Sida 31 av 239

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 27 jun 2021 16:10
av Hertsh
spacecoin skrev:
rattkonservativa.
Ett nyord för SAOL Bild

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 27 jun 2021 16:45
av thebishop
Jag tycker fortfarande titeln på den här tråden är humor. De är ju inte här på riktigt på ett bra tag - någon som ens fått leveransadress ännu?

Hoppas personligen på leverans själv q2 nästa år, men väntar med beställning tills rund ratt finns.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 27 jun 2021 16:49
av Tars
Remuz skrev:
Min granne (BMW i blodet) hånade mig för S nya ratt (nu har jag aldrig ens haft en S men ändå). Han kör en BMW M8, tror han gav drygt 1.5M för den.

En bil för nästan 1.5M och man kan inte ens få en ratt?!
Mitt svar.
En bil för över 1.5M och man kan inte ens få eldrift?!


Jäkla granne, nu är jag sugen på Plaid bara för ratten...
Kör. YOLO

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 27 jun 2021 19:17
av jonasperh
Någons som beställt S long range och hört nått mer om förväntat leverans-datum? Börjar bli mer o mer sugen på den över Y efter 3:an.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 27 jun 2021 19:21
av termosen
jonasperh skrev:
Någons som beställt S long range och hört nått mer om förväntat leverans-datum? Börjar bli mer o mer sugen på den över Y efter 3:an.
Kollar varje dag. Ingen info om leverans.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 27 jun 2021 19:38
av Guldis-54
Var på MoS i torsdags och gick in på Tesla för att höra vad de visste om leveransen av min beställda MX LR, som jag beställde i nov - 20.
Står i begrepp att ta bort beställningen och behålla min 90D med fri Suc.

Då kommer en kille ut från de bakre lokalerna och uppger att han precis fått reda på att beställningarna kommer Q1-22.
Hon i disken undrade då om det gällde alla beställningar och han ”jakade” på detta.
Vad den infon nu kan vara värd i Teslavärlden ;)

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 27 jun 2021 20:13
av jonasperh
termosen skrev:
jonasperh skrev:
Någons som beställt S long range och hört nått mer om förväntat leverans-datum? Börjar bli mer o mer sugen på den över Y efter 3:an.
Kollar varje dag. Ingen info om leverans.
Ok, förhoppningsvis kommer det mer info snart.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 27 jun 2021 21:46
av mans71
thebishop skrev:
Jag tycker fortfarande titeln på den här tråden är humor. De är ju inte här på riktigt på ett bra tag - någon som ens fått leveransadress ännu?

Hoppas personligen på leverans själv q2 nästa år, men väntar med beställning tills rund ratt finns.
Clickbait! ;) En Plaid+ med en rund ratt hade kunnat få mig sugen (rund ratt är ett lite för grundläggande icke-problem, bättre Tesla löser andra problem som inte finns).

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 27 jun 2021 21:51
av SwedishAdvocate


Han testar bl.a. att göra u-sväng med yoke-ratten (vid 2:22) ...

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 27 jun 2021 22:42
av taliz


Kvartsmilen på 9,5 vid 50% SOC är inte illa. Helt sinnesjukt bra.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 27 jun 2021 22:58
av Jordad
SwedishAdvocate skrev:


Han testar bl.a. att göra u-sväng med yoke-ratten (vid 2:22) ...
Inredningen ser så fin och futuristisk ut. Yoken lyfter det verkligen. Fy vilket habegär jag fick :D

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 27 jun 2021 23:14
av spacecoin
Vore ju kanon att få den där nya layouten på IC i befintliga bilar. Känns som man underutnyttjar den idag. Gillar hur dom lagt hastigheten till höger. V11 please.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 28 jun 2021 12:41
av A76
Märkligt hur olika man kan tänka och tycka.. Tycker bara Yoken ser besvärlig ut, och inte premium i utseende heller. Och hastigheten till höger känns för mig avigt placerad.. Centrerad skall den vara 8-)

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 jul 2021 14:03
av kallekula
Någon som sett/läst test där de verkligen testar ljudnivån i bilen? Att de fått bukt med den är helt avgörande för om det blir en Tesla till för min del.

Som jag förstår det är inte NC aktiverat än (?) men ljudisoleringen måste vara mycket bättre än idag ändå.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 jul 2021 15:52
av fakerlind
Vet ej, men såg att ngn i USA mätte upp 71db med sin Apple Watch på motorvägen. Högst ”scientific”.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 jul 2021 16:48
av Fredrik j
fakerlind skrev:
Vet ej, men såg att ngn i USA mätte upp 71db med sin Apple Watch på motorvägen. Högst ”scientific”.
71db kan ju vara sjukt störande eller mycket behagligt lite beroende på ljudets karaktär.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 jul 2021 16:54
av Aida
Den där Yoke-ratten borde förbjudas. Är ju trafikfarlig med den utväxlingen som styrningen har. Tänk undanmanöver med bredsladd (kan hända även med ESP) älgtest el om man tappar greppet och ratten börjar snurra tillbaka och man ska flrsöka få nytt grepp - går ju inte att greppa då utan man lär få en rejäl smäll på händerna. I USA saknas ju rondeller… Köra i såna och blinka lär blir drygt- tänk Storbritanniens pyttesmå var 200:e meter… Synd på en så rar ärta till bil (som farfar skulle uttryckt sig). Jag trodde man skulle kunna beställa en vanlig ratt???

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 jul 2021 16:57
av taliz
Aida skrev:
Den där Yoke-ratten borde förbjudas. Är ju trafikfarlig med den utväxlingen som styrningen har. Tänk undanmanöver med bredsladd (kan hända även med ESP) älgtest el om man tappar greppet och ratten börjar snurra tillbaka och man ska flrsöka få nytt grepp - går ju inte att greppa då utan man lär få en rejäl smäll på händerna. I USA saknas ju rondeller… Köra i såna och blinka lär blir drygt- tänk Storbritanniens pyttesmå var 200:e meter… Synd på en så rar ärta till bil (som farfar skulle uttryckt sig). Jag trodde man skulle kunna beställa en vanlig ratt???
Har du kört motorcykel någon gång? Hint: dom har ingen ratt. ;)

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 jul 2021 17:03
av Aida
taliz skrev:
Aida skrev:
Den där Yoke-ratten borde förbjudas. Är ju trafikfarlig med den utväxlingen som styrningen har. Tänk undanmanöver med bredsladd (kan hända även med ESP) älgtest el om man tappar greppet och ratten börjar snurra tillbaka och man ska flrsöka få nytt grepp - går ju inte att greppa då utan man lär få en rejäl smäll på händerna. I USA saknas ju rondeller… Köra i såna och blinka lär blir drygt- tänk Storbritanniens pyttesmå var 200:e meter… Synd på en så rar ärta till bil (som farfar skulle uttryckt sig). Jag trodde man skulle kunna beställa en vanlig ratt???
Har du kört motorcykel någon gång? Hint: dom har ingen ratt. ;)


Taliz: Nä det har jag faktiskt inte! Kul att man har nåt kvar att prova här i livet - endast kört Yamaha DT :-)

Men du snurrar väl inte styret 2,5 varv på en mc?!? Om Tesla hade gjort en variabel styrgeometri med 3/4 varv i låga farter (finns på vissa BMW) så hade jag inte ansett yoke vara trafikfarligt!

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 jul 2021 17:05
av taliz
Aida skrev:
taliz skrev:
Aida skrev:
Den där Yoke-ratten borde förbjudas. Är ju trafikfarlig med den utväxlingen som styrningen har. Tänk undanmanöver med bredsladd (kan hända även med ESP) älgtest el om man tappar greppet och ratten börjar snurra tillbaka och man ska flrsöka få nytt grepp - går ju inte att greppa då utan man lär få en rejäl smäll på händerna. I USA saknas ju rondeller… Köra i såna och blinka lär blir drygt- tänk Storbritanniens pyttesmå var 200:e meter… Synd på en så rar ärta till bil (som farfar skulle uttryckt sig). Jag trodde man skulle kunna beställa en vanlig ratt???
Har du kört motorcykel någon gång? Hint: dom har ingen ratt. ;)


Taliz: Nä det har jag faktiskt inte! Kul att man har nåt kvar att prova här i livet - endast kört Yamaha DT :-)

Men du snurrar väl inte styret 2,5 varv på en mc?!? Om Tesla hade gjort en variabel styrgeometri med 3/4 varv i låga farter (finns på vissa BMW) så hade jag inte ansett yoke vara trafikfarligt!
Det finns ett fenomen som kallas "tankslapper", det om något är trafikfarligt. :lol:

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 jul 2021 17:12
av Aida
taliz skrev:
Aida skrev:
taliz skrev:
Aida skrev:
Den där Yoke-ratten borde förbjudas. Är ju trafikfarlig med den utväxlingen som styrningen har. Tänk undanmanöver med bredsladd (kan hända även med ESP) älgtest el om man tappar greppet och ratten börjar snurra tillbaka och man ska flrsöka få nytt grepp - går ju inte att greppa då utan man lär få en rejäl smäll på händerna. I USA saknas ju rondeller… Köra i såna och blinka lär blir drygt- tänk Storbritanniens pyttesmå var 200:e meter… Synd på en så rar ärta till bil (som farfar skulle uttryckt sig). Jag trodde man skulle kunna beställa en vanlig ratt???
Har du kört motorcykel någon gång? Hint: dom har ingen ratt. ;)


Taliz: Nä det har jag faktiskt inte! Kul att man har nåt kvar att prova här i livet - endast kört Yamaha DT :-)

Men du snurrar väl inte styret 2,5 varv på en mc?!? Om Tesla hade gjort en variabel styrgeometri med 3/4 varv i låga farter (finns på vissa BMW) så hade jag inte ansett yoke vara trafikfarligt!
Det finns ett fenomen som kallas "tankslapper", det om något är trafikfarligt. :lol:
Taliz: jag googlade Tankslapper och fick se några skrämmande videor. Fy fan! Därför grannen som är intensivvårdssjuksköterska kallar motorcykelfarare för mobila organdonatorer kanske…

Men vad har det med Teslas konstiga ratt och flervarvsstyrning att göra?? Blinkersens placering blir ju ännu mer obegriplig om man tänker att man ska börja blinka höger ut ur en rondell när yoke-ratten är uppochner…

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 jul 2021 17:17
av taliz
Aida skrev:
taliz skrev:
Aida skrev:
taliz skrev:
Aida skrev:
Den där Yoke-ratten borde förbjudas. Är ju trafikfarlig med den utväxlingen som styrningen har. Tänk undanmanöver med bredsladd (kan hända även med ESP) älgtest el om man tappar greppet och ratten börjar snurra tillbaka och man ska flrsöka få nytt grepp - går ju inte att greppa då utan man lär få en rejäl smäll på händerna. I USA saknas ju rondeller… Köra i såna och blinka lär blir drygt- tänk Storbritanniens pyttesmå var 200:e meter… Synd på en så rar ärta till bil (som farfar skulle uttryckt sig). Jag trodde man skulle kunna beställa en vanlig ratt???
Har du kört motorcykel någon gång? Hint: dom har ingen ratt. ;)


Taliz: Nä det har jag faktiskt inte! Kul att man har nåt kvar att prova här i livet - endast kört Yamaha DT :-)

Men du snurrar väl inte styret 2,5 varv på en mc?!? Om Tesla hade gjort en variabel styrgeometri med 3/4 varv i låga farter (finns på vissa BMW) så hade jag inte ansett yoke vara trafikfarligt!
Det finns ett fenomen som kallas "tankslapper", det om något är trafikfarligt. :lol:
Taliz: jag googlade Tankslapper och fick se några skrämmande videor. Fy fan! Därför grannen som är intensivvårdssjuksköterska kallar motorcykelfarare för mobila organdonatorer kanske…

Men vad har det med Teslas konstiga ratt och flervarvsstyrning att göra?? Blinkersens placering blir ju ännu mer obegriplig om man tänker att man ska börja blinka höger ut ur en rondell när yoke-ratten är uppochner…
Jag menar att det är lätt att problematisera ngt man inte testat själv.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 jul 2021 18:17
av Aida
Njae finns väl många uppenbara saker som man kan se tydliga problem i utan att ha prövat själv. Man borde inte få låta schimpanser köra tåg till exempel… ;)

Men av alla videor av Teslaälskare så kommer de till slut fram till att det funkar genom att använda ngt konstigt grepp och sätta styrmotståndet på lättaste läget. Men blir det bättre än en vanlig ratt? Blir det trafiksäkert? Nää känns mer som att det ska se coolt ut och likna Kit fr 80-talet. Tesla har ju inte kläckt idén själva el först - men det har förkastats av alla andra - tom pimp my ride killar. Styrutväxlingen måste förändras för att det ska bli bra.

Taliz: Kommunernas senaste påfund är ju minirondeller med bara en vitmålad cirkel i mitten. Du måste kört i flera sådana och även vänt i dem (fullt varv) el iaf 3/4 varv. Då måste du ha släppt ditt initiala kvart i tre grepp. Man måste nästan svänga fullt på ratten i sådana… (apropå att du skriver tidigare i tråden att du aldrig behövt ändra grepp i en rondell)…

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 jul 2021 18:21
av OfarligTesla
Aida skrev:
Njae finns väl många uppenbara saker som man kan se tydliga problem i utan att ha prövat själv. Man borde inte få låta schimpanser köra tåg till exempel… ;)

Men av alla videor av Teslaälskare så kommer de till slut fram till att det funkar genom att använda ngt konstigt grepp och sätta styrmotståndet på lättaste läget. Men blir det bättre än en vanlig ratt? Blir det trafiksäkert? Nää känns mer som att det ska se coolt ut och likna Kit fr 80-talet. Tesla har ju inte kläckt idén själva el först - men det har förkastats av alla andra - tom pimp my ride killar. Styrutväxlingen måste förändras för att det ska bli bra.

Taliz: Kommunernas senaste påfund är ju minirondeller med bara en vitmålad cirkel i mitten. Du måste kört i flera sådana och även vänt i dem (fullt varv) el iaf 3/4 varv. Då måste du ha släppt ditt initiala kvart i tre grepp. Man måste nästan svänga fullt på ratten i sådana… (apropå att du skriver tidigare i tråden att du aldrig behövt ändra grepp i en rondell)…
Jag ändrar inte grepp i rondeller heller, inte ens vid parkering ändrar jag grepp. Håller på samma ställe och roterar ratten med handflatan, lär inte ändras av att ratten i sig har annan form men det får vi se när den kommer.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 jul 2021 18:36
av Aida
OfarligTesla skrev:
Aida skrev:
Njae finns väl många uppenbara saker som man kan se tydliga problem i utan att ha prövat själv. Man borde inte få låta schimpanser köra tåg till exempel… ;)

Men av alla videor av Teslaälskare så kommer de till slut fram till att det funkar genom att använda ngt konstigt grepp och sätta styrmotståndet på lättaste läget. Men blir det bättre än en vanlig ratt? Blir det trafiksäkert? Nää känns mer som att det ska se coolt ut och likna Kit fr 80-talet. Tesla har ju inte kläckt idén själva el först - men det har förkastats av alla andra - tom pimp my ride killar. Styrutväxlingen måste förändras för att det ska bli bra.

Taliz: Kommunernas senaste påfund är ju minirondeller med bara en vitmålad cirkel i mitten. Du måste kört i flera sådana och även vänt i dem (fullt varv) el iaf 3/4 varv. Då måste du ha släppt ditt initiala kvart i tre grepp. Man måste nästan svänga fullt på ratten i sådana… (apropå att du skriver tidigare i tråden att du aldrig behövt ändra grepp i en rondell)…
Jag ändrar inte grepp i rondeller heller, inte ens vid parkering ändrar jag grepp. Håller på samma ställe och roterar ratten med handflatan, lär inte ändras av att ratten i sig har annan form men det får vi se när den kommer.

Då har du ju inget grepp alls om atten :) :lol: :lol: