Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Bjelke skrev:
http://www.nyteknik.se/miljo/nagon-mast ... rd-6832337

Dom flesta kommentarerna säger att om det håller ekonomiskt så löser sig investeringarna, och att allt som är "hållbara industrin" ska minsann finansieras med bidrag är bara helt fel...

En miljard.... ja det blir väldans mycket laddinfra för den summan iaf...

Fast ett alternativ som funkar för tunga fordon typ redan nu och produktion i Sverige vore säkert lite bra det oxo förvisso...
Just det där argumentet med att en hållbar industri ska bära sig själv... Det blir problematiskt när det gäller miljösatsningar eftersom "konkurrenterna" inte alltid betalar för miljöförstöringen. Det är ju lite svårt att räkna på hur mycket det är värt att andas ren luft, vad lite försurning och vad plastutsläpp mm ska kosta.

Att en fabrik som kan göra plaster utan olja kan vara en god idé att satsa på behöver ju inte ställas emot satsningar på elbilar/infrastruktur...
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare

Inlägg av strejf »

Såg detta på TV igår. Jag har personligen uppfattningen att långsamma laddstolpar gör mer skada för elbilsadoptionen än nytta.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockh ... -laddgator
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

strejf skrev:
Såg detta på TV igår. Jag har personligen uppfattningen att långsamma laddstolpar gör mer skada för elbilsadoptionen än nytta.

Fast som laddning för t.ex. hyresgäster utan egen parkering är det ju ett utmärkt initiativ.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Torkel skrev:
strejf skrev:

Fast som laddning för t.ex. hyresgäster utan egen parkering är det ju ett utmärkt initiativ.
Exakt. Typ-2 stolpar är jättebra, om det installeras på rätt ställen. Parkeringar, gator, stora handelscenter. Se på Norge, där blir det allt vanligare med gatuladdning. Jag tycker den där satsningen ser jättebra ut vid första ögonkastet.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

strejf skrev:

Lite intressant uttalande från Vattenfalls ansvarige för laddutbyggnad tillika chef för e-mobility... :roll:
"– Elbilar kan innebära bättre luftkvalitet och minskat buller för stadens invånare."
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

lator skrev:
strejf skrev:

Lite intressant uttalande från Vattenfalls ansvarige för laddutbyggnad tillika chef för e-mobility... :roll:
"– Elbilar kan innebära bättre luftkvalitet och minskat buller för stadens invånare."
Han menar kanske att det blir mycket rök från däcken och så. :) Men förmodligen är han bara väldigt pk och försöker att undvika ett alltför tydligt ställningstagande för att undvika påhopp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

mati skrev:
lator skrev:
strejf skrev:

Han menar kanske att det blir mycket rök från däcken och så. :) Men förmodligen är han bara väldigt pk och försöker att undvika ett alltför tydligt ställningstagande för att undvika påhopp.
Psst...chefen är en hon... :oops:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

lator skrev:
Ah, okej förlåt.

Kod: Markera allt

getPreviousItem("mati").replaceAll("han", "hon");
Fixat.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare

Inlägg av Seregon »

mati skrev:
lator skrev:
Ah, okej förlåt.

getPreviousItem("mati").replaceAll("han", "hen");
Fixat.
Fixade igen. ;)
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Seregon skrev:
mati skrev:
lator skrev:
Ah, okej förlåt.

Fixat.
Fixade igen. ;)
Inga hönor på chefspositioner tack! :evil:
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

lator skrev:
Seregon skrev:
mati skrev:
lator skrev:
Ah, okej förlåt.

Fixat.
Fixade igen. ;)
Inga hönor på chefspositioner tack! :evil:
Och inga lador i förskolan heller!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Till mitt försvar får jag väl säga att jag helt enkelt inte hade förväntat mig ett sådant dumt utlåtande av en kvinna. :oops: :roll:
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

mati skrev:
Till mitt försvar får jag väl säga att jag helt enkelt inte hade förväntat mig ett sådant dumt utlåtande av en kvinna. :oops: :roll:
Nice save!
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Jo det här med vanliga 220 uttag , schuko alltså, är inte det bra att både installera sådana samt riktiga snabbladdare (eller destinationsladdare om det ät lämpligare pga normala vistelsetiden hos besökarna).

Exempel lidel Ikea ica KOMMER Då KUNNA ERBJUDA LADDHYBRIDERNA NYTT Som de kan nyttja. Samtidigt "tar" inte laddhybriden en för en ren elbil viktig laddats med mer drag i.
Och dessutom kan en ren elbil som skall stanna mycket länge avstå snabbladdare då schuko duger den gången.

Resultat blir att flera platser totalt sett elektrifieras för rimlig peng och även att de både utnyttjas och rätt bil kommer på rätt plats.

Dessutom är i princip alla gamla elbilslösningar bundna till schucko och det vore tråkigt att avstå bakåtkompabiliteten för att spara in småpengar.
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Lilla Svenska Uniti närmar sig faktiskt en produktionsstart :)
Om prislappen runt 200tkr ligger rätt vettifasiken men det blir ju bland det billigaste i elbilsväg man kan köpa (kanske)...

https://www.va.se/nyheter/2017/03/15/nu ... sk-fabrik/
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
Om prislappen runt 200tkr ligger rätt vettifasiken men det blir ju bland det billigaste i elbilsväg man kan köpa (kanske)...

Billigaste? Ja, kanske. Mest prisvärd? Absolut inte! Om en Model 3 kostar 400kkr så får en sådan där tingest kosta max 100kkr.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Bjelke skrev:

Billigaste? Ja, kanske. Mest prisvärd? Absolut inte! Om en Model 3 kostar 400kkr så får en sådan där tingest kosta max 100kkr.
Jag trodde faktiskt att den skulle landa på nåt runt 150tkr max, då börjar det närma sig vettigt enligt mig iaf.
Edit: jag skulle inte köpa den oavsett pris, men till rätt kundgrupp finns det uppenbarligen intressenter iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Jerka

Inlägg av Jerka »

Jag undrar jag. Den typen av bil har aldrig lyckats slå igenom på marknaden för bensindrivna bilar. Varför skulle det lyckas bara för att den är eldriven? Fyra hjul, fem sittplatser och fullgoda fartresurser verkar vara minimistandarden som folk vill ha i en bil.

Men jag blir gärna överbevisad, tanken är god.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

jag med, är ju mer eller mindre en Twizy(100.000:-), hur många bilar ska ett hushåll förfoga över? P-platsproblem?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Ja, ni som sitter i Stockholmstrafiken i era Model S till och från jobbet har ju givetvis ett enormt behov av era 10m2... Det beror ju helt på vad man använder fordonet till men om alla körde småbilar (under 3 meter) skulle faktiskt tiden i bilen på morgonen bli kortare... :o

Jag kan dock bara hålla med om prissättningen. För 200´ blir det nog ingen succé tyvärr.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

menade bara att både Twizy och Uniti kräver ett hushåll som är berett till en hel del anpassning för att funka som endabil, om inte så kräver dessa bilar extra p-platser, visserligen bara 6m2 men ändå
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det kanske växer upp en kundgrupp av urbana människor som inte ser det som nödvändigt med bil öht men som kan tänka sig att köra miljövänlig minibil, kanske ha i bilpool dessutom.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

En artikel om E6 och förarlösa bilar http://www.sydsvenskan.se/2017-03-06/me ... gar-minska :)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Att kalla Uniti för bil är dock att överdriva. Det är väl liksom Twizy en fyrhjulig motorcykel, så ingen supermiljöbilspremie t ex.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Skriv svar