1400 är lite för lite för en moden husvagn om man vill lasta mer än tandborsten.Marcus_B skrev: ↑09 maj 2025 20:49Räcker det inte med 1400 kg som GTX får dra med dispens? Olyckligt att det ska falla på 100 kg.themax skrev: ↑09 maj 2025 14:58ID.7 skulle ligga mycket högt på min lista för utbyte av Teslan förutom den dåliga dragvikten. Var precis som Lars W väldigt imponerad av bilen men behöver kunna hänga på 1500 kg lagligt på kroken.
Nu blir det inte byte än på några år men jag vet redan nu att det inte blir Tesla nästa gång. Då kanske ID.7 fått mer dragvikt också.
VW ID.7
Moderator: Redaktion
Re: VW ID.7
Re: VW ID.7
Precis. Därför provkörde jag nya A6 också som har betydligt högre dragvikt, men det är ett blodigt påslag för den höjningen …
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Re: VW ID.7
Volkswagen tar upp priskriget med Tesla på ID7.
ID7 Pro SWE Edition 589 900kr
ID7 Tourer Pro SWE edition 599 900kr
ID7 Pro SWE Edition 589 900kr
ID7 Tourer Pro SWE edition 599 900kr
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: VW ID.7
Va! DUMPAR VW PRISERNA!?!?! Det gör ju BARA Tesla!!!!1
Vad ska nu hända med andrahandsvärdet?!?!?!
Re: VW ID.7
Testa Renault Scienic om inte AWD är ett krav. Trevlig navigator och tror den skall gå att få med OPD.Bejje skrev: ↑20 mar 2025 18:59Jag är i samma sits här. Överväger (tyvärr) något "praktiskt" framför roligt. Enyaq eller ID4:a möjligen.jeppe_sthlm skrev: ↑20 mar 2025 12:47Har liksom fastnat för ID7 som den bästa ersättaren för Model S - testade den igen igår. Gillar mycket av den, men håller med att den känns klumpig. Skön att åka i, men kändes nog lite bullrigare än vår Raven.
Vill ha en bekväm, tyst bil med tillräckligt mycket plats för 2 vuxna, 2 tonåringar och en del bagage. Får gärna kännas någorlunda smidig att köra. Svårt att hitta någon riktig fullträff på marknaden till en rimlig slant för privatägande.
En 7:a vore trevlig men den sticker en hel del i pris om man inte hittar en demobil.
Renault Zoe 22kWh Q210 2014 - 6000mil - Såld
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 3 000 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 2 000 mil
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 3 000 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 2 000 mil
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1116
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: VW ID.7
Kan tipsa om att Din Bil säljer ID7 Swe edition för 549’ ny. Villkoret är att man köper den med VW säkert billån med garanterat restvärde. Enligt säljaren kunde man betala av lånet när man ville. Det är 50 papp av ordinarie pris som redan är bra mycket billigare än det tidigare edition priset.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1002786450
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1002786450
Model S Standard Range Raven
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1099
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: VW ID.7
Det går att betala av lånet när som helst utan extra avgifter, men återköpsgarantin och det garanterade restvärdet försvinner om man avslutar lånet i förtid. https://www.volkswagen.se/sv/kop-en-vw/finansiera.htmljeppe_sthlm skrev: ↑18 jul 2025 19:25Kan tipsa om att Din Bil säljer ID7 Swe edition för 549’ ny. Villkoret är att man köper den med VW säkert billån med garanterat restvärde. Enligt säljaren kunde man betala av lånet när man ville. Det är 50 papp av ordinarie pris som redan är bra mycket billigare än det tidigare edition priset.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1002786450
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: VW ID.7
50 000kr rabatt vid Choice-lån har gällt i ett års tid på alla ID-bilar. Märkligt att Volkswagen inte redovisat detta tydligare.jeppe_sthlm skrev: ↑18 jul 2025 19:25Kan tipsa om att Din Bil säljer ID7 Swe edition för 549’ ny. Villkoret är att man köper den med VW säkert billån med garanterat restvärde. Enligt säljaren kunde man betala av lånet när man ville. Det är 50 papp av ordinarie pris som redan är bra mycket billigare än det tidigare edition priset.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1002786450
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1116
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: VW ID.7
Å fan - trodde det var något tillfälligt. De kanske inte riktig har promotat det så mycket, då bilarna sålt ändå..
Model S Standard Range Raven
Re: VW ID.7
550 för en edition blir ju åtminstone lite mer konkurrenskraftigt vs en Y, särskilt nu när Tesla tog bort ränterabatten.
Men, fortfarande mycket pengar för en elektrisk Passat.
Men, fortfarande mycket pengar för en elektrisk Passat.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 964
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: VW ID.7
Ja, men mycket konkurenskraftigt om vi snackar elbilar då ID.7 solkart är en bra bil.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Re: VW ID.7
Passat bensin och bensinladdhybrid säljs ju fortfarande och kostar 450-500’
ID7 är inte en passat. Möjligen passatens ersättare. En trevlig bil som säkert tilltalar den stora kundgrupp som brukade köra passat efter passat.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2465
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: VW ID.7
Undrar vad de gjort för modifieringar för att gå från 1200 kg till 1800 kg med samma plattform?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: VW ID.7
Kylningen på batteriet tror jag är det som skiljer.Off Grid Byggaren skrev: ↑04 aug 2025 21:56Undrar vad de gjort för modifieringar för att gå från 1200 kg till 1800 kg med samma plattform?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2465
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: VW ID.7
Låter rimligt, därför är det nog bara sportmodellerna som klarar det.backe skrev: ↑04 aug 2025 22:22Kylningen på batteriet tror jag är det som skiljer.Off Grid Byggaren skrev: ↑04 aug 2025 21:56Undrar vad de gjort för modifieringar för att gå från 1200 kg till 1800 kg med samma plattform?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: VW ID.7
Tror inte dom gjort ett skit. Bara försäljningstrick.
Artificiellt begränsat för att sälja fler avgasbilar.
Men nu när Tesla har problem och de förbättrat sina marginaler ser de chansen att ta marknadsandelar.
Men de vill givetvis att folk väljer versionen de har bäst marginal på…
Artificiellt begränsat för att sälja fler avgasbilar.
Men nu när Tesla har problem och de förbättrat sina marginaler ser de chansen att ta marknadsandelar.
Men de vill givetvis att folk väljer versionen de har bäst marginal på…
Re: VW ID.7
Läste att VW har sökt dispens från att max släpvikt ska anges vid 12% lutning och nöjt sig med 8% istället.manneson skrev: ↑05 aug 2025 10:51Tror inte dom gjort ett skit. Bara försäljningstrick.
Artificiellt begränsat för att sälja fler avgasbilar.
Men nu när Tesla har problem och de förbättrat sina marginaler ser de chansen att ta marknadsandelar.
Men de vill givetvis att folk väljer versionen de har bäst marginal på…
Re: VW ID.7
Håller med dig att jag tror inte de gjort något egentligen men jag tror de var konservativa när de tog fram plattformen. Nu har mer kunskap och vågar släppa på mer vikt.manneson skrev: ↑05 aug 2025 10:51Tror inte dom gjort ett skit. Bara försäljningstrick.
Artificiellt begränsat för att sälja fler avgasbilar.
Men nu när Tesla har problem och de förbättrat sina marginaler ser de chansen att ta marknadsandelar.
Men de vill givetvis att folk väljer versionen de har bäst marginal på…
Ja en sak har man dock såklart gjort, typat om den hos myndigheterna.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: VW ID.7
Ja, Tesla gjorde väl likadant med Model 3?chaffis75 skrev: ↑05 aug 2025 18:11Håller med dig att jag tror inte de gjort något egentligen men jag tror de var konservativa när de tog fram plattformen. Nu har mer kunskap och vågar släppa på mer vikt.manneson skrev: ↑05 aug 2025 10:51Tror inte dom gjort ett skit. Bara försäljningstrick.
Artificiellt begränsat för att sälja fler avgasbilar.
Men nu när Tesla har problem och de förbättrat sina marginaler ser de chansen att ta marknadsandelar.
Men de vill givetvis att folk väljer versionen de har bäst marginal på…
Ja en sak har man dock såklart gjort, typat om den hos myndigheterna.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: VW ID.7
Nä? Alltid legat på 1 ton säger ChatGPT.Maw skrev: ↑05 aug 2025 18:13Ja, Tesla gjorde väl likadant med Model 3?chaffis75 skrev: ↑05 aug 2025 18:11Håller med dig att jag tror inte de gjort något egentligen men jag tror de var konservativa när de tog fram plattformen. Nu har mer kunskap och vågar släppa på mer vikt.manneson skrev: ↑05 aug 2025 10:51Tror inte dom gjort ett skit. Bara försäljningstrick.
Artificiellt begränsat för att sälja fler avgasbilar.
Men nu när Tesla har problem och de förbättrat sina marginaler ser de chansen att ta marknadsandelar.
Men de vill givetvis att folk väljer versionen de har bäst marginal på…
Ja en sak har man dock såklart gjort, typat om den hos myndigheterna.
Re: VW ID.7
Det höjdes från 910 till 1000 kg. Om man vill ha fakta är ChatGPT en usel källa.manneson skrev: ↑05 aug 2025 19:27Nä? Alltid legat på 1 ton säger ChatGPT.Maw skrev: ↑05 aug 2025 18:13Ja, Tesla gjorde väl likadant med Model 3?chaffis75 skrev: ↑05 aug 2025 18:11Håller med dig att jag tror inte de gjort något egentligen men jag tror de var konservativa när de tog fram plattformen. Nu har mer kunskap och vågar släppa på mer vikt.manneson skrev: ↑05 aug 2025 10:51Tror inte dom gjort ett skit. Bara försäljningstrick.
Artificiellt begränsat för att sälja fler avgasbilar.
Men nu när Tesla har problem och de förbättrat sina marginaler ser de chansen att ta marknadsandelar.
Men de vill givetvis att folk väljer versionen de har bäst marginal på…
Ja en sak har man dock såklart gjort, typat om den hos myndigheterna.
Re: VW ID.7
Ni som har en ID.7:a, vad tycker ni om dem egentligen?
Jag köpte en sedan, en f.d demobil, i April 2025 ungefär och måste säga att jag är ganska oimponerad efter att ha haft den ett tag. Bilen är komfortabel att köra (inte sportig utan komfortabel, det är en markant skillnad mellan dessa två egenskaper) men allt strul som är med mjukvaran och annat är oerhört frustrerande.
Det jag har pågående är bland annat:
Reglagen för klimat/sätesvärmen i baksätet kommer och går i displayen
Spotify fungerar inte alls (laddar och laddar och laddar, spelar någon enstaka gång i bästa fall, en bra dag visas ikoner och bilder)
Laddnivån för batteriet justeras ibland utan anledning (från 80% upp till 100%)
Felmeddelande för att elsystemet inte fungerar korrekt
Favoriter (sparade Radio/Internetradio) kommer och går
Märkliga felmeddelanden (”Stolar ej tillgängliga”, ”Empty_text”, ”Förarprofil kan inte appliceras”, ”Rattvärme avstängd”) och infotainment som inte fungerar konsekvent.
Åtgärdade fel:
Byte av ett defekt 12V batteri som gjorde att keyless entry inte fungerade (ska finnas en servicebulletin på detta men krävdes ”tjafs” med verkstaden för att de skulle åtgärda det, makalöst) samt delvis gav problem med kontroll av klimatanläggningen via app.
Delvis åtgärd av rassel i kupén
Byte av defekt solskydd och några övriga plastdetaljer
Byte av svankstöd/massagefunktion i framstolar (Fungerade inte enligt timern, gick inte att lägga till som snabbval)
Och snart är jag på väg att lämna in den en tredje gång sedan April.
Har två gånger på senaste tiden fått frågan av folk på gatan vad jag tycker om bilen och har båda gångerna och ärligt sagt att jag (tyvärr) inte skulle rekommendera den. Bilen känns knappt halvfärdig mjukvarumässigt och hela ”support” organisationen bakom (ÅF och VW Sverige/Tyskland/Centralt) är oerhört svårnavigerad, trög och allmänt motvillig och bökig.
Jag köpte en sedan, en f.d demobil, i April 2025 ungefär och måste säga att jag är ganska oimponerad efter att ha haft den ett tag. Bilen är komfortabel att köra (inte sportig utan komfortabel, det är en markant skillnad mellan dessa två egenskaper) men allt strul som är med mjukvaran och annat är oerhört frustrerande.
Det jag har pågående är bland annat:
Reglagen för klimat/sätesvärmen i baksätet kommer och går i displayen
Spotify fungerar inte alls (laddar och laddar och laddar, spelar någon enstaka gång i bästa fall, en bra dag visas ikoner och bilder)
Laddnivån för batteriet justeras ibland utan anledning (från 80% upp till 100%)
Felmeddelande för att elsystemet inte fungerar korrekt
Favoriter (sparade Radio/Internetradio) kommer och går
Märkliga felmeddelanden (”Stolar ej tillgängliga”, ”Empty_text”, ”Förarprofil kan inte appliceras”, ”Rattvärme avstängd”) och infotainment som inte fungerar konsekvent.
Åtgärdade fel:
Byte av ett defekt 12V batteri som gjorde att keyless entry inte fungerade (ska finnas en servicebulletin på detta men krävdes ”tjafs” med verkstaden för att de skulle åtgärda det, makalöst) samt delvis gav problem med kontroll av klimatanläggningen via app.
Delvis åtgärd av rassel i kupén
Byte av defekt solskydd och några övriga plastdetaljer
Byte av svankstöd/massagefunktion i framstolar (Fungerade inte enligt timern, gick inte att lägga till som snabbval)
Och snart är jag på väg att lämna in den en tredje gång sedan April.
Har två gånger på senaste tiden fått frågan av folk på gatan vad jag tycker om bilen och har båda gångerna och ärligt sagt att jag (tyvärr) inte skulle rekommendera den. Bilen känns knappt halvfärdig mjukvarumässigt och hela ”support” organisationen bakom (ÅF och VW Sverige/Tyskland/Centralt) är oerhört svårnavigerad, trög och allmänt motvillig och bökig.
20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!
Re: VW ID.7
Är väl min erfarenhet av VW också senast med ID4 first edition. I vanlig ordning när bilen strulade (vilket VW med någon form av eldrift alltid gör enligt min erfarenhet) var de helt ovetandes kring allt. Nu har min nuvarande Model Y fungerat felfritt sedan jag köpte den så vet än så länge vet jag inte hur Teslas serviceorganisation är i jämförelse. Den har ju fått en del skit genom åren.
Re: VW ID.7
Jag har haft min i snart ett år och kört 4000 mil men känner inte igen mig i din beskrivning. För mig har den fungerat väldigt bra.Bejje skrev: ↑06 aug 2025 09:40Ni som har en ID.7:a, vad tycker ni om dem egentligen?
Jag köpte en sedan, en f.d demobil, i April 2025 ungefär och måste säga att jag är ganska oimponerad efter att ha haft den ett tag. Bilen är komfortabel att köra (inte sportig utan komfortabel, det är en markant skillnad mellan dessa två egenskaper) men allt strul som är med mjukvaran och annat är oerhört frustrerande.
Det jag har pågående är bland annat:
Reglagen för klimat/sätesvärmen i baksätet kommer och går i displayen
Spotify fungerar inte alls (laddar och laddar och laddar, spelar någon enstaka gång i bästa fall, en bra dag visas ikoner och bilder)
Laddnivån för batteriet justeras ibland utan anledning (från 80% upp till 100%)
Felmeddelande för att elsystemet inte fungerar korrekt
Favoriter (sparade Radio/Internetradio) kommer och går
Märkliga felmeddelanden (”Stolar ej tillgängliga”, ”Empty_text”, ”Förarprofil kan inte appliceras”, ”Rattvärme avstängd”) och infotainment som inte fungerar konsekvent.
Åtgärdade fel:
Byte av ett defekt 12V batteri som gjorde att keyless entry inte fungerade (ska finnas en servicebulletin på detta men krävdes ”tjafs” med verkstaden för att de skulle åtgärda det, makalöst) samt delvis gav problem med kontroll av klimatanläggningen via app.
Delvis åtgärd av rassel i kupén
Byte av defekt solskydd och några övriga plastdetaljer
Byte av svankstöd/massagefunktion i framstolar (Fungerade inte enligt timern, gick inte att lägga till som snabbval)
Och snart är jag på väg att lämna in den en tredje gång sedan April.
Har två gånger på senaste tiden fått frågan av folk på gatan vad jag tycker om bilen och har båda gångerna och ärligt sagt att jag (tyvärr) inte skulle rekommendera den. Bilen känns knappt halvfärdig mjukvarumässigt och hela ”support” organisationen bakom (ÅF och VW Sverige/Tyskland/Centralt) är oerhört svårnavigerad, trög och allmänt motvillig och bökig.
Vid några tillfällen så har Spotify inte hoppat igång men det är ovanligt om än irriterande. När det har hänt har jag löst det genom att plugga in telefonen och köra Apple Carplay eller vanlig BT-streaming.
Nyligen har fläkten i ena stolen börjat låta så den kommer behöva bytas på garanti. Det har också hänt att bilen inte automatiskt låst sig när man lämnar den så jag ska be dem kolla på det också.
I övrigt har bilen levererat väldigt bra med lägre förbrukning och snabbare laddning än förväntat. Jag upplever också laddningen som väldigt konsekvent och smidig. Generellt tycker jag att mjukvaran fungerar bra.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)