Sida 31 av 132

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 01 aug 2021 11:50
av Zalman3
Jag kör mycket vägen mellan Umeå och Östersund med AP2 påslagen.
Mycket 80-100 km/h väg och nästan ingen trafik.

Eftersom jag slipper jobbet med att flytta ratten några millimeter hela tiden kommer jag fram mera utvilad och därmed säkrare som förare.
Givetvis är jag alert så jag kan agera om en älg kliver fram på vägen.

Har utgått ifrån att alla andra nivå2 system fungerat på samma sätt.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 01 aug 2021 11:57
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Jag kör mycket vägen mellan Umeå och Östersund med AP2 påslagen.
Mycket 80-100 km/h väg och nästan ingen trafik.

Eftersom jag slipper jobbet med att flytta ratten några millimeter hela tiden kommer jag fram mera utvilad och därmed säkrare som förare.
Givetvis är jag alert så jag kan agera om en älg kliver fram på vägen.

Har utgått ifrån att alla andra nivå2 system fungerat på samma sätt.
Förbluffade att du blir trött av den fysiska rörelsen som krävs för att styra bilen men inte av att sitta beredd att agera. Skulle nog säga att det är tvärt om för mig. Att sitta och övervaka ett system tycker jag är uttröttande men då mer psykiskt.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 01 aug 2021 12:06
av spacecoin
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Jag kör mycket vägen mellan Umeå och Östersund med AP2 påslagen.
Mycket 80-100 km/h väg och nästan ingen trafik.

Eftersom jag slipper jobbet med att flytta ratten några millimeter hela tiden kommer jag fram mera utvilad och därmed säkrare som förare.
Givetvis är jag alert så jag kan agera om en älg kliver fram på vägen.

Har utgått ifrån att alla andra nivå2 system fungerat på samma sätt.
Förbluffade att du blir trött av den fysiska rörelsen som krävs för att styra bilen men inte av att sitta beredd att agera. Skulle nog säga att det är tvärt om för mig. Att sitta och övervaka ett system tycker jag är uttröttande men då mer psykiskt.
Ju sämre systemet är ju jobbigare blir det. En analogi som man kan använda är om man blir mer utvilad av att låta en körskoleelev köra sin bil än om man kör själv inne i Stockholm.

Jag skulle säga att de allra flesta skulle väja att köra själva.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 01 aug 2021 12:07
av Zalman3
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Jag kör mycket vägen mellan Umeå och Östersund med AP2 påslagen.
Mycket 80-100 km/h väg och nästan ingen trafik.

Eftersom jag slipper jobbet med att flytta ratten några millimeter hela tiden kommer jag fram mera utvilad och därmed säkrare som förare.
Givetvis är jag alert så jag kan agera om en älg kliver fram på vägen.

Har utgått ifrån att alla andra nivå2 system fungerat på samma sätt.
Förbluffade att du blir trött av den fysiska rörelsen som krävs för att styra bilen men inte av att sitta beredd att agera. Skulle nog säga att det är tvärt om för mig. Att sitta och övervaka ett system tycker jag är uttröttande men då mer psykiskt.
Vore intressant att i en Simulator köra 5 timmar efter en tråkig skogsväg nästan utan trafik, med och utan AP.
Och sen hoppar en älg fram på vägen.
Och se vem som klarar älgen bäst.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 01 aug 2021 12:12
av spacecoin
Zalman3 skrev:
Vore intressant att i en Simulator köra 5 timmar efter en tråkig skogsväg nästan utan trafik, med och utan AP.
Och sen hoppar en älg fram på vägen.
Och se vem som klarar älgen bäst.
Det finns mängder av forskning på att den som gör själv är mer uppmärksam. Obs att Teslas AP inte är designad för det du beskriver.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 01 aug 2021 12:16
av Zalman3
Förstår heller inte varför man inte använder sig av precision GPS mera.
Inom jordbruket så kör ju traktorerna med +-5cm spår i spår.

Om då +1000 bilar kört en väg och därmed "godkänt" vägen för självkörning. Då har man ju en "räls" att åka på.

Det skulle ju också lösa det problem vi har i Norrland.
På vintern kan plogbilen ploga kanske flera dm utanför vägen.
Det problemet kan inga kameror lösa. Man måste helt enkelt veta var vägen finns under snön.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 01 aug 2021 12:18
av Zalman3
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
Vore intressant att i en Simulator köra 5 timmar efter en tråkig skogsväg nästan utan trafik, med och utan AP.
Och sen hoppar en älg fram på vägen.
Och se vem som klarar älgen bäst.
Det finns mängder av forskning på att den som gör själv är mer uppmärksam. Obs att Teslas AP inte är designad för det du beskriver.
Så du rekommenderar att jag slår av AP2 eftersom den är farlig?

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 01 aug 2021 12:27
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Jag kör mycket vägen mellan Umeå och Östersund med AP2 påslagen.
Mycket 80-100 km/h väg och nästan ingen trafik.

Eftersom jag slipper jobbet med att flytta ratten några millimeter hela tiden kommer jag fram mera utvilad och därmed säkrare som förare.
Givetvis är jag alert så jag kan agera om en älg kliver fram på vägen.

Har utgått ifrån att alla andra nivå2 system fungerat på samma sätt.
Förbluffade att du blir trött av den fysiska rörelsen som krävs för att styra bilen men inte av att sitta beredd att agera. Skulle nog säga att det är tvärt om för mig. Att sitta och övervaka ett system tycker jag är uttröttande men då mer psykiskt.
Vore intressant att i en Simulator köra 5 timmar efter en tråkig skogsväg nästan utan trafik, med och utan AP.
Och sen hoppar en älg fram på vägen.
Och se vem som klarar älgen bäst.
Det här har undersökts inom flyget. Piloternas reaktionstid vid nödläge förlängs om autopiloten sköter allt. Det är bland annat därför landningar fortfarande är manuellt utförda även om planet skulle kunna landa själv. Piloten är bättre förberedd på att något ska hända.

Samma sak gäller ju säkert bilar. När du till slut känner dig trygg med autopiloten kan det ju bli frestande att göra annat som t.ex. söka lite på Spotify.

https://www.caradvice.com.au/699131/aut ... ons-study/

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 01 aug 2021 12:32
av Zalman3
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Jag kör mycket vägen mellan Umeå och Östersund med AP2 påslagen.
Mycket 80-100 km/h väg och nästan ingen trafik.

Eftersom jag slipper jobbet med att flytta ratten några millimeter hela tiden kommer jag fram mera utvilad och därmed säkrare som förare.
Givetvis är jag alert så jag kan agera om en älg kliver fram på vägen.

Har utgått ifrån att alla andra nivå2 system fungerat på samma sätt.
Förbluffade att du blir trött av den fysiska rörelsen som krävs för att styra bilen men inte av att sitta beredd att agera. Skulle nog säga att det är tvärt om för mig. Att sitta och övervaka ett system tycker jag är uttröttande men då mer psykiskt.
Vore intressant att i en Simulator köra 5 timmar efter en tråkig skogsväg nästan utan trafik, med och utan AP.
Och sen hoppar en älg fram på vägen.
Och se vem som klarar älgen bäst.
Det här har undersökts inom flyget. Piloternas reaktionstid vid nödläge förlängs om autopiloten sköter allt. Det är bland annat därför landningar fortfarande är manuellt utförda även om planet skulle kunna landa själv. Piloten är bättre förberedd på att något ska hända.

Samma sak gäller ju säkert bilar. När du till slut känner dig trygg med autopiloten kan det ju bli frestande att göra annat som t.ex. söka lite på Spotify.

https://www.caradvice.com.au/699131/aut ... ons-study/
Då ska ju alla former av hjälp till att köra bilen förbjudas.
Eftersom en människa alltid kör bättre?

Dessutom, ju bättre bilen styr själv, ju farligare blir det eftersom människor tappar i uppmärksamhet då?

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 01 aug 2021 12:35
av spacecoin
Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
Vore intressant att i en Simulator köra 5 timmar efter en tråkig skogsväg nästan utan trafik, med och utan AP.
Och sen hoppar en älg fram på vägen.
Och se vem som klarar älgen bäst.
Det finns mängder av forskning på att den som gör själv är mer uppmärksam. Obs att Teslas AP inte är designad för det du beskriver.
Så du rekommenderar att jag slår av AP2 eftersom den är farlig?
Tesla rekommenderar det från det användningsfall du beskriver. Från manualen:
Warning: Autosteer is intended for use only on highways and limited-access roads with a fully attentive driver. When using Autosteer, hold the steering wheel and be mindful of road conditions and surrounding traffic. Do not use Autosteer on city streets, in construction zones, or in areas where bicyclists or pedestrians may be present. Never depend on Autosteer to determine an appropriate driving path. Always be prepared to take immediate action. Failure to follow these instructions could cause damage, serious injury or death.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 01 aug 2021 12:41
av Zalman3
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
Vore intressant att i en Simulator köra 5 timmar efter en tråkig skogsväg nästan utan trafik, med och utan AP.
Och sen hoppar en älg fram på vägen.
Och se vem som klarar älgen bäst.
Det finns mängder av forskning på att den som gör själv är mer uppmärksam. Obs att Teslas AP inte är designad för det du beskriver.
Så du rekommenderar att jag slår av AP2 eftersom den är farlig?
Tesla rekommenderar det. Från manualen:
Warning: Autosteer is intended for use only on highways and limited-access roads with a fully attentive driver. When using Autosteer, hold the steering wheel and be mindful of road conditions and surrounding traffic. Do not use Autosteer on city streets, in construction zones, or in areas where bicyclists or pedestrians may be present. Never depend on Autosteer to determine an appropriate driving path. Always be prepared to take immediate action. Failure to follow these instructions could cause damage, serious injury or death.
1. Fungerar alla biltillverkares system på samma sätt?
2. Har alla samma villkor?

Förresten, har inte Audi A8 nivå 3?

The new Audi A8 – conditional automated at level 3.
https://www.audi-mediacenter.com/en/on- ... vel-3-9307

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 01 aug 2021 12:53
av Zalman3
Kan jag på något sätt lura Volvos Drive Assist så att den kör hela tiden själv?

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 01 aug 2021 12:53
av spacecoin
Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
1. Fungerar alla biltillverkares system på samma sätt?
2. Har alla samma villkor?

Förresten, har inte Audi A8 nivå 3?
The new Audi A8 – conditional automated at level 3.
https://www.audi-mediacenter.com/en/on- ... vel-3-9307
1. Nej. De flesta tillverkare tillåter inte att man använder systemet utanför de ramar man testat det.

2. Nej. Se 1.

Ang L3: Det finns några till: EQS t ex. Det måste ju finnas lagstiftning isf som t ex i Tyskland. I L3 kan du surfa och svara på mail från förarsätet t ex.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 01 aug 2021 12:55
av Zalman3

1. Nej. De flesta tillverkare tillåter inte att man använder systemet utanför de ramar man testat det.
Är det bara inom godkända geografiska områden som självkörningen ens går att aktivera?

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 01 aug 2021 12:57
av spacecoin
Zalman3 skrev:

1. Nej. De flesta tillverkare tillåter inte att man använder systemet utanför de ramar man testat det.
Är det bara inom godkända geografiska områden som självkörningen ens går att aktivera?
Jag kan inte alla system, men så funkar t ex Supercruise och EQS. Vissa vägar stöds, andra inte. Ofta är det ju samma vägar som Tesla anser att man kan använda AP på.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 01 aug 2021 13:26
av Zalman3
Nu när ny teknik ger möjlighet till nästan 100% övervakning av hur en bilförare kör.

Ska man ta körkortet av de 1000 farligaste bilförarna i Sverige?
Olyckorna skulle minska eftersom de står för en oproportionerligt stor andel av olyckorna.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 01 aug 2021 14:30
av spacecoin
Zalman3 skrev:
Nu när ny teknik ger möjlighet till nästan 100% övervakning av hur en bilförare kör.

Ska man ta körkortet av de 1000 farligaste bilförarna i Sverige?
Olyckorna skulle minska eftersom de står för en oproportionerligt stor andel av olyckorna.
Det hoppas jag redan man gör. Det har vi lagstiftning som reglerar.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 01 aug 2021 14:53
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Jag kör mycket vägen mellan Umeå och Östersund med AP2 påslagen.
Mycket 80-100 km/h väg och nästan ingen trafik.

Eftersom jag slipper jobbet med att flytta ratten några millimeter hela tiden kommer jag fram mera utvilad och därmed säkrare som förare.
Givetvis är jag alert så jag kan agera om en älg kliver fram på vägen.

Har utgått ifrån att alla andra nivå2 system fungerat på samma sätt.
Förbluffade att du blir trött av den fysiska rörelsen som krävs för att styra bilen men inte av att sitta beredd att agera. Skulle nog säga att det är tvärt om för mig. Att sitta och övervaka ett system tycker jag är uttröttande men då mer psykiskt.
Vore intressant att i en Simulator köra 5 timmar efter en tråkig skogsväg nästan utan trafik, med och utan AP.
Och sen hoppar en älg fram på vägen.
Och se vem som klarar älgen bäst.
Det här har undersökts inom flyget. Piloternas reaktionstid vid nödläge förlängs om autopiloten sköter allt. Det är bland annat därför landningar fortfarande är manuellt utförda även om planet skulle kunna landa själv. Piloten är bättre förberedd på att något ska hända.

Samma sak gäller ju säkert bilar. När du till slut känner dig trygg med autopiloten kan det ju bli frestande att göra annat som t.ex. söka lite på Spotify.

https://www.caradvice.com.au/699131/aut ... ons-study/
Då ska ju alla former av hjälp till att köra bilen förbjudas.
Eftersom en människa alltid kör bättre?

Dessutom, ju bättre bilen styr själv, ju farligare blir det eftersom människor tappar i uppmärksamhet då?
Nej, säkrast blir det om människan kör med tekniken som säkerhetsnät. Kombinera datorns outtröttlighet med människans fantastiska förmåga att dra slutsatser.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 01 aug 2021 14:57
av taliz
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:

Förbluffade att du blir trött av den fysiska rörelsen som krävs för att styra bilen men inte av att sitta beredd att agera. Skulle nog säga att det är tvärt om för mig. Att sitta och övervaka ett system tycker jag är uttröttande men då mer psykiskt.
Vore intressant att i en Simulator köra 5 timmar efter en tråkig skogsväg nästan utan trafik, med och utan AP.
Och sen hoppar en älg fram på vägen.
Och se vem som klarar älgen bäst.
Det här har undersökts inom flyget. Piloternas reaktionstid vid nödläge förlängs om autopiloten sköter allt. Det är bland annat därför landningar fortfarande är manuellt utförda även om planet skulle kunna landa själv. Piloten är bättre förberedd på att något ska hända.

Samma sak gäller ju säkert bilar. När du till slut känner dig trygg med autopiloten kan det ju bli frestande att göra annat som t.ex. söka lite på Spotify.

https://www.caradvice.com.au/699131/aut ... ons-study/
Då ska ju alla former av hjälp till att köra bilen förbjudas.
Eftersom en människa alltid kör bättre?

Dessutom, ju bättre bilen styr själv, ju farligare blir det eftersom människor tappar i uppmärksamhet då?
Nej, säkrast blir det om människan kör med tekniken som säkerhetsnät. Kombinera datorns outtröttlighet med människans fantastiska förmåga att dra slutsatser.
I teorin. I praktiken får människor inte sällan för sig att de vet bättre, och kopplar felaktigt från automatiken, vilket leder till fatala olyckor titt som tätt.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 01 aug 2021 15:02
av Fredrik j
Autobroms går ju inte att stänga av.
Den i särklass viktigaste säkerhetsutrustningen dagens bilar har. Kommer rädda liv. Framförallt på fotgängare.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 01 aug 2021 15:03
av tor-ake
Zalman3 skrev:
Nu när ny teknik ger möjlighet till nästan 100% övervakning av hur en bilförare kör.

Ska man ta körkortet av de 1000 farligaste bilförarna i Sverige?
Olyckorna skulle minska eftersom de står för en oproportionerligt stor andel av olyckorna.
Jag skulle dra till med en gissning på att de 1000 farligaste förarna redan saknar körkort. Eller har körkort men är onyktra. Min poäng är att det finns lägre hängande frukt.
Säg att man, till att börja med, kontrollerar att den som sitter bakom ratten får och är i stånd att framföra bilen, innan den ens startar.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 01 aug 2021 15:04
av Zalman3
När jag kör på AP2 så har jag märkt att bilen håller ett längre avstånd till framförvarande bil, än vad jag själv skulle ha gjort.
Speciellt om framförvarande bil saktar in för att svänga.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 01 aug 2021 15:07
av Zalman3
tor-ake skrev:
Zalman3 skrev:
Nu när ny teknik ger möjlighet till nästan 100% övervakning av hur en bilförare kör.

Ska man ta körkortet av de 1000 farligaste bilförarna i Sverige?
Olyckorna skulle minska eftersom de står för en oproportionerligt stor andel av olyckorna.
Jag skulle dra till med en gissning på att de 1000 farligaste förarna redan saknar körkort. Eller har körkort men är onyktra. Min poäng är att det finns lägre hängande frukt.
Säg att man, till att börja med, kontrollerar att den som sitter bakom ratten får och är i stånd att framföra bilen, innan den ens startar.
Skulle kunna vara så att en Tesla med FSD känner av att föraren vinglar så mycket på vägen att bilen stängs av.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 01 aug 2021 15:13
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Kan jag på något sätt lura Volvos Drive Assist så att den kör hela tiden själv?
Nej Volvos Drive Assist är inget självkörande system utan ett stödsystem till föraren.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 01 aug 2021 15:25
av Zalman3
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Kan jag på något sätt lura Volvos Drive Assist så att den kör hela tiden själv?
Nej Volvos Drive Assist är inget självkörande system utan ett stödsystem till föraren.
Så om jag kör med Drive Assist, lägger en tegelsten på gasen. Och släpper ratten.
Så kör den av vägen?