Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Moderator: Redaktion
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Härlig känsla att åka bil utan att styra själv. Bilen styr mitt mellan strecken vilket känns lite ovant eftersom jag själv brukar skära kurvorna lite. Är det någon som vet hur jag ställer in så att den justerar hastigheten efter hastighetsbegränsningen?
2015 P85D svart, 21 tums fälg silver, ljusbrun läder
Tack för de vänliga ordenmatsm skrev:Grymt bra sammanfattande video. Säger mer än 10000 ord...tack!SpaceAce skrev:Nu har jag varit ute en sväng och testat autopiloten. Jag klippte ihop en liten film med lite landsväg, lite stad och lite motorväg. Fungerar riktigt bra!![]()

It's better to burn out, than to fade away!
Dra farthållarspaken mot dig när bilen uppfattat att det är ny hastighet!OlofR skrev:Härlig känsla att åka bil utan att styra själv. Bilen styr mitt mellan strecken vilket känns lite ovant eftersom jag själv brukar skära kurvorna lite. Är det någon som vet hur jag ställer in så att den justerar hastigheten efter hastighetsbegränsningen?
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Lite konstigt beteende det där...
Om bilen vet att hastighetsbegränsningen har sänkts till 70, varför ska den brassa på i 90 då?
Hoppas en av grejerna som fixas i AP 1.01
Om bilen vet att hastighetsbegränsningen har sänkts till 70, varför ska den brassa på i 90 då?
Hoppas en av grejerna som fixas i AP 1.01
Tack Alx, jo det är så jag brukade göra. Hoppades att det skulle skötas automagiskt med version 7.0.Alx skrev:Dra farthållarspaken mot dig när bilen uppfattat att det är ny hastighet!OlofR skrev:Härlig känsla att åka bil utan att styra själv. Bilen styr mitt mellan strecken vilket känns lite ovant eftersom jag själv brukar skära kurvorna lite. Är det någon som vet hur jag ställer in så att den justerar hastigheten efter hastighetsbegränsningen?
2015 P85D svart, 21 tums fälg silver, ljusbrun läder
Fast den gissar fel på hastigheten allt för ofta för att jag skulle vilja att den ändrade själv. Där jag bor är det 40 överallt, och det märker bilen när jag kör hemåt. När jag kör hemifrån däremot, säger den att det är 50 (tills den ser första skylten). Den litar mer på gammal kartdata än vad den själv upplevt, det var nämligen 50 för två år sen.
Model X, Pearl White
Oj då har du inte haft en Audi med samma funktion. Den var helt sjövild och verkade ändra lite efter eget tycke ibland efter bara ett par hundra meter. Det Teslan är bra på är att den inte säger att det är 70 när set ska bli 70 om 200 meter. Det fattade aldrig Audin.Telsa skrev:Fast den gissar fel på hastigheten allt för ofta för att jag skulle vilja att den ändrade själv. Där jag bor är det 40 överallt, och det märker bilen när jag kör hemåt. När jag kör hemifrån däremot, säger den att det är 50 (tills den ser första skylten). Den litar mer på gammal kartdata än vad den själv upplevt, det var nämligen 50 för två år sen.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Jag tycker att man skulle kunna ställa in den så att den åtminstone sänker hastigheten själv.Telsa skrev:Fast den gissar fel på hastigheten allt för ofta för att jag skulle vilja att den ändrade själv. Där jag bor är det 40 överallt, och det märker bilen när jag kör hemåt. När jag kör hemifrån däremot, säger den att det är 50 (tills den ser första skylten). Den litar mer på gammal kartdata än vad den själv upplevt, det var nämligen 50 för två år sen.
Den verkar helt enkelt strunta i hastighetsbegränsningsskyltar med tilläggstavlor, t ex tidsbegränsade 30-områden utanför skolor. Volvo visar dessa som en begränsning och en tom tavla under, för att visa att det kanske inte gäller just nu.Challe76a skrev:Oj då har du inte haft en Audi med samma funktion. Den var helt sjövild och verkade ändra lite efter eget tycke ibland efter bara ett par hundra meter. Det Teslan är bra på är att den inte säger att det är 70 när set ska bli 70 om 200 meter. Det fattade aldrig Audin.Telsa skrev:Fast den gissar fel på hastigheten allt för ofta för att jag skulle vilja att den ändrade själv. Där jag bor är det 40 överallt, och det märker bilen när jag kör hemåt. När jag kör hemifrån däremot, säger den att det är 50 (tills den ser första skylten). Den litar mer på gammal kartdata än vad den själv upplevt, det var nämligen 50 för två år sen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Jag passade så klart också på att testa APn en del idag. Jag tog det ganska försiktigt med tanke på att hela familjen var med på färden. I stort sett fungerar det bra men jag avbröt nog en del kraftigare svängar genom att ta över även om den säkert hade klarat det. Det känns som att man behöver köra ett antal timmar/mil för att lära sig lite vad den går för och hur mycket man kan lita på den.
Driver sajten Car.info
Ja, samme erfaring. Enkelte situasjoner bør man unngå, andre settinger er helt greie.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Är det bara jag som tycker bilen ligger lite väl långt till höger i omkörningsfilen när den passerar andra bilar? Med AP alltså?
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Ja - tycker det när den ligger i högerfilen också. Den har nog gott om plats, men den ligger definitivt längre till höger i filerna än vad jag själv gör.Kilowatt skrev:Är det bara jag som tycker bilen ligger lite väl långt till höger i omkörningsfilen när den passerar andra bilar? Med AP alltså?
Grep in i en motorvägstunnel igår när jag trodde att den skulle köra in i tunnelväggen för att det kändes som att den kom väl nära (men jag testade samma tunnel idag utan att gripa in och det gick helt fint, den bara gillar att ligga långt till höger i filen).
Idag fick jag också till en annan tuff grej - bilen körde av motorvägen helt själv och körde vidare på den nya vägen, jag behövde bara använda blinkersspaken för att byta fil och farthållarspaken för att sänka farten.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Innan idag så hade jag ställt den på 115.
Helt plötsligt sakta den ner till 105. Den visade ingen bil framför eller någon annan anledning. Jag gasade upp till 115 igen och då blev den kvar där.. Den har gjort så flera gånger under dagen. När det hände så kunde jag gasa upp den igen. Gasa jag upp till 113,så blev den där ett tag fast den var ställd på 115.
Ibland gasade den upp själv
Helt plötsligt sakta den ner till 105. Den visade ingen bil framför eller någon annan anledning. Jag gasade upp till 115 igen och då blev den kvar där.. Den har gjort så flera gånger under dagen. När det hände så kunde jag gasa upp den igen. Gasa jag upp till 113,så blev den där ett tag fast den var ställd på 115.
Ibland gasade den upp själv
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det här är lite det jag oroar mig för med autopiloten... Jag har tidigare haft radarfarthållare på en bil, men då tyckte jag att den såpass ofta betedde sig på sätt som var lite konstiga, inte passade mig och mitt körsätt, etc, etc, så jag fick rätt ofta hålla på och slå av och på och hålla på och ingripa manuellt för att få den körning jag ville, och då var det knappt lönt. Den radarfarthållaren blev en källa till mer frustration än avkoppling på det viset. Risken att det blir likadant med autopiloten känns stor, att jag mest sitter och stör mig på hur illa den kör och att jag måste hålla på och slå av och på den baserat på när jag ska byta fil, hur bra väg det är, etc, så att det till slut kanske inte känns lönt att använda den alls.Martinen skrev:Lane change känns lite seg att jobba med. Känns lättare att styra själv. Speciellt när det är lite tjockt med trafik.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Handen på ratten vid filbyte kändes värdelöst först men går att acceptera. I och med att man måste ha uppmärksamheten skärpt när man kör om tycker jag inte det stör så mycket om man måste ha ena handen på blinkersspaken och andra på ratten för ett ögonblick. Det som stör mig mest med det är att det är beslut inom EU, nån/några individer har sin egen bestämda (och felaktiga) uppfattning om saker och ting, så så måste det bli. Så det känns som ett politiskt angrepp varje gång min högerhand tvingas underkasta sig att ta tag i ratten. I övrigt, rent bilkörningstekniskt, går det att stå ut med. Kanske.
Model X, Pearl White
Man väljer sig såklart. Men även om man har hande på ratten så jobbar den segt ibland. En grej som är störig är när man blinkar och bilen börjar byta fil, och om man släpper blinkers för tidigt så rycker den tillbaka till första filen igen.
Om den har kommit så långt att den börjat byta fil så borde den fortsätta om man inte väljer att avbryta manuellt.
Om den har kommit så långt att den börjat byta fil så borde den fortsätta om man inte väljer att avbryta manuellt.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Hur länge måste man hålla på blinkersen?
Tills bilen är halvvägs över linjen, eller?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Visst finns det lite småsaker som behöver justeras, men i det stora hela funkar det ju asbra!
Idag har familjen åkt från Hamburg till Amsterdam och säkert kört autopilot 70-80%!!!
Idag har familjen åkt från Hamburg till Amsterdam och säkert kört autopilot 70-80%!!!
Ja nått sånt. Verkar variera lite beroende på hur bereda filerna är.Nicke Nyfiken skrev:Hur länge måste man hålla på blinkersen?
Håller med. Den ligger påtagligt mer till höger än vad jag själv brukar göra. Kändes läskigt nära vid omkörning på mötesfri 2-1 landsväg.Kilowatt skrev:Är det bara jag som tycker bilen ligger lite väl långt till höger i omkörningsfilen när den passerar andra bilar? Med AP alltså?
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
+1bladh skrev:Håller med. Den ligger påtagligt mer till höger än vad jag själv brukar göra. Kändes läskigt nära vid omkörning på mötesfri 2-1 landsväg.Kilowatt skrev:Är det bara jag som tycker bilen ligger lite väl långt till höger i omkörningsfilen när den passerar andra bilar? Med AP alltså?
Tänk om det är så att vi alla har en tendens att ligga för långt till vänster...? Jämför med när man hyr bil i Storbritannien och håller på att kapa häckar på vänster sida/skrämma slag på sina medpassagerare...
Måste kolla mina medtrafikanter på E4 idag. Ligger vi alla en aning till vänster

Jag tror att man automatiskt ligger en bit till vänster eftersom man har bättre koll på den sidan man sitter på. Tror att ap ligger mitt i.
Testade idag ap på tvåfilig väg utan sträck i mitten, det var ingen bra ide
bilen lägger sig på vänstra sidan, dvs den sidan där mötande trafik kör. Hade ju inte räknat med att det skulle funka, men kanske inte heller att den skulle välja det vänstra sträcket som referens. Nu vet vi det!

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Kolla i displayen vilka linjer AP:n "ser".
Jag upplever att om den bara ser en, så ligger den närmare den. Inte helt orimligt.
Den verkar se vita linjer, däremot inte asfaltskanter, gatstenar mm.
Jag upplever att om den bara ser en, så ligger den närmare den. Inte helt orimligt.
Den verkar se vita linjer, däremot inte asfaltskanter, gatstenar mm.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)