Sida 4 av 4

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 09 maj 2020 07:56
av dd88
Just det där med avsaknad av koppling är det jag har mest svårt med i skogen.

Dels att inte kunna svara med kopplingen för att få en annan karaktär av bottenvridet (går inte att sega sig ut ur lerhål tex, hjulet snurrar först när du ger tillräckligt med gas för att det ska släppa, men det ger inget grepp), dels att inte kunna få upp framhjulet. Läge 3 svarar väldigt snabbt på gas men som relativt oerfaren enduroförare så upplever jag att ”startsträckan” är på tok för lång.

Kör en del teknikövningar och jag är långt ifrån att få upp den lika kontrollerat som en hoj med koppling.

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 09 maj 2020 08:03
av dd88
robin_nerf skrev:
Någon som känner till skillnaden (om det är någon) mellan -19 och -20 års modell ?
Antar att varianten som heter Freeride E-SX inte längre säljs, ser bara endurovarianten (E-XC), men mc-kort eller inte, vad gör det på ett elljusspår :) (Ljudet/skylten/lysen är väl säkerligen mer uppskattat än brötet från crf250 ;))

EDIT : Bidraget för elmotorcykel finns inte längre eller ? Tyckte dessa 10k ni pratade om tidigare i tråden hade suttit fint till dom 80k hojen kostar.
Det ska finnas en plastring i en annan färg, lyckades inte hitta den när min 19 stod bredvid en 20 i butik, men det ska också vara det enda.

E-SX finns att beställa men tror att E-XC är betydligt populärare då du får med mer utrustning till samma pris. Man kan köpa till annan plast för några hundra så slipper du lysena.

Finns inga bidrag längre.

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 09 maj 2020 21:18
av Bjelke
dd88 skrev:
Just det där med avsaknad av koppling är det jag har mest svårt med i skogen.

Dels att inte kunna svara med kopplingen för att få en annan karaktär av bottenvridet (går inte att sega sig ut ur lerhål tex, hjulet snurrar först när du ger tillräckligt med gas för att det ska släppa, men det ger inget grepp), dels att inte kunna få upp framhjulet. Läge 3 svarar väldigt snabbt på gas men som relativt oerfaren enduroförare så upplever jag att ”startsträckan” är på tok för lång.

Kör en del teknikövningar och jag är långt ifrån att få upp den lika kontrollerat som en hoj med koppling.
Inget börnande heller då typ? :(

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 11 maj 2020 10:42
av dd88
Problemet är snarare att det är svårt att få grepp i alla lägen, släpper gör det utan problem i lägre farter om man ger tillräckligt mer gas.

Även om den inte är perfekt på något sätt så är det en sjukt kul hoj, att kunna dra ut sent en kväll utan att störa grannarna är värt mycket.

Bild




Bild


Re: KTM FREERIDE E

Postat: 11 maj 2020 17:01
av robin_nerf
Hur är andrahandsvärdet på denna båge ?
Spanat in blocket alla dagar under 2 veckors tid och idag har den första lagts ut till salu som inte är från butik (alltså privat).
Svårsålda? Dåliga tider just nu (covid) för att köpa/sälja ?

En "ny" (inte 2020, men 0min 2019) köps ju av återförsäljaren för 79.900:-

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 11 maj 2020 17:26
av dd88
robin_nerf skrev:
Hur är andrahandsvärdet på denna båge ?
Spanat in blocket alla dagar under 2 veckors tid och idag har den första lagts ut till salu som inte är från butik (alltså privat).
Svårsålda? Dåliga tider just nu (covid) för att köpa/sälja ?

En "ny" (inte 2020, men 0min 2019) köps ju av återförsäljaren för 79.900:-
Har ju sålts ett par 2019 för runt 70kkr det senaste, tycker personligen att det är lite högt just nu då man kan få en ny för 80kkr. Men, när dessa är borta så kommer 70kkr nog snarare vara ett bra pris tills den dag 2020-modellerna går ner i pris i vinter. Så prutläget är ju bara tillfälligt, man får ha i åtanke att de brukar kosta 118kkr.

Sen vet man ju inte om 2021-modellerna kommer ha några större förbättringar, även det kan påverka prisbilden.

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 11 maj 2020 19:17
av robin_nerf
dd88 skrev:
Har ju sålts ett par 2019 för runt 70kkr det senaste, tycker personligen att det är lite högt just nu då man kan få en ny för 80kkr. Men, när dessa är borta så kommer 70kkr nog snarare vara ett bra pris tills den dag 2020-modellerna går ner i pris i vinter. Så prutläget är ju bara tillfälligt, man får ha i åtanke att de brukar kosta 118kkr.

Sen vet man ju inte om 2021-modellerna kommer ha några större förbättringar, även det kan påverka prisbilden.
Sant.

Sen är ju frågan när nästa uppgradering kommer, tror ju att batteri-tid/kraft/vikt går att förbättra, samt att jag läser flera ägare som har mindre invändningar kring mjuka fjädrar och bromsar (inte då det inte går att lösa själv för den händige (inget jag är av mc-rang))

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 11 maj 2020 20:51
av dd88
Fjädrarna är ju egentligen inget fel, KTM är tydliga med att deras hojar säljs med fjädrar för personer som väger 75-85kg inkl utrustning. Jag väger 85 inkl utrustning och hade inte velat ha en hårdare fjädring.
For optimal motorcycle riding characteristics and to avoid damage to forks, shock absorbers, link fork and frame, the basic settings of the suspension components must match the rider's weight.

– As delivered, KTM offroad motorcycles are adjusted for a rid- er's weight (with full protective clothing).

Guideline
Standard rider weight 75 ... 85 kg (165 ... 187 lb.)

– If the rider's weight is above or below this range, the basic set- ting of the suspension components must be adjusted accordingly.

– Small weight differences can be compensated by adjusting the spring preload, but in the case of large weight differences, the springs must be replaced.

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 25 aug 2020 18:33
av dd88
Bild

Är uppe i lite mer än 40h nu under sommaren, blir snart en service, nya däck och handtag. Funderar på om jag ska byta drivlina och dreva om den när jag ändå håller på.

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 25 jan 2021 23:03
av OTP
dd88 skrev:
Bild

Är uppe i lite mer än 40h nu under sommaren, blir snart en service, nya däck och handtag. Funderar på om jag ska byta drivlina och dreva om den när jag ändå håller på.
Hur går det med åkandet? Jag råkade sälja min till förmån för en Oset. Saknar den som tusan! :shock:

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 25 jan 2021 23:40
av dd88
OTP skrev:
dd88 skrev:
Bild

Är uppe i lite mer än 40h nu under sommaren, blir snart en service, nya däck och handtag. Funderar på om jag ska byta drivlina och dreva om den när jag ändå håller på.
Hur går det med åkandet? Jag råkade sälja min till förmån för en Oset. Saknar den som tusan! :shock:
Kör 2-3 gånger i veckan, blir i regel två enduropass och ett teknikpass.

Innan jul var jag iväg och körde ett svartrace och hojen klarade 2.5h utan problem, vilket blev uppvärmning + 4 varv på en relativt långsam och teknisk bana. Varnade för lågt batteri tillbaka till bussen så jag hade tur.

Var kallt ute men jag märker ingen större skillnad så länge batteriet är varmt när man sätter igång.

De jag körde med kör fossilt och hade gjort av med 1/4 av full tank efter ytterligare ett varv. Lutar väl åt att jag köper ett batteri till som jag får ha i depån för det blir svårt att tävla annars.

Största nackdelen med hojen är dock avsaknad av koppling, vissa hinder blir onödigt svåra när man inte kan reglera kraften. Även gasen är sjukt svårreglerad, en fossilmotor kan man sega igång men denna känns lite väl av/på. Hade velat ha en 2.5 mapp.

Börjar väl även komma upp i den nivån där en annan fjädring skulle löna sig, en Öhlinsinsats och ombyggnad ligger runt 20kkr. Hade hoppats på en fullstor E-XC till 2021, då hade jag sålt nuvarande direkt men nu lutar det åt att bygga om.

Sammanfattningsvis så är jag nöjd med hojen, men inte utan att veta att det är väldigt mycket kompromisser.
4ABFD452-CCF2-4418-9255-A677035F3D27.jpeg
Är själv sugen på en Trailshoj, blir ju en helt annan typ av åkning och väldigt bra teknikträning.

Vart köpte du och vad fick du ge för den?

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 26 jan 2021 00:27
av OTP
dd88 skrev:
OTP skrev:
dd88 skrev:
Bild

Är uppe i lite mer än 40h nu under sommaren, blir snart en service, nya däck och handtag. Funderar på om jag ska byta drivlina och dreva om den när jag ändå håller på.
Hur går det med åkandet? Jag råkade sälja min till förmån för en Oset. Saknar den som tusan! :shock:
Kör 2-3 gånger i veckan, blir i regel två enduropass och ett teknikpass.

Innan jul var jag iväg och körde ett svartrace och hojen klarade 2.5h utan problem, vilket blev uppvärmning + 4 varv på en relativt långsam och teknisk bana. Varnade för lågt batteri tillbaka till bussen så jag hade tur.

Var kallt ute men jag märker ingen större skillnad så länge batteriet är varmt när man sätter igång.

De jag körde med kör fossilt och hade gjort av med 1/4 av full tank efter ytterligare ett varv. Lutar väl åt att jag köper ett batteri till som jag får ha i depån för det blir svårt att tävla annars.

Största nackdelen med hojen är dock avsaknad av koppling, vissa hinder blir onödigt svåra när man inte kan reglera kraften. Även gasen är sjukt svårreglerad, en fossilmotor kan man sega igång men denna känns lite väl av/på. Hade velat ha en 2.5 mapp.

Börjar väl även komma upp i den nivån där en annan fjädring skulle löna sig, en Öhlinsinsats och ombyggnad ligger runt 20kkr. Hade hoppats på en fullstor E-XC till 2021, då hade jag sålt nuvarande direkt men nu lutar det åt att bygga om.

Sammanfattningsvis så är jag nöjd med hojen, men inte utan att veta att det är väldigt mycket kompromisser.
4ABFD452-CCF2-4418-9255-A677035F3D27.jpeg
Är själv sugen på en Trailshoj, blir ju en helt annan typ av åkning och väldigt bra teknikträning.

Vart köpte du och vad fick du ge för den?
Fan va kul att kört så mycket, jag kom ju bara ut ca 14 timmar på min.. trots enkelheten och att den är så ljudlös så kom jag aldrig iväg så mycket som jag hade tänkt. Jag bytte in min mot tre Oset, så grabbarna kan hänga med ut å åka. Fördelen med dem är ju att den kan man verkligen åka i närområdet.

Nu ska grabben börja i crosskola så han kommer åka fossilhoj.. är väl jag som får fixa det mesta med den så då kanske jag oxå slår till på en fossiljhoj till våren å behållet Oseten för att åka hem och öva teknik. Köpte min på CEC i Mölndal.

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 24 sep 2023 23:34
av Brages
Är ni fortsatt nöjda med era hojar? Är sugen på att skaffa en men begpriserna är löjliga, kanske pga nypriset gått upp?

Hur kollar man om batteriet är OK? Finns det SM-fälgar som passar?

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 27 sep 2023 20:51
av elmotor_mattias
Skaffa en Stark Varg istället. Otroligt mycket bättre prestanda, både drivlina och chassi/fjädring.
Förhoppningsvis kommer en enduro-version till nästa sommar.

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 28 sep 2023 08:29
av dragkrok
Hur gick det med kopplingen?
Husqvarna har numera på batterisåg 542:
https://www.husqvarna.com/se/utforska-o ... -koppling/