Sida 4 av 6

Re: Tesla product announcement at noon California time today

Postat: 23 aug 2016 22:16
av Mickep
De som har en P90D kan uppgradera för 20 000. värt det?
Synd att det inte var en mjukvarulåst batteri som 60 modellen är.

visst är det löjligt snabb acceleration till 100 km/h men oavsett så finns det utvecklingspotential att komma upp till 300 km/h och över.(som är det som menas med snabbhet om folk vill köra ihjäl sig på autobahn) vet inte när det kommer en eutanasimodell där accerationen är 0.1 sec till 250km/h men det är väl bara en tidsfråga.

Vad som däremot är enligt mig poängen med det är över 300 miles,315 m eller 613 km. helt jämförbart med de flesta bilar, det finns därmed inte någon ursäkt. nu väntar man bara på 120 modellen och därmed kommer den komma lika långt på en laddning som en bensindriven bil på en tank. kommer det 200 modeller måste bensinbilarna ha jättestora extratankar för att ens komma i närheten i jämförelse.(tekniskt förstås, ekonomiskt är det ännu inte där)

Re: Tesla product announcement at noon California time today

Postat: 23 aug 2016 22:16
av vigge50
image.png

Re: Tesla product announcement at noon California time today

Postat: 23 aug 2016 22:17
av +46
Model S 60 känns plötsligt lite off.. (tycker jag som bara har en S85D) ;)

Re: Tesla product announcement at noon California time today

Postat: 23 aug 2016 22:20
av HelectriC
MX designstudion är inte uppdaterad. Konstigt att den låg nere för att sedan komma upp utan 100-batteriet. Kanske hänger ihop med MS studion iofs.

Re: Tesla product announcement at noon California time today

Postat: 23 aug 2016 22:22
av HelectriC
Det ser nu ut som även tygstolarna är den nya designen, det är ju kul!

Re: Tesla product announcement at noon California time today

Postat: 23 aug 2016 22:22
av Tenk
Skillnaden i räckvidd verkar vara större än skillnaden 90 till 100. Är det kanske någon mer ändring?

Re: Tesla product announcement at noon California time today

Postat: 23 aug 2016 22:23
av vigge50
Ventilerande säten :D
image.png

Re: Tesla product announcement at noon California time today

Postat: 23 aug 2016 22:27
av HelectriC
vigge50 skrev:
Ventilerande säten :D
image.png
Dock inte med ultravita?

Re: Tesla product announcement at noon California time today

Postat: 23 aug 2016 22:31
av HelectriC
Premium interiörpaketet är 500USD dyrare om man har svarta eller beige stolar kontra ultravita, så det är nog inte bara tryckfel. Verkar inte som det går att få ventilerade ultravita. Tråkigt!

Re: Tesla product announcement at noon California time today

Postat: 23 aug 2016 22:34
av vigge50
Hur de nya vita sätena ser ut i Model S.
image.png
Ser även ut som de har höjt priset på autopilot från $2500 till $3000 av någon anledning.

Re: Tesla product announcement at noon California time today

Postat: 23 aug 2016 22:48
av MaLund13
taliz skrev:
Låter som 100 batteriet är exklusivt för P-modellerna. Undra hur länge de ska vara så.
Elon så tydligen under samtalet att övriga modeller med 100 batteriet kan dröja flera månader. Så det beror nog på hur snabbt de kan accelerera produktionshastigheten av batteripacken.

Re: Tesla product announcement at noon California time today

Postat: 23 aug 2016 22:52
av apkungen
Så dagens 90 är inte 100 batterier?

Re: Tesla product announcement at noon California time today

Postat: 23 aug 2016 22:54
av vigge50
apkungen skrev:
Så dagens 90 är inte 100 batterier?
Nä, verkar inte så.

Re: Tesla product announcement at noon California time today

Postat: 23 aug 2016 23:34
av taliz
Undra vad den kommer kunna göra på dragstrippen. Kvartmilen på 10,6? 10,5?

Re: Tesla product announcement at noon California time today

Postat: 23 aug 2016 23:37
av MSO
Tenk skrev:
Skillnaden i räckvidd verkar vara större än skillnaden 90 till 100. Är det kanske någon mer ändring?
Jag spekulerar, men jag har en känsla av, och gissar, att de numera försöker lägga tillgänglig kapacitet närmare angedd kapacitet.

Re: Tesla product announcement at noon California time today

Postat: 23 aug 2016 23:49
av tias
vigge50 skrev:
Ser även ut som de har höjt priset på autopilot från $2500 till $3000 av någon anledning.
Ny förberedande hårdvara för AP 2.0?

Re: Tesla product announcement at noon California time today

Postat: 24 aug 2016 00:17
av vigge50
Tenk skrev:
Skillnaden i räckvidd verkar vara större än skillnaden 90 till 100. Är det kanske någon mer ändring?
Jag tror räckvidden de skriver är för 100D och då är det en ökning med ungefär 11% jämfört med 90D. P100D kommer nog ha annan räckvidd.

Re: Tesla product announcement at noon California time today

Postat: 24 aug 2016 00:32
av TiborBlomhall
Ligger i sängen och försöker skriva morgondagens nyhetsartikel på min mobiltelefon. (Funkar förvånansvärt bra, har gjort så ibland, fast visst föredrar jag tangentbordet på min laptop.)

Men amerikanska designsidan vill absolut inte lira. Får inte ens upp P100D som valalternativ, och kan inte byta mellan de olika modellerna :cry:

Hoppas de får till sk*ten i natt så jag kan uppdatera texten i morgon förmiddag.

Re: Tesla product announcement at noon California time today

Postat: 24 aug 2016 04:50
av Svenssons
Tenk skrev:
Skillnaden i räckvidd verkar vara större än skillnaden 90 till 100. Är det kanske någon mer ändring?
Om vi räknar med att det är samma brick-protection på bägge batteripacken så ska ökningen bli större. Om tex 10 kWh är avsatt för att skydda battericellerna i bägge så är ökningen från 80 kWh till 90 kWh vad gäller kapacitet som används för räckvidd. Det är en ökning på 12,5% jämfört med 11,1%. Detta är kanske inte hela sanningen dock. Det är möjligt att de gjort bilen effektivare jämfört med förra gången siffrorna presenterades men då borde räckvidden för P90D också uppdateras.

Re: Tesla product announcement at noon California time today

Postat: 24 aug 2016 06:55
av Wahll
Mickep skrev:
De som har en P90D kan uppgradera för 20 000. värt det?
Synd att det inte var en mjukvarulåst batteri som 60 modellen är.

visst är det löjligt snabb acceleration till 100 km/h men oavsett så finns det utvecklingspotential att komma upp till 300 km/h och över.(som är det som menas med snabbhet om folk vill köra ihjäl sig på autobahn) vet inte när det kommer en eutanasimodell där accerationen är 0.1 sec till 250km/h men det är väl bara en tidsfråga.

Vad som däremot är enligt mig poängen med det är över 300 miles,315 m eller 613 km. helt jämförbart med de flesta bilar, det finns därmed inte någon ursäkt. nu väntar man bara på 120 modellen och därmed kommer den komma lika långt på en laddning som en bensindriven bil på en tank. kommer det 200 modeller måste bensinbilarna ha jättestora extratankar för att ens komma i närheten i jämförelse.(tekniskt förstås, ekonomiskt är det ännu inte där)
Nja alltså min bil går 116 mil på en tank. Elbilar kommer aldrig gå lika långt som en fossil bil, men det är heller ingen poäng. Poängen är att man kommer ungefär så långt man kan tänkas behöva utan extra rast. Jag brukar se det som att fossilbilar åker runt med 60-70kg (liter ) övervikt i 99.9% av resorna.

Re: Tesla product announcement at noon California time today

Postat: 24 aug 2016 07:17
av mati
Wahll skrev:

Nja alltså min bil går 116 mil på en tank. Elbilar kommer aldrig gå lika långt som en fossil bil, men det är heller ingen poäng. Poängen är att man kommer ungefär så långt man kan tänkas behöva utan extra rast.
Precis, det är ungefär som att ha en mobiltelefon som inte behöver laddas på en vecka. Bra, men helt onödigt.

Re: Tesla product announcement at noon California time today

Postat: 24 aug 2016 08:33
av dstr
taliz skrev:
Undra vad den kommer kunna göra på dragstrippen. Kvartmilen på 10,6? 10,5?
Om den orkar skotta på linjärt så landar den på en låg 10'a. Om vi tittar på 0-100 och 402m-tiderna på befintliga:

P85D 3,3 11,6
P90DL 3,0 10,9

Så borde den landa på:

P100DL 2,7 10,2

Re: Tesla product announcement at noon California time today

Postat: 24 aug 2016 08:41
av Mickep
mati skrev:
Wahll skrev:

Nja alltså min bil går 116 mil på en tank. Elbilar kommer aldrig gå lika långt som en fossil bil, men det är heller ingen poäng. Poängen är att man kommer ungefär så långt man kan tänkas behöva utan extra rast.
Precis, det är ungefär som att ha en mobiltelefon som inte behöver laddas på en vecka. Bra, men helt onödigt.
Mina bilar har tagit sig runt 55 mil.
Hmmmmmmmmm håller inte riktigt med. Tror folk skulle offra sina förstfödda om det kom en smartphone som höll en vecka istället för en dag. På 90 talet så var det standard med veckoladdning, men numera har folk indengnerat. Den bästa telefonen jag ägt var z3 compact som Max klarade sig 4 dagar. Min jobbtelefon som är av senaste modellen får jag ladda innan jag går till jobbet.

Re: Tesla product announcement at noon California time today

Postat: 24 aug 2016 08:45
av vigge50
dstr skrev:
taliz skrev:
Undra vad den kommer kunna göra på dragstrippen. Kvartmilen på 10,6? 10,5?
Om den orkar skotta på linjärt så landar den på en låg 10'a. Om vi tittar på 0-100 och 402m-tiderna på befintliga:

P85D 3,3 11,6
P90DL 3,0 10,9

Så borde den landa på:

P100DL 2,7 10,2
Drag times ska köpa en så om några månader vet vi :D

Sen så har de nya P90DL klockats på 10,8 sekunder.

Re: Tesla product announcement at noon California time today

Postat: 24 aug 2016 10:41
av Gustafsson
Brukar undvika användandet av "gamla" ord i deras modernt motsatta betydelse, men i detta fallet gör jag ett undantag. P100D har helt sjuka prestanda ! Tur att jag inte är lagd åt att låna pengar för bilköp utan är en förnuftig familjefar :? :shock: