Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 01 maj 2021 19:21
Bra att du använde ordet trots och inte tack vare.Elof skrev:Haha, jag svårt OT, men ändå.
Rätt bra jobbat av oss svenskar ändå att trots ultrainkompetenta politiker och en svårt avundsjuk befolkning ha näst flest miljardärer per capita efter Schweiz (skatteparadis undantagna).
Ja, alltså jag tycker ju inte att inkompetents och avundsjuka är bra grejer. Jag tvivlar bara på att det är så mycket vanligare här än någon annanstans.mati skrev:Bra att du använde ordet trots och inte tack vare.Elof skrev:Haha, jag svårt OT, men ändå.
Rätt bra jobbat av oss svenskar ändå att trots ultrainkompetenta politiker och en svårt avundsjuk befolkning ha näst flest miljardärer per capita efter Schweiz (skatteparadis undantagna).
Högre krav från väljarna på att politiker och ledare skall vara pålästa/utbildade? Bättre och frikostigare skolsystem? Annan kultur?Elof skrev:Ja, alltså jag tycker ju inte att inkompetents och avundsjuka är bra grejer. Jag tvivlar bara på att det är så mycket vanligare här än någon annanstans.mati skrev:Bra att du använde ordet trots och inte tack vare.Elof skrev:Haha, jag svårt OT, men ändå.
Rätt bra jobbat av oss svenskar ändå att trots ultrainkompetenta politiker och en svårt avundsjuk befolkning ha näst flest miljardärer per capita efter Schweiz (skatteparadis undantagna).
Hur kan det komma sig att så många högutbildade väljer att bli politiker i Tyskland? Är det bra betalt?
Nej, det tror jag inte. Det är snarare så du måste vara hyfsat högutbildad om du vill bli politiker. Det gäller iofs vilken maktposition som helst. I Sverige får man ju ibland intrycket att det plockas folk lite random från gatan, spelar ingen större roll vilken bakgrund de har. Det tyska samhället är mycket mer hierarkiskt än det svenska. Utbildning värderas jättehögt. Det är en viktig statusmarkör. Det är därför så många skyltar med sina akademiska titlar. Samtidigt är skolsystemet inte lika flexibelt som det svenska där du kan plugga vad du vill när som helst i livet, gratis dessutom. I Tyskland bestäms redan efter grundskolan, som bara är fyra år, vilken väg du ska gå. Man får välja mellan gymnasiet, realskola eller folkskola. Då är man alltså 10-11 år gammal.Elof skrev:Ja, alltså jag tycker ju inte att inkompetents och avundsjuka är bra grejer. Jag tvivlar bara på att det är så mycket vanligare här än någon annanstans.
Hur kan det komma sig att så många högutbildade väljer att bli politiker i Tyskland? Är det bra betalt?
Jag tror inte att det är glastak på den.Bodes_dad skrev:Lite off topic kanske:
Men har någon sett om det var glastak på 1st edition?
Här står det att 1:st edition kommer med "solar roof".Bodes_dad skrev:Lite off topic kanske:
Men har någon sett om det var glastak på 1st edition?
Vore trevligt i så fall. Men det står ingenting om det i specifikationen nu.lurwas skrev:Här står det att 1:st edition kommer med "solar roof".Bodes_dad skrev:Lite off topic kanske:
Men har någon sett om det var glastak på 1st edition?
viewtopic.php?f=27&t=23558&start=40
Sveriges politiker är i alla fall högre utbildade än sina väljare. Räcker inte det?mati skrev:Det behöver ju inte vara nån Berlusconi eller Bert. I Tyskland är det ganska vanligt att politiker är advokater, lärare, forskare osv. Det finns massor med tyska politiker som har doktortitel, kanske fler än man vet om, för alla skyltar ju inte med det. Jag skulle vilja påstå att nästan alla har någon form av akademisk bakgrund eller liknande. Allt annat är liksom inte tänkbart och skulle inte accepteras i befolkningen heller.
Svenska politiker då? Mmm. Just det.
Jösses vad det blev OT nu.
Med tanke på hur dålig vår nuvarande regering är på både att hantera ekonomin och Corona; Nej. Uppenbarligen inte.Anonymous FTW skrev:Sveriges politiker är i alla fall högre utbildade än sina väljare. Räcker inte det?
Kan vi inte få slippa munhuggande om politik i trådar som denna...?martinot skrev:Med tanke på hur dålig vår nuvarande regering är på både att hantera ekonomin och Corona; Nej. Uppenbarligen inte.Anonymous FTW skrev:Sveriges politiker är i alla fall högre utbildade än sina väljare. Räcker inte det?
Ta även årets förändringar gällande förmånsbilar så är det uppenbart att det inte står rätt till med kunskaper.
"Står ju dig fritt att hoppa över de kommentarerna om de stör dig"...lator skrev:Kan vi inte få slippa munhuggande om politik i trådar som denna...?martinot skrev:Med tanke på hur dålig vår nuvarande regering är på både att hantera ekonomin och Corona; Nej. Uppenbarligen inte.Anonymous FTW skrev:Sveriges politiker är i alla fall högre utbildade än sina väljare. Räcker inte det?
Ta även årets förändringar gällande förmånsbilar så är det uppenbart att det inte står rätt till med kunskaper.
Jag fick samma info. Dragkrok monteras aldrig i fabrik, det görs lokalt på plats.Vrjorn skrev:Säljaren jag pratade med i onsdags så att de tillval som inte fanns till first edition var solceller eller glastak. I övrigt ganska maxad vad det gäller tillval. Dragkrok var det förberett för från fabrik. Montering på lokala verkstan/servicestället.
Det förutsätter att det finns dragkrokar till den bilen. I fallet med min e-tron fanns inga krokar som kunde eftermonteras. Jag hoppas att Hyundai har tagit fram en krok som passar Ioniq5, inte så att det tar ett halvår igen.Mickep skrev:Om det är förberett borde dragkrok kunna monteras på de flesta verkstäder (om man inte gör det själv)
https://www.electrive.net/2021/05/03/in ... t-stromer/nfineon: Ny SiC-effektmodul för 800-volts elfordon.
Infineon Technologies lanserar en ny kraftmodul med CoolSiC MOSFET-teknik för fordonsapplikationer. Användningen av kiselkarbid istället för kisel är avsedd att öka effektiviteten hos omvandlare i elfordon. Tekniken används bland annat i Hyundai Ioniq 5.
I sitt tillkännagivande låter gruppen Hyundai Motor Group säga till som kund. Med Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 är sydkoreanerna kända för att föra fordon med 800 volt-teknik till marknaden på sin nya Electric Global Modular Platform (E-GMP). "Genom att använda dragomvandlare baserade på CoolSiC-effektmodulen från Infineon kunde vi öka räckvidden för fordonet med mer än fem procent - tack vare effektivitetsvinsterna på grund av lägre förluster för denna SiC-lösning jämfört med Si-lösningar," sa Dr. Jin-Hwan Jung, chef för teamet för utveckling av elektrifiering på Hyundai Motor Group, citerade.
Enligt Infineon är den nya SiC-kraftmodulen för närvarande i produktion och tillgänglig från juni 2021.
Jag hittade en sådan manick här hemma i en gammal snickarverkstad för några år sedan. Ett dubbelt vägguttag utan matning. Strömmen kom från ett annat vägguttag med en förlängningssladd som hade stickpropp i båda ändorna. Säkert och bra. Jag stod nog i flera sekunder och undrade om det verkligen var det jag såg eller om jag drömde på nåt vis.Off Grid Byggaren skrev:Är det bara 1-fas prylar kan alla tre faserna matas med en fas.
Otäckt med en stickpropp i båda ändorna på skarvsladden.
Undrar när första elolycksfallet inträffar med V2H?
mati skrev:Jag hittade en sådan manick här hemma i en gammal snickarverkstad för några år sedan. Ett dubbelt vägguttag utan matning. Strömmen kom från ett annat vägguttag med en förlängningssladd som hade stickpropp i båda ändorna. Säkert och bra. Jag stod nog i flera sekunder och undrade om det verkligen var det jag såg eller om jag drömde på nåt vis.Off Grid Byggaren skrev:Är det bara 1-fas prylar kan alla tre faserna matas med en fas.
Otäckt med en stickpropp i båda ändorna på skarvsladden.
Undrar när första elolycksfallet inträffar med V2H?
Han som hade bott här tidigare och uppenbarligen byggt denna "uppfinning" var smed här i byn.
Någon elektriker fanns nog inte då.