ca 11 mil mellan Karlstad och Örebro)

Tesla har inget emot Örebro, men det är orimligt att tro att Tesla ska bygga laddare i varje stad i Sverige och/eller Europa. SuC nätverket är främst tänkt för långresor och laddare placeras därför främst mellan städer. Just i Karlstad så var det aldrig tänkt att bygga 2 laddare men Tesla hittade initallet ett centralt läge (en av Sverige första SuC) och sedan många år senare ett mycket bättre läge utanför stan, så dom som kör på E45 slipper köra av E45 för att ladda.
Precis, och denna är med största sannolikhet placerad där för att både avlasta E18 men även ta RV26. Nu har jag ingen Tesla så har väll lite och säga till om men om jag hade haft så hade jag också önskat Örebro men då framförallt för att ta RV50 när man kommer från Ödeshög/Motala och ska fortsätta norr om Örebro.
Norr om Örebro typ Lindesberg eller Kopparberg hade nog varit populärt. Kanske kommer nästa år.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 18 jan 2020 15:34
av Henrik
EnTraktor skrev:
Tesla har inget emot Örebro, men det är orimligt att tro att Tesla ska bygga laddare i varje stad i Sverige och/eller Europa. SuC nätverket är främst tänkt för långresor och laddare placeras därför främst mellan städer. Just i Karlstad så var det aldrig tänkt att bygga 2 laddare men Tesla hittade initalt ett centralt läge (en av Sverige första SuC) och sedan många år senare ett mycket bättre läge utanför stan, så dom som kör på E45 slipper köra av E45 för att ladda.
Att det sitter en prick i Kristinehamn betyder inte nödvändigtvis att det blir en laddare exakt där, men om det blir där så beror det troligen på att Tesla fått ett bra erbjudande på placering där.
Helt enig!
Hade inte koll på att det var därför det blev 2 st i Karlstad, det förklarar saken!
Gjorde nyligen en resa från Leksand -> Linköping, kommer ca 42 mil med min Tesla så var inga problem men tänker att en laddare i Örebro hade kanske underlättat för andra som åker denna sträcka (dvs från Dalarna -> linköping)
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 20 jan 2020 23:51
av EnTraktor
Nu verkar första SuC vara på gång i Serbien enligt supercharge.info

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 24 jan 2020 18:33
av Erhafal
Henrik skrev:EnTraktor skrev:
Tesla har inget emot Örebro, men det är orimligt att tro att Tesla ska bygga laddare i varje stad i Sverige och/eller Europa. SuC nätverket är främst tänkt för långresor och laddare placeras därför främst mellan städer. Just i Karlstad så var det aldrig tänkt att bygga 2 laddare men Tesla hittade initalt ett centralt läge (en av Sverige första SuC) och sedan många år senare ett mycket bättre läge utanför stan, så dom som kör på E45 slipper köra av E45 för att ladda.
Att det sitter en prick i Kristinehamn betyder inte nödvändigtvis att det blir en laddare exakt där, men om det blir där så beror det troligen på att Tesla fått ett bra erbjudande på placering där.
Helt enig!
Hade inte koll på att det var därför det blev 2 st i Karlstad, det förklarar saken!
Gjorde nyligen en resa från Leksand -> Linköping, kommer ca 42 mil med min Tesla så var inga problem men tänker att en laddare i Örebro hade kanske underlättat för andra som åker denna sträcka (dvs från Dalarna -> linköping)
Ja nu när Ionity inte lägre är ett alternativ "Fattas" t.ex. Örebro om man åker nord-sydlig riktning t.ex. Leksand - Skara.
Öst - Väst så finns det ju bra alternativ.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 29 jan 2020 22:16
av EnTraktor
Nu är även Plovdiv i Bulgarien på gång! Så om nån vecka kan man äntligen köra ner sin Tesla till Turkiet med bara SuC

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 01 feb 2020 20:08
av Tessi19
Enligt Mariestads tidning blir det en SUC i Mariestad vid Dinners restaurangen som håller på att byggas.
Hmmm beställa en M3 igen, eller en MS beg. ?

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 01 feb 2020 20:21
av Remuz
Mariestad är ju uselt mot Laxå, men den är väl mer för de mindre trafikerade vägarna än E20 då
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 01 feb 2020 20:43
av Elix747
Remuz skrev:Mariestad är ju uselt mot Laxå, men den är väl mer för de mindre trafikerade vägarna än E20 då
Mariestad är ju bra för både E20 och nord-syd på väg r26.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 01 feb 2020 21:08
av Remuz
Elix747 skrev:Remuz skrev:Mariestad är ju uselt mot Laxå, men den är väl mer för de mindre trafikerade vägarna än E20 då
Mariestad är ju bra för både E20 och nord-syd på väg r26.
E20 ligger den ju för nära Ljung för att vara vettig
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 03 apr 2020 10:44
av oscfor
Bild från Varberg norra, tagen idag (Hittad på fb).