Sida 4 av 33

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 02 jul 2017 10:24
av Toja
Om det är mjukarubaserat uppgradering kommer det i nästa firmware.
Så har det varit tidigare.

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 02 jul 2017 10:27
av Gustafsson
Hallå, om Volvo plöstligt stoppar i en 3,0 l motor istället för en 2,5 i sin senaste modell som standard, så har man två val. Antingen behåller man den 2,5 l man just köpt eller så säljer man den å köper en ny.
Kan inte se att någon blir lurad här, när jag beställer nästa Tesla vill jag ha den absolut senaste tekniken som finns just då. Att det alltid finns små teknikgenombrott runt hörnet är bara bra.
Min 70D blev ju plötsligt långsammast i klassen (nästan), men i vardagen med 98% tröga fossiler i trafiken, är den ändå extremt överlägsen de flesta bilar.

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 02 jul 2017 10:43
av Nicke Nyfiken
mati skrev:
@Verdi: De där tankarna att du inte har fått senaste/bästa/snabbaste bilen får du bara släppa. Som jag skrev tidigare så kan du inte få senaste tekniken eftersom allting ändras hela tiden. Nya bilar som levereras idag är redan gamla. Beställer du idag så är bilen gammal när den levereras. Tesla har ju inga årsmodeller som andra tillverkare, allting uppdateras så fort ny teknik är tillgänglig. Bra eller dåligt, jag vet inte. Men det är bara acceptera.
Helt riktigt.

Visst, det är surt att missa en gratis prestandaökning men hur viktigt är det? Man köper väl inte den "tröttaste" budgetvarianten om man prioriterar prestanda?

Jag hade förstått allas besvikelse om man lagt ut extrapengarna för att köpa en P-version just för att få bästa prestandan. Men betalar man för en ostfralla ska man inte förvänta sig att få en räkmacka. De som nu kommer att få en räkmacka fast de beställt en ostfralla, är bara att gratulera.

Oavsett vilken version av Model S man har så åker man ifrån 99% av alla bilar som står brevid vid rödljuset. :D

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 02 jul 2017 11:00
av vigge50
Toja skrev:
Om det är mjukarubaserat uppgradering kommer det i nästa firmware.
Så har det varit tidigare.
Tesla har sagt att detta även är ny hårdvara så detta kommer inte komma till befintliga bilar.

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 02 jul 2017 11:14
av Schelin
Nu blev man sugen på att byta, får 1sek till, lägre förmånsvärde, AP2. Undrar vad Tesla byter in min för 75D, AP1, next gen, 10 månader och 3200mil.

Skickat från min F8131 via Tapatalk

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 02 jul 2017 11:15
av Nicke Nyfiken
Schelin skrev:
Nu blev man sugen på att byta, får 1sek till, lägre förmånsvärde, AP2. Undrar vad Tesla byter in min för 75D, AP1, next gen, 10 månader och 3200mil.

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Om du vill ha en bättre bil får du nog vänta lite med tanke på AP2.

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 02 jul 2017 11:17
av mattiasottosson
mati skrev:
Som jag skrev tidigare så kan du inte få senaste tekniken eftersom allting ändras hela tiden. Nya bilar som levereras idag är redan gamla. Beställer du idag så är bilen gammal när den levereras.
Kortaste cykeln förändringar i batteri / drivlina är S70 på ≈ 390 dagar. Något kortare cyklar om man räknar in förändringar på facelift och AP -> AP 1 -> AP 2 såklart. Skulle fortfarande inte klassa det som att förändringar sker precis "hela tiden" på hårdvarusidan.
Sammanställde de ungefärliga tiderna nedan, vore intressant att lägga in datum för AP och facelift och få lite mer rättvisande siffror.

Personligen hade jag hellre beställt en S85 i juni 2012 kontra januari 2016 så att säga.

models.png

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 02 jul 2017 11:21
av Nicke Nyfiken
Model S 90 måste haft den kortaste cykeln av alla varianter som tillverkats.

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 02 jul 2017 11:22
av Verdi
Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
@Verdi: De där tankarna att du inte har fått senaste/bästa/snabbaste bilen får du bara släppa. Som jag skrev tidigare så kan du inte få senaste tekniken eftersom allting ändras hela tiden. Nya bilar som levereras idag är redan gamla. Beställer du idag så är bilen gammal när den levereras. Tesla har ju inga årsmodeller som andra tillverkare, allting uppdateras så fort ny teknik är tillgänglig. Bra eller dåligt, jag vet inte. Men det är bara acceptera.
Helt riktigt.

Visst, det är surt att missa en gratis prestandaökning men hur viktigt är det? Man köper väl inte den "tröttaste" budgetvarianten om man prioriterar prestanda?

Jag hade förstått allas besvikelse om man lagt ut extrapengarna för att köpa en P-version just för att få bästa prestandan. Men betalar man för en ostfralla ska man inte förvänta sig att få en räkmacka. De som nu kommer att få en räkmacka fast de beställt en ostfralla, är bara att gratulera.

Oavsett vilken version av Model S man har så åker man ifrån 99% av alla bilar som står brevid vid rödljuset. :D
Prestandan i sig är skit samma egentligen. Är mer bekymrad över andrahandsvärdet som sjönk rätt mycket över en natt.. Det som är extra surt är att det kommer 3 dgr efter jag fått min bil. Så sent som i tisdags hade jag kunnat hoppa av till en kostnad av 17 tusen. Hade det hänt om 6 månader hade det känts mer ok.

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 02 jul 2017 11:22
av Schelin
Nicke Nyfiken skrev:
Schelin skrev:
Nu blev man sugen på att byta, får 1sek till, lägre förmånsvärde, AP2. Undrar vad Tesla byter in min för 75D, AP1, next gen, 10 månader och 3200mil.

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Om du vill ha en bättre bil får du nog vänta lite med tanke på AP2.
Tänkte att om tre månader vid leverans borde den vara ifatt

Skickat från min F8131 via Tapatalk

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 02 jul 2017 11:23
av mattiasottosson
Blev förövrigt precis uppringd av min säljare efter att han sett den här tråden (vilket är kul i sig).

Min bil har inte gått upp på bandet ännu, så jag kommer få den nya versionen.

Bild

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 02 jul 2017 11:25
av vigge50
mattiasottosson skrev:
mati skrev:
Som jag skrev tidigare så kan du inte få senaste tekniken eftersom allting ändras hela tiden. Nya bilar som levereras idag är redan gamla. Beställer du idag så är bilen gammal när den levereras.
Kortaste cykeln förändringar i batteri / drivlina är S70 på ≈ 390 dagar. Något kortare cyklar om man räknar in förändringar på facelift och AP -> AP 1 -> AP 2 såklart. Skulle fortfarande inte klassa det som att förändringar sker precis "hela tiden" på hårdvarusidan.
Sammanställde de ungefärliga tiderna nedan, vore intressant att lägga in datum för AP och facelift och få lite mer rättvisande siffror.

Personligen hade jag hellre beställt en S85 i juni 2012 kontra januari 2016 så att säga.

models.png
Visst, denna ändringen är en av de större men de Mati syftar på är att Elon har tidigare sagt att de gör 10-15 ändringar i produktionslinan varje vecka så om det tar två månader från produktion till leverans så har de redan skett många ändringar för nya bilar, du kommer alltså här i Sverige aldrig ha den senaste versionen. Att missa en så här stor uppdatering har jag full förståelse för att den är sur däremot.

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 02 jul 2017 11:27
av vigge50
mattiasottosson skrev:
Blev förövrigt precis uppringd av min säljare efter att han sett den här tråden (vilket är kul i sig).

Min bil har inte gått upp på bandet ännu, så jag kommer få den nya versionen.

Bild
Grattis :D

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 02 jul 2017 11:33
av Leo
Grattis!

Jag köpte ju min P85 med AP som lagerbil även fast P85D var släppt. Då slapp man ju fundera på om man skulle kunna få det senaste ;)

Så se till att ligga lite i "bakkant" så blir det liksom inte sämre och man vet vad man får.

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 02 jul 2017 11:36
av mattiasottosson
HelectriC skrev:
Om du konfigurerar och trycker "gå vidare" så ser du att alla bilar får stora laddaren numera.
Frågade om det här med laddaren förresten. Det var inget han (säljaren) kände till så han skulle gräva lite i saken. Trodde tyvärr att det kunde vara fel på sidan.

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 02 jul 2017 12:00
av LarsB
Zalman3 skrev:
Mats skrev:
Tesla säger så här ang eftermontering.

"This option is unfortunately only available at production, so to vehicles which still need to be produced. We currently do not have any possibility to retrofit this, but if we ever decide to offer the possibility you will for sure hear about it <klipp>..."
Jag har en S75d och skulle gärna uppgradera till 4,4s acceleration om det är möjligt, kan tänka mig att många andra också skulle göra det om priset är rimligt. Men det går inte, feltänk av Tesla om du frågar mig. Nu ger ju motorerna 525hk, men systemeffekten är bara 334hk, så det måste vara "säkringen" som begränsar, betvivlar att det är invertern som inte klarar strömmen.
Lite svårt att gissa vad som gjorts, men min gissning är att skillnaden som funnits tidigare mellan 75 och 90 modellerna berott på lägre batterispänning iom att 75 har 14 st seriekopplade 24V paket och 90 har 16 st - dvs ca 48V högre batterispänning och därmed möjlighet att generera mer effekt till motorn. Båda paketen klarar samma ström men har olika spänning. Så det kan helt enkelt vara så att motorn designats för den högre spänningen och har för hög impedans för att kunna generera tillräckligt med effekt med ett batteripack med lägre spänning.
Det dom gjort nu är kanske att motorn gjorts om för att ge max effekt även med lägre spänning och att invertern fått ny programvara som begränsar strömmen på annat sätt när man har batteri med högre spänning.

Så ny moror är min gissning - borde inte kosta en förmögenhet att byta när dom väl bestämmer sig för att göra det tillgängligt. Men dom har nog mycket annat att göra nu än att SC skall översvämmas med folk som vill uppgradera och motorerna som produceras behövs väl redan till nybilsproduktionen...

Man skall också tänka på att när försäkringsbolagen kommer ikapp med sitt tänkande och dom får mer olycksstatistik att gå på så vet man inte vad som sker mer premier på effektstarka el-bilar. Många har ju redan skyhöga premier och fler kan hänga på. Så det kan mycket väl bli så att en begagnad 75 eller 75D med lägre effekt får ett högre andrahandsvärde efter ett antal år pga. att den blir mycket billigare att försäkra. Vem vet vad som händer... Less is more ibland.

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 02 jul 2017 12:16
av Bjelke
mattiasottosson skrev:
Blev förövrigt precis uppringd av min säljare efter att han sett den här tråden (vilket är kul i sig).

Min bil har inte gått upp på bandet ännu, så jag kommer få den nya versionen.
Ja grattis då! :)

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 02 jul 2017 12:18
av chpaulin
Var ute och körde lite idag med min 75:a och konstaterat att jag inte är i behov av med kräm. Jag har det jag betalade för så bilen har inte på något vis blivit sämre än igår. Däremot tycker jag som redan nämnt i tråden ha en annan beteckning på dessa bilar. 75+/75D+ röstar jag för. Får dem inte ny beteckning kommer det bli snurrigt för andrahandsköparna.

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 02 jul 2017 12:21
av thomas76
Eller så får vi som har en "slöare" Tesla ett minus att sätta efter vårt 75 emblem så det blir 75-/75D- =)

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 02 jul 2017 12:27
av +46
chpaulin skrev:
Var ute och körde lite idag med min 75:a och konstaterat att jag inte är i behov av med kräm. Jag har det jag betalade för så bilen har inte på något vis blivit sämre än igår. Däremot tycker jag som redan nämnt i tråden ha en annan beteckning på dessa bilar. 75+/75D+ röstar jag för. Får dem inte ny beteckning kommer det bli snurrigt för andrahandsköparna.
Tack!
Har undrat vart alla supernöjda 75-ägare tog vägen? Har inte tidigare läst ett enda inlägg om att någon har varit besviken på bilens prestanda. Däremot har jag läst hundratals inlägg om hur bra räckvidd den har, hur prisvärd den är, osv.
Så ni som är rädda om andrahandsvärdet på befintliga 75or bör nog vara försiktiga med att haussa upp denna prestandaförbättring om ni vill framstå som trovärdiga.

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 02 jul 2017 15:03
av Verdi
+46 skrev:
chpaulin skrev:
Var ute och körde lite idag med min 75:a och konstaterat att jag inte är i behov av med kräm. Jag har det jag betalade för så bilen har inte på något vis blivit sämre än igår. Däremot tycker jag som redan nämnt i tråden ha en annan beteckning på dessa bilar. 75+/75D+ röstar jag för. Får dem inte ny beteckning kommer det bli snurrigt för andrahandsköparna.
Tack!
Har undrat vart alla supernöjda 75-ägare tog vägen? Har inte tidigare läst ett enda inlägg om att någon har varit besviken på bilens prestanda. Däremot har jag läst hundratals inlägg om hur bra räckvidd den har, hur prisvärd den är, osv.
Så ni som är rädda om andrahandsvärdet på befintliga 75or bör nog vara försiktiga med att haussa upp denna prestandaförbättring om ni vill framstå som trovärdiga.
Jag har haft min sen i onsdags. Är fortsatt nöjd med bilen. Den är mer än snabb nog för vanlig trafik. Det är inte det.

Fast å andra sidan. Ju sämre andrahandsvärde desto billigare kan jag köpa ut den privat om 3 år. :)

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 02 jul 2017 16:07
av mati
Vad ska jag säga om andrahandsvärdet då? Min 90D finns inte ens kvar. Varken med bättre eller sämre prestanda. Jag kör alltså en veteranbil som har tagits ur produktion bara några veckor efter att jag har fått den. So what? Andrahandsvärdet påverkas av så mycket mer än bara vilka modeller som har kommit under tiden. Jag skulle vara betydligt mer bekymrad för andrahandsvärdet om jag hade haft en nyinköpt dieselbil i garaget.

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 02 jul 2017 16:23
av HelectriC
Iom att en del ändringar har gjorts med bilen och det går att kräma ur mer ström, så kanske det också händer nåt vid superchargers? Hade ju varit kul om 75orna nu kan ladda upp til 120kW :D

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 02 jul 2017 16:45
av rightnow
Det är just grejen med att tesslor är så snurriga med sina uppdateringar hit o dit som gör att andrahandsvärdet är högt. Det är ju bättre att nya 75orna inte heter + så att det får förbi snurrigt.

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 02 jul 2017 16:51
av HelectriC
rightnow skrev:
Det är just grejen med att tesslor är så snurriga med sina uppdateringar hit o dit som gör att andrahandsvärdet är högt. Det är ju bättre att nya 75orna inte heter + så att det får förbi snurrigt.
De flesta hänger ju inte alls med i svängarna så en potentiell begköpare kommer inte ha en aning om vad han/hon ens ska vara uppmärksam på. Att det finns två varianter av 75 kommer nog tydligt framgå i annonsen till den som har den snabba, men inte hos den som har den gamla och köparen kommer nog inte reagera på det om dom inte explicit jämför två bilar.