Ökad förbrukning V8.0?
Moderator: Redaktion
Re: Ökad förbrukning V8.0?
OK! Har Googlat och hittat att regn kan ge 30% högre förbrukning, speciellt om det ligger vattenpölar på vägbanan, och att farten inte verkar påverka den ökade förbrukningen, kanske t.o.m. tvärt om. Jag kan ha kört för långsamt.
Jag ska därför inte skylla den höga förbrukningen på V8, men det var en nyttig påminnelse att vara extra försiktig vid räckviddsberäkning vid kraftigt regnväder.
Jag ska därför inte skylla den höga förbrukningen på V8, men det var en nyttig påminnelse att vara extra försiktig vid räckviddsberäkning vid kraftigt regnväder.
S70D -15
Ökad förbrukning V8.0?
Jag körde en tur på 25 mil igår och hade ca 210Wh/km i snitt.
2/3 motorväg med 100-125km/h, resten stad eller 80 väg.
Det var ca 12-14 grader. Det känns ganska så normalt på en P90D med 21" turbin och Sottozero vinterdäck.
Installerade V8 tidigare i veckan.
2/3 motorväg med 100-125km/h, resten stad eller 80 väg.
Det var ca 12-14 grader. Det känns ganska så normalt på en P90D med 21" turbin och Sottozero vinterdäck.
Installerade V8 tidigare i veckan.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Har inget varmt garage, men bilen fick nya skor i onsdags. Då stod den inne på verkstan i två timmar och där var det varmt. Bil och batteri var varma när jag körde hem. Det regnade inte heller. 9 grader utetemperatur. Förbrukningen var ändå klart mycket högre än vanligt, runt 210Wh/km vad jag kan minnas. Brukar ligga runt 170 på den sträckan.Bjelke skrev:Hur funkar det för er som har bilen i varmt garage? Ligger förbrukningen högt även då med V8?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag körde 3,5 mil och var aldrig över 100 km/h mest 80 km/h. Landade på 290 med regn och 6 grader i luften. Något har ändrats.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Jag föreslår att ni dom upplever kraftigt ökad förbrukning anmäler det till Tesla så de får feedback och kan kolla upp om nåt är fel i V8.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
- Oppfinnarn
- Teslaägare
Med V8.0.
320 mil Skåne- Norrbotten ToR förra veckan, ca 5-8 grader, torrt väglag, Motorvägsfart 100-120, 201 Wh/km.
Igår, i regn, blåst 4 grader 120-130 km/h längs med E6an Bjärred uppemot Höganäs, ToR, ca 250-260 Wh/km ....
Regn, vind och kallt, då drar den betydligt mer.
Skulle skylla på regnet och inte V8 .....
320 mil Skåne- Norrbotten ToR förra veckan, ca 5-8 grader, torrt väglag, Motorvägsfart 100-120, 201 Wh/km.
Igår, i regn, blåst 4 grader 120-130 km/h längs med E6an Bjärred uppemot Höganäs, ToR, ca 250-260 Wh/km ....
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

Mina funderingar:
"Förbättrad regen" i V8 skulle kunna innebära att man ökat förvärmningen av batteriet så att det kan svälja högre återmatningsström, klara kraftigare inbromsning.
Men att hålla batteriet vid högre temperatur i kall väderlek, speciellt när det regnar och avkylningen är kraftig, innebär att en större del av batterienergin går åt till uppvärmning av batteriet.
Vill vi ha förbättrad regen, kraftigare inbromsning, på bekostnad av räckvidden? Och hur blir det när det blir riktigt kallt, och halt, när vi inte behöver kraftigare regen-inbromsning?
"Förbättrad regen" i V8 skulle kunna innebära att man ökat förvärmningen av batteriet så att det kan svälja högre återmatningsström, klara kraftigare inbromsning.
Men att hålla batteriet vid högre temperatur i kall väderlek, speciellt när det regnar och avkylningen är kraftig, innebär att en större del av batterienergin går åt till uppvärmning av batteriet.
Vill vi ha förbättrad regen, kraftigare inbromsning, på bekostnad av räckvidden? Och hur blir det när det blir riktigt kallt, och halt, när vi inte behöver kraftigare regen-inbromsning?
S70D -15
Jag tror inte att batteriet värms mer än tidigare. Då borde vi väl i så fall se att de gula strecken försvinner snabbare. Det tycker jag inte alls att de gör.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Nyss 6 plus och ihållande regn, mest motorvägsfart med dubbfria vintersulor, körde inte under skylthastighet sas... snitt på strax under 260Wh/kmBjelke skrev:Skönt att man inte lagt in V8 än![]()
Ska försöka kolla förbrukningen och se om min ligger på lagom nivå sas![]()
Hur många är vi som ff kör på V7?
Hade förvärmning på+men inte sladden i.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Kört Stockholm-Klövsjö(Jämtland)-Stockholm i helgen.per skrev:Hej. Åkte från Uddevalla till Stockholm i går i min 70D. Laddade 310 Rkm i Jung för att ta mig till Arboga. Låg mellan 80 - 100 km/tim mest hela tiden på AP men utan självstyrning.
Halvvägs så varnade den "stay below 100 km/h to reach your destination". Jag kom fram med 20 Rkm laddning kvar.
Enligt EV trip planner borde jag ha en förbrukning på 187 W/km, men jag låg snarare på 270 W/km. Visserligen regnade det och var +3 grader, men ändå. Jag krypkörde ju, 80 - 100 km/tim.
Tur att jag inte gav mig iväg från Jung när bilen meddelade "You have now enough to reach your destination": Då hade det saknats 50 Rkm.
I Arboga träffade jag en annan Tesla-ägare och frågade om förbrukningen. Hans svar blev:
"Jag hade laddat 300 Rkm i Stockholm. Ändå fick jag "stay below 100 km/h to reach your destination". Mina nerver pallar inte längre för detta. Jag ska sälja bilen."
JAG VILL HA TILLBAKA V7.
Får detta "problem" betydligt oftare också. Trots att procenten på ankomstdestination står på 10% (eller lägre förvisso ibland).
Undrar om de satt "målvärde" som 10% och om man ligger under det så förvarnar den?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Men du verkar ju inte ha onormalt hög förbrukning. Konstigt om inte alla har samma.Oppfinnarn skrev:Med V8.0.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Det verkar ju entydigt så att V8 av de allra flesta upplevs som skräp. Särskilt vad gäller range. Kan man då inte tänka sej att detta når Elons öron och att det , förhoppningsvis ganska snart , kommer en "efterjustering"? Borde ju vara rimligt-eller?
X100 lev.14/8-18.
- lator
- Teslaägare
Lyckliga äro de som undkommit 8.0-uppgraderingen... 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Håller jag inte med om. Jag har bara sätt förbättringar för min del.far1far2 skrev:Det verkar ju entydigt så att V8 av de allra flesta upplevs som skräp. Särskilt vad gäller range. Kan man då inte tänka sej att detta når Elons öron och att det , förhoppningsvis ganska snart , kommer en "efterjustering"? Borde ju vara rimligt-eller?
Model YP 2024
Jag är också mycket nöjd med 8.0
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Model 3 LR svart med vit inredning
- Gustafsson
- Teslaägare
Körde Linköping- Stockholm ToR idag. Som vanligt så här års såg jag hög förbrukning till en början (Ca 270 Wh/km) trots nyladdad och förvärmd (utomhus) bil. Slog av klimatanläggningen och switchade över till range mode efter en mil och vips åkte förbrukningen ner till 210, vilket är normalt för min bil på lite våt motorväg i 110. När jag sen slog på värmen och av range mode gjorde det inte någon stor skillnad uppåt. Ca 160-170 Wh/km genom Stockholm i 60 -90 var också som vanligt. Kan inte se någon större skillnad ännu med V 8. Om det är inbillning eller inte så tycker jag att autopiloten har blivit bättre än tidigare.
Ny längre resa snart !
Ny längre resa snart !
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Ska åka Uppsala - Sandvik (Öland) - Uppsala över höstlovet och ska då verkligen testa och se om förbrukningen har ökat pga vädret eller 8. Återkommer...
MY LR, Pearl White
- Oppfinnarn
- Teslaägare
Precis min känsla också från förra vintern (eller vad vi nu skall kalla det i SkåneGustafsson skrev:Körde Linköping- Stockholm ToR idag. Som vanligt så här års såg jag hög förbrukning till en början (Ca 270 Wh/km) trots nyladdad och förvärmd (utomhus) bil. Slog av klimatanläggningen och switchade över till range mode efter en mil och vips åkte förbrukningen ner till 210, vilket är normalt för min bil på lite våt motorväg i 110. När jag sen slog på värmen och av range mode gjorde det inte någon stor skillnad uppåt. Ca 160-170 Wh/km genom Stockholm i 60 -90 var också som vanligt. Kan inte se någon större skillnad ännu med V 8. Om det är inbillning eller inte så tycker jag att autopiloten har blivit bättre än tidigare.
Ny längre resa snart !

#TrorIntePåV8.0Syndrom
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Haha har ff inte lagt in den...lator skrev:Lyckliga äro de som undkommit 8.0-uppgraderingen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19