Sida 31 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 26 jan 2019 09:00
av fth
Geni87 skrev:Electrify America verkar köra med ABB-laddare, vilket även Ionity
delvis gör. Problemet verkar kopplat till en viss leverantör av vätskekylda kablar, för hoppas att de använder en annan leverantör i Europa.

I Europa tror jag att dom ännu inte använder vätskekylda kablar, det är också orsaken till de förhållandevisa låga effekterna. Dom bör alltså inte vara drabbade av detta.
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 26 jan 2019 09:32
av Geni87
fth skrev:Geni87 skrev:Electrify America verkar köra med ABB-laddare, vilket även Ionity
delvis gör. Problemet verkar kopplat till en viss leverantör av vätskekylda kablar, för hoppas att de använder en annan leverantör i Europa.

I Europa tror jag att dom ännu inte använder vätskekylda kablar, det är också orsaken till de förhållandevisa låga effekterna. Dom bör alltså inte vara drabbade av detta.
/fth
Jo vissa stationer har vätskekylda kablar även här, tror det är de stationer som har ABB-laddare. Som t.ex. den i Danmark som Björn Nyland laddade I-pace på. Den hade definitivt vätskekylda kablar.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 26 jan 2019 11:45
av fth
Geni87 skrev:Jo vissa stationer har vätskekylda kablar även här, tror det är de stationer som har ABB-laddare. Som t.ex. den i Danmark som Björn Nyland laddade I-pace på. Den hade definitivt vätskekylda kablar.
Jo, det stämmer ju, jag syftade på den stora utrullningen av Ionity som pågår, där använder dom tydligen kablar av typen CCS version 1.0 med maxeffekt 80kW. Dessa skall sedan bytas ut mot vätskekylda version 2.0-kablar med stöd för 350kW (stolpen har alltså stöd för det redan nu).
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 26 jan 2019 12:10
av Geni87
fth skrev:Geni87 skrev:Jo vissa stationer har vätskekylda kablar även här, tror det är de stationer som har ABB-laddare. Som t.ex. den i Danmark som Björn Nyland laddade I-pace på. Den hade definitivt vätskekylda kablar.
Jo, det stämmer ju, jag syftade på den stora utrullningen av Ionity som pågår, där använder dom tydligen kablar av typen CCS version 1.0 med maxeffekt 80kW. Dessa skall sedan bytas ut mot vätskekylda version 2.0-kablar med stöd för 350kW (stolpen har alltså stöd för det redan nu).
/fth
Jag syftade också på Ionity. Men det är nog som du säger att majoriteten av Ionitystationerna som sätts upp av Ionity nu är utan vätskekylda kablar. Ionity använder sig av flera olika leverantörer av laddare (syns tydligt på att de kan se väldigt olika ut) och alla leverantörerna verkar inte erbjuda vätskekylda kablar än, även om själva laddaren är förberedd för det.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 26 jan 2019 13:44
av frippan
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 26 jan 2019 15:04
av Geni87
Trist, hoppas att de löser problemet snabbt! Där har vi det svart på vitt också; 20 av 53 öppna laddstationer har vätskekylda kablar.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 26 jan 2019 15:08
av Lophornis
Laddar just nu på en utan vätskekyld kabel. Det blev på håret in med 4% soc.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 29 jan 2019 19:01
av Geni87
Nu är stationerna med vätskekyld kabel igång igen.
https://ionity.eu/en/news-and-media.html
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 29 jan 2019 19:13
av Hedman
Blev lite positivt överraskad över prisstrategin, 80kr per laddning. Iom att Tesla numera tar över 2kr/kwh så är det halva priset för att fylla på där ifall man saknar fri suc.
Ionitys laddnätverk
Postat: 29 jan 2019 19:38
av taliz
Hedman skrev:Blev lite positivt överraskad över prisstrategin, 80kr per laddning. Iom att Tesla numera tar över 2kr/kwh så är det halva priset för att fylla på där ifall man saknar fri suc.
Det är väl nått introduktionspris om inte jag minns fel?
Sen skulle det väl kosta 3,60/kWh eller nått sånt?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 29 jan 2019 23:34
av Geni87
taliz skrev:Hedman skrev:Blev lite positivt överraskad över prisstrategin, 80kr per laddning. Iom att Tesla numera tar över 2kr/kwh så är det halva priset för att fylla på där ifall man saknar fri suc.
Det är väl nått introduktionspris om inte jag minns fel?
Sen skulle det väl kosta 3,60/kWh eller nått sånt?
Jo precis, men 80 kr verkar fortfarande gälla och det finns ingen annan info om pris på Ionitys hemsida. Men priset lär ju höjas så småningom.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 01 feb 2019 08:51
av Lophornis
Geni87 skrev:taliz skrev:Hedman skrev:Blev lite positivt överraskad över prisstrategin, 80kr per laddning. Iom att Tesla numera tar över 2kr/kwh så är det halva priset för att fylla på där ifall man saknar fri suc.
Det är väl nått introduktionspris om inte jag minns fel?
Sen skulle det väl kosta 3,60/kWh eller nått sånt?
Jo precis, men 80 kr verkar fortfarande gälla och det finns ingen annan info om pris på Ionitys hemsida. Men priset lär ju höjas så småningom.
Man får ju även hoppas de lägger in 5kr/min man står kvar utan koppla loss.
Det ska nog till ett mirakel om de ska klara 400st till 2020. De senaste månaderna har det hänt nada på stationerna.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 01 feb 2019 08:52
av Verdi
Lophornis skrev:Geni87 skrev:taliz skrev:Hedman skrev:Blev lite positivt överraskad över prisstrategin, 80kr per laddning. Iom att Tesla numera tar över 2kr/kwh så är det halva priset för att fylla på där ifall man saknar fri suc.
Det är väl nått introduktionspris om inte jag minns fel?
Sen skulle det väl kosta 3,60/kWh eller nått sånt?
Jo precis, men 80 kr verkar fortfarande gälla och det finns ingen annan info om pris på Ionitys hemsida. Men priset lär ju höjas så småningom.
Man får ju även hoppas de lägger in 5kr/min man står kvar utan koppla loss.
Det ska nog till ett mirakel om de ska klara 400st till 2020. De senaste månaderna har det hänt nada på stationerna.
Kan ju bero på årstiden också.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 01 feb 2019 09:08
av HelectriC
Geni87 skrev:taliz skrev:Hedman skrev:Blev lite positivt överraskad över prisstrategin, 80kr per laddning. Iom att Tesla numera tar över 2kr/kwh så är det halva priset för att fylla på där ifall man saknar fri suc.
Det är väl nått introduktionspris om inte jag minns fel?
Sen skulle det väl kosta 3,60/kWh eller nått sånt?
Jo precis, men 80 kr verkar fortfarande gälla och det finns ingen annan info om pris på Ionitys hemsida. Men priset lär ju höjas så småningom.
Lär nog komma anpassat pris innan de stora folkvandringarna från Norge aka påsk och sommarsemester sätter igång

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 01 feb 2019 09:22
av vigge50
Hedman skrev:Blev lite positivt överraskad över prisstrategin, 80kr per laddning. Iom att Tesla numera tar över 2kr/kwh så är det halva priset för att fylla på där ifall man saknar fri suc.
Dock med tanke på Teslornas laddkurva så är frågan hur mycket du sparar innan du börjar förlänga laddtiden. Om du laddar fullt, hur mycket extra tid lägger du på din resa och hur mycket pengar sparar du?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 01 feb 2019 13:51
av helix
Nu har Ytterån (Östersund) öppnat med 4 laddare
53 live, 41 building
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 01 feb 2019 14:18
av Geni87
helix skrev:Nu har Ytterån (Östersund) öppnat med 4 laddare
53 live, 41 building
Det var i grevens tid inför skid-VM!

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 01 feb 2019 19:08
av Magnus71
Bild från Ionity i Ytterån som öppnade idag.
350kw (!) förberedda. Hade inte möjlighet att kolla det med min bil idag...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 03 feb 2019 01:40
av joel80
Hut betalar man enklast på Ionity? Kort? Tagg? App? Regndans?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 03 feb 2019 01:47
av Lophornis
joel80 skrev:Hut betalar man enklast på Ionity? Kort? Tagg? App? Regndans?
Man kan skapa ett konto med registrerat kort sedan betalar man över hemsida när man är på plats. Man kan även använda mobilen scanna barcod på stationen. New motion Rfid kort funkar också.
Jag har bara testat kort på hemsida det är extremt krångligt men får välja det kort man lagt in sedan välja stationen man laddar från därefter kvittera med bank id.
Det ska komma senare plugg and pay.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 03 feb 2019 07:08
av Zalman3
Är den på 350kW?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 03 feb 2019 10:27
av Lophornis
Alla stationer är klara för 350kW men de har inte fått alla ccs 2 kablar ännu (vattenkylda) så stationerna är just nu med ccs 1 kablar max 80kW.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 07 feb 2019 20:28
av frippan
Model 3 laddar på ionity, bra fart

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 07 feb 2019 20:35
av Jeppe_E
frippan skrev:Model 3 laddar på ionity, bra fart
Ungefär som SuC? Vill minnas att jag sett 119 kWh på SuC i USA (youtube)
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 07 feb 2019 20:44
av helix
Riktigt kul att se att Model 3 får samma flås på Ionity som på nuvarande SuC.
Bilen är troligtvis mjukvaruspärrad på 120kW fram till Tesla lanserar v3 SuC senare under året. Model 3 ska ju enligt spec. klara 175kW, 525A så skulle inte bli förvånad om den kan ladda i dessa hastigheter även på Ionity efter att Tesla uppgraderat mjukvaran. De vill såklart visa detta på sina egna SuC först
Diggar skarpt att Model 3 har CCS och därmed i princip kan ladda överallt utan adaptrar