Sida 4 av 5
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Postat: 04 okt 2017 09:01
av Off Grid Byggaren
Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige. De har levererat många 50 kW laddare och även några 130 kW.
Då de har övervakningssystem på samtliga hade han tagit ut statistik, medelvärdet på deras SuC med CCS och Chademo låg just nu på 17,9 kW då bilarna styr ned laddningsströmmen av olika skäl.
I stort sett alla deras SuC kan leverera 50 kW.
Det är nog en hel del batteriutveckling som behövs för att hinna ikapp Tesla.
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Postat: 04 okt 2017 09:09
av vigge50
Off Grid Byggaren skrev:Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige. De har levererat många 50 kW laddare och även några 130 kW.
Då de har övervakningssystem på samtliga hade han tagit ut statistik, medelvärdet på deras SuC med CCS och Chademo låg just nu på 17,9 kW då bilarna styr ned laddningsströmmen av olika skäl.
I stort sett alla deras SuC kan leverera 50 kW.
Det är nog en hel del batteriutveckling som behövs för att hinna ikapp Tesla.
Är det ett företag som installerar både Tesla SuperCharger och CCS/CHadeMO laddare? Känner att jag inte riktigt hänger med detta inlägger.
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Postat: 04 okt 2017 09:12
av Nicke Nyfiken
Off Grid Byggaren skrev:Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige. De har levererat många 50 kW laddare och även några 130 kW.
Då de har övervakningssystem på samtliga hade han tagit ut statistik, medelvärdet på deras SuC med CCS och Chademo låg just nu på 17,9 kW då bilarna styr ned laddningsströmmen av olika skäl.
I stort sett alla deras SuC kan leverera 50 kW.
Det är nog en hel del batteriutveckling som behövs för att hinna ikapp Tesla.
Nu har jag tappat tråden.
Är inte Supercharger ett Teslabegrepp för deras laddning med minst 120kW?
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Postat: 04 okt 2017 09:15
av Nicke Nyfiken
Tvåa på bollen. I allafall mer än jag som känner förvirring.
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Postat: 04 okt 2017 09:23
av Niklas Z
Off Grid Byggaren skrev:Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige. De har levererat många 50 kW laddare och även några 130 kW.
Då de har övervakningssystem på samtliga hade han tagit ut statistik, medelvärdet på deras SuC med CCS och Chademo låg just nu på 17,9 kW då bilarna styr ned laddningsströmmen av olika skäl.
I stort sett alla deras SuC kan leverera 50 kW.
Det är nog en hel del batteriutveckling som behövs för att hinna ikapp Tesla.
Men är inte en del av förklaringen att på CCS/Chademo laddar huvudsakligen bilar med små batterier och därmed krävs ofta närmast full laddning innan det är lämpligt att lämna laddaren. Då kommer en stor del av laddtiden att ägnas åt att ladda batterier i ett ogynnsamt intervall.
Om merparten av alla Teslor försökte ladda till 100 % på Superchargeranläggningar skulle den genomsnittliga effekten hamna långt under 120 kW.
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Postat: 04 okt 2017 09:41
av Henrik Torphammar
Niklas Z skrev:Off Grid Byggaren skrev:Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige. De har levererat många 50 kW laddare och även några 130 kW.
Då de har övervakningssystem på samtliga hade han tagit ut statistik, medelvärdet på deras SuC med CCS och Chademo låg just nu på 17,9 kW då bilarna styr ned laddningsströmmen av olika skäl.
I stort sett alla deras SuC kan leverera 50 kW.
Det är nog en hel del batteriutveckling som behövs för att hinna ikapp Tesla.
Men är inte en del av förklaringen att på CCS/Chademo laddar huvudsakligen bilar med små batterier och därmed krävs ofta närmast full laddning innan det är lämpligt att lämna laddaren. Då kommer en stor del av laddtiden att ägnas åt att ladda batterier i ett ogynnsamt intervall.
Om merparten av alla Teslor försökte ladda till 100 % på Superchargeranläggningar skulle den genomsnittliga effekten hamna långt under 120 kW.
Tesla begränsar sin laddeffekt ganska tidigt jämfört mot andra aktörer. En Leaf30 utan batterikylning tuffar på med 120A(47kW) ganska långt upp i registret. Säg 85%, sen matar den på relativt fort ända till 95%.(men visst, den blir varm av det) Tesla ger ju aldrig ens den laddeffekten i C räknat trots fina superchargers och batterikylning. Jag har modellflygbatterier till min helikopter som jag laddar fulla på 13minuter, de blir inte varma av det.
Så varför Tesla segar efter kan man ju undra. Jag har hela tiden trott att dem skulle stövla före, inte efter.
Elon snackar mycket sen blir det något annat i slutänden.
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Postat: 04 okt 2017 09:50
av Off Grid Byggaren
Nicke Nyfiken skrev:Off Grid Byggaren skrev:Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige. De har levererat många 50 kW laddare och även några 130 kW.
Då de har övervakningssystem på samtliga hade han tagit ut statistik, medelvärdet på deras SuC med CCS och Chademo låg just nu på 17,9 kW då bilarna styr ned laddningsströmmen av olika skäl.
I stort sett alla deras SuC kan leverera 50 kW.
Det är nog en hel del batteriutveckling som behövs för att hinna ikapp Tesla.
Nu har jag tappat tråden.
Är inte Supercharger ett Teslabegrepp för deras laddning med minst 120kW?
Det förekommer många olika begrepp nu. Är Supercharger verkligen endast ett Teslabegrepp? Vad ska vi då kalla dessa snabba CCS 50 kW DC-laddare för på Svenska?
DC fast charging CCS
DC high-power charging CCS (≥150 kW @400 V)
DC high-power charging CCS (≥350 kW @400/900 V)
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Postat: 04 okt 2017 10:14
av Nicke Nyfiken
Off Grid Byggaren skrev:
Det förekommer många olika begrepp nu. Är Supercharger verkligen endast ett Teslabegrepp? Vad ska vi då kalla dessa snabba CCS 50 kW DC-laddare för på Svenska?
Prova att googla ”Supercharger” och se hur många träffar du får som handlar om elbilsladdning men inte har med Tesla att göra. Tycker det verkar dumt att plötsligt ge en ny betydelse till ett redan etablerat begrepp.
Varför inte fortsätta kalla dem snabbladdare?
Off Grid Byggaren skrev:Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige.
Vad är detta för ett företag? Kan inte hitta något om ett företag som heter Superchargers.
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Postat: 04 okt 2017 11:06
av Off Grid Byggaren
Säljaren arbetar på ett företag som säljer DC snabbladdare. Han påstår sig även ha sett en Nissan Leaf på testbana med CCS-kontakt.
Ser att i nya CHAdeMO standarden kallas 150 kW Direct Current Quick Charging för High Power Charging
https://www.chademo.com/wp2016/wp-conte ... 0330en.pdf
Detta kanske kunde vara Svenska översättningar?
Semi snabbladdare CCS 24 kW
Snabbladdare CCS 50 kW
Högeffekt snabbladdare CCS ≥150 kW @400 V
Extrem högeffekt snabbladdare CCS ≥350 kW @400/900 V
Googlade själv och satte filter på endast Svenska platser, fick upp detta på Dustins hemsida bland annat:
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Postat: 04 okt 2017 11:25
av Bjelke
Jerker skrev:Nu har ju jag läst en massa om batteriteknik de senaste åren men kommer inte ihåg särskilt mycket i detalj. Men vad jag minns så är väl spänningen en viktig faktor, och i alla nuvarande bilar ligger väl den runt 400V i batterimodulerna men Porsche har ökat till 800V och det ska möjliggöra den snabbare laddningen. Och har man dessutom många parallella moduler så möjliggör det snabbare laddning av bateripacket. Det är väl därför som man får in mer effekt i det stora batteriet i 3:an än det lilla på samma tid.
Nån som är bättre på det här får gärna räta ut frågetecknen!
I princip kan man förenklat säga att med dagens teknik så tar det typ en timme att ladda en cell till fullt (varierar lite
beroende på hur hårt man plågar den, beroende på kylning och hur lång livslängd man vill ha),
så egentligen spelar det ingen roll hur man kopplar alla celler, om man lägger 10 i serie eller 10 parallellt eller andra
varianter, det tar iaf typ en timme...
Om man däremot säger att 95% är 100% (alltså inte utnyttjar toppen som tex på Leafen mfl) så går det ju fortare
upp till 100% (som då alltså eg bara är 95%)...
Det krävs alltså en annan grundteknik för att få snabbare laddning än med dagens batterier.
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Postat: 04 okt 2017 12:40
av Jerker
Bjelke skrev:Jerker skrev:Nu har ju jag läst en massa om batteriteknik de senaste åren men kommer inte ihåg särskilt mycket i detalj. Men vad jag minns så är väl spänningen en viktig faktor, och i alla nuvarande bilar ligger väl den runt 400V i batterimodulerna men Porsche har ökat till 800V och det ska möjliggöra den snabbare laddningen. Och har man dessutom många parallella moduler så möjliggör det snabbare laddning av bateripacket. Det är väl därför som man får in mer effekt i det stora batteriet i 3:an än det lilla på samma tid.
Nån som är bättre på det här får gärna räta ut frågetecknen!
I princip kan man förenklat säga att med dagens teknik så tar det typ en timme att ladda en cell till fullt (varierar lite
beroende på hur hårt man plågar den, beroende på kylning och hur lång livslängd man vill ha),
så egentligen spelar det ingen roll hur man kopplar alla celler, om man lägger 10 i serie eller 10 parallellt eller andra
varianter, det tar iaf typ en timme...
Om man däremot säger att 95% är 100% (alltså inte utnyttjar toppen som tex på Leafen mfl) så går det ju fortare
upp till 100% (som då alltså eg bara är 95%)...
Det krävs alltså en annan grundteknik för att få snabbare laddning än med dagens batterier.
Ja, och de är väl det som är ett av de hetaste forskningsområdena just nu, att få fram nya batteritekniker som kan ladda snabbare, vara miljövänligare osv.
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Postat: 04 okt 2017 12:51
av Gustafsson
Jerker skrev:Nu har ju jag läst en massa om batteriteknik de senaste åren men kommer inte ihåg särskilt mycket i detalj. Men vad jag minns så är väl spänningen en viktig faktor, och i alla nuvarande bilar ligger väl den runt 400V i batterimodulerna men Porsche har ökat till 800V och det ska möjliggöra den snabbare laddningen. Och har man dessutom många parallella moduler så möjliggör det snabbare laddning av bateripacket. Det är väl därför som man får in mer effekt i det stora batteriet i 3:an än det lilla på samma tid.
Nån som är bättre på det här får gärna räta ut frågetecknen!
Högre spänning gör ju att man med samma ström kan ladda med en högre effekt, men den enskilda battericellen som strömmen ska ladda har inte en högre spänning än i andra litiumceller vad jag vet eller kan ta emot mer laddning för det.
Laddas de för fort slits de ut tidigt. Ergo: det är batterierna som begränsar iaf.
Så än så länge är 350kW stationer att anse som dyra batterikokare

Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Postat: 04 okt 2017 22:19
av Gustafsson
Fast det kanske faktiskt rör sig på den fronten också
https://electrek.co/2017/10/04/toshiba- ... -charging/
Det batteriet i Porsches nya -YumYum...
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Postat: 04 okt 2017 22:30
av Svenssons
320 km på 6 minuter och 200 Wh/km blir 64kWh på 6 minuter dvs 640 kW laddning. Ingen omöjlighet och det existerar redan laddare på den kapaciteten men det lär inte gå att få många stolpar med den hastigheten på en laddplats utan att dra rätt feta kablar dit om man säger så. 2 stycken motsvarar ju i princip 10 SuC.
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Postat: 04 okt 2017 22:51
av Gustafsson
Å andra sidan laddar man ju lika många kWh i bilarna fortfarande, så den totala kapaciteten per station behöver inte ökas. Färre laddstall behövs också med kortare laddtid. T.ex. Nebbenes i Norge med sina 20 platser skulle kunna ersättas med 3- 4 st stall för samma genomströmning av bilar. Största nackdelen med dagens batterier är att det går så seeegt mot slutet av laddningen, så kan man hålla uppe strömmen en längre tid är mycket vunnet.
Dessutom kan det nog ändå vara lite overkill att ladda på 6 minuter, för mig får det gärna ta en kopp kaffe med bulle + bensträckare + ett toabesök typ.
Borde inte vara så svårt för Tesla att styra om produktionen i Gigafactory till andra anodmatrial heller om nån kommer på nåt bättre än dagens.
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Postat: 04 okt 2017 23:14
av Svenssons
Sant om alla bilar kan ladda med max effekt men det är väl inte särskilt troligt. Sedan om en går ner är det som om 5 SuC går ner och sannolikheten att alla platser är upptagna när man kommer ökar. Kommer leda till att kösystem krävs.
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Postat: 04 okt 2017 23:27
av joel80
Bästa måste vara en stor mängd anslutningspunkter till samma laddsystem där turordningen sköts automatiskt utifrån i vilken ordning man kopplade in sig samt vilken kapacitet som finns över från de som redan laddar.
Då kan man också stå kvar och ladda fullt utan att ta upp plats/kapacitet i onödan.
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Postat: 05 okt 2017 08:00
av chaffis75
Den nya laddaren från ABB fungerade väl på de sättet eller missuppfattade jag de... Sedan kanske de blir svårt att styra över hur många laddare som helst men självklart bättre ju fler man styr de över...
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Postat: 05 okt 2017 08:17
av Bjelke
Tibors nyhet idag var ju högst passande och trevlig läsning

Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Postat: 05 okt 2017 08:20
av Kulingen
Bjelke skrev:Tibors nyhet idag var ju högst passande och trevlig läsning

Vilken nyhet?
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Postat: 05 okt 2017 08:32
av MaLund13
Kulingen skrev:Bjelke skrev:Tibors nyhet idag var ju högst passande och trevlig läsning

Vilken nyhet?
http://teslaclubsweden.se/snabbladdarstationer/
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Postat: 05 okt 2017 11:08
av Teslaspolen
Jag tror detta är ett mycket viktigt steg för snabbladdning i framtiden. Det enda problemet jag ser med detta är finansiering, eftersom någon måste betala kalaset rakt av (till skillnad från Tesla som får pengar sitt nätverk genom bilförsäljning).
Detta utifrån ett företags perspektiv, andra bullar blir det om staten får ändan ur vagnen.
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Postat: 06 okt 2017 01:41
av evilirish
Tekniken går framåt på alla håll:
https://www.nextbigfuture.com/2017/10/r ... times.html
Lite otippat att asfalt skulle vara en av huvudingredienserna.
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Postat: 06 okt 2017 08:00
av Gustafsson
Ska bli riktigt spännande att se vilka tekniker som kommer att bära, ett genombrott här så att även de som äter snabbt och är lösa i magen hinner ladda fullt vid ett stopp, skulle avgöra elbilens framtid för mycket lång tid framöver.
Nu vill man ju se en prototyp i en riktig bil, helst i min

.
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Postat: 09 okt 2017 21:54
av Ken1
Vet inte om denna vart uppe här förut?
https://youtu.be/xCVyIcnh2BE
Lite trivsamt förklarat i alla fall.
800 Volts systemet kanske är det som kommer att gälla för en ganska lång tid framöver?