Sida 31 av 75

Re: VW ID.4

Postat: 29 maj 2021 11:53
av Zalman3
Fredrik j skrev:
Det är ju ofta så att man får det bästa priset om man kanske egentligen inte vill köpa. Dom bästa erbjudanden jag fått har varit på bilar jag inte vill ha.
Därför kan det vara bra att skriva en kravspecifikation.
Och låta någon annan handla utifrån den kravspecifikationen.

För handlar man själv, är det lätt hänt att känslorna tar över och man betalar på tok för mycket.

Och man kan åtminstone låta ointresserad när man ser på produkten.

Jag köpte en sommarstuga en gång. Gick runt och tittade med mäklaren.
Jag klagade på allt.
Till slut tröttnade mäklaren och undrade vad jag gjorde där om jag var så missnöjd.
Jag sa då att jag var intresserad, men bara om priset var så lågt att jag skulle ha råd med allt som måste fixas.

Jag sa att läget vid havet var bra, men att huset var så dåligt och hade så konstig planlösning att jag övervägde att riva och bygga nytt.

Så att jag egentligen bara var beredd att betala för tomten.

Efter mycket strul blev det trots allt affär.

Re: VW ID.4

Postat: 29 maj 2021 12:37
av martinot
Fredrik j skrev:
Det är ju ofta så att man får det bästa priset om man kanske egentligen inte vill köpa. Dom bästa erbjudanden jag fått har varit på bilar jag inte vill ha.
Japp. Ligger nog mycket i det generellt (inte bara bilar).

Re: VW ID.4

Postat: 29 maj 2021 13:24
av Leo
Tror nog man ska skilja på ”vad jag kan förvänta mig normalt” och vad man i speciella situationer/tidpunkter. T ex vid specifika kampanjer, specifika exemplar eller vid en unik tidpunkt eller att säljaren helt enkelt gjort/räknat ”fel” innan de har all information.

Tycker t ex det känns konstigt att man som köpare av EN bil ”automatiskt” enligt vissa ska ”förvänta sig” samma rabatt som LRF-avtalet. Ett avtal och en rabattsats som är skrivet med en organisation med tusentals medlemmar som potentiella köpare =därav just den rabattsatsen.

Sen har generalagenter och återförsäljare generellt mindre marginal på elbilarna, därav lägre rabatter på just dessa modeller.

Re: VW ID.4

Postat: 29 maj 2021 16:10
av martinot
Leo skrev:
Tror nog man ska skilja på ”vad jag kan förvänta mig normalt” och vad man i speciella situationer/tidpunkter. T ex vid specifika kampanjer, specifika exemplar eller vid en unik tidpunkt eller att säljaren helt enkelt gjort/räknat ”fel” innan de har all information.

Tycker t ex det känns konstigt att man som köpare av EN bil ”automatiskt” enligt vissa ska ”förvänta sig” samma rabatt som LRF-avtalet. Ett avtal och en rabattsats som är skrivet med en organisation med tusentals medlemmar som potentiella köpare =därav just den rabattsatsen.

Sen har generalagenter och återförsäljare generellt mindre marginal på elbilarna, därav lägre rabatter på just dessa modeller.
Själv så gillar jag (fast det vid en första anblick och snabbt ytligt låter fel för mig som kund) när alla kunder har 0% rabatt. Enkelt, smidigt och sparar tid åt alla.

Re: VW ID.4

Postat: 29 maj 2021 20:56
av Fredrik j
Leo skrev:
Tror nog man ska skilja på ”vad jag kan förvänta mig normalt” och vad man i speciella situationer/tidpunkter. T ex vid specifika kampanjer, specifika exemplar eller vid en unik tidpunkt eller att säljaren helt enkelt gjort/räknat ”fel” innan de har all information.

Tycker t ex det känns konstigt att man som köpare av EN bil ”automatiskt” enligt vissa ska ”förvänta sig” samma rabatt som LRF-avtalet. Ett avtal och en rabattsats som är skrivet med en organisation med tusentals medlemmar som potentiella köpare =därav just den rabattsatsen.

Sen har generalagenter och återförsäljare generellt mindre marginal på elbilarna, därav lägre rabatter på just dessa modeller.
En rabatt som lämnas helt utan annan motprestation än att många kunder strömmar till kan lämnas till alla kunder. Jag har varit hos audihandlare som skrivit ”-5%” på framsidan på prislistorna som står i stället framför demobilen. Ingen betalar listpriset. Man har själv skapat den miljön och det kommer bli sjukt svårt att ta sig ur.

Re: VW ID.4

Postat: 29 maj 2021 22:34
av taliz
Fredrik j skrev:
Leo skrev:
Tror nog man ska skilja på ”vad jag kan förvänta mig normalt” och vad man i speciella situationer/tidpunkter. T ex vid specifika kampanjer, specifika exemplar eller vid en unik tidpunkt eller att säljaren helt enkelt gjort/räknat ”fel” innan de har all information.

Tycker t ex det känns konstigt att man som köpare av EN bil ”automatiskt” enligt vissa ska ”förvänta sig” samma rabatt som LRF-avtalet. Ett avtal och en rabattsats som är skrivet med en organisation med tusentals medlemmar som potentiella köpare =därav just den rabattsatsen.

Sen har generalagenter och återförsäljare generellt mindre marginal på elbilarna, därav lägre rabatter på just dessa modeller.
En rabatt som lämnas helt utan annan motprestation än att många kunder strömmar till kan lämnas till alla kunder. Jag har varit hos audihandlare som skrivit ”-5%” på framsidan på prislistorna som står i stället framför demobilen. Ingen betalar listpriset. Man har själv skapat den miljön och det kommer bli sjukt svårt att ta sig ur.
Polestar kopierade ju Tesla, de säljer dem via nätet.
Går det att pruta på dom? Annars är det väl bara att göra samma sak..

Re: VW ID.4

Postat: 29 maj 2021 22:43
av martinot
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Leo skrev:
Tror nog man ska skilja på ”vad jag kan förvänta mig normalt” och vad man i speciella situationer/tidpunkter. T ex vid specifika kampanjer, specifika exemplar eller vid en unik tidpunkt eller att säljaren helt enkelt gjort/räknat ”fel” innan de har all information.

Tycker t ex det känns konstigt att man som köpare av EN bil ”automatiskt” enligt vissa ska ”förvänta sig” samma rabatt som LRF-avtalet. Ett avtal och en rabattsats som är skrivet med en organisation med tusentals medlemmar som potentiella köpare =därav just den rabattsatsen.

Sen har generalagenter och återförsäljare generellt mindre marginal på elbilarna, därav lägre rabatter på just dessa modeller.
En rabatt som lämnas helt utan annan motprestation än att många kunder strömmar till kan lämnas till alla kunder. Jag har varit hos audihandlare som skrivit ”-5%” på framsidan på prislistorna som står i stället framför demobilen. Ingen betalar listpriset. Man har själv skapat den miljön och det kommer bli sjukt svårt att ta sig ur.
Polestar kopierade ju Tesla, de säljer dem via nätet.
Går det att pruta på dom? Annars är det väl bara att göra samma sak..
Nej, de kör med liknande enkla princip som Tesla. Samma pris för alla. Inget tjafs.

Re: VW ID.4

Postat: 29 maj 2021 23:05
av Bjelke
Sånt gillas, säg priset som gäller direkt och sen är det klart liksom :) orka jiddra liksom...

Re: VW ID.4

Postat: 30 maj 2021 06:35
av backe
Bjelke skrev:
Sånt gillas, säg priset som gäller direkt och sen är det klart liksom :) orka jiddra liksom...

Japp, hoppas fler tar efter Polestar, Inga fladdriga prisändringar eller superlåga räntor vid kvartalsbryt.

Re: VW ID.4

Postat: 30 maj 2021 07:55
av lloydfabege
På ett amerikanskt forum påstår en person att bilen laddade i 145 kw vid 6% och höll detta ett tag, vid 26% hade hen fortfarande 140 kw.

https://www.vwidtalk.com/threads/dc-fas ... post-28377

Re: VW ID.4

Postat: 30 maj 2021 08:07
av Dodde
lloydfabege skrev:
På ett amerikanskt forum påstår en person att bilen laddade i 145 kw vid 6% och höll detta ett tag, vid 26% hade hen fortfarande 140 kw.

https://www.vwidtalk.com/threads/dc-fas ... post-28377
Låter konstigt, känns som något gått fel men vad? Hen pratar också om någon form av OTA som dykt upp men finns inget om vad som hänt i sin logg.

Re: VW ID.4

Postat: 30 maj 2021 10:14
av martinot
backe skrev:
Bjelke skrev:
Sånt gillas, säg priset som gäller direkt och sen är det klart liksom :) orka jiddra liksom...

Japp, hoppas fler tar efter Polestar, Inga fladdriga prisändringar eller superlåga räntor vid kvartalsbryt.
Är egentligen två olika aspekter på prissättning som blandas samman lite;

1. Individuella rabatter, eller frånvaro av det, och frånvaro av olika priser hos olika försäljningsställen/butiker.

2. Förändring av priser centralt för bilmodeller, eller generella kampanjer/rabatter i ett helt land samtidigt för alla.

Re: VW ID.4

Postat: 30 maj 2021 11:18
av backe
martinot skrev:
backe skrev:
Bjelke skrev:
Sånt gillas, säg priset som gäller direkt och sen är det klart liksom :) orka jiddra liksom...

Japp, hoppas fler tar efter Polestar, Inga fladdriga prisändringar eller superlåga räntor vid kvartalsbryt.
Är egentligen två olika aspekter på prissättning som blandas samman lite;

1. Individuella rabatter, eller frånvaro av det, och frånvaro av olika priser hos olika försäljningsställen/butiker.

2. Förändring av priser centralt för bilmodeller, eller generella kampanjer/rabatter i ett helt land samtidigt för alla.

Vet inte vem som blandat ihop det?

Däremot vet jag att många blandar ihop en säljare(Tesla, Polestar) med många individuella säljare(de flesta andra), självklart så kommer de andra vilja sälja så mycket dom kan inom sina marginaler men med så högt pris som dom kan, men hellre än att tappa affären till en konkurrent så minskar man sin egen marginal. På samma sätt ser det ut inom alla segment om du ska köpa ett hus, båt, husvagn, iPhone eller mjölk.

Fri konkurrens kallas det och motsatsen är monopol/kartell.

Re: VW ID.4

Postat: 30 maj 2021 11:48
av Fredrik j
Skillnaden är ju i grunden att tesla/polestar och andra som sköter försäljningen själva kan bestämma vad en bil ska kosta. Det vanligaste är ju annars fristående återförsäljare med fri prissättning. Lite billigare lokaler = högre vinst alt. högre rabatter. En duktig återförsäljare tjänar mer pengar eftersom man får fler affärer.
Väldigt många tror ju dom handlar av t.ex. volkswagen när man besöker återförsäljaren.

Re: VW ID.4

Postat: 30 maj 2021 15:59
av martinot
Fredrik j skrev:
Skillnaden är ju i grunden att tesla/polestar och andra som sköter försäljningen själva kan bestämma vad en bil ska kosta. Det vanligaste är ju annars fristående återförsäljare med fri prissättning. Lite billigare lokaler = högre vinst alt. högre rabatter. En duktig återförsäljare tjänar mer pengar eftersom man får fler affärer.
Väldigt många tror ju dom handlar av t.ex. volkswagen när man besöker återförsäljaren.
Exakt. Det är detta det handlar om.

Polestar/Tesla kan troligen hålla nere försäljningskostnaden genom att ha få butiker/showrooms, och sälja de flesta bilar över nätet direkt till slutkund. Lite av en kopia av den affärsidé som Dell hade när de började att konkurrera med IBM och Apple på sin tid (som hade stora kostnader för traditionella ÅF som sålde datorer främst via dyra butiker).

Re: VW ID.4

Postat: 30 maj 2021 16:28
av taliz
Är det någon som fått en OTA?
Ser en ikon ibland som ser ut som den ansluter till molnet typ, men uppdateringshistoriken är tom.

Re: VW ID.4

Postat: 31 maj 2021 14:07
av backe
taliz skrev:
Är det någon som fått en OTA?
Ser en ikon ibland som ser ut som den ansluter till molnet typ, men uppdateringshistoriken är tom.

Jag har inte fått det, verkar dock lite tidigt utifrån information som jag fått från Volkswagen via mail.

Re: VW ID.4

Postat: 31 maj 2021 17:57
av Kubi
Nu har min bil kommit till butiken!
I.o.m att Tesla nu tagit bort lumbar support så var det de första jag kollade. Min har kvar! 1-0 VW :D
Utleverans imorgon och sedan långa dagar tills helgen för långkörare.

Re: VW ID.4

Postat: 31 maj 2021 18:07
av Dodde
Kubi skrev:
Nu har min bil kommit till butiken!
I.o.m att Tesla nu tagit bort lumbar support så var det de första jag kollade. Min har kvar! 1-0 VW :D
Utleverans imorgon och sedan långa dagar tills helgen för långkörare.
Grattis!

Re: VW ID.4

Postat: 31 maj 2021 18:09
av martinot
Kubi skrev:
Nu har min bil kommit till butiken!
I.o.m att Tesla nu tagit bort lumbar support så var det de första jag kollade. Min har kvar! 1-0 VW :D
Utleverans imorgon och sedan långa dagar tills helgen för långkörare.
Vilken tur att du inte behövde ångra dig då! ;)

Grattis till nya bilen (även om inte mitt färgval), med svankryggsstöd på alla stolar! :)

Re: VW ID.4

Postat: 31 maj 2021 18:27
av taliz
Kubi skrev:
Nu har min bil kommit till butiken!
I.o.m att Tesla nu tagit bort lumbar support så var det de första jag kollade. Min har kvar! 1-0 VW :D
Utleverans imorgon och sedan långa dagar tills helgen för långkörare.
Grattis!
Jag har ingen lumbar i min ID4, men saknar det faktiskt inte.

Re: VW ID.4

Postat: 31 maj 2021 19:26
av martinot
taliz skrev:
Kubi skrev:
Nu har min bil kommit till butiken!
I.o.m att Tesla nu tagit bort lumbar support så var det de första jag kollade. Min har kvar! 1-0 VW :D
Utleverans imorgon och sedan långa dagar tills helgen för långkörare.
Grattis!
Jag har ingen lumbar i min ID4, men saknar det faktiskt inte.
Inte på passagerarsidan (som vissa nya Teslor), eller inte någon alls?

Själv så tycker jag att det är väldigt trevligt för ryggen när man kör långt.

Re: VW ID.4

Postat: 31 maj 2021 19:38
av R_Edvinsson
martinot skrev:
taliz skrev:
Kubi skrev:
Nu har min bil kommit till butiken!
I.o.m att Tesla nu tagit bort lumbar support så var det de första jag kollade. Min har kvar! 1-0 VW :D
Utleverans imorgon och sedan långa dagar tills helgen för långkörare.
Grattis!
Jag har ingen lumbar i min ID4, men saknar det faktiskt inte.
Inte på passagerarsidan (som vissa nya Teslor), eller inte någon alls?

Själv så tycker jag att det är väldigt trevligt för ryggen när man kör långt.
Tycker de eljusterbara TopSport stolarna är otroligt mycket bekvämare än modellerna utan svankstöd och justerbar dyna.

Var ett krav från min sida när jag beställde min.

Re: VW ID.4

Postat: 31 maj 2021 19:59
av taliz
martinot skrev:
taliz skrev:
Kubi skrev:
Nu har min bil kommit till butiken!
I.o.m att Tesla nu tagit bort lumbar support så var det de första jag kollade. Min har kvar! 1-0 VW :D
Utleverans imorgon och sedan långa dagar tills helgen för långkörare.
Grattis!
Jag har ingen lumbar i min ID4, men saknar det faktiskt inte.
Inte på passagerarsidan (som vissa nya Teslor), eller inte någon alls?

Själv så tycker jag att det är väldigt trevligt för ryggen när man kör långt.
Ingen alls, finns inte i basversionerna. Inte elstolar eller ratt heller.
Passagerarstolen går överhuvudtaget inte att justera i höjd heller.
Det är verkligen ”back to basics” vs Teslan.
Nästan lite underligt att dom var så vänliga att inkludera fönsterhissar, kunde ju varit vev! :lol:

Re: VW ID.4

Postat: 31 maj 2021 21:09
av martinot
taliz skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Kubi skrev:
Nu har min bil kommit till butiken!
I.o.m att Tesla nu tagit bort lumbar support så var det de första jag kollade. Min har kvar! 1-0 VW :D
Utleverans imorgon och sedan långa dagar tills helgen för långkörare.
Grattis!
Jag har ingen lumbar i min ID4, men saknar det faktiskt inte.
Inte på passagerarsidan (som vissa nya Teslor), eller inte någon alls?

Själv så tycker jag att det är väldigt trevligt för ryggen när man kör långt.
Ingen alls, finns inte i basversionerna. Inte elstolar eller ratt heller.
Passagerarstolen går överhuvudtaget inte att justera i höjd heller.
Det är verkligen ”back to basics” vs Teslan.
Nästan lite underligt att dom var så vänliga att inkludera fönsterhissar, kunde ju varit vev! :lol:
Wow - det var verkligen "back to Basic"... :shock:

Det var ju dock tur att de glömt att plocka bort elhissarna! Kanske vevarna var slut nu i Cv19-tider? :lol: