Re: Vilken bil byter ni från till Model S / X
Postat: 06 dec 2016 07:25
Lika bra att få det rätt från början!jonix skrev:Ingen, min beställda S90D blir min första bil
Lika bra att få det rätt från början!jonix skrev:Ingen, min beställda S90D blir min första bil
De där provkörningarna är livsfarliga... Idag är det faktiskt exakt på dagen tre år sen jag provkörde för första gången. Den satte sig på hjärnan efter det...Franz skrev:Audi A6 2.0TDI 2013 -> Model S 85D 2015
Jag valde just den A6:an för att det var den snålaste att välja på då. 177 hästar, som dock visade sig förgiftade av VAG-dieseln, kunde aldrig mäta sig mot dryga 420 elektriska i Teslan... Givetvis var Teslan egentligen otänkbar men jag var intresserad av bolaget och hade köpt en del aktier. Provkörde en P85+ "för skojs skull" utan någon som helst avsikt att köpa någon. Efter den dagen fanns det egentligen ingen återvändo men jag intalade mig att jag faktiskt inte kunde köpa en så dyr bil utan radarbroms/farthållare. Det argumentet höll i några månader tills D-eventet...
Ha, en till som har bytt från CX-5 till Model S.akeller skrev:Mazda CX-5 -> Model S 90D
och "snart"
Kia Ceed -> Model 3
Jag är en av de som väljer mellan dessa bilarjonasl skrev:Och förstås förklaringen till att de är så stora i segmentet. Inte så många valde mellan Model S och Panamera misstänker jag. Trots att de brukar utmålas som konkurrenter.
Wow, stort GRATTIS!ovelundkvist skrev:Model S 85D -> Model S P100D
Men inte ens laddhybriden är ju släppt än, än mindre en BEV-version...hooked skrev:Jag är en av de som valde mellan dessa modeller. Har en S90D just nu men funderar seriöst på att byta tillbaka till Panamera igen nu när nya modellen är lanserad.jonasl skrev:Och förstås förklaringen till att de är så stora i segmentet. Inte så många valde mellan Model S och Panamera misstänker jag. Trots att de brukar utmålas som konkurrenter.
laddhybriden går att beställa och första bilarna kommer till våren. Jag kör primärt korta sträckor stadskörning (3 mil per dag) så för det syftet är laddhybriden ett bra alternativ och en språngbräda tills Mission E lanseras om 3 år. Tycker dessutom det är lockande att få 100 mil range på en tank när man kör i Europa till nästa sommar.lator skrev:Men inte ens laddhybriden är ju släppt än, än mindre en BEV-version...hooked skrev:Jag är en av de som valde mellan dessa modeller. Har en S90D just nu men funderar seriöst på att byta tillbaka till Panamera igen nu när nya modellen är lanserad.jonasl skrev:Och förstås förklaringen till att de är så stora i segmentet. Inte så många valde mellan Model S och Panamera misstänker jag. Trots att de brukar utmålas som konkurrenter.
Ok! Jag förstår din känsla. Jänkarna har en lite annorlunda syn på bilbyggande och den sitter delvis också i Tesla. Jag har inte kört Panamera så jag har inget att jämföra med men jag kan offra en del för att få köra på el hela tiden.hooked skrev:laddhybriden går att beställa och första bilarna kommer till våren. Jag kör primärt korta sträckor stadskörning (3 mil per dag) så för det syftet är laddhybriden ett bra alternativ och en språngbräda tills Mission E lanseras om 3 år. Tycker dessutom det är lockande att få 100 mil range på en tank när man kör i Europa till nästa sommar.lator skrev:Men inte ens laddhybriden är ju släppt än, än mindre en BEV-version...hooked skrev:Jag är en av de som valde mellan dessa modeller. Har en S90D just nu men funderar seriöst på att byta tillbaka till Panamera igen nu när nya modellen är lanserad.jonasl skrev:Och förstås förklaringen till att de är så stora i segmentet. Inte så många valde mellan Model S och Panamera misstänker jag. Trots att de brukar utmålas som konkurrenter.
Jag vet att det är som att svära i kyrkan här inne, men jag saknar premiumkänslan från min gamla Panamera och är inte helt nöjd med min 90D. Jag har haft min Tesla i ett halvår ungefär och tycker inte den lever upp till förväntningarna. Provkört nya Panamera och bara stolarna och körställningen gör att jag blir sugen på ett byte. Kanske riskerar att bli kallad för "troll" för jag har en avvikande åsikt, men faktum är att jag helt enkelt tycker min Tesla är tråkig. Om man byter från en 300k Mazda till Tesla förstår jag att man är helt såld, men jämför man med tyska bilar i premiumsegmentet är faktiskt inte allting en "uppgradering".
Jag förstår absolut tjusningen med Porsche. Jäklar vilka bilar de gör. Interiörerna och stolarna är ju att döda för. Och särskilt nya Panamera när de fixat designen känns som en fullträff. Sen får man en långt sämre drivlina än hos Tesla, men alla prioriterar olika. Däremot har jag lite svårt att förstå laddhybriden. Den känns som en dålig kompromiss. Kommer man verkligen acceptera att snigla runt med ~100 hk och noll gasrespons i en bil som Panamera, och behöva stå ut med att den ska väcka bensinmotorn i tid och otid? Ta i och köp bensinåttan istället, om det nu ska vara en sån bil.hooked skrev:laddhybriden går att beställa och första bilarna kommer till våren. Jag kör primärt korta sträckor stadskörning (3 mil per dag) så för det syftet är laddhybriden ett bra alternativ och en språngbräda tills Mission E lanseras om 3 år. Tycker dessutom det är lockande att få 100 mil range på en tank när man kör i Europa till nästa sommar.lator skrev:Men inte ens laddhybriden är ju släppt än, än mindre en BEV-version...hooked skrev:Jag är en av de som valde mellan dessa modeller. Har en S90D just nu men funderar seriöst på att byta tillbaka till Panamera igen nu när nya modellen är lanserad.jonasl skrev:Och förstås förklaringen till att de är så stora i segmentet. Inte så många valde mellan Model S och Panamera misstänker jag. Trots att de brukar utmålas som konkurrenter.
Jag vet att det är som att svära i kyrkan här inne, men jag saknar premiumkänslan från min gamla Panamera och är inte helt nöjd med min 90D. Jag har haft min Tesla i ett halvår ungefär och tycker inte den lever upp till förväntningarna. Provkört nya Panamera och bara stolarna och körställningen gör att jag blir sugen på ett byte. Kanske riskerar att bli kallad för "troll" för jag har en avvikande åsikt, men faktum är att jag helt enkelt tycker min Tesla är tråkig. Om man byter från en 300k Mazda till Tesla förstår jag att man är helt såld, men jämför man med tyska bilar i premiumsegmentet är faktiskt inte allting en "uppgradering".
Det är klart att Teslan är en dröm att köra, drivlinan är naturligtvis överlägsen. Men på grusväg vinner Mazdan såklart. Den är byggd ju för det. Dessutom tycker jag att den känns tajtare än Teslan. Dörrarna i vår CX-3 t.ex. gör bara ett dovt plopp när man stänger dem. Mycket mer premiumkänsla än i Teslan. Det som"stör" mig med Mazdan är att den känns betydligt mer gedigen och välbyggd än Teslan, trots att den kostar bara en tredjedel.akeller skrev:Frun var nog mer glad i Mazdan än jag. Visst, den var ok, jag gillade utseendet på den men det var lite som att köra buss (ungefär som model X). Jag sitter mycket bättre i min model S och den känns betydligt skönare att köra. Teslan är dock mycket stötigare än Mazdan på vår håliga grusväg dock. MInsta grop så märks det rejält, trots luftfjädringen.
Jag tror jag haft tur med min S, det är så många som klagar på sina men min har varit helt felfri än så länge. Den har snart gått 3000 mil på 6 månader.
XC-3 är också snygg tycker jag, generellt sett så gör Mazda ganska snygga bilar enligt mitt tycke.
Jag eller någon annan här ställer säkert upp och visar lastutrymmet in action om du är nyfiken.bilcalle skrev:Jag är otroligt sugen på att byta från A4. Dock har jag en Avant så jag är lite orolig över lastutrymmet...
Ingen fara, det var jag också. Mitt standardargument mot en Tesla har alltid varit att det är omöjligt att få in två stora hundar i Model S. Det trodde jag verkligen, eftersom det ser så lågt och trångt ut. Herregud vad jag hade fel. En A4 Avant rymmer garanterat inte mer än vad en Model S kan svälja. Prova får du se.bilcalle skrev:Jag är otroligt sugen på att byta från A4. Dock har jag en Avant så jag är lite orolig över lastutrymmet...
Jag upplever min Model S som ungefär lika rymlig som den A6 Avant jag hade för ett par år sen. Hade blivit förvånad om du bytte från A4 Avant och blev besviken på utrymmet. Det som är är att stora, skrymmande, fyrkantiga saker är svårare pga luckans lutning. Men de saker man lastar mest i vardagen som väskor, kassar, barnvagnar etc får du in klart mycket mer av i Model S.bilcalle skrev:Jag är otroligt sugen på att byta från A4. Dock har jag en Avant så jag är lite orolig över lastutrymmet...
Det är inte heller något problem att få in en fullstor vuxencykel och stänga luckan. Jag bytte från en 5-serie touring. Minst lika stort utrymme i Model S skulle jag säga.danni skrev:Jag upplever min Model S som ungefär lika rymlig som den A6 Avant jag hade för ett par år sen. Hade blivit förvånad om du bytte från A4 Avant och blev besviken på utrymmet. Det som är är att stora, skrymmande, fyrkantiga saker är svårare pga luckans lutning. Men de saker man lastar mest i vardagen som väskor, kassar, barnvagnar etc får du in klart mycket mer av i Model S.bilcalle skrev:Jag är otroligt sugen på att byta från A4. Dock har jag en Avant så jag är lite orolig över lastutrymmet...