Sida 4 av 5

Re: BMW has a “Captain Obvious” moment

Postat: 11 mar 2017 08:17
av Laban
danni skrev:
Att byta från exempelvis aluminium till kolfiber i karossen gör en bråkdel av den skillnaden, kanske 5-10% på skillnad koldioxidutsläppen, generöst räknat, och mindre på de andra.
http://www.nrcan.gc.ca/energy/efficienc ... ying/16755

En reducering av vikten med 35% genererar en minskad förbrukning på 12-20%. Enligt denna artikel innehåller en Model S ca 300 kg aluminium, vi är optimistiska och antar att all aluminium går att byta ut mot kolfiber.

http://www.torquenews.com/119/tesla-mod ... -auto-show

Hur mycket vikt sparar man då vid jämförelse mellan aluminium och kolfiber ?

Jag hittar några exempel:



Aluminium cykeln väger 7.87 kg , kolfiber, 7.59 kg. 3% skillnad. Det är dock hela cykeln, inte bara ramen.

http://www.nathangriffin.com/technical/ ... ripod.html

1.957 vs 1.547 kg. Aluminiumstativet är 26% tyngre. Tar man Model S 300 kg aluminium så kan man om dessa antaganden stämmer reducera Model S vikt med ca 60 kg om man går över till kolfiber. Då är vi väl nere på samma siffror som cykeln, dvs, 2-3%. Känns inte speciellt relevant om det inte finns andra fördelar med kolfiber. Jag läste att det för cyklar har varit en fördel att kolfibern har kunna formats mer flexibelt än aluminium men att detta har ändrats de senaste åren med nya tekniker.

Sen är väl frågan hur kolfibern hanteras vid reparation samt återvinning. Vet att det idag är möjligt att återvinna kolfiber men frågan är väl om det är ekonomiskt. Jämför man ex med glasfiberbåtar så finns det ett stort problem med gamla båtar som man inte skrotar för att det kostar pengar. Det är inget problem med aluminium.

Här är en länk angående återvinning av kolfiber:

http://sustainability.stackexchange.com ... e-recycled

Man verkar spara väldigt mycket energi men resultatet blir en kolfiber som är kortare och av sämre kvalitet.

Re: BMW has a “Captain Obvious” moment

Postat: 11 mar 2017 08:30
av bylund
På elbilar är nog besparingen lägre dock, då energi återvinns när man saktar in. Den första länken handlar om förbränningsmotorbilar, där rörelseenergi blir värme i större utsträckning vid inbromsning. Och då är det klart att en tyngre bil tappar mer vi varje inbromsning.

Jag säger inte att det inte spelar någon roll på elbilar, men jag tror inte man kan utgå från att ökad vikt ökar energiförbrukningen lika mycket som för förbränningsmotorbilar.

Re: BMW has a “Captain Obvious” moment

Postat: 11 mar 2017 08:31
av LarsL
Kolfiber = förstärkt plast = olja = nej tack!

Re: BMW has a “Captain Obvious” moment

Postat: 11 mar 2017 08:55
av Smutt
Undrar hur det går med krocktest med kolfiber? Personligen skulle jag alldrig köpa i3 pga deras misslyckande i stolptestet

Re: BMW has a “Captain Obvious” moment

Postat: 11 mar 2017 09:14
av mati
Det blir väl pulver av det. Så är det iaf i formel-1-bilar.

Re: BMW has a “Captain Obvious” moment

Postat: 11 mar 2017 09:36
av LarsL
Smutt skrev:
Undrar hur det går med krocktest med kolfiber? Personligen skulle jag alldrig köpa i3 pga deras misslyckande i stolptestet
Kolfiber är enormt bra på att hantera krockar, så där ser jag inget som helst problem.

Re: BMW has a “Captain Obvious” moment

Postat: 12 mar 2017 08:58
av Laban
bylund skrev:
På elbilar är nog besparingen lägre dock, då energi återvinns när man saktar in. Den första länken handlar om förbränningsmotorbilar, där rörelseenergi blir värme i större utsträckning vid inbromsning. Och då är det klart att en tyngre bil tappar mer vi varje inbromsning.

Jag säger inte att det inte spelar någon roll på elbilar, men jag tror inte man kan utgå från att ökad vikt ökar energiförbrukningen lika mycket som för förbränningsmotorbilar.
Håller med. Sen görs de flesta jämförelser mellan kolfiber och stål när det gäller vikt vilket förstås beror på att man vill få det att se lite bättre ut än vad det egentligen är. Jämför man aluminium och kolfiber blir det inte så stor skillnad, sen har elbilar ett 400+ kg batteripack på det som gör att skillnaden i procent blir nästan försumbar.

Liten skillnad i vikt samt liten viktpåverkan förbrukningsmässigt (elbilar) gör kolfiber till en rätt tveksam komponent i elbilar. Åtminstone om man bara ser det viktmässigt och med tanke på att kolfiber är betydligt dyrare, samt mer tveksamt både miljömässigt vid produktion samt återvinning.

Men det kanske finns andra fördelar produktionsmässigt som kanske göra kolfiber intressant i långa loppet. För flygplan nämns att man kan göra vissa delar som en komponent med kolfiber jämfört med x antal komponenter som monteras ihop med andra material. Winglets kan ex göras med extrema former vilket är svårt i andra material. Då blir det inte bara en fördel viktmässigt, konstruktionsmässigt utan även monteringsmässigt/logistikmässigt med färre delar. Vad dessa komponenter skulle vara för bilar låter jag dock vara osagt.

Re: BMW has a “Captain Obvious” moment

Postat: 13 mar 2017 07:36
av Swede1
Vad är det för misslyckat stolptest för BMW i3?

Re: BMW has a “Captain Obvious” moment

Postat: 13 mar 2017 09:13
av maxer
Här finns info om deras resultat i EURO NCAP:

http://www.euroncap.com/sv/results/bmw/i3/8863

Och även BMWs "förklaring" till varför dom fick 4/5 stjärnor.

http://insideevs.com/bmw-responds-to-eu ... t-5-stars/

Som jag förstår det är det bra betyg i krocktesterna, men en stjärna bort för att vissa "aktiva" säkerhetssystem inte finns i standardbilen.

Förutom stolptestet, där ser man att stolpen träffar precis rätt på föraren. Gissar att de udda dimensionerna på bilen gör att stolpen får den extremt oturliga positionen.

Har jobbar med krocksimulering (lastbilar) och har lite svårt att förstå lastfallet? Någon som kan förklara när man kan tänkas bli påkörd av en superstyv stolpe? Gymkhana i Kockums?

Re: BMW has a “Captain Obvious” moment

Postat: 13 mar 2017 09:18
av 12man
sån där polisjakt i phus som är så fånigt vanlig i amerikanska filmer...

Re: BMW has a “Captain Obvious” moment

Postat: 13 mar 2017 09:19
av MangeT
Är väl lite som att krocka med ett träd antar jag.

Re: BMW has a “Captain Obvious” moment

Postat: 13 mar 2017 12:42
av danni
maxer skrev:
Här finns info om deras resultat i EURO NCAP:

http://www.euroncap.com/sv/results/bmw/i3/8863

Och även BMWs "förklaring" till varför dom fick 4/5 stjärnor.

http://insideevs.com/bmw-responds-to-eu ... t-5-stars/

Som jag förstår det är det bra betyg i krocktesterna, men en stjärna bort för att vissa "aktiva" säkerhetssystem inte finns i standardbilen.

Förutom stolptestet, där ser man att stolpen träffar precis rätt på föraren. Gissar att de udda dimensionerna på bilen gör att stolpen får den extremt oturliga positionen.

Har jobbar med krocksimulering (lastbilar) och har lite svårt att förstå lastfallet? Någon som kan förklara när man kan tänkas bli påkörd av en superstyv stolpe? Gymkhana i Kockums?
Det är säkert så att extrapoängen för aktiva säkerhetssystem hade bumpat upp dem, men Tesla klarade å andra sidan fem stjärnor utan aktiva säkerhetssystem när Model S testades (vilket var pre-autopilot).

Vad gäller stolpar så kan man väl tänka sig att man vintertid tappar kontroll över bilen och glider in sidledes i en lyktstolpe.

Re: BMW has a “Captain Obvious” moment

Postat: 13 mar 2017 13:56
av LarsL
Det kan också bli så att man blir påkörd av en tungmotorcykel. Det ger ungefär samma skador och är riktigt dåligt.

Re: BMW has a “Captain Obvious” moment

Postat: 13 mar 2017 18:17
av bylund
danni skrev:

Det är säkert så att extrapoängen för aktiva säkerhetssystem hade bumpat upp dem, men Tesla klarade å andra sidan fem stjärnor utan aktiva säkerhetssystem när Model S testades (vilket var pre-autopilot).

Vad gäller stolpar så kan man väl tänka sig att man vintertid tappar kontroll över bilen och glider in sidledes i en lyktstolpe.
Pre autopilot men med autopilothårdvara. Den hade t ex varning för att man körde för snabbt och autobroms(?), vilket gjorde att man fick några poäng i den kategorin.

Re: BMW has a “Captain Obvious” moment

Postat: 14 mar 2017 11:28
av danni
bylund skrev:
danni skrev:

Det är säkert så att extrapoängen för aktiva säkerhetssystem hade bumpat upp dem, men Tesla klarade å andra sidan fem stjärnor utan aktiva säkerhetssystem när Model S testades (vilket var pre-autopilot).

Vad gäller stolpar så kan man väl tänka sig att man vintertid tappar kontroll över bilen och glider in sidledes i en lyktstolpe.
Pre autopilot men med autopilothårdvara. Den hade t ex varning för att man körde för snabbt och autobroms(?), vilket gjorde att man fick några poäng i den kategorin.
Nope. De testade en 2014 utan AP-hårdvara, och den fick inga poäng för nödbroms etc. Här: http://www.euroncap.com/sv/results/tesla/model-s/7897

Re: BMW has a “Captain Obvious” moment

Postat: 14 mar 2017 16:27
av Bjelke
LarsL skrev:
Smutt skrev:
Undrar hur det går med krocktest med kolfiber? Personligen skulle jag alldrig köpa i3 pga deras misslyckande i stolptestet
Kolfiber är enormt bra på att hantera krockar, så där ser jag inget som helst problem.
Stämmer det verkligen? I andra sammanhang så tas ofta kolfiberns största nackdel nämligen upp som sjukt dåligt
mot slag och stötar då det spricker och tappar sin integritet totalt osv, jag tänker främst då på cykelbranchen mest
eftersom jag följer den noga i egenskap av cyklist ;)

Re: BMW has a “Captain Obvious” moment

Postat: 14 mar 2017 16:33
av Niklas Z
Titta på en F1-bil. Den har enormt god krocksäkerhet och det åstadkoms med kolfiber.

Re: BMW has a “Captain Obvious” moment

Postat: 14 mar 2017 17:09
av Seregon
Niklas Z skrev:
Titta på en F1-bil. Den har enormt god krocksäkerhet och det åstadkoms med kolfiber.
Visst, men en F1-bil är designad för att i princip hela bilen är en deformationszon (med undantag för själva sittbrunnen såklart) och således går sönder i smulor väldigt lätt. Väldigt bra när det konstant går i 200-300 km/h på helt slät asfalt, mindre smidigt för en gropig grusväg ute på landet.

Re: BMW has a “Captain Obvious” moment

Postat: 14 mar 2017 18:12
av Niklas Z
Jag förstår inte vad du menar med gropig grusväg i detta sammanhang. Vad har det med krocksäkerhet att göra?
Eller tror du att F1-monocoquen inte skulle hålla för körning på en grusväg?

Re: BMW has a “Captain Obvious” moment

Postat: 14 mar 2017 19:48
av LarsL
Att göra en krocksäker bil handlar om att absorbera energin i krocken så bra som möjligt. När kolfibern bryts sönder så absorberas energin i krocken och skyddar därmed passageraren mot höga G-krafter.

Det var en revolution i F1 när de gick in i kolfibereran i början av 80-talet. Innan dess var bilarna byggda i aluminium och förarna dog som flugor, bara under 70-talet dog 10 förare i F1. Under åren från mitten av 80-talet, då kolfiber blev etablerat tills idag har endast 3 förare omkommit. Så ja, kolfiber fungerar och räddar liv.

Re: BMW has a “Captain Obvious” moment

Postat: 14 mar 2017 23:13
av bylund
danni skrev:
bylund skrev:
danni skrev:

Det är säkert så att extrapoängen för aktiva säkerhetssystem hade bumpat upp dem, men Tesla klarade å andra sidan fem stjärnor utan aktiva säkerhetssystem när Model S testades (vilket var pre-autopilot).

Vad gäller stolpar så kan man väl tänka sig att man vintertid tappar kontroll över bilen och glider in sidledes i en lyktstolpe.
Pre autopilot men med autopilothårdvara. Den hade t ex varning för att man körde för snabbt och autobroms(?), vilket gjorde att man fick några poäng i den kategorin.
Nope. De testade en 2014 utan AP-hårdvara, och den fick inga poäng för nödbroms etc. Här: http://www.euroncap.com/sv/results/tesla/model-s/7897
Där står, under "Förarstödsystem"
- "Informationsfunktion hastighetsgräns: Camera & Map"
- "Körfältshjälp".
Menar du att det skulle finnas på bilar utan AP-hårdvara?

Re: BMW has a “Captain Obvious” moment

Postat: 14 mar 2017 23:21
av danni
bylund skrev:
Där står, under "Förarstödsystem"
- "Informationsfunktion hastighetsgräns: Camera & Map"
- "Körfältshjälp".
Menar du att det skulle finnas på bilar utan AP-hårdvara?
Intressant. Det står ju också att "AEB City" och "AEB Inter-urban", dvs nödbroms, inte finns på fordonet vilket det tappar rätt många poäng på. Däremot står det att det finns "Lane Assist-stöd". När jag letar vidare hittar jag följande citat på Teslas blogg:

"While the features already pushed to the Model S fleet – Lane Departure Warning and Speed Limit Warning – have proven sufficient to merit a 5-star NCAP rating, we will go much further with active safety systems. Features coming soon include Forward and Side Collision Warning and Avoidance, Blind Spot Warning, and Automatic Emergency Braking."

(Källa: https://www.tesla.com/sv_SE/blog/model- ... edirect=no)

Med andra ord är det en bil med AP-hårdvara men de enda funktionerna den hade hunnit få var skyltigenkänning och LDW, dvs en ganska blygsam uppsättning.

Re: BMW has a “Captain Obvious” moment

Postat: 16 mar 2017 16:27
av vigge50
Nu har denna tråden spårat ut lite vilket är normalt på detta forumet men låt oss återgå till trådämnet.
Under de två första månaderna så har BMW sålt över 10 000 laddbara bilar vilket är en ökning mer 110,1% jämför med samma period förra året och en andel på BMWs totala försäljning på 3,4%. BMW räknar med fortsatt ökning då 530e ska börja säljas nu i mars och plug-in hybrid av Mini kommer i Juni.

http://insideevs.com/bmw-plug-in-car-sa ... han-10000/

Re: BMW has a “Captain Obvious” moment

Postat: 16 mar 2017 17:52
av Swede1
vigge50 skrev:
Nu har denna tråden spårat ut lite vilket är normalt på detta forumet men låt oss återgå till trådämnet.
Under de två första månaderna så har BMW sålt över 10 000 laddbara bilar vilket är en ökning mer 110,1% jämför med samma period förra året och en andel på BMWs totala försäljning på 3,4%. BMW räknar med fortsatt ökning då 550e ska börja säljas nu i mars och plug-in hybrid av Mini kommer i Juni.

http://insideevs.com/bmw-plug-in-car-sa ... han-10000/
BMW gör nåt NU. Troligen leder BMW utvecklingen av laddhybrider, kul. Återförsäljarna har snygga rejäla 4-6 st chargé now platser för bilarna och storsäljarna 3 och 5 serien har nu laddhybrider som går 3-5 mil på el. Bra BMW, nu väntar vi bara på alla andra biltillverkare, ska ni lyssna på kunderna, eller....

Re: BMW has a “Captain Obvious” moment

Postat: 16 mar 2017 20:28
av Legato
vigge50 skrev:
Nu har denna tråden spårat ut lite vilket är normalt på detta forumet men låt oss återgå till trådämnet.
Under de två första månaderna så har BMW sålt över 10 000 laddbara bilar vilket är en ökning mer 110,1% jämför med samma period förra året och en andel på BMWs totala försäljning på 3,4%. BMW räknar med fortsatt ökning då 550e ska börja säljas nu i mars och plug-in hybrid av Mini kommer i Juni.

http://insideevs.com/bmw-plug-in-car-sa ... han-10000/
550e hade varit riktigt kul, men tyvärr är det en 530e de ska börja sälja...