Hyundai Ioniq - test och långkörning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Provkörde, riktigt bra bil. Rattvärme, 3 lägen för körning bra, mkt bra display och användarvänlig. Styr själv och bromsar, behagligt att köra i mkt trafik. 5 mil på ca 30% batteri. Bra komfort.
Lite plastig känsla, men bra kvalitet. Kändes inte bra väg hållning vid provokation, bakvagnen ålar sig, obehaglig känsla, okontrollerat. Tung bak? Batterier bak? Och framhjulsdrift. Ljudet var sådär, ingen vidare upplösning, men kanske har bättre stereo att köpa till?
Bra komfort på långfärd och bland mycket bilar. Tveksam stereo och väghållning.
Lite plastig känsla, men bra kvalitet. Kändes inte bra väg hållning vid provokation, bakvagnen ålar sig, obehaglig känsla, okontrollerat. Tung bak? Batterier bak? Och framhjulsdrift. Ljudet var sådär, ingen vidare upplösning, men kanske har bättre stereo att köpa till?
Bra komfort på långfärd och bland mycket bilar. Tveksam stereo och väghållning.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Elbilen har en sämre bakaxellösning än de andra modellerna, kanske är det något som märks.
Model Y LR AWD 2022
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Precis, det är inte hemma det krånglar utan när man laddar på lite mer okända platser sas.apkungen skrev:Laddning har avbrutits för mig oxå flera gånger ute på vift. Hemma har man koll på grejerna men i nån random stolpe händer det do o då att laddning lägger av._TonyV skrev:Lite OT, sorry men måste fråga.Bjelke skrev:vet inte hur många ggr jag sett att laddningen avbrutits och jag måste ut till bilen (som inte alla ggr
står precis utanför dörren sas) och fixa laddningen för att ta mig hem
Vad är det som krånglar med laddningen?
Alltid samma plats eller på olika?
Har för mig du har en Leaf ochså förutom MS. Båda bilarna eller bara ena?
Efter snart 2 år med Leaf måste jag säga att den varit helt krångelfri.
Enda gången nog laddning avbrutits har varit pga okänd säkring som inte tålde 16A laddning.
Säkringar som gått eller ungdomar som vill vara lustiga (nära ett gymnasium i Sandviken tex), men även när UMC till
Teslan krånglade nästan varje dag i typ ett par månader i början.
Krånglande stolpar är inte ovanligt heller (det har stått Garo på dom flesta).
Mest problem på Leafen eftersom räckvidden var supertight på den med mitt körmönster...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Batterierna är bak så det påverkar väghållningen, vissa tester säger att det är ok men andra inte http://www.expressen.se/motor/biltester ... spannande/
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Det var det jag var rädd för med den placeringen av batteriet. Krävs alltså att man provocerar lite under provkörningen så att man känner hur bilen reagerar.Swede1 skrev:Kändes inte bra väg hållning vid provokation, bakvagnen ålar sig, obehaglig känsla, okontrollerat. Tung bak? Batterier bak? Och framhjulsdrift. Ljudet var sådär, ingen vidare upplösning, men kanske har bättre stereo att köpa till?
- G F
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Fully Charged testade den för en månad sedan (för er som vill ha mer video).
Har läst samma sak från en som testade modell x ;att de är obehaglig vid undanmanöver. Det spelar ingen roll om tyngdpunkten är låg, den extra tyngden kommer att kännas oavsett det är ren fysik. Om det är bra eller ej tror jag är individuellt, vad man är van vid för de reagerar inte som vanligt. Annars skulle vi hört mer om det.LarsL skrev:Det var det jag var rädd för med den placeringen av batteriet. Krävs alltså att man provocerar lite under provkörningen så att man känner hur bilen reagerar.Swede1 skrev:Kändes inte bra väg hållning vid provokation, bakvagnen ålar sig, obehaglig känsla, okontrollerat. Tung bak? Batterier bak? Och framhjulsdrift. Ljudet var sådär, ingen vidare upplösning, men kanske har bättre stereo att köpa till?
Ja för Ioniq så innebär ju placeringen att bilen kunnat göras lägre (inga batterier under fötterna fram eller bak) vilket med rätt design leder till lågt luftmotstånd.
Nackdelen med tyngd bak är nog hanterbar, särskilt med esp, men är man van vid framhjulsdriven ice så kan nog första halkan i kurva bli intressant. Men jag gillar bakhjulsdrift och då kanske den går att få sladd med
Nackdelen med tyngd bak är nog hanterbar, särskilt med esp, men är man van vid framhjulsdriven ice så kan nog första halkan i kurva bli intressant. Men jag gillar bakhjulsdrift och då kanske den går att få sladd med

Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Den Model X jag körde låg som ett strykjärn om man jämnför med Santa Fe som jag hade innan. Den går överhuvudtaget inte jämnföra med Volvo XC90 (gamla versionen) som var rent obehaglig vid kurvtagning, vilket gjorde att vi undvek den.
Har inget emot bilar som har bett i framvagnen och släpper i back men de ska vara välbalanserade så att de går att kontrollera. Har du all vikt längst back och dessutom sedan motorn framför framaxeln så har du fixat en ganska ordentlig snurra. Ja, det går att fixa med ESP men det är bättremed en bil som är riktigt byggd från början.
Har inget emot bilar som har bett i framvagnen och släpper i back men de ska vara välbalanserade så att de går att kontrollera. Har du all vikt längst back och dessutom sedan motorn framför framaxeln så har du fixat en ganska ordentlig snurra. Ja, det går att fixa med ESP men det är bättremed en bil som är riktigt byggd från början.
Hyundai Ironic?apkungen skrev:Va ironiskSR-71-BlackBird skrev:DAB är otroligt irriterande, av och på, av och på, av och på, så fungerar det vid sämre signal.apkungen skrev:Den har faktiskt dab!joel80 skrev:Kanske är en helhypead radioanläggning som kan kopplas upp mot både AM och FM-bandet!!jonasl skrev:Känns ju ändå inte som om du kommer till existerande modell. Och jag blir nyfiken på vilka spännande uppkopplingsmöjligheter de pratar om!
Jag märkte inget av de dåliga egenskaperna under min körning och jag körde relativt hårt stundtals. Men provocerar man mycket kan jag tänka mig att den tappar greppet lite. Ingen sportbil direkt.
Det var nog lite konstigt halt +7 grader med torr väg som tinar upp. Men att bli omkörd av Renault kangoo pga läskig känsla i kurva... kanske vana vid bilen hjälper. Gick inte att gasa fullt på asfalt utan att anti spinn blinkar, halt!
Mm BMW har comfortpaket som är prisvärt, ca 410' , men sen kostar allt extra, du plocka på grejer för 100' men det är generellt BMW:s prissättning.
Mm BMW har comfortpaket som är prisvärt, ca 410' , men sen kostar allt extra, du plocka på grejer för 100' men det är generellt BMW:s prissättning.
Att det svansar lite i kurvorna är ju bara kul! Visst, den får inte bete sig som en bubbla, men med lämplig viktfördelning är det grymt rolig körning. Finns inget som slår att köra om en bil på motorväg i snömod med kontrollerad bredsladd i 120 (been there, done that, got the t shirt!!).
Du är supercool.JFAH skrev:Att det svansar lite i kurvorna är ju bara kul! Visst, den får inte bete sig som en bubbla, men med lämplig viktfördelning är det grymt rolig körning. Finns inget som slår att köra om en bil på motorväg i snömod med kontrollerad bredsladd i 120 (been there, done that, got the t shirt!!).
Teskörde den idag i någon timme. Smidig bil, kul med regenerative braking och i mitt tycke, helt ok utseende. Det som verkligen störde var den delade bakrutan. Noll sikt för en som tycker om att titta i backspegeln då och då under körning. Intressant bil som tjänstebil.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Beställd 230428
Visst, men det är ofta leveranstider på bilar. Alltid varit minst 2-3 månader för min del, speciellt om man har valt till olika tillbehör. Enligt vad jag har har hört ska ÅF ha lagerbilar lagom till mars/april.2xA skrev:Tyvärr har det ett stort fel, den går inte att köpa. Jag har pratat med flera handlare och de svar jag fått när jag frågat om leveranstid är.
- Vet inte, kanske 3-6 månader.
- Ingen vet, du kan få ta d demonstration bilen om tre månader.
- Vi bör kunna leverera om 3-6 månader kanske.
Lite synd på en sådan bra bil plus att det kan tyckas lite dumt att göra en massa reklam för något man inte kan leverera.
Model Y RWD
Beställd 230428
Beställd 230428
Jag har en kollega som beställde en Ionic electric förr förra veckan. Enligt ÅF är beräknad leverans i april för honom.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Så ungefär som en Tesla med andra ord.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Kan tillägga att han också var den första som beställde en av Hyundaiåterförsäljaren i Umeå.
Även jag lånade hem deras demobil över en natt så jag fick testa den ordentligt. Fått offert och man har funderat lite på den, men jag har bestämt mig för att härda ut och invänta model 3. Det är för många saker som ionic saknar trots allt.
Edit: det den främst saknar för mig är app, trefasladdning, drag och 4-hjulsdrift.
Även jag lånade hem deras demobil över en natt så jag fick testa den ordentligt. Fått offert och man har funderat lite på den, men jag har bestämt mig för att härda ut och invänta model 3. Det är för många saker som ionic saknar trots allt.
Edit: det den främst saknar för mig är app, trefasladdning, drag och 4-hjulsdrift.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Alla har olika behov. Som det ska vara.
Intressant notis om försäljningsframgång i Norge: http://english.yonhapnews.co.kr/news/20 ... 00320.html
Intressant notis om försäljningsframgång i Norge: http://english.yonhapnews.co.kr/news/20 ... 00320.html
Model Y RWD
Beställd 230428
Beställd 230428
Här är ett engelskt par som provar Ioniq.
Kan rekommendera deras kanal f.ö. Lite pratiga videos men jordnära och kunniga.
Kate and I test out the new Hyundai Ioniq EV
Kul, fast han gör det vanliga misstaget att prata om hk och vridmoment och hävdar att hk inte är relevant. Det är vridmomentet "that gets you going".Torkel skrev:Här är ett engelskt par som provar Ioniq.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
http://www.theverge.com/circuitbreaker/ ... k-ces-2017
Antar att detta funkar på ioniq. Logiskt att koreanerna har app till bilen, de är bra på digital teknik.
Ett argument mindre för att inte köpa inom ioniq!!!
Antar att detta funkar på ioniq. Logiskt att koreanerna har app till bilen, de är bra på digital teknik.
Hyundai har redan tagit fram en egen app för att styra klimatanläggning mm liknande andra elbilar men de har bara släppt den i USA och tydligen så ska de släppa deb i Europa också, frågan är bara när den kommer och om den då kan användas med redan sålda bilar.Swede1 skrev:http://www.theverge.com/circuitbreaker/ ... k-ces-2017
Frågan är om man behöver ha allt detta. Framförallt när man jämför med Tesla.peken skrev:Edit: det den främst saknar för mig är app, trefasladdning, drag och 4-hjulsdrift.
App: Har visserligen app i Teslan, men jag skulle inte sakna den sådär jättemycket. Teslas app är så pass dålig att den egentligen inte tillför mer än att man kan starta värmen på distans. Det är det jag använder den till. Jag saknar timer för värme/AC i Teslan mer än vad jag skulle sakna appen i Ioniq.
Trefas: Största nackdelen med Ioniq enligt mig, men det går att klara sig utan trefas om man är tvungen. Men det är såklart en nackdel.
Drag: Har inte Teslan heller. En jättenackdel som jag inte kan vänja mig vid. Det får gå ändå med det är jäkligt svårt i längden när man alltid har haft bilar med drag. Jag saknar min gamla dragbil.
4-hjulsdrift: Har inte min Tesla och det är ingenting jag saknar heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14