Sida 4 av 5

Re: Model 3 på MyTesla, nu händer det grejer!

Postat: 29 jul 2017 12:52
av LarsL
8000 bilar är mindre än en veckas produktion i slutet av 2018. Det borde vara ganska snabbt gjort att beta av Sverige bokningarna helt enkelt.

Sen kan de boka in sig på någon fotbollsarena och leverera alla på en gång. Naturligtvis vill en del kunder ha Brown-nose leveransen och de kan ju vänta på sin tur men väldigt många vill nog bara ha bilen så fort det går.

Re: Model 3 på MyTesla, nu händer det grejer!

Postat: 29 jul 2017 13:24
av Limbster
Hahaha, vad är Brown nose leverans?

Re: Model 3 på MyTesla, nu händer det grejer!

Postat: 29 jul 2017 13:44
av LarsL
Limbster skrev:
Hahaha, vad är Brown nose leverans?
När säljaren visar dig bilen i 1timme eller så och smörar lite för dig, visar bilens funktioner, berömmer dig för ditt färgval osv.

Re: Model 3 på MyTesla, nu händer det grejer!

Postat: 29 jul 2017 13:46
av icreate
Tråkigt att det inte lönade sig att köa 31/3 då..! Det står "Late 2018" på både den reservationen jag gjorde då, och den jag gjorde nu i våras, ett år senare. :cry:

Re: Model 3 på MyTesla, nu händer det grejer!

Postat: 29 jul 2017 16:21
av Andersen
Hur lång tid tog det för Model S och Model X från leveransstart i USA till de började levereras i Europa (eller Sverige för den delen)?

Re: Model 3 på MyTesla, nu händer det grejer!

Postat: 29 jul 2017 16:32
av bylund
Första Model S levererades juni 2012. Nådde Europa augusti 2013.

Re: Model 3 på MyTesla, nu händer det grejer!

Postat: 29 jul 2017 16:44
av Andersen
Andersen skrev:
Hur lång tid tog det för Model S och Model X från leveransstart i USA till de började levereras i Europa (eller Sverige för den delen)?
Model S juni 2012, till Sverige oktober 2013 (16 månader).

Model X september 2015, i Sverige juli 2016 (10 månader). Fast egentligen ska man väl sätta september 2016 där med tanke på att juli var 1 ex registeret, dvs 12 månader.

Så, "late 2018" är nog inte så avvikande från tidigare modeller i alla fall.

Re: Model 3 på MyTesla, nu händer det grejer!

Postat: 29 jul 2017 17:04
av Machris
Andersen skrev:
Andersen skrev:
Hur lång tid tog det för Model S och Model X från leveransstart i USA till de började levereras i Europa (eller Sverige för den delen)?
Model S juni 2012, till Sverige oktober 2013 (16 månader).

Model X september 2015, i Sverige juli 2016 (10 månader). Fast egentligen ska man väl sätta september 2016 där med tanke på att juli var 1 ex registeret, dvs 12 månader.

Så, "late 2018" är nog inte så avvikande från tidigare modeller i alla fall.
I så fall kanske man inte ska vara besviken med tanke på att det är rätt stor skillnad i volymer nu

Re: Model 3 på MyTesla, nu händer det grejer!

Postat: 29 jul 2017 18:01
av bonath
Leasingen på Leafen går ut mars 2019. Hoppas jag slipper cykla några månader...

Re: Model 3 på MyTesla, nu händer det grejer!

Postat: 29 jul 2017 18:37
av LarsL
Mars 2019 låter perfekt!

Re: Model 3 på MyTesla, nu händer det grejer!

Postat: 29 jul 2017 19:49
av Pontus
Vad händer om man flyttar till USA och sedan säljer sin nuvarande Tesla in leveransen av model 3, åker jag ner till de sista leveranserna i USA och då missar deras 7500 dollar skatteavdrag också?

Re: Model 3 på MyTesla, nu händer det grejer!

Postat: 29 jul 2017 19:59
av bylund
Då räknas du väl som en ickeägare, men från den tid då du reserverade. Alltså hamnar du inte sist, skulle jag anta.

Re: Model 3 på MyTesla, nu händer det grejer!

Postat: 29 jul 2017 20:04
av Pontus
bylund skrev:
Då räknas du väl som en ickeägare, men från den tid då du reserverade. Alltså hamnar du inte sist, skulle jag anta.
Frågan är väl lite hur tidigt man kan sälja bilen, dvs om jag flyttar och har kvar bilen i en månad hinner jag då göra beställningen på model 3 och få ett leveransdatum och sedan är det fritt fram att sälja min nuvarande?
Lite meckigt men om det blir flytt blir det i november vilket jag antar är typ då det är läge att göra beställningen för folk i USA på östkusten?

Re: Model 3 på MyTesla, nu händer det grejer!

Postat: 29 jul 2017 20:49
av Hammar
Pontus skrev:
bylund skrev:
Då räknas du väl som en ickeägare, men från den tid då du reserverade. Alltså hamnar du inte sist, skulle jag anta.
Frågan är väl lite hur tidigt man kan sälja bilen, dvs om jag flyttar och har kvar bilen i en månad hinner jag då göra beställningen på model 3 och få ett leveransdatum och sedan är det fritt fram att sälja min nuvarande?
Lite meckigt men om det blir flytt blir det i november vilket jag antar är typ då det är läge att göra beställningen för folk i USA på östkusten?
Borde väl vara så att du räknas som ägare även om du har sålt bilen?
Tänk även på att jänkarnas taxcredit är avdrag på skatten, så om du inte har jobbat in någon inkomst under året, så betalar du väldigt lite skatt, och kan därmed inte nyttja mer än vad din skatt är. Så det gäller att bilen köps på rätt sida årsskiftet.

Re: Model 3 på MyTesla, nu händer det grejer!

Postat: 29 jul 2017 22:20
av Pontus
Hammar skrev:
Pontus skrev:
bylund skrev:
Då räknas du väl som en ickeägare, men från den tid då du reserverade. Alltså hamnar du inte sist, skulle jag anta.
Frågan är väl lite hur tidigt man kan sälja bilen, dvs om jag flyttar och har kvar bilen i en månad hinner jag då göra beställningen på model 3 och få ett leveransdatum och sedan är det fritt fram att sälja min nuvarande?
Lite meckigt men om det blir flytt blir det i november vilket jag antar är typ då det är läge att göra beställningen för folk i USA på östkusten?
Borde väl vara så att du räknas som ägare även om du har sålt bilen?
Tänk även på att jänkarnas taxcredit är avdrag på skatten, så om du inte har jobbat in någon inkomst under året, så betalar du väldigt lite skatt, och kan därmed inte nyttja mer än vad din skatt är. Så det gäller att bilen köps på rätt sida årsskiftet.
Jo tänkte att leveransen borde bli eller kunna väljas till 2018.

Re: Model 3 på MyTesla, nu händer det grejer!

Postat: 30 jul 2017 08:56
av matbl
Sånt här tycker jag är katasyrogalt dåligt. Kan någon tänka sig merca eller bmw säga att bor du utanför tyskland så får du vänta ett år eller två?
Det var förståligt på S men nu borde de 5 år senare lärt sig både hur man producerar och lanserar en bil globalt.
Skämmas för dåligt genomfört jobb är vad de borde göra.

Re: Model 3 på MyTesla, nu händer det grejer!

Postat: 30 jul 2017 09:07
av jonasl
Jag tror att det till stor del beror på att de vill maximera nyttan av de amerikanska Skatterabatterna.

Re: Model 3 på MyTesla, nu händer det grejer!

Postat: 30 jul 2017 09:11
av Verdi
matbl skrev:
Sånt här tycker jag är katasyrogalt dåligt. Kan någon tänka sig merca eller bmw säga att bor du utanför tyskland så får du vänta ett år eller två?
Det var förståligt på S men nu borde de 5 år senare lärt sig både hur man producerar och lanserar en bil globalt.
Skämmas för dåligt genomfört jobb är vad de borde göra.
Tvärtom. Är väl mer förståeligt nu när de ska skala upp produktionen. Jag är faktiskt tveksam till om de kommer lyckas öht. Tror inte de här på forumet så förhatliga "tyskarna" är så skakade som många hävdar. Det handlar ju om kapacitet, logistik, underleverantörer, återförsäljare...

Jo jag tror att om Tesla ska bli en "folkbil" på riktigt att då krävs det långt fler butiker. Skeptiker måste kunna provköra och få en personlig kontakt lokalt. Även verkstäder måste finnas ute i landet. Icke-entusiaster vill inte ta ledigt en dag för ett verkstadsbesök.

Jag har ca 40 minuter till Upplands Väsby och det är ungefär vad jag kan acceptera. Hade jag bott i t ex Sundsvall eller Örebro hade det varit ogörligt.

Re: Model 3 på MyTesla, nu händer det grejer!

Postat: 30 jul 2017 10:08
av HelectriC
jonasl skrev:
Jag tror att det till stor del beror på att de vill maximera nyttan av de amerikanska Skatterabatterna.
Men är inte "potten" för antal bilar som får skattelättnader i USA räknat mot hur många som säljs i USA? De bilar som går utomlands räknas väl inte? Eller kanske jag har missförstått? Jag tror det är så enkelt som att mååååånga bilar kommer få såpass stora problem att man vill ha närhet till fabriken/reservdelslager för att kunna fixa snabbt. Bara se på hur lång tid det tar att få reservdelar till MS/X i Europa. Sen kan man ju tycka att det inte är allt för mycket begärt att ha en fungerande reservdelslogistik med ok leveranstider utanför USA :?

Re: Model 3 på MyTesla, nu händer det grejer!

Postat: 30 jul 2017 10:12
av JFAH
HelectriC skrev:
jonasl skrev:
Jag tror att det till stor del beror på att de vill maximera nyttan av de amerikanska Skatterabatterna.
Men är inte "potten" för antal bilar som får skattelättnader i USA räknat mot hur många som säljs i USA? De bilar som går utomlands räknas väl inte? Eller kanske jag har missförstått? Jag tror det är så enkelt som att mååååånga bilar kommer få såpass stora problem att man vill ha närhet till fabriken/reservdelslager för att kunna fixa snabbt. Bara se på hur lång tid det tar att få reservdelar till MS/X i Europa. Sen kan man ju tycka att det inte är allt för mycket begärt att ha en fungerande reservdelslogistik med ok leveranstider utanför USA :?
Kan helt enkelt vara en fråga om logistik. Om man har x tusen lokala kunder i Kalifornien är det långt mycket enklare logistiskt att tillfredsställa den kön först. Och därefter gå ut mot de övriga delarna av landet. Mindre komplikationer ger snabbare rampning av tillverkningen. Och jo, man räknar nog kallt med att en hel del bilar i första batcharna kommer ha tillverkningsproblem.

Re: Model 3 på MyTesla, nu händer det grejer!

Postat: 30 jul 2017 10:20
av Laban
Verdi skrev:
Tvärtom. Är väl mer förståeligt nu när de ska skala upp produktionen. Jag är faktiskt tveksam till om de kommer lyckas öht. Tror inte de här på forumet så förhatliga "tyskarna" är så skakade som många hävdar. Det handlar ju om kapacitet, logistik, underleverantörer, återförsäljare...
Visst ligger det något i detta, samtidigt så tror jag inte Audi, BMW, Mercedes är så nöjda med att ligga efter teknikmässigt. De har legat i framkant med dubbelkopplingslådor, dieselmotorer som "klarar" nya hårdare miljökrav. Alla som har kört en Tesla inser att detta är stenåldersteknik numera. Bättre/snabbare drivlina, AP, OTA osv. Och dieselgate mm har inte direkt gjort saken bättre.

Samtidigt som de ska komma ikapp Tesla mjukvarumässigt ska de bygga batterifabriker, helt nya chassin, sparka stora delar av nuvarande anställda (https://www.bloomberg.com/news/articles ... labor-pact), bygga snabbladdningsnät. Och vad händer med befintliga modeller när de nya elbilarna börjar konkurrera prismässigt ? Fler jobb som försvinner gissar jag på.

Så nog tror jag att de stora är skakade.
Jo jag tror att om Tesla ska bli en "folkbil" på riktigt att då krävs det långt fler butiker. Skeptiker måste kunna provköra och få en personlig kontakt lokalt. Även verkstäder måste finnas ute i landet. Icke-entusiaster vill inte ta ledigt en dag för ett verkstadsbesök.

Jag har ca 40 minuter till Upplands Väsby och det är ungefär vad jag kan acceptera. Hade jag bott i t ex Sundsvall eller Örebro hade det varit ogörligt.
Här håller jag med. Åtminstone när det gäller butiker/provkörning. Service ser jag som ett mindre problem. Mobila enheter, vid behov samarbeten med befintliga ej märkesberoende kedjor bör kunna lösa detta utan några större problem. Jag tror inte att man vill göra detta med butikerna, åtminstone inte än på några år.

Re: Model 3 på MyTesla, nu händer det grejer!

Postat: 30 jul 2017 10:27
av Gustafsson
Frågan är också om efterfrågan är större eller mindre än de 500000 som redan satt in 10000 kr.
Jag tror att Tesla kan sälja fler än så inom den tidrymd som nu figurerar, dvs slutet 2018. Är bilen bra så borde den kunna bli en riktig folkbil. Inköpspriset är ju högt, men driftskostnaderna är ju extremt låga jfrt med alternativen och det ser ju kunderna.

Re: Model 3 på MyTesla, nu händer det grejer!

Postat: 30 jul 2017 10:38
av Nicke Nyfiken
Gustafsson skrev:
Är bilen bra så borde den kunna bli en riktig folkbil. Inköpspriset är ju högt, men driftskostnaderna är ju extremt låga jfrt med alternativen och det ser ju kunderna.
Fast blir driftkostnaderna så extremt låga?

Visst, drivmedelskostnaden är väldigt låg men det är bara en del av driftkostnaden. Ska man följa Teslas servicerekomendationer så blir det rejält mycket dyrare än många andra bilar. Obegripligt nog har de tätare serviceintervaller än många fossilare och priserna på service är direkt hutlösa. Och försäkringskostnaderna är generellt svindyra för både Model S och X. Tror inte att det kommer att bli så mycket lägre för 3an.

Re: Model 3 på MyTesla, nu händer det grejer!

Postat: 30 jul 2017 10:44
av bylund
Verdi skrev:
Jo jag tror att om Tesla ska bli en "folkbil" på riktigt att då krävs det långt fler butiker. Skeptiker måste kunna provköra och få en personlig kontakt lokalt. Även verkstäder måste finnas ute i landet. Icke-entusiaster vill inte ta ledigt en dag för ett verkstadsbesök.

Jag har ca 40 minuter till Upplands Väsby och det är ungefär vad jag kan acceptera. Hade jag bott i t ex Sundsvall eller Örebro hade det varit ogörligt.
Absolut. Särskilt serviceställen tror jag. Förutom att jag fick hemmaladdningen ordnad av min hyresvärd var det det faktum att man öppnade servicecenter i Stockholm som gjorde att jag vågade trycka på beställknappen.

Re: Model 3 på MyTesla, nu händer det grejer!

Postat: 30 jul 2017 10:50
av Verdi
Varför ska alla ha nödvändigtvis ha egna batterifabriker? Blir batterier en trång sektor så kommer ju det finnas stor marknad kvar för ICE-bilar, eller hur?

Sen vet jag inte om de ligger efter teknikmässigt. Som teknisk uppvisning så tycker jag min i3 är minst lika intressant som Teslan. Det är olika typer av bilar såklart så inga jämförelser i övrigt. Som stadsbil är i3:an fantastisk. Not so much på motorväg... Och Teslan lite tvärtom. De kompletterar varandra bra.

De fördelar som Tesla har just nu är ju att de satsat på att bygga stora bilar med stora batterier. Det har inte de stora tyskarna gjort. Än. Och anledningen till att de inte gjort det är för att de inte har löst snabbladdningsfrågan. Men det verkar ju komma. Även om det går långsamt. Jag gjorde bedömningen att det tar minst 3 år innan det finns alternativ till en Model S som fungerar lika bra även på långresa. Får dock erkänna att jag är glad över att Model 3 verkar dröja. Har redan råkat ut för köer på en SuC. Får se hur det blir nästa sommar. Om de bygger ut SuC eller om det blir vanligare med köer... Om det visar sig att det under åren som kommer blir problem med köer på SuC så är jag inte främmande att gå tillbaka till en ICE för långkörningar. Vad ska man säga? Jag är en gnällig jävel helt enkelt. Har inte riktigt kommit in i sekt-tänket än. ;)

Nya chassin utvecklas kontinuerligt hos de stora drakarna. Det är nog inga problem annat än ledtiden. De började väl inte jobba aktivt förrän Tesla visat att det visst finns en marknad för stora elbilar. Sparka folk med fel kompetens är väl inget större problem? Vissa kanske kan omskolas också? Vissa avgångsvederlag får de nog kosta på sig men antagligen inget som sänker ett företag av den magnituden.

Låt oss säga att Mercedes kommer med en eldriven konkurrent till E-klassen som säljer fantastiskt. Då får de väl ta av E-klassens fabrikskapacitet till att bygga elbilen? Inklusive personal. Och återigen. Att säga upp och anställa personal är något som sker hela tiden och det här kommer inte gå över en natt heller. Om 10 år så kommer säkert majoriteten av bilarna som säljs vara ICE.

Vi får väl se. Det enda jag vet är att jag innerst inne hellre kör Mercedes eller BMW än både Tesla och BYD. Men jag är en gammal (40 år!!!) bilintresserad man som inte är den där typiska "progressiva innerstadsbon". Jag är rätt konservativt lagd helt enkelt. :) (antagligen den mest konservative av de som har 2 elbilar på uppfarten. :D)
Laban skrev:
Verdi skrev:
Tvärtom. Är väl mer förståeligt nu när de ska skala upp produktionen. Jag är faktiskt tveksam till om de kommer lyckas öht. Tror inte de här på forumet så förhatliga "tyskarna" är så skakade som många hävdar. Det handlar ju om kapacitet, logistik, underleverantörer, återförsäljare...
Visst ligger det något i detta, samtidigt så tror jag inte Audi, BMW, Mercedes är så nöjda med att ligga efter teknikmässigt. De har legat i framkant med dubbelkopplingslådor, dieselmotorer som "klarar" nya hårdare miljökrav. Alla som har kört en Tesla inser att detta är stenåldersteknik numera. Bättre/snabbare drivlina, AP, OTA osv. Och dieselgate mm har inte direkt gjort saken bättre.

Samtidigt som de ska komma ikapp Tesla mjukvarumässigt ska de bygga batterifabriker, helt nya chassin, sparka stora delar av nuvarande anställda (https://www.bloomberg.com/news/articles ... labor-pact), bygga snabbladdningsnät. Och vad händer med befintliga modeller när de nya elbilarna börjar konkurrera prismässigt ? Fler jobb som försvinner gissar jag på.

Så nog tror jag att de stora är skakade.
Jo jag tror att om Tesla ska bli en "folkbil" på riktigt att då krävs det långt fler butiker. Skeptiker måste kunna provköra och få en personlig kontakt lokalt. Även verkstäder måste finnas ute i landet. Icke-entusiaster vill inte ta ledigt en dag för ett verkstadsbesök.

Jag har ca 40 minuter till Upplands Väsby och det är ungefär vad jag kan acceptera. Hade jag bott i t ex Sundsvall eller Örebro hade det varit ogörligt.
Här håller jag med. Åtminstone när det gäller butiker/provkörning. Service ser jag som ett mindre problem. Mobila enheter, vid behov samarbeten med befintliga ej märkesberoende kedjor bör kunna lösa detta utan några större problem. Jag tror inte att man vill göra detta med butikerna, åtminstone inte än på några år.