"Elon bryr sig inte om pengar. Han ska rädda jorden och sen åka till Mars för att dö där."
Det tar månader att "lära känna" Elon. Att försöka förklara ovanstående i ett par inlägg går inte utan att framstå som lika galen själv.
Re: EV Mythbusters
Postat: 01 okt 2016 07:44
av mati
En annan fråga är ju vad det är för fel på ambitionen att vilja tjäna pengar. Det vill väl alla. Och om det nu har sidoeffekten att man skapar en massa lyckliga teslaägare så har jag inget emot det alls. Ovasett om det är Elons ambition eller ej.
Den som inte tycker om det kan ju gå och köpa en annan bil, t.ex. en VW. Det är ju bevisat att de inte har några affärsintressen alls, de drivs ju som bekant av ren medmänsklighet och viljan att rädda världen.
Re: EV Mythbusters
Postat: 01 okt 2016 08:30
av Toja
De bästa entreprenörerna drivs av vilja att göra något som tex Elon som vill förändra utsläppen från bilar. Sen om det blir riktigt lönsamt är en bra biverkning som kommer om man gjort rätt.
De som i första hand drivs av att tjäna pengar, lyckas sällan.
Re: EV Mythbusters
Postat: 01 okt 2016 10:10
av Jerker
Klart att Elon Musk vill tjäna pengar. Men syftet med det är att återinvestera vinsten i fortsatt utveckling av företagen, inte att leva ett lyxliv och dela ut den till aktieägarna. Ville man leva ett lyxliv driver man inte flera företag samtidigt och försöker ha järnkoll på allt som händer där. Musk lever knappast ett bekvämt liv, utan ett mer hektiskt och stressigt liv än de flesta människor gör. Är det därför han vill lura oss, för att själv få möjligheten att förstöra sina äktenskap och relationen till sina barn? Låter som en glasklar winwin-situation!
Re: EV Mythbusters
Postat: 20 nov 2016 18:15
av Jojje167
Någon som känner igen sig i diskussionen? Se hela klippet
Re: EV Mythbusters
Postat: 20 nov 2016 18:36
av vigge50
Jojje167 skrev:
Någon som känner igen sig i diskussionen? Se hela klippet
Grymt
Re: EV Mythbusters
Postat: 20 nov 2016 20:41
av bjelkeman
Är det inte bakdelen på en Model S som syns i reflektionen i fönstret bakom den äldre motsträvige mannen.
Re: EV Mythbusters
Postat: 20 nov 2016 20:44
av vigge50
bjelkeman skrev:
Är det inte bakdelen på en Model S som syns i reflektionen i fönstret bakom den äldre motsträvige mannen.
De kommer upp i videon att han äger en Model X så antagligen så är det en Model X.
Re: EV Mythbusters
Postat: 20 nov 2016 20:55
av LarsL
bjelkeman skrev:
Är det inte bakdelen på en Model S som syns i reflektionen i fönstret bakom den äldre motsträvige mannen.
De är USAs svar på Tesla Björn ungefär... så ja det finns en Tesla i bakgrunden.
Re: EV Mythbusters
Postat: 20 nov 2016 22:34
av Teslaspolen
Jojje167 skrev:
Någon som känner igen sig i diskussionen? Se hela klippet
Det där är ju helt underbart!
Re: EV Mythbusters
Postat: 21 nov 2016 06:35
av Bjelke
Ja lite småskrattar man ju lixom
Re: EV Mythbusters
Postat: 21 nov 2016 11:48
av Foluke
Teslaspolen skrev:
Jojje167 skrev:
Någon som känner igen sig i diskussionen? Se hela klippet
Det där är ju helt underbart!
Jag håller med pappan i varje argument. Sunt förnuft. Kunde inte sagt det bättre själv!
Jag har nu kört min modell S över 2500 mil på mindre än ett år, bara laddat på hemmaladdning, SuC eller 220 V schuko! Men vadå! Pappan har rätt. Det är bara verkligheten som gör att jag tvivlar på att resonemanget egentligen håller.
Re: EV Mythbusters
Postat: 13 dec 2016 11:47
av Jojje167
Svensk P85 som kört 30.000mil och tappat 30% kapacitet? Eller hur ska man tolka det?
Re: EV Mythbusters
Postat: 13 dec 2016 11:52
av Bod
Någon borde meddela Teslaägaren i berättelsen att om batteriet minskat med 30%, kan ägaren förmodligen få ett nytt batteri genom batterigarantin.
Re: EV Mythbusters
Postat: 13 dec 2016 12:01
av danni
Det är så mycket som inte stämmer i den där berättelsen att man nog tryggt kan utgå från att den är påhittad. Eller åtminstone felihågkommen.
Re: EV Mythbusters
Postat: 13 dec 2016 13:23
av mati
Roligt att jag har räknat ut att jag tjänar pengar på att inte behöva tanka hela tiden. Det blir ett antal arbetsdagar per år som jag inte behöver tillbringa med tankning. Det ter sig lite underligt för mig hur någon annan kan komma fram till raka motsatsen.
Påhitt och antaganden alltihop skulle jag tro.
Re: EV Mythbusters
Postat: 13 dec 2016 13:29
av jonasl
Kör man den sträckan varje vecka så förlorar man nog tid. Men sparar pengar.
Re: EV Mythbusters
Postat: 13 dec 2016 17:47
av Bjelke
Tur mina egna beslut inte baseras på sån smörja...
Re: EV Mythbusters
Postat: 13 dec 2016 18:17
av hooked
mati skrev:
Roligt att jag har räknat ut att jag tjänar pengar på att inte behöva tanka hela tiden. Det blir ett antal arbetsdagar per år som jag inte behöver tillbringa med tankning. Det ter sig lite underligt för mig hur någon annan kan komma fram till raka motsatsen.
Påhitt och antaganden alltihop skulle jag tro.
Har du i samma kalkyl räknat på hur många timmar du istället spendera på att planera resandet efter laddstolpar/superchargers, väntetid på att bilen ska laddas samt det faktum att man måste hålla ett lägre tempo på motorvägen för att inte dränera batteriet och behöva vänta ännu längre på SuC? All tid man lägger på att planera sitt elbilsladdande är ju som bekant bara en hobby och räknas inte in i tidbanken när diskussionspunkten kommer upp här inne...
Re: EV Mythbusters
Postat: 13 dec 2016 18:27
av hooked
Som relativt ny medlem passade jag på att kikade igenom en del av artiklarna postade i den här tråden och kommentarer kopplade till dessa. Det är ganska skrämmande vad vinklat mycket är. Nästan så det borde klassificeras som propaganda i många fall. Jag är sjukt positiv till BEV m.m. men försöker ändå hålla en balanserad syn på det hela och se "båda sidor" av myntet från ett realistiskt perspektiv.
Det finns mycket vettigt på det här forumet, men det jag har lite svårt för är det lite "elitistiska" (haha, fyndigt va) ställningstagandet mot allt vad icke el-bilar beträffar. Det finns mycket i vårt samhälle som är komplicerat och påverkar miljön och debatten har precis börjat. Tyvärr resulterar detta (för min del) i att jag inte riktigt seriöst kan delta i diskussionen då jag inte är kyrkligt bunden till El-bilar och allt vad det innebär.
Just ny 2 cents.
Re: EV Mythbusters
Postat: 13 dec 2016 18:29
av lator
hooked skrev:
mati skrev:
Roligt att jag har räknat ut att jag tjänar pengar på att inte behöva tanka hela tiden. Det blir ett antal arbetsdagar per år som jag inte behöver tillbringa med tankning. Det ter sig lite underligt för mig hur någon annan kan komma fram till raka motsatsen.
Påhitt och antaganden alltihop skulle jag tro.
Har du i samma kalkyl räknat på hur många timmar du istället spendera på att planera resandet efter laddstolpar/superchargers, väntetid på att bilen ska laddas samt det faktum att man måste hålla ett lägre tempo på motorvägen för att inte dränera batteriet och behöva vänta ännu längre på SuC? All tid man lägger på att planera sitt elbilsladdande är ju som bekant bara en hobby och räknas inte in i tidbanken när diskussionspunkten kommer upp här inne...
Den stora tidstjuven är ju den tid man lägger här på forumet...
Re: EV Mythbusters
Postat: 13 dec 2016 19:00
av mati
hooked skrev:
mati skrev:
Roligt att jag har räknat ut att jag tjänar pengar på att inte behöva tanka hela tiden. Det blir ett antal arbetsdagar per år som jag inte behöver tillbringa med tankning. Det ter sig lite underligt för mig hur någon annan kan komma fram till raka motsatsen.
Påhitt och antaganden alltihop skulle jag tro.
Har du i samma kalkyl räknat på hur många timmar du istället spendera på att planera resandet efter laddstolpar/superchargers, väntetid på att bilen ska laddas samt det faktum att man måste hålla ett lägre tempo på motorvägen för att inte dränera batteriet och behöva vänta ännu längre på SuC? All tid man lägger på att planera sitt elbilsladdande är ju som bekant bara en hobby och räknas inte in i tidbanken när diskussionspunkten kommer upp här inne...
Noll timmar. Jag har aldrig planerat resandet som du beskriver. Eller, nja, det har jag faktiskt gjort en gång när jag precis hade skaffat Teslan. Då planerade jag första långresan och räknade ut var jag kan eller måste ladda. Jag märkte ganska omgående att det var totalt onödigt att lägga tid på det. Dessutom kör man ju i princip alltid samma vägar, det behövs knappast någon planering för det.
Att jag måste hålla ett lägre tempo med Teslan är en nyhet för mig. Jag kör precis som jag alltid har gjort, eller nej, jag kör nog betydligt fortare. Förut snålkörde jag mycket för att hålla bränslekostnadena på en rimlig nivå och för miljöns skull. Det är inte relevant längre.
Re: EV Mythbusters
Postat: 13 dec 2016 19:42
av hooked
mati skrev:
hooked skrev:
mati skrev:
Roligt att jag har räknat ut att jag tjänar pengar på att inte behöva tanka hela tiden. Det blir ett antal arbetsdagar per år som jag inte behöver tillbringa med tankning. Det ter sig lite underligt för mig hur någon annan kan komma fram till raka motsatsen.
Påhitt och antaganden alltihop skulle jag tro.
Har du i samma kalkyl räknat på hur många timmar du istället spendera på att planera resandet efter laddstolpar/superchargers, väntetid på att bilen ska laddas samt det faktum att man måste hålla ett lägre tempo på motorvägen för att inte dränera batteriet och behöva vänta ännu längre på SuC? All tid man lägger på att planera sitt elbilsladdande är ju som bekant bara en hobby och räknas inte in i tidbanken när diskussionspunkten kommer upp här inne...
Noll timmar. Jag har aldrig planerat resandet som du beskriver. Eller, nja, det har jag faktiskt gjort en gång när jag precis hade skaffat Teslan. Då planerade jag första långresan och räknade ut var jag kan eller måste ladda. Jag märkte ganska omgående att det var totalt onödigt att lägga tid på det. Dessutom kör man ju i princip alltid samma vägar, det behövs knappast någon planering för det.
Att jag måste hålla ett lägre tempo med Teslan är en nyhet för mig. Jag kör precis som jag alltid har gjort, eller nej, jag kör nog betydligt fortare. Förut snålkörde jag mycket för att hålla bränslekostnadena på en rimlig nivå och för miljöns skull. Det är inte relevant längre.
Om du kör exempelvis sthlm -> gbg med Teslan en småkylig dag när det regnar tar detta längre tid än med en alternativ bil som kan tankas på bensin. Men åker man bara kortare sträckor (under 25-30 mil) så är det givetvis inga problem.
Re: EV Mythbusters
Postat: 13 dec 2016 19:59
av mati
hooked skrev:
Om du kör exempelvis sthlm -> gbg med Teslan en småkylig dag när det regnar tar detta längre tid än med en alternativ bil som kan tankas på bensin. Jag kör själv denna sträckan ganska ofta och känner att det var bättre i min gamla Panamera än i nuvarande Teslan (90D) och då jämför jag med de senaste resorna jag gjort nu i ndovember/december. Men åker man bara kortare sträckor (under 25-30 mil) så är det givetvis inga problem.
Det beror helt och hållet på hur du kör när du kör bensinbil. För min del tar det inte en sekund längre att åka den sträckan med en Tesla. Det beror såklart på att jag ändå behöver stanna minst en gång (förmodligen oftare) och sträcka på benen, ta en kaffe och släppa ut det gamla kaffet, vilket har passerat min kropp och vill ut igen. Lämpligen kombinerar jag detta med en laddpaus vid en SuC. Men det vet du ju hur det funkar.
Om du däremot blåser på utan att stanna en endaste gång, kanske en bra bit över vad som är lagligt, visst, då går det fortare med en Porsche. Men den diskussionen har förts i diverse andra trådar tidigare.
Re: EV Mythbusters
Postat: 13 dec 2016 20:01
av apkungen
Visst är det så att det tar lite längre tid att åka den sträckan med Tesla än med Porschen om du med Porschen kör i ett sträck, kanske en halvtimme. Men alla gånger du åker mindre än 30 mil så spar du ju tid på att inte behöva stanna o tanka.
Gemene man förlorar nog ingen tid på att köra Tesla jämfört med att köra fossilt, men om man kör väldigt mycket långa resor så förlorar man ju en del tid så klart. Däremot sparar du ju typ 700spänn för varje resa som du åker till Stockholm och förlorar 30 min, som du ändå kanske kan stanna o kolla lite mail under. 1400spänn i timmen