Tesla product announcement at noon California time today
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Tesla product announcement at noon California time today
De som har en P90D kan uppgradera för 20 000. värt det?
Synd att det inte var en mjukvarulåst batteri som 60 modellen är.
visst är det löjligt snabb acceleration till 100 km/h men oavsett så finns det utvecklingspotential att komma upp till 300 km/h och över.(som är det som menas med snabbhet om folk vill köra ihjäl sig på autobahn) vet inte när det kommer en eutanasimodell där accerationen är 0.1 sec till 250km/h men det är väl bara en tidsfråga.
Vad som däremot är enligt mig poängen med det är över 300 miles,315 m eller 613 km. helt jämförbart med de flesta bilar, det finns därmed inte någon ursäkt. nu väntar man bara på 120 modellen och därmed kommer den komma lika långt på en laddning som en bensindriven bil på en tank. kommer det 200 modeller måste bensinbilarna ha jättestora extratankar för att ens komma i närheten i jämförelse.(tekniskt förstås, ekonomiskt är det ännu inte där)
Synd att det inte var en mjukvarulåst batteri som 60 modellen är.
visst är det löjligt snabb acceleration till 100 km/h men oavsett så finns det utvecklingspotential att komma upp till 300 km/h och över.(som är det som menas med snabbhet om folk vill köra ihjäl sig på autobahn) vet inte när det kommer en eutanasimodell där accerationen är 0.1 sec till 250km/h men det är väl bara en tidsfråga.
Vad som däremot är enligt mig poängen med det är över 300 miles,315 m eller 613 km. helt jämförbart med de flesta bilar, det finns därmed inte någon ursäkt. nu väntar man bara på 120 modellen och därmed kommer den komma lika långt på en laddning som en bensindriven bil på en tank. kommer det 200 modeller måste bensinbilarna ha jättestora extratankar för att ens komma i närheten i jämförelse.(tekniskt förstås, ekonomiskt är det ännu inte där)
Re: Tesla product announcement at noon California time today
Model S 60 känns plötsligt lite off.. (tycker jag som bara har en S85D) 

Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Tesla product announcement at noon California time today
MX designstudion är inte uppdaterad. Konstigt att den låg nere för att sedan komma upp utan 100-batteriet. Kanske hänger ihop med MS studion iofs.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tesla product announcement at noon California time today
Det ser nu ut som även tygstolarna är den nya designen, det är ju kul!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tesla product announcement at noon California time today
Skillnaden i räckvidd verkar vara större än skillnaden 90 till 100. Är det kanske någon mer ändring?
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Re: Tesla product announcement at noon California time today
Dock inte med ultravita?vigge50 skrev:Ventilerande säten
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tesla product announcement at noon California time today
Premium interiörpaketet är 500USD dyrare om man har svarta eller beige stolar kontra ultravita, så det är nog inte bara tryckfel. Verkar inte som det går att få ventilerade ultravita. Tråkigt!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tesla product announcement at noon California time today
Hur de nya vita sätena ser ut i Model S.
Ser även ut som de har höjt priset på autopilot från $2500 till $3000 av någon anledning.
Ser även ut som de har höjt priset på autopilot från $2500 till $3000 av någon anledning.
Re: Tesla product announcement at noon California time today
Elon så tydligen under samtalet att övriga modeller med 100 batteriet kan dröja flera månader. Så det beror nog på hur snabbt de kan accelerera produktionshastigheten av batteripacken.taliz skrev:Låter som 100 batteriet är exklusivt för P-modellerna. Undra hur länge de ska vara så.
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!

Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Re: Tesla product announcement at noon California time today
Nä, verkar inte så.apkungen skrev:Så dagens 90 är inte 100 batterier?
Re: Tesla product announcement at noon California time today
Undra vad den kommer kunna göra på dragstrippen. Kvartmilen på 10,6? 10,5?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla product announcement at noon California time today
Jag spekulerar, men jag har en känsla av, och gissar, att de numera försöker lägga tillgänglig kapacitet närmare angedd kapacitet.Tenk skrev:Skillnaden i räckvidd verkar vara större än skillnaden 90 till 100. Är det kanske någon mer ändring?
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Tesla product announcement at noon California time today
Ny förberedande hårdvara för AP 2.0?vigge50 skrev:Ser även ut som de har höjt priset på autopilot från $2500 till $3000 av någon anledning.
Re: Tesla product announcement at noon California time today
Jag tror räckvidden de skriver är för 100D och då är det en ökning med ungefär 11% jämfört med 90D. P100D kommer nog ha annan räckvidd.Tenk skrev:Skillnaden i räckvidd verkar vara större än skillnaden 90 till 100. Är det kanske någon mer ändring?
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Tesla product announcement at noon California time today
Ligger i sängen och försöker skriva morgondagens nyhetsartikel på min mobiltelefon. (Funkar förvånansvärt bra, har gjort så ibland, fast visst föredrar jag tangentbordet på min laptop.)
Men amerikanska designsidan vill absolut inte lira. Får inte ens upp P100D som valalternativ, och kan inte byta mellan de olika modellerna
Hoppas de får till sk*ten i natt så jag kan uppdatera texten i morgon förmiddag.
Men amerikanska designsidan vill absolut inte lira. Får inte ens upp P100D som valalternativ, och kan inte byta mellan de olika modellerna

Hoppas de får till sk*ten i natt så jag kan uppdatera texten i morgon förmiddag.
Re: Tesla product announcement at noon California time today
Om vi räknar med att det är samma brick-protection på bägge batteripacken så ska ökningen bli större. Om tex 10 kWh är avsatt för att skydda battericellerna i bägge så är ökningen från 80 kWh till 90 kWh vad gäller kapacitet som används för räckvidd. Det är en ökning på 12,5% jämfört med 11,1%. Detta är kanske inte hela sanningen dock. Det är möjligt att de gjort bilen effektivare jämfört med förra gången siffrorna presenterades men då borde räckvidden för P90D också uppdateras.Tenk skrev:Skillnaden i räckvidd verkar vara större än skillnaden 90 till 100. Är det kanske någon mer ändring?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla product announcement at noon California time today
Nja alltså min bil går 116 mil på en tank. Elbilar kommer aldrig gå lika långt som en fossil bil, men det är heller ingen poäng. Poängen är att man kommer ungefär så långt man kan tänkas behöva utan extra rast. Jag brukar se det som att fossilbilar åker runt med 60-70kg (liter ) övervikt i 99.9% av resorna.Mickep skrev:De som har en P90D kan uppgradera för 20 000. värt det?
Synd att det inte var en mjukvarulåst batteri som 60 modellen är.
visst är det löjligt snabb acceleration till 100 km/h men oavsett så finns det utvecklingspotential att komma upp till 300 km/h och över.(som är det som menas med snabbhet om folk vill köra ihjäl sig på autobahn) vet inte när det kommer en eutanasimodell där accerationen är 0.1 sec till 250km/h men det är väl bara en tidsfråga.
Vad som däremot är enligt mig poängen med det är över 300 miles,315 m eller 613 km. helt jämförbart med de flesta bilar, det finns därmed inte någon ursäkt. nu väntar man bara på 120 modellen och därmed kommer den komma lika långt på en laddning som en bensindriven bil på en tank. kommer det 200 modeller måste bensinbilarna ha jättestora extratankar för att ens komma i närheten i jämförelse.(tekniskt förstås, ekonomiskt är det ännu inte där)
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Re: Tesla product announcement at noon California time today
Precis, det är ungefär som att ha en mobiltelefon som inte behöver laddas på en vecka. Bra, men helt onödigt.Wahll skrev:
Nja alltså min bil går 116 mil på en tank. Elbilar kommer aldrig gå lika långt som en fossil bil, men det är heller ingen poäng. Poängen är att man kommer ungefär så långt man kan tänkas behöva utan extra rast.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla product announcement at noon California time today
Om den orkar skotta på linjärt så landar den på en låg 10'a. Om vi tittar på 0-100 och 402m-tiderna på befintliga:taliz skrev:Undra vad den kommer kunna göra på dragstrippen. Kvartmilen på 10,6? 10,5?
P85D 3,3 11,6
P90DL 3,0 10,9
Så borde den landa på:
P100DL 2,7 10,2
Re: Tesla product announcement at noon California time today
Mina bilar har tagit sig runt 55 mil.mati skrev:Precis, det är ungefär som att ha en mobiltelefon som inte behöver laddas på en vecka. Bra, men helt onödigt.Wahll skrev:
Nja alltså min bil går 116 mil på en tank. Elbilar kommer aldrig gå lika långt som en fossil bil, men det är heller ingen poäng. Poängen är att man kommer ungefär så långt man kan tänkas behöva utan extra rast.
Hmmmmmmmmm håller inte riktigt med. Tror folk skulle offra sina förstfödda om det kom en smartphone som höll en vecka istället för en dag. På 90 talet så var det standard med veckoladdning, men numera har folk indengnerat. Den bästa telefonen jag ägt var z3 compact som Max klarade sig 4 dagar. Min jobbtelefon som är av senaste modellen får jag ladda innan jag går till jobbet.
Re: Tesla product announcement at noon California time today
Drag times ska köpa en så om några månader vet vidstr skrev:Om den orkar skotta på linjärt så landar den på en låg 10'a. Om vi tittar på 0-100 och 402m-tiderna på befintliga:taliz skrev:Undra vad den kommer kunna göra på dragstrippen. Kvartmilen på 10,6? 10,5?
P85D 3,3 11,6
P90DL 3,0 10,9
Så borde den landa på:
P100DL 2,7 10,2

Sen så har de nya P90DL klockats på 10,8 sekunder.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5883
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla product announcement at noon California time today
Brukar undvika användandet av "gamla" ord i deras modernt motsatta betydelse, men i detta fallet gör jag ett undantag. P100D har helt sjuka prestanda ! Tur att jag inte är lagd åt att låna pengar för bilköp utan är en förnuftig familjefar



Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16