Sida 4 av 8
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 10 jan 2017 13:40
av AGCF
Det var den som fick mig att söka fram ett test av begagnade vinterdäck till. En gång har Teknikens värld respeltive AMS testat vinterdäck som inte är fabriksnya. Aftonbladet aldrig. 30 år av test med fabriksnya däck. Naturligtvis står däcktillverkarna för däcken. Collins krönika är på den lägsta nivå som blir allt vanligare. Bilister kör med alla sorters vinterdäck av alla mönsterdjup. Problemet är hastighet och avstånd.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 10 jan 2017 13:45
av Legato
AGCF skrev:Legato skrev:Alla dubbdäckshatare är varmt välkomna hem till oss. Det har funnits gott om is att hacka loss på vår lååånga och braaaaanta uppfart

Man ska ta bort snön när den fallit. Is är farligt i alla situationer. Bromssträcka från 50 km/h på runt 80 meter både med och utan dubb. På plan mark. Dubbdäck är ju ingen ursäkt för att slöa med skottning och sandning av sin egen uppfart.
Jag har inga planer på att hålla 50 km/h på min uppfart. Med Nokian H2 funkar det fint, man får bara köra sakta. Men även du är välkommen att skotta snö nattetid

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 10 jan 2017 13:46
av EnTraktor
Det är väl ingen nyhet att Collin hatar friktionsdäck och älskar Volvo...
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 07 dec 2017 07:02
av Jerker
Vet inte om det var i den här tråden (orkar inte läsa igenom den) men det var nån som erbjöd sig att komma hem till mig och köra i vår isiga backe för att bevisa att dubbfria vinterdäck är minst lika bra som dubbdäck. Skulle ha varit här nu. Iofs var inte vår lilla backe några problem, (grovt grus där snöblasket som frusit inte kunnat lägga sig som ett lager ovanpå) men ute på gatan var det isgata. Is som frusit på under natten och nu regnar det på det. Min hustru har just åkt till jobbet och det var nära att hon hamnade i diket men dubbarna räddade henne från det. Hon tog sig med nöd och näppe ut på stora vägen där det var saltat. En granne utan dubbar tog sig inte ens ut från sin tomt. Det fanns inget grepp öht. Hans infart sluttar litegrann nedåt från gatan. Vi fick hjälpas åt och knuffa ut honom på gatan.
#livetpålandet
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 07 dec 2017 08:31
av perkabolo
Snöfall övergående i regn i två dagar och sen kallt igen. Ser också ut att få en bra testbacke nu. Att ta sig upp är en utmaning i de förhållandena, men att ta sig NER är det som kan vara riktigt läskigt. Rakt ut på landsvägen där det kommer bilar i 90 utan möjlighet att bromsa. Någon i södra norrlands kustland som vill komma och övertyga mig om de dubbfria vinterdäckens förträfflighet på spolad blankis?
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 07 dec 2017 09:49
av AGCF
perkabolo skrev:Snöfall övergående i regn i två dagar och sen kallt igen. Ser också ut att få en bra testbacke nu. Att ta sig upp är en utmaning i de förhållandena, men att ta sig NER är det som kan vara riktigt läskigt. Rakt ut på landsvägen där det kommer bilar i 90 utan möjlighet att bromsa. Någon i södra norrlands kustland som vill komma och övertyga mig om de dubbfria vinterdäckens förträfflighet på spolad blankis?
Sanda din backe för tusan

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 07 dec 2017 09:53
av Gustafsson
Det beror på däckens vridmoment

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 07 dec 2017 11:44
av perkabolo
Walker skrev:perkabolo skrev:Snöfall övergående i regn i två dagar och sen kallt igen. Ser också ut att få en bra testbacke nu. Att ta sig upp är en utmaning i de förhållandena, men att ta sig NER är det som kan vara riktigt läskigt. Rakt ut på landsvägen där det kommer bilar i 90 utan möjlighet att bromsa. Någon i södra norrlands kustland som vill komma och övertyga mig om de dubbfria vinterdäckens förträfflighet på spolad blankis?
Spolar du din uppfart??

Gör inte alla det?

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 07 dec 2017 11:50
av perkabolo
AGCF skrev:perkabolo skrev:Snöfall övergående i regn i två dagar och sen kallt igen. Ser också ut att få en bra testbacke nu. Att ta sig upp är en utmaning i de förhållandena, men att ta sig NER är det som kan vara riktigt läskigt. Rakt ut på landsvägen där det kommer bilar i 90 utan möjlighet att bromsa. Någon i södra norrlands kustland som vill komma och övertyga mig om de dubbfria vinterdäckens förträfflighet på spolad blankis?
Sanda din backe för tusan

Det brukar gå att få till lite styrning om man har framförhållning så att man kan få ut ett däck eller två i dikeskanten och antingen få fäste eller en dikeskörning för att få stopp. Varför sanda när det finns enklare lösningar! Vardagsedge!

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 07 dec 2017 12:39
av Verdi
Jag har dubbfria för första gången nu och jag tycker de känns lite halare än dubbdäck när det är is. Dock rullar de så tyst och mjukt när det är slask/plusgrader att jag förlåter dem.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 07 dec 2017 19:03
av LarsL
Finns det några bra kedjor eller sådana där ”täcken” man kan sätta på hjulen. Ibland är det hopplöst att komma de första 100 metrarna utan dubbdäck. Resten är det mer ordning.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 07 dec 2017 23:31
av N H
Sjukt intressant tråd. Bor i Dalarna och har alltid kört dubbat, men med elbil vette 17 om jag klarar av dubb igen. Halva njutningen försvinner med dubbljudet.
Jag är fascinerad av att den allmänna erfarenheten om att dubb och is är bättre än friktion och is samtidigt som det finns undersökningar som säger motsatsen. Nånstans är d fel!
Är det ljudet från dubb som river i isen som ger oss dubbade en falsk känsla av kontroll och att nu jävlar är det friktion? Eller är det för få, för dåliga och för gamla undersökningar vi elbilister som vill slippa det där s*tans dubbsmattret älskar att se resultatet av och bortser från något väsentligt?
Jag börjar bli helt snurrig av min hjärnas svängningar från det ena till det andra. I mars kommer ny bil så då måste jag bestämma mig, lotteri vilken sida jag kommer att vara på just då

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 08 dec 2017 06:47
av AGCF
Nu hittade jag faktiskt ett mycket mer omfattande test med en stor mängd begagnade däck.
http://vti.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
Ni kan scrolla ner till sidan 34 för tester på is (dessa är på en isbana, en sjö alltså). Där kan man se att för fabriksnya däck är dubb bättre, men på begagnade är dubb och nordisk friktion likvärdiga även om de individuella skillnaderna är stora. Premiumdäck är bäst (det står på ett annat ställe i texten). Notera att en av momenten är bromsfriktion, där den allmänna uppfattningen är att dubbdäck stannar mycket snabbare än friktion men testet visar att det beror helt på vilket däck och i genomsnitt är det ungefär samma. Om du inte köper nya vinterdäck varje år, men det gör ju INGEN, nästan alla kör tills det är 3 mm kvar om man inte säljer bilen innan.
På sidan 35 är det test på is med 20 graders styrvinkel (sladd), då är dubb bättre än friktion. Man får fråga sig, hur ofta man svänger så skarpt på is.
På sidan 46 är samma test på snö och där är begagnade friktion alltjämt något bättre än dubb. För de nya däcken är de likvärdiga.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 08 dec 2017 07:24
av LarsL
Skitsnack att inte dubb skulle hjälpa på is... dubbfria däck funkar däremot inte alls på min isgata.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 08 dec 2017 07:42
av Gustafsson
Intressant skrift! Här är det ju riktiga forskare på VTI som ligger bakom studien. Då var helgen räddad !
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 08 dec 2017 08:06
av Verdi
Att tänka på är att dubbfria nordiska är sämre på bar asfalt. Både blöt och torr. Dessutom är de känsliga för vattenplaning.
Samtidigt är det inte så stora skillnader trots allt och det är ju fantastiskt skönt att ha tysta däck.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 08 dec 2017 08:13
av Jerker
Gustafsson skrev:Intressant skrift! Här är det ju riktiga forskare på VTI som ligger bakom studien. Då var helgen räddad !

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 08 dec 2017 08:23
av perkabolo
Igår tror jag inte det spelade någon roll vilka däck man hade. 15 cm genomblöt snösörja, så däcken tappade inte kontakten med underlaget utan underlaget flyttade sig helt enkelt. I morse hade snösörjan till största delen regnat bort och blottlagt isen som var under på vilken det var en yta av några mm rinnande vatten som höll den spolad och slät. Jag har svårt att se hur dubbfria däck skulle ha chans att få fäste på det underlaget, men studien från VTI verkar ju faktiskt ha använt en hyffsad isbana i sina tester även om den var torr vilket ju gör det hela lite enklare.
Någon som kan förklara fysiken på ett lekmannamässigt sätt? Hur får mjuka gummidäck fäste på blankis och hur kan det vara likvärdigt med eller bättre än en metalldubb som gräver sig ner?
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 08 dec 2017 08:31
av bylund
Framförallt så är dubben sliten på äldre däck och gräver inte ner sig särskilt bra.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 08 dec 2017 08:38
av Verdi
perkabolo skrev:Igår tror jag inte det spelade någon roll vilka däck man hade. 15 cm genomblöt snösörja, så däcken tappade inte kontakten med underlaget utan underlaget flyttade sig helt enkelt. I morse hade snösörjan till största delen regnat bort och blottlagt isen som var under på vilken det var en yta av några mm rinnande vatten som höll den spolad och slät. Jag har svårt att se hur dubbfria däck skulle ha chans att få fäste på det underlaget, men studien från VTI verkar ju faktiskt ha använt en hyffsad isbana i sina tester även om den var torr vilket ju gör det hela lite enklare.
Någon som kan förklara fysiken på ett lekmannamässigt sätt? Hur får mjuka gummidäck fäste på blankis och hur kan det vara likvärdigt med eller bättre än en metalldubb som gräver sig ner?
Är isen spegelblank så får inte dubbfria fäste alls (mer än den lilla friktionen mot isen såklart). De kräver ojämnheter för att få grepp. Tanken är väl att det mjuka gummit och sajpningarna ska greppa tag runt det som går att få tag på. Ofta är det ju nåt. Räcker med att det är lite ruggat av att andra kört med dubbdäck tidigare.
Så kör man på en väg där det kommit underkylt regn eller nåt så är man illa ute med dubbfria. Dubbade kan ju få lite grepp ändå. Fast is är halt även med dubbade däck.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 08 dec 2017 08:53
av nek0
Hade dubbfria däck varit likvärdiga dubbdäck så tror inte jag att man hade tillåtit dubbdäck försäljning. Snacka går det, men snacka så det går, går inte
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 09 dec 2017 14:54
av Crappy
Personligen är jag av den åsikten att det är som alltid -Man får köra efter väder
Det finns tillfällen då dubbär ett måste, men de tillfällena är så väldigt få att det inte berättigar att köra omkring på skiten. Varken miljömässigt, komfortmässigt eller ljudmässigt
Är det så svinhalt att dubbdäck är ett måste, så bör man oavsett om man har dubb eller inte, låta bilen stå.
I övrigt så tar man det försiktigt och klarar sig utmärkt på dubbfria som är minst lika bra alla andra dagar
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 09 dec 2017 15:36
av LarsL
Om jag skulle stanna hemma vaje dag det är isgata med vatten på skulle det inte bli många dagar med jobb under vintern. Om det nu blir vinter igen? Nu lutar det mer åt att börja bygga ark.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 09 dec 2017 15:40
av Kulingen
Någon smart borde uppfinna dubbfria däck med en knapp i bilen man kan trycka på för att få ut dubben

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 09 dec 2017 15:50
av LarsL