Re: BMW i4
Postat: 25 sep 2022 13:46
OfarligTesla skrev:Var läste du det? Alltid intressant att kolla på ryktentaliz skrev:Ryktas att BMW sänkt laddhastigheten i senaste uppdateringen.
OfarligTesla skrev:Var läste du det? Alltid intressant att kolla på ryktentaliz skrev:Ryktas att BMW sänkt laddhastigheten i senaste uppdateringen.
Ja jag har sett den. Är dock svårt att dra någon slutsats från ett sådant där test han gör då det är för många variabler, andra laddningen fick han t.ex. högre hastighet vid en given SoC än vid första laddningen (och en senare laddning). Han borde göra ett mer kontrollerat test där han står still och navigerar till laddare tills den slutar värma batteriet för att kolla ifall det faktiskt är långsammare laddning än tidigare, då kan vi börja se och dra slutsatser. Detta ser rätt mycket ut som batteriet inte i rätt temperatur då han får olika resultat vid varje laddning, men det kan man bekräfta med testet ovan.taliz skrev:
Nja, det är ju många laddsessioner på den där resan och den laddar konsekvent långsammare än tidigare med ca 20kw.OfarligTesla skrev:Ja jag har sett den. Är dock svårt att dra någon slutsats från ett sådant där test han gör då det är för många variabler, andra laddningen fick han t.ex. högre hastighet vid en given SoC än vid första laddningen (och en senare laddning). Han borde göra ett mer kontrollerat test där han står still och navigerar till laddare tills den slutar värma batteriet för att kolla ifall det faktiskt är långsammare laddning än tidigare, då kan vi börja se och dra slutsatser. Detta ser rätt mycket ut som batteriet inte i rätt temperatur då han får olika resultat vid varje laddning, men det kan man bekräfta med testet ovan.taliz skrev:
Ja men om ena laddningen ger vettig hastighet vid en given SoC och en annan laddning ger ovettig hastighet kring samma SoC kan vi konstatera att testet inte är konsekvent och alltså inte säger oss speciellt mycket. Det kan såklart vara rätt slutsats ändå men datan kan inte användas för att dra den slutsatsen, därför vore det bra om han gjorde ett kontrollerat test istället så det går att utreda.taliz skrev:
Nja, det är ju många laddsessioner på den där resan och den laddar konsekvent långsammare än tidigare med ca 20kw.
Han nämner att det diskuteras sänkt laddhastighet i senaste uppdateringen på något forum.
Oklart vilket dock..
Lutar också åt problem med temperaturegleringen av batteripacket.OfarligTesla skrev:
Ja men om ena laddningen ger vettig hastighet vid en given SoC och en annan laddning ger ovettig hastighet kring samma SoC kan vi konstatera att testet inte är konsekvent och alltså inte säger oss speciellt mycket. Det kan såklart vara rätt slutsats ändå men datan kan inte användas för att dra den slutsatsen, därför vore det bra om han gjorde ett kontrollerat test istället så det går att utreda.
Det finns nämligen andra förklaringar som passar den data han fått bättre, t.ex. att batteriet av någon anledning haft svårt att hålla temperaturen uppe i batteriet. Därför vill man såklart utreda vidare för att kunna dra en slutsats.
Ja något verkar BMW gjort fel oavsett, jag vill bara veta vad felet är så man kan klaga på rätt sak.martinot skrev:
Lutar också åt problem med temperaturegleringen av batteripacket.
https://www.electrive.net/2022/09/28/bm ... -november/
Även i november 2022 kommer modellfamiljen BMW i4 att ha ytterligare en medlem: BMW i4 eDrive35 blir den nya instegsversionen av den elektriska modellen.
I USA den är redan tillgänglig. Det här är inte bara en svagare version av elmotorn installerad bak (210 kW istället för 250 kW i i4 eDrive40), utan framför allt ett mindre batteri. I det tyska tillkännagivandet för marknadslanseringen av 35:an anger inte BMW detta uttryckligen, men till premiären av den amerikanska modellen i augusti sades det att en 66 kWh (netto, 70,2 kWh brutto) stor kraftlagringsenhet installerades.
WLTP-räckvidden är upp till 483 kilometer. BMW anger inte om 35-serien även kan ladda det stora batteriet med upp till 200 kW laddningseffekt. Det finns inte heller någon uppgift om priset på fordonet i kungörelsen.
I BMW-konfiguratorn börjar i4 eDrive35 på 56 500 euro och är därför bara 2 700 euro billigare än den tidigare grundmodellen med ett större batteri.
Skulle säga att baksätet är trångt när jag sitter bakom mig själv (187 cm) men kortare vuxna än jag har suttit där utan problem. Skulle nog faktiskt kunna sitta bakom mig själv även på fjällresan utan att må dåligt över det.Nect skrev:Var och kikade på en i4 m50 igår. Man blev inte direkt mindre sugen… Skuffen var faktiskt lite större än väntat men baksätet kändes lite trångt när jag satt bakom mig själv. Så jag funderar om barnen tycker det blir för trångt. Hur upplever ni det?
Annars är det en stark kandidat till nästa bil.
Spanade samtidigt in iX men vilket skämt!
Ett rymdskepp med soffa som förarstol och baksäte
Vad har han för skidor till fötter?Dafro skrev:Jag tycker den är för trång bak och sonen säger det samma och binär båda drygt 180, var tvungen att sitta högst upp för han skulle få plats med fötterna. Skulle inte funka till fjällen. Men det beror väl på vad man är van vid innan. Nog går det om man är tvungen.
Jag är 191 cm och kan absolut inte sitta bakom mig själv i en i4, måste luta på huvudet för att få plats. Men visst, det går ju...OfarligTesla skrev:Vad har han för skidor till fötter?Dafro skrev:Jag tycker den är för trång bak och sonen säger det samma och binär båda drygt 180, var tvungen att sitta högst upp för han skulle få plats med fötterna. Skulle inte funka till fjällen. Men det beror väl på vad man är van vid innan. Nog går det om man är tvungen.Har själv variant snowblades med storlek 45,5-46 och kan inte se hur fötterna skulle bli ett problem om man inte verkligen drar ned stolen helt och får till riktig "gangsta lean" på förarsätet. Är väl bara Taycan/E-tron GT där fotplats varit ett stort problem för mig i baksätet. Sedan är det som sagt inte mycket med plats så beroende på hur man sitter med benvinkeln där fram så kan det bli tight för knäna där bak, i värsta fall kan föraren skjuta fram sig någon cm de gångerna man är fyra lite längre vuxna.
Företagsköp eller privat?Nect skrev:Har begärt in några offerter på en m50 med lite lull lull. Ca 1 års väntetid. Vad har ni fått i rabatt? Fick ca 10% och verkar vara okej?![]()
793k efter rabatt. Utrustning för ca 120k
Prishöjning med 40k sker 1/11 så jag måste besluta mig ganska snabbt
i Norge är det samma avtal oavsett om privat- eller företagsköp. De flesta köper privat dock.current skrev:Gällande rabatter på i4.
I Sverige får man 10% via företag, då finns det centralt stöd. Man får 5-7% vid privatköp.
Går inte jämföra privatköp och företagsköp, handlarna har helt andra möjligheter att lämna rabatt till företag.
Företagsköp/leasingArctic Drifter skrev:Jag är 191 cm och kan absolut inte sitta bakom mig själv i en i4, måste luta på huvudet för att få plats. Men visst, det går ju...OfarligTesla skrev:Vad har han för skidor till fötter?Dafro skrev:Jag tycker den är för trång bak och sonen säger det samma och binär båda drygt 180, var tvungen att sitta högst upp för han skulle få plats med fötterna. Skulle inte funka till fjällen. Men det beror väl på vad man är van vid innan. Nog går det om man är tvungen.Har själv variant snowblades med storlek 45,5-46 och kan inte se hur fötterna skulle bli ett problem om man inte verkligen drar ned stolen helt och får till riktig "gangsta lean" på förarsätet. Är väl bara Taycan/E-tron GT där fotplats varit ett stort problem för mig i baksätet. Sedan är det som sagt inte mycket med plats så beroende på hur man sitter med benvinkeln där fram så kan det bli tight för knäna där bak, i värsta fall kan föraren skjuta fram sig någon cm de gångerna man är fyra lite längre vuxna.
![]()
Företagsköp eller privat?Nect skrev:Har begärt in några offerter på en m50 med lite lull lull. Ca 1 års väntetid. Vad har ni fått i rabatt? Fick ca 10% och verkar vara okej?![]()
793k efter rabatt. Utrustning för ca 120k
Prishöjning med 40k sker 1/11 så jag måste besluta mig ganska snabbt
Jag har i min offert på en e40 fått 6% på bil och 2% på utrustningen (cirka 150 k i utrustning), privatköp med BMWCS-rabatten.
Auto filbyte kan man aktivera själv med OBD. Men köassistent ska ju funka? Att bilen stoppar och startar själv och styr, som Tesla AP? Eller är det nåt annat?OfarligTesla skrev:Sjukt bra förbrukning i bilen ändå, frun har gjort längre resor i tjänsten här på sistone och trots regn, 135 km/h och lite motvind så har det varit 33-37 mil räckvidd på delsträckorna i höstkylan. Hon var iaf nöjd med bilen, långa etapper och snabb laddning.
Frågade BMW om kökörnings- och filbytesassistansen, de svarade att de inte är aktiverade i Sverige vilket är lite trist, men men.
Ahh okej, får se om jag orkar göra det eller. Höll på med sådant på mina tidigare BMWs. Tack för tipset.HelectriC skrev:
Auto filbyte kan man aktivera själv med OBD. Men köassistent ska ju funka? Att bilen stoppar och startar själv och styr, som Tesla AP? Eller är det nåt annat?