Sida 31 av 44

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 02 nov 2021 18:24
av martinot
Off Grid Byggaren skrev:
MWall skrev:

Shit, så tajt alltså? Så om det inte finns någon kantsten att köra upp på så kommer inte kabeln räcka?
Bild


Laddkabeln kändes som en fiolsträng.
Bra experiment och demo om problemen! :lol:

Jo, det kommer ju helt klart bli knöligt för många bilar att ladda på SuC. Märks helt klart att laddpunkterna för SuC inte är byggda för någon typ av flexibilitet för att landpunkterna är placerade på annorlunda ställen.

Misstänker att om Tesla inte byter kablar till en flexibel längre variant så är risken också att de kommer lättare slitas och nötas sönder. Skulle inte bli förvånad om vi på de stationer som SuC öppnas upp kommer få se mycket fler söndriga och trasiga laddpunkter än idag.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 02 nov 2021 18:25
av TiborBlomhall
Skulle Tesla menat att SuC öppnas och stängs dynamiskt för andra elbilister beroende på beläggning skulle de testat just det i pilotprojektet.

Istället öppnade de upp de SuC i Nederländerna som brukar ha låg beläggning.

Därför tolkar jag det som så att Tesla kommer öppna upp "överdimensionerade" SuC typ Markaryd med massor med stolpar där få brukar ladda men inte öppna upp SuC som typ Ödeshög som ofta brukar vara fullbelagda.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 02 nov 2021 18:31
av TiborBlomhall
Tesla planerar tredubbla antal SuC inom snar framtid. Bygga dubbelt så många till som det finns idag.

Det är ingen som sagt att dessa nya stolpar kommer se ut som de idag. Om två tredjedelar av stolparna i framtida SuC stationer har design anpassad för flexibel laddkontakt placering kan man stå ut med att de gamla urminnes-stolparna ibland blir blockerade av "fel" bilar.

Tesla tänker alltid framåt, ingenting är statiskt.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 02 nov 2021 18:33
av LarsL
Blir ju klurigt att resa om stationer öppnar och stänger lite huxflux. I längden håller det ju inte heller att vissa funkar och andra inte.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 02 nov 2021 18:33
av Nect
TiborBlomhall skrev:
Skulle Tesla menat att SuC öppnas och stängs dynamiskt för andra elbilister beroende på beläggning skulle de testat just det i pilotprojektet.

Istället öppnade de upp de SuC i Nederländerna som brukar ha låg beläggning.

Därför tolkar jag det som så att Tesla kommer öppna upp "överdimensionerade" SuC typ Markaryd med massor med stolpar där få brukar ladda men inte öppna upp SuC som typ Ödeshög som ofta brukar vara fullbelagda.
Det tror jag med och vad som tycks vara vettigast för Tesla. Att få upp nyttjande graden på de SuC som just nu används sällan av Tesla ägare. De med högbelastning idag kommer nog inte att öppnas för alla först de har byggts ut med tillräcklig kapacitet

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 02 nov 2021 18:44
av taliz
LarsL skrev:
Blir ju klurigt att resa om stationer öppnar och stänger lite huxflux. I längden håller det ju inte heller att vissa funkar och andra inte.
Hela poängen med SUC är ju att det finns överallt och är tillgängligt.
Är det inte det så faller konceptet, så jag tror inte heller på att man stänger hela stationer.

Vad som skulle kunna funka är om de dynamiskt begränsar antalet tillgängliga stolpar för icke tesla i appen.
Dvs är det låg belastning så listas flera stolpar i appen, och färre vid hög belastning.
Då vet man att man alltid kan ladda, oavsett station, men kanske får vänta lite längre än de som kör tesla vid hög beläggning.

Skulle inte förvåna mig om de drar det ett steg längre, tex så att de som abonnerar får förtur.
Dvs vid hög belastning så är alla stolpar alltid tillgängliga för de som kör tesla, ett begränsat antal för de som abonnerar samt minst prio för de som inte gör det.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 02 nov 2021 18:47
av Nicke Nyfiken
TiborBlomhall skrev:
Skulle Tesla menat att SuC öppnas och stängs dynamiskt för andra elbilister beroende på beläggning skulle de testat just det i pilotprojektet.

Istället öppnade de upp de SuC i Nederländerna som brukar ha låg beläggning.

Därför tolkar jag det som så att Tesla kommer öppna upp "överdimensionerade" SuC typ Markaryd med massor med stolpar där få brukar ladda men inte öppna upp SuC som typ Ödeshög som ofta brukar vara fullbelagda.
Då återkommer vi till frågan om vad som avgör om en SuC anses som överdimensionerad eller ej.

Mora är ett bra exempel. Där är det vad jag förstår ganska öde större delen av året och brukar därmed ha låg beläggning.
Men under några specifika dagar/veckor om året (Jul/nyår, sportlov, Vasaloppet och påsk) så är där nog bland de längsta köerna som någon SuC har i Sverige.

10 000-kronorsfrågan: Öppna eller inte öppna?

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 02 nov 2021 18:50
av Jilldris
Hur lång skulle kabeln behöva vara ifall de målar om rutorna så att man parkerar så att kabeln hamnar i mitten av rutan?
(På platserna man backar in på vill säga.)

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 02 nov 2021 18:56
av Remuz
Denna tråd har ju exploderat.

Först skulle det bli kaos med SuC när folk laddade gratis, det byggde man bort förutom Bredden.

Sedan var det när 3an skulle komma, det byggde man också bort.

Nu ska det bli kaos när man öppnar för fler, gissar att man bygger bort det också.

Jag vill gärna ha ner priset i Ödeshög samt v3 där, men Mjölby skulle vara helt ok också. Vågar gissa att det kommer innan man öppnat alla stationer längs E4an...

Trist om det blir kaos, men Tesla kör ju Fail fast, så jag tror det är lugnt

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 02 nov 2021 18:57
av taliz
Nicke Nyfiken skrev:
TiborBlomhall skrev:
Skulle Tesla menat att SuC öppnas och stängs dynamiskt för andra elbilister beroende på beläggning skulle de testat just det i pilotprojektet.

Istället öppnade de upp de SuC i Nederländerna som brukar ha låg beläggning.

Därför tolkar jag det som så att Tesla kommer öppna upp "överdimensionerade" SuC typ Markaryd med massor med stolpar där få brukar ladda men inte öppna upp SuC som typ Ödeshög som ofta brukar vara fullbelagda.
Då återkommer vi till frågan om vad som avgör om en SuC anses som överdimensionerad eller ej.

Mora är ett bra exempel. Där är det vad jag förstår ganska öde större delen av året och brukar därmed ha låg beläggning.
Men under några specifika dagar/veckor om året (Jul/nyår, sportlov, Vasaloppet och påsk) så är där nog bland de längsta köerna som någon SuC har i Sverige.

10 000-kronorsfrågan: Öppna eller inte öppna?
Enkelt. Tesla listar då endast 2-3 stolpar i appen, är de upptagna så listas de som "busy".
Då vet man att det är kö och att det är just de 2-3 stolparna man får vänta på tills de är lediga.
Är det låg belastning så listas alla stolpar.
(Kör man tesla så är förstås alla stolpar tillgängliga)

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 02 nov 2021 19:00
av Nicke Nyfiken
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
TiborBlomhall skrev:
Skulle Tesla menat att SuC öppnas och stängs dynamiskt för andra elbilister beroende på beläggning skulle de testat just det i pilotprojektet.

Istället öppnade de upp de SuC i Nederländerna som brukar ha låg beläggning.

Därför tolkar jag det som så att Tesla kommer öppna upp "överdimensionerade" SuC typ Markaryd med massor med stolpar där få brukar ladda men inte öppna upp SuC som typ Ödeshög som ofta brukar vara fullbelagda.
Då återkommer vi till frågan om vad som avgör om en SuC anses som överdimensionerad eller ej.

Mora är ett bra exempel. Där är det vad jag förstår ganska öde större delen av året och brukar därmed ha låg beläggning.
Men under några specifika dagar/veckor om året (Jul/nyår, sportlov, Vasaloppet och påsk) så är där nog bland de längsta köerna som någon SuC har i Sverige.

10 000-kronorsfrågan: Öppna eller inte öppna?
Enkelt. Tesla listar då endast 2-3 stolpar i appen, är de upptagna så listas de som "busy".
Då vet man att det är kö.
Är det låg belastning så listas alla stolpar.
Så med andra ord, öppna!

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 02 nov 2021 19:50
av koded
Remuz skrev:
Denna tråd har ju exploderat.

Först skulle det bli kaos med SuC när folk laddade gratis, det byggde man bort förutom Bredden.

Sedan var det när 3an skulle komma, det byggde man också bort.

Nu ska det bli kaos när man öppnar för fler, gissar att man bygger bort det också.

Jag vill gärna ha ner priset i Ödeshög samt v3 där, men Mjölby skulle vara helt ok också. Vågar gissa att det kommer innan man öppnat alla stationer längs E4an...

Trist om det blir kaos, men Tesla kör ju Fail fast, så jag tror det är lugnt
Öppnar jönköping med v3 och 20-30 stolpar så är det nog ingen fara :)

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 02 nov 2021 20:00
av Homer
Att öppna/stänga individuella stolpar är förenat men både praktiska och kommunikativa utmaningar. Hur se skillnad på en stolpe endast för Tesla respektive en öppen för alla? Att hänvisa enbart till nummer i appen känns inte klockrent. Det vore väl isf om stationerna och/eller laddarna ändrades i framtiden, men det är ju inget som ens antytts av Tesla hittils.

Lättare då att styra dynamiskt med rejäla prispåslag vid peak, särskilt för de utan abbonemang.

Blir intressant att se om testet i Holland kommer stanna vid de 10 lågt utnyttjade stationerna, eller utökas till fler ”populära” när mer data finns som ger underlag för en mer förfinad planering.

Noterade också att det stod i infon att Tesla-ägare kommer ladda billigare än andra. Jag tolkar det alltså som något under abbonemangspriset.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 02 nov 2021 20:10
av Wolf78
taliz skrev:
LarsL skrev:
Blir ju klurigt att resa om stationer öppnar och stänger lite huxflux. I längden håller det ju inte heller att vissa funkar och andra inte.
Hela poängen med SUC är ju att det finns överallt och är tillgängligt.
Är det inte det så faller konceptet, så jag tror inte heller på att man stänger hela stationer.

Vad som skulle kunna funka är om de dynamiskt begränsar antalet tillgängliga stolpar för icke tesla i appen.
Dvs är det låg belastning så listas flera stolpar i appen, och färre vid hög belastning.
Då vet man att man alltid kan ladda, oavsett station, men kanske får vänta lite längre än de som kör tesla vid hög beläggning.

Skulle inte förvåna mig om de drar det ett steg längre, tex så att de som abonnerar får förtur.
Dvs vid hög belastning så är alla stolpar alltid tillgängliga för de som kör tesla, ett begränsat antal för de som abonnerar samt minst prio för de som inte gör det.
Hade varit snyggt om de styrde tillgång/efterfrågan dynamiskt. Men ska man tolka Elons tidigare info blir lösningen inte så ”smart” utan ”övriga” elbilister åker in och parkerar vid en fysiskt ledig laddstolpe, kopplar in sladd och väljer SEN i appen vilket laddstation (id.nr) och laddtid för att starta laddningen. Risk då att det dels tar tid få till parkering (kort laddkabel) fipplas med appen och rätt stall-id innan det drar i gång och sen kanske bilen kan ladda Max 125kw….. Men de klart stor tid av året då beläggningen är extremt låg och då är det ett icke problem.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 02 nov 2021 20:38
av koded
Wolf78 skrev:
taliz skrev:
LarsL skrev:
Blir ju klurigt att resa om stationer öppnar och stänger lite huxflux. I längden håller det ju inte heller att vissa funkar och andra inte.
Hela poängen med SUC är ju att det finns överallt och är tillgängligt.
Är det inte det så faller konceptet, så jag tror inte heller på att man stänger hela stationer.

Vad som skulle kunna funka är om de dynamiskt begränsar antalet tillgängliga stolpar för icke tesla i appen.
Dvs är det låg belastning så listas flera stolpar i appen, och färre vid hög belastning.
Då vet man att man alltid kan ladda, oavsett station, men kanske får vänta lite längre än de som kör tesla vid hög beläggning.

Skulle inte förvåna mig om de drar det ett steg längre, tex så att de som abonnerar får förtur.
Dvs vid hög belastning så är alla stolpar alltid tillgängliga för de som kör tesla, ett begränsat antal för de som abonnerar samt minst prio för de som inte gör det.
Hade varit snyggt om de styrde tillgång/efterfrågan dynamiskt. Men ska man tolka Elons tidigare info blir lösningen inte så ”smart” utan ”övriga” elbilister åker in och parkerar vid en fysiskt ledig laddstolpe, kopplar in sladd och väljer SEN i appen vilket laddstation (id.nr) och laddtid för att starta laddningen. Risk då att det dels tar tid få till parkering (kort laddkabel) fipplas med appen och rätt stall-id innan det drar i gång och sen kanske bilen kan ladda Max 125kw….. Men de klart stor tid av året då beläggningen är extremt låg och då är det ett icke problem.
Enligt teslabjörn så väljer man först i appen, sen 2 min på sig o plugga in.


Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 02 nov 2021 21:16
av DanneLKPG
Och enligt appen ska man först sätta in kabeln och sen välja rätt nummer för att starta laddningen.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 02 nov 2021 21:30
av Dexter
Här är en som laddar non-Tesla charging.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 02 nov 2021 21:54
av Dexter86


Hade inte en sådan lösning passat typ alla?
Egentligen typ bara bilar som har fram i fronten som kan ha lite issues?

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 02 nov 2021 21:59
av DanneLKPG
Dexter86 skrev:


Hade inte en sådan lösning passat typ alla?
Egentligen typ bara bilar som har fram i fronten som kan ha lite issues?
Jo visst, men man får plats med mindre än hälften så många laddare på samma yta som Tesla. :/

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 02 nov 2021 22:07
av Dexter86
DanneLKPG skrev:
Dexter86 skrev:


Hade inte en sådan lösning passat typ alla?
Egentligen typ bara bilar som har fram i fronten som kan ha lite issues?
Jo visst, men man får plats med mindre än hälften så många laddare på samma yta som Tesla. :/
Aaah det var också iofs en tanke som slog mig, behövs rejält mkt mer plats för denna typ klart

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 02 nov 2021 22:51
av GreenMachine
Mickep skrev:
Det kan låta rimligt att det blir vissa siter som blir öppna initialt (dvs inte alla på en gång). Dynamiskt stängda och öppna skulle kännas konstigt, och tänker på den stackare på "a better routeplanner" som måste försöka få ihop det. om folk har abonnerat och inte kommer veta vilka som kommer vara öppna eller ej låter inte bra. (då folk försöker komma fram med så lite kvar av batteriet som möjligt). Annars får får vi hoppas av ioniq5 eller kia ev6 kan vara behjälpliga för strandsatta.
Jo men nu bygger ju konceptet på att det finns en överkapacitet. Inte bara på platser utan även på siter. När jag åker till Malmö tex så stannar jag ju istället hellre. Norrköping eftersom jag vet att det aldrig är kö där för att då kunna slippa eller bara ta ett snabbstopp i Ödeshög där man riskerar att behöva vänta men om det blir (skulle) bli lika hög belastning på alla stationer så kommer det ju ändå betyda att du riskerar att inte kunna ladda.

Sedan kan man ju också fundera över hur man ser på att många bilar inte kan ladda eller utnyttja kapaciteten i SuC och därför kanske behöver stå mycket längre vid stolpen av det skälet. Idag så är det ju ändå inte så värst lång tid man behöver vänta då det går hyffsat fort för alla Teslabilar att ladda så det är rätt ok omsättning på platserna men om HasseLasse pluggar i sin trötta-hybrid som inte fixar mer än 10-20 kwh ändå så kommer han ju stå där två timmar ändå.

Ok! Nu är kanske exemplet lite överdrivet men för att göra en poäng här då.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 02 nov 2021 23:03
av Maw
GreenMachine skrev:
Mickep skrev:
Det kan låta rimligt att det blir vissa siter som blir öppna initialt (dvs inte alla på en gång). Dynamiskt stängda och öppna skulle kännas konstigt, och tänker på den stackare på "a better routeplanner" som måste försöka få ihop det. om folk har abonnerat och inte kommer veta vilka som kommer vara öppna eller ej låter inte bra. (då folk försöker komma fram med så lite kvar av batteriet som möjligt). Annars får får vi hoppas av ioniq5 eller kia ev6 kan vara behjälpliga för strandsatta.
Jo men nu bygger ju konceptet på att det finns en överkapacitet. Inte bara på platser utan även på siter. När jag åker till Malmö tex så stannar jag ju istället hellre. Norrköping eftersom jag vet att det aldrig är kö där för att då kunna slippa eller bara ta ett snabbstopp i Ödeshög där man riskerar att behöva vänta men om det blir (skulle) bli lika hög belastning på alla stationer så kommer det ju ändå betyda att du riskerar att inte kunna ladda.

Sedan kan man ju också fundera över hur man ser på att många bilar inte kan ladda eller utnyttja kapaciteten i SuC och därför kanske behöver stå mycket längre vid stolpen av det skälet. Idag så är det ju ändå inte så värst lång tid man behöver vänta då det går hyffsat fort för alla Teslabilar att ladda så det är rätt ok omsättning på platserna men om HasseLasse pluggar i sin trötta-hybrid som inte fixar mer än 10-20 kwh ändå så kommer han ju stå där två timmar ändå.

Ok! Nu är kanske exemplet lite överdrivet men för att göra en poäng här då.
Ja, hur lång tid tar en laddhybrid som kan snabbladda på sig egentligen?
Klart att laddeffekten är låg men batteriet är ju inte så stort heller..
Är det vanligt att de kan snabbladda?

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 02 nov 2021 23:06
av chaffis75
Maw skrev:
GreenMachine skrev:
Mickep skrev:
Det kan låta rimligt att det blir vissa siter som blir öppna initialt (dvs inte alla på en gång). Dynamiskt stängda och öppna skulle kännas konstigt, och tänker på den stackare på "a better routeplanner" som måste försöka få ihop det. om folk har abonnerat och inte kommer veta vilka som kommer vara öppna eller ej låter inte bra. (då folk försöker komma fram med så lite kvar av batteriet som möjligt). Annars får får vi hoppas av ioniq5 eller kia ev6 kan vara behjälpliga för strandsatta.
Jo men nu bygger ju konceptet på att det finns en överkapacitet. Inte bara på platser utan även på siter. När jag åker till Malmö tex så stannar jag ju istället hellre. Norrköping eftersom jag vet att det aldrig är kö där för att då kunna slippa eller bara ta ett snabbstopp i Ödeshög där man riskerar att behöva vänta men om det blir (skulle) bli lika hög belastning på alla stationer så kommer det ju ändå betyda att du riskerar att inte kunna ladda.

Sedan kan man ju också fundera över hur man ser på att många bilar inte kan ladda eller utnyttja kapaciteten i SuC och därför kanske behöver stå mycket längre vid stolpen av det skälet. Idag så är det ju ändå inte så värst lång tid man behöver vänta då det går hyffsat fort för alla Teslabilar att ladda så det är rätt ok omsättning på platserna men om HasseLasse pluggar i sin trötta-hybrid som inte fixar mer än 10-20 kwh ändå så kommer han ju stå där två timmar ändå.

Ok! Nu är kanske exemplet lite överdrivet men för att göra en poäng här då.
Ja, hur lång tid tar en laddhybrid som kan snabbladda på sig egentligen?
Klart att laddeffekten är låg men batteriet är ju inte så stort heller..
Är det vanligt att de kan snabbladda?
De är väl bara outlander som kan snabbladda och de är då cademo. Tror inte de finns någon hybrid med CCS..

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 02 nov 2021 23:16
av Nect
chaffis75 skrev:
Maw skrev:
GreenMachine skrev:
Mickep skrev:
Det kan låta rimligt att det blir vissa siter som blir öppna initialt (dvs inte alla på en gång). Dynamiskt stängda och öppna skulle kännas konstigt, och tänker på den stackare på "a better routeplanner" som måste försöka få ihop det. om folk har abonnerat och inte kommer veta vilka som kommer vara öppna eller ej låter inte bra. (då folk försöker komma fram med så lite kvar av batteriet som möjligt). Annars får får vi hoppas av ioniq5 eller kia ev6 kan vara behjälpliga för strandsatta.
Jo men nu bygger ju konceptet på att det finns en överkapacitet. Inte bara på platser utan även på siter. När jag åker till Malmö tex så stannar jag ju istället hellre. Norrköping eftersom jag vet att det aldrig är kö där för att då kunna slippa eller bara ta ett snabbstopp i Ödeshög där man riskerar att behöva vänta men om det blir (skulle) bli lika hög belastning på alla stationer så kommer det ju ändå betyda att du riskerar att inte kunna ladda.

Sedan kan man ju också fundera över hur man ser på att många bilar inte kan ladda eller utnyttja kapaciteten i SuC och därför kanske behöver stå mycket längre vid stolpen av det skälet. Idag så är det ju ändå inte så värst lång tid man behöver vänta då det går hyffsat fort för alla Teslabilar att ladda så det är rätt ok omsättning på platserna men om HasseLasse pluggar i sin trötta-hybrid som inte fixar mer än 10-20 kwh ändå så kommer han ju stå där två timmar ändå.

Ok! Nu är kanske exemplet lite överdrivet men för att göra en poäng här då.
Ja, hur lång tid tar en laddhybrid som kan snabbladda på sig egentligen?
Klart att laddeffekten är låg men batteriet är ju inte så stort heller..
Är det vanligt att de kan snabbladda?
De är väl bara outlander som kan snabbladda och de är då cademo. Tror inte de finns någon hybrid med CCS..
Mercedes Benz GLE 350 De har CCS. Och även deras nya laddhybrid som de precis visade upp?

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 02 nov 2021 23:20
av GreenMachine
chaffis75 skrev:
Maw skrev:
GreenMachine skrev:
Mickep skrev:
Det kan låta rimligt att det blir vissa siter som blir öppna initialt (dvs inte alla på en gång). Dynamiskt stängda och öppna skulle kännas konstigt, och tänker på den stackare på "a better routeplanner" som måste försöka få ihop det. om folk har abonnerat och inte kommer veta vilka som kommer vara öppna eller ej låter inte bra. (då folk försöker komma fram med så lite kvar av batteriet som möjligt). Annars får får vi hoppas av ioniq5 eller kia ev6 kan vara behjälpliga för strandsatta.
Jo men nu bygger ju konceptet på att det finns en överkapacitet. Inte bara på platser utan även på siter. När jag åker till Malmö tex så stannar jag ju istället hellre. Norrköping eftersom jag vet att det aldrig är kö där för att då kunna slippa eller bara ta ett snabbstopp i Ödeshög där man riskerar att behöva vänta men om det blir (skulle) bli lika hög belastning på alla stationer så kommer det ju ändå betyda att du riskerar att inte kunna ladda.

Sedan kan man ju också fundera över hur man ser på att många bilar inte kan ladda eller utnyttja kapaciteten i SuC och därför kanske behöver stå mycket längre vid stolpen av det skälet. Idag så är det ju ändå inte så värst lång tid man behöver vänta då det går hyffsat fort för alla Teslabilar att ladda så det är rätt ok omsättning på platserna men om HasseLasse pluggar i sin trötta-hybrid som inte fixar mer än 10-20 kwh ändå så kommer han ju stå där två timmar ändå.

Ok! Nu är kanske exemplet lite överdrivet men för att göra en poäng här då.
Ja, hur lång tid tar en laddhybrid som kan snabbladda på sig egentligen?
Klart att laddeffekten är låg men batteriet är ju inte så stort heller..
Är det vanligt att de kan snabbladda?
De är väl bara outlander som kan snabbladda och de är då cademo. Tror inte de finns någon hybrid med CCS..
Inte för att jag har testat men det har jag i min Range Rover Sport i alla fall. Men har som sagt ingen aning om hur fort den laddar. Skulle kanske testa någon dag.