Sida 4 av 10

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 30 sep 2016 16:13
av Beigler
dstr skrev:
Tars skrev:
Själv har jag pratat med Länsförsäkringar och de skulle ville inte en försäkra min bil pga at värdet va över 700.000 och att jag inte va storkund hos dem idag. Va är det för bs?
Som när jag försökte försäkra Ferrarin. Stockholm sade nej, men jag visste ju att andra i klubben försäkrat i LF i andra län, så jag bad min bror som bor utanför Stockholm ringa och fråga.


"Hej, jag vill försäkra en Ferrari 458, regnummer..."
"Det går inte, du är inte kund här med hemförsäkring osv."
"Men det kan jag tänka mig att bli, vad får jag för pris på hemförsäkring och bil?"
"Va? Nej, alltså... så kan man inte göra. Nej."
De skall vara lyckliga att jag inte jobbar i ledningen på LF. Det gör ont i mig att ens höra om så dåligt affärssinne... :o

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 30 sep 2016 17:43
av Tars
dstr skrev:
Tars skrev:
Själv har jag pratat med Länsförsäkringar och de skulle ville inte en försäkra min bil pga at värdet va över 700.000 och att jag inte va storkund hos dem idag. Va är det för bs?
Som när jag försökte försäkra Ferrarin. Stockholm sade nej, men jag visste ju att andra i klubben försäkrat i LF i andra län, så jag bad min bror som bor utanför Stockholm ringa och fråga.


"Hej, jag vill försäkra en Ferrari 458, regnummer..."
"Det går inte, du är inte kund här med hemförsäkring osv."
"Men det kan jag tänka mig att bli, vad får jag för pris på hemförsäkring och bil?"
"Va? Nej, alltså... så kan man inte göra. Nej."
Idioter.........


Skickat från min puckophone med Tapatalk

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 30 sep 2016 21:00
av jtesla
TiborBlomhall skrev:
Fick följande meddelande från Tesla Motors:
"Du får gärna meddela att Transportstyrelsen håller på att rätta till de felaktiga uppgifterna. De COC-dokumenten som vi sänder in till dem stämmer."
Behöver jag göra något för att det ska rättas till för min S85D uttagen maj 2015?

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 04 okt 2016 10:28
av Svenssons
Lite om effekten i fordonsregistret igen...

Här är uppgifterna som Tesla ger till Transportstyreslen vid registrering av min bil:
DeliveryDocs.png
Här är uppgifterna som Transportstyrelsen presenterar i fordonsregistret för min bil:
XEX609.png

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 04 okt 2016 18:59
av e5m1r
Hehe de slog ihop max net power på front och bak

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 04 okt 2016 20:07
av Beigler
Betyder det att Tesla gör rätt och transportstyrelsen är boven i dramat?

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 04 okt 2016 20:11
av LarsL
Verkar som om det är Transportstyrelsen som är vilsen, ja. Vi kanske borde upplysa dem som klubb?

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 04 okt 2016 20:22
av Beigler
Absolut
Men det borde även ligga i Teslas intresse att det blir rätt. Dels för att de tar en dokumentavgift, vilket jag antar är precis det här, men även för att felaktiga uppgifter påverkar försäkringspremier och följaktligen köparens kalkyl och beslut att köpa en Tesla.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 05 okt 2016 11:31
av peterlauri
Se min lilla kontakt med Transportstyrelsen:

------------

Hej Peter!

Tack för ditt mejl.

Ja, vi har utrett frågan.

I Sverige är det beslutat att det är den högsta nettoeffekten som ska registreras. TESLA anger inte högsta nettoeffekt för fordonet, utan per batteri.

Det är inte utrett på EU-nivå var det ska anges eller rapporteras.



Med vänlig hälsning

Mattias Rekonius
Handläggare

Skatte-och avgiftsavdelningen


Transportstyrelsen
Trafikregistret
701 81 Örebro
www.transportstyrelsen.se
Telefon vx: 0771-503 503


Var vänlig och redigera inte texten vid svar eller ytterligare frågor, så blir det lättare för oss att följa ditt ärende.

Du kan själv snabbt sköta ärenden som rör fordon på vår webbplats och på vår servicetelefon 0771-25 25 25.
_______________________________________________________________

Ämne :Fordon - Övrigt
Fordon

Kategori: Övrigt

Fråga: Hej. Upptäckte att bilen har felaktigt registrerad effekt, 386kw/518hk. Detta är felaktig uppgift då elbilar ska registreras med effekten dom kan bibehålla under en timma. Har hört på forum att det är fler som har felaktigt registrerad effekt på deras nya Teslor. Är detta något ni har noterat? Detta påverkar försäkringspremier, och är viktigt att ha rätt information. Mvh, Peter Lauri

Registreringsnummer: Xxxxxxx

Kontaktas via: E-post

Namn: Peter Lauri
E-post: Xxx

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 05 okt 2016 12:06
av lator
Ja då var det ju kristallklart! Model S Classic hade alltså ett batteri som bara klarade av att ge 93hk... :mrgreen: Batteriet i en S70 kan däremot ge 525 hk!

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 05 okt 2016 12:18
av Ifixis
Enligt Monark1954 (från tidigare i samma tråd):
"I Eu direktivet 2007/46/EG som styr eller definierar begreppen i typgodkännandet står det
Kapitel 3.2 för förbränningsmotorer skall maximal nettoeffekt uppges vid angivet varvtal.
Kapilter 3.3 för elmotorer skall maximal effekt per timme anges. "

Enligt Transportsyrelsen:
"I Sverige är det beslutat att det är den högsta nettoeffekten som ska registreras. TESLA anger inte högsta nettoeffekt för fordonet, utan per batteri.
Det är inte utrett på EU-nivå var det ska anges eller rapporteras."

Har de inte läst EU-direktivet? Kan de hänvisa till någon paragraf eller bestämmelse man kan läsa, som de stöjer sig på i sitt beslut?

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 05 okt 2016 12:18
av vigge50
År det inte det som har diskuterats här på forumet, att det är uträtt på EU-nivå?

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 05 okt 2016 19:44
av Zalman3
Vad är det som gäller för en S60D, 525hk?

Från manualen:

Maximal nettoe„ffekt* och motorhastighet i mindre
motorer

Base: 145 kW @ 5 700 varv/minut
Performance: 193 kW @ 6 100 varv/minut

Maximalt vridmoment i mindre motorer

Base: 250 Nm
Performance: 330 Nm

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 18 okt 2016 13:41
av peterlauri
Efter lång väntan har jag fått svar från Transportstyrelsen. Vet inte hur detta ändrar vår diskussion???
Hej Peter!

Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2016/11531.
From: peterlauri@gmail.com
Ok. I svaret så står det också att det inte är utrett på EU-nivå, men i Eu
direktivet 2007/46/EG som styr eller definierar begreppen i typgodkännandet
står det

*Kapitel 3.2 för förbränningsmotorer skall maximal nettoeffekt uppges vid
angivet varvtal.*

*Kapitel 3.3 för elmotorer skall maximal effekt per timme anges.*


*Kan ni hänvisa till någon paragraf eller bestämmelse man kan läsa, om
beslutet gällande de svenska reglerna som frångår EU-direktiven?*

SVAR: Det du citerar är hur tillverkaren ska uppge elmotorns effekt i informationsdokument vid ansökan om typgodkännande och i intyget om överensstämmelse, CoC. Transportstyrelsen ifrågasätter inte tillverkarens effektuppgifter utan godtar okritiskt vad som tillverkaren har uppgivit i CoC-dokumentet som ligger till grund för de uppgifter som registreras i vägtrafikregistret.

Med vänliga hälsningar

Bo X

Sektion regelinformation

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 18 okt 2016 13:47
av vigge50
peterlauri skrev:
Efter lång väntan har jag fått svar från Transportstyrelsen. Vet inte hur detta ändrar vår diskussion???
Hej Peter!

Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2016/11531.
From: peterlauri@gmail.com
Ok. I svaret så står det också att det inte är utrett på EU-nivå, men i Eu
direktivet 2007/46/EG som styr eller definierar begreppen i typgodkännandet
står det

*Kapitel 3.2 för förbränningsmotorer skall maximal nettoeffekt uppges vid
angivet varvtal.*

*Kapitel 3.3 för elmotorer skall maximal effekt per timme anges.*


*Kan ni hänvisa till någon paragraf eller bestämmelse man kan läsa, om
beslutet gällande de svenska reglerna som frångår EU-direktiven?*

SVAR: Det du citerar är hur tillverkaren ska uppge elmotorns effekt i informationsdokument vid ansökan om typgodkännande och i intyget om överensstämmelse, CoC. Transportstyrelsen ifrågasätter inte tillverkarens effektuppgifter utan godtar okritiskt vad som tillverkaren har uppgivit i CoC-dokumentet som ligger till grund för de uppgifter som registreras i vägtrafikregistret.

Med vänliga hälsningar

Bo Göingberg

Sektion regelinformation
Men detta förklarar ju inte det Svensson visade, där står det ju tydligt vad som gäller för en timme.

Edit: skicka de bilder som Svensson lade upp om det är okej för honom och fråga hur de inte kan ha sätt vad de bör registrera.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 18 okt 2016 13:51
av peterlauri
vigge50 skrev:
peterlauri skrev:
Efter lång väntan har jag fått svar från Transportstyrelsen. Vet inte hur detta ändrar vår diskussion???
Hej Peter!

Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2016/11531.
From: peterlauri@gmail.com
Ok. I svaret så står det också att det inte är utrett på EU-nivå, men i Eu
direktivet 2007/46/EG som styr eller definierar begreppen i typgodkännandet
står det

*Kapitel 3.2 för förbränningsmotorer skall maximal nettoeffekt uppges vid
angivet varvtal.*

*Kapitel 3.3 för elmotorer skall maximal effekt per timme anges.*


*Kan ni hänvisa till någon paragraf eller bestämmelse man kan läsa, om
beslutet gällande de svenska reglerna som frångår EU-direktiven?*

SVAR: Det du citerar är hur tillverkaren ska uppge elmotorns effekt i informationsdokument vid ansökan om typgodkännande och i intyget om överensstämmelse, CoC. Transportstyrelsen ifrågasätter inte tillverkarens effektuppgifter utan godtar okritiskt vad som tillverkaren har uppgivit i CoC-dokumentet som ligger till grund för de uppgifter som registreras i vägtrafikregistret.

Med vänliga hälsningar

Bo X

Sektion regelinformation
Men detta förklarar ju inte det Svensson visade, där står det ju tydligt vad som gäller för en timme.

Edit: skicka de bilder som Svensson lade upp om det är okej för honom och fråga hur de inte kan ha sätt vad de bör registrera.
Absolut, ska skicka det bilder som visades här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 70#p117130

Se ett annat svar här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 80#p117436

Hur ska man tolka deras svar? Vilket är det som gäller?

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 18 okt 2016 14:03
av bylund
Jag tolkar det som att de menar att dessa regler inte gäller dem. D v s de är inte bundna av detta när de registrerar bilarna.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 18 okt 2016 14:12
av orca
Svärfar kollade i registreringsbeviset och såg att det saknades kopplingssätt (punkt D11 tror jag). Han hävdade att det skulle stå Kula där när jag nu hade det. Är det någon annan som har något skrivet i den rutan?

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 18 okt 2016 14:19
av ModelX
orca skrev:
Svärfar kollade i registreringsbeviset och såg att det saknades kopplingssätt (punkt D11 tror jag). Han hävdade att det skulle stå Kula där när jag nu hade det. Är det någon annan som har något skrivet i den rutan?
Är inte registreringsbesiktning längre på drag, det kommer dit på nästa besiktning, är samma på alla nya bilar nu.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 18 okt 2016 14:20
av orca
ModelX skrev:
orca skrev:
Svärfar kollade i registreringsbeviset och såg att det saknades kopplingssätt (punkt D11 tror jag). Han hävdade att det skulle stå Kula där när jag nu hade det. Är det någon annan som har något skrivet i den rutan?
Är inte registreringsbesiktning längre på drag, det kommer dit på nästa besiktning, är samma på alla nya bilar nu.
Ok, men de går bra att köra ändå?

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 18 okt 2016 14:28
av Bjelke
bylund skrev:
Jag tolkar det som att de menar att dessa regler inte gäller dem. D v s de är inte bundna av detta när de registrerar bilarna.
Börjar kännas lite som ett roligt uppdrag för uppdrag granskning i TV...

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 18 okt 2016 15:52
av Ifixis
peterlauri skrev:
Efter lång väntan har jag fått svar från Transportstyrelsen. Vet inte hur detta ändrar vår diskussion???
*Kan ni hänvisa till någon paragraf eller bestämmelse man kan läsa, om
beslutet gällande de svenska reglerna som frångår EU-direktiven?*

SVAR: Det du citerar är hur tillverkaren ska uppge elmotorns effekt i informationsdokument vid ansökan om typgodkännande och i intyget om överensstämmelse, CoC. Transportstyrelsen ifrågasätter inte tillverkarens effektuppgifter utan godtar okritiskt vad som tillverkaren har uppgivit i CoC-dokumentet som ligger till grund för de uppgifter som registreras i vägtrafikregistret.

Med vänliga hälsningar

Bo Göingberg

Sektion regelinformation
Det här är ett typiskt politikersvar där frågan är Varför är det den sammanlagda maxeffekten som registreras, och svaret är att De inte har någon anledning att ifrågasätta Teslas uppgifter till CoC.

Lite Goddag Yxskaft från deras sida kan man tycka. Men man kanske får vara ännu tydligare i sin frågeformulering så att man har chans att få svar på rätt fråga???

I dessa CoC-uppgifter har vi tidigare sett att maxeffekt anges separat för motorerna fram och bak och att det som registreras är summan av dessa maxeffekter. Där finns dock också uppgifterna om max effekt per timme, som Transportstyrelsen verkar ignorera eller i alla fall tycka är oviktiga.

Jag ser fram emot ytterligare svar i denna fråga.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 18 okt 2016 15:54
av peterlauri
Ifixis skrev:
peterlauri skrev:
Efter lång väntan har jag fått svar från Transportstyrelsen. Vet inte hur detta ändrar vår diskussion???
*Kan ni hänvisa till någon paragraf eller bestämmelse man kan läsa, om
beslutet gällande de svenska reglerna som frångår EU-direktiven?*

SVAR: Det du citerar är hur tillverkaren ska uppge elmotorns effekt i informationsdokument vid ansökan om typgodkännande och i intyget om överensstämmelse, CoC. Transportstyrelsen ifrågasätter inte tillverkarens effektuppgifter utan godtar okritiskt vad som tillverkaren har uppgivit i CoC-dokumentet som ligger till grund för de uppgifter som registreras i vägtrafikregistret.

Med vänliga hälsningar

Bo Göingberg

Sektion regelinformation
Det här är ett typiskt politikersvar där frågan är Varför är det den sammanlagda maxeffekten som registreras, och svaret är att De inte har någon anledning att ifrågasätta Teslas uppgifter till CoC.

Lite Goddag Yxskaft från deras sida kan man tycka. Men man kanske får vara ännu tydligare i sin frågeformulering så att man har chans att få svar på rätt fråga???

I dessa CoC-uppgifter har vi tidigare sett att maxeffekt anges separat för motorerna fram och bak och att det som registreras är summan av dessa maxeffekter. Där finns dock också uppgifterna om max effekt per timme, som Transportstyrelsen verkar ignorera eller i alla fall tycka är oviktiga.

Jag ser fram emot ytterligare svar i denna fråga.
Jag mailade "Bo" direkt, får se om han svarar. Annars ringer jag honom efter lunch imorgon.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 18 okt 2016 16:22
av Svenssons
peterlauri skrev:
Ifixis skrev:
peterlauri skrev:
Efter lång väntan har jag fått svar från Transportstyrelsen. Vet inte hur detta ändrar vår diskussion???
*Kan ni hänvisa till någon paragraf eller bestämmelse man kan läsa, om
beslutet gällande de svenska reglerna som frångår EU-direktiven?*

SVAR: Det du citerar är hur tillverkaren ska uppge elmotorns effekt i informationsdokument vid ansökan om typgodkännande och i intyget om överensstämmelse, CoC. Transportstyrelsen ifrågasätter inte tillverkarens effektuppgifter utan godtar okritiskt vad som tillverkaren har uppgivit i CoC-dokumentet som ligger till grund för de uppgifter som registreras i vägtrafikregistret.

Med vänliga hälsningar

Bo Göingberg

Sektion regelinformation
Det här är ett typiskt politikersvar där frågan är Varför är det den sammanlagda maxeffekten som registreras, och svaret är att De inte har någon anledning att ifrågasätta Teslas uppgifter till CoC.

Lite Goddag Yxskaft från deras sida kan man tycka. Men man kanske får vara ännu tydligare i sin frågeformulering så att man har chans att få svar på rätt fråga???

I dessa CoC-uppgifter har vi tidigare sett att maxeffekt anges separat för motorerna fram och bak och att det som registreras är summan av dessa maxeffekter. Där finns dock också uppgifterna om max effekt per timme, som Transportstyrelsen verkar ignorera eller i alla fall tycka är oviktiga.

Jag ser fram emot ytterligare svar i denna fråga.
Jag mailade "Bo" direkt, får se om han svarar. Annars ringer jag honom efter lunch imorgon.
Det är OK att skicka bilderna och Tesla skriver inte att min bil har 772 hk, de skriver att max på främre motorn är 193 kW och bakre på 375kW. Sedan väljer Transportstyrelsen att slå samman dessa uppgifter som jag fattar det som.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 18 okt 2016 19:15
av peterlauri
Svenssons skrev:
peterlauri skrev:
Ifixis skrev:
peterlauri skrev:
Efter lång väntan har jag fått svar från Transportstyrelsen. Vet inte hur detta ändrar vår diskussion???
*Kan ni hänvisa till någon paragraf eller bestämmelse man kan läsa, om
beslutet gällande de svenska reglerna som frångår EU-direktiven?*

SVAR: Det du citerar är hur tillverkaren ska uppge elmotorns effekt i informationsdokument vid ansökan om typgodkännande och i intyget om överensstämmelse, CoC. Transportstyrelsen ifrågasätter inte tillverkarens effektuppgifter utan godtar okritiskt vad som tillverkaren har uppgivit i CoC-dokumentet som ligger till grund för de uppgifter som registreras i vägtrafikregistret.

Med vänliga hälsningar

Bo Göingberg

Sektion regelinformation
Det här är ett typiskt politikersvar där frågan är Varför är det den sammanlagda maxeffekten som registreras, och svaret är att De inte har någon anledning att ifrågasätta Teslas uppgifter till CoC.

Lite Goddag Yxskaft från deras sida kan man tycka. Men man kanske får vara ännu tydligare i sin frågeformulering så att man har chans att få svar på rätt fråga???

I dessa CoC-uppgifter har vi tidigare sett att maxeffekt anges separat för motorerna fram och bak och att det som registreras är summan av dessa maxeffekter. Där finns dock också uppgifterna om max effekt per timme, som Transportstyrelsen verkar ignorera eller i alla fall tycka är oviktiga.

Jag ser fram emot ytterligare svar i denna fråga.
Jag mailade "Bo" direkt, får se om han svarar. Annars ringer jag honom efter lunch imorgon.
Det är OK att skicka bilderna och Tesla skriver inte att min bil har 772 hk, de skriver att max på främre motorn är 193 kW och bakre på 375kW. Sedan väljer Transportstyrelsen att slå samman dessa uppgifter som jag fattar det som.
I'm on it ;)