Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danmark

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3142
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av joel80 »

Det är absolut inga problem att köra en V60 Hybrid på specificerad förbrukning. Så så mycket greenwashing är det inte. Det är såklart upp till hur din dagliga pendling ser ut, men utan långresor under veckorna ligger man lätt under specificerade 1.8l/100km.

Håller med om att det är lite fegt att dom inte har vågat satsa helt ut.. Tror det beror mycket på okunskap och att dom inte tror marknaden är färdig för det. Volvo gjorde ju ändå ett försök för ett antal år sen med en ren elbil och det gick väl lite halvdåligt. (ingen infrastruktur för elbilar då att prata om... Så inte så konstigt..)

Volvos hybrider är också betydligt snabbare i starten än motsvarande fossilbilar så dom säljs inte heller som "slöa" bilar precis.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 839
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av mickeisol »

Mitsubishi outlander phev som har 12kwh batteri, säg att den skulle ha 90kwh (dvs 78kwh mer och vara en ren elbil) har sålts i 102 000 exemplar sen 2013.
Fundera på hur stor del av världens batteriproduktion bara den bilen behöver.
jämför teslas försäljning och vilken batterileverantör som är störst just nu.

Man kan konstatera ett det finns ingen "tesladödare" förrän dom bevisar deras tillgång på batterier.

Vad jag vill ha sagt är att just nu är det bara att köra hybrid om man ska ha en "elbil" med anständig räckvidd och inte har möjlighet att köpa en tesla.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
Det är absolut inga problem att köra en V60 Hybrid på specificerad förbrukning. Så så mycket greenwashing är det inte. Det är såklart upp till hur din dagliga pendling ser ut, men utan långresor under veckorna ligger man lätt under specificerade 1.8l/100km.

Håller med om att det är lite fegt att dom inte har vågat satsa helt ut.. Tror det beror mycket på okunskap och att dom inte tror marknaden är färdig för det. Volvo gjorde ju ändå ett försök för ett antal år sen med en ren elbil och det gick väl lite halvdåligt. (ingen infrastruktur för elbilar då att prata om... Så inte så konstigt..)

Volvos hybrider är också betydligt snabbare i starten än motsvarande fossilbilar så dom säljs inte heller som "slöa" bilar precis.
Jo, det är ganska mycket greenwashing, eftersom den angivna förbrukningen bara går att uppnå om man håller sig till korta resor eller om man på annat sätt lyckas att köra mycket på el. Det är klart att det går att köra en laddhybrid så att förbrukningen blir låg. Det går ju teoretiskt att köra på enbart el, och då är bensin/diesel-förbrukningen noll. Grejen är - precis som du säger - att det beror på din dagliga pendling.
Jag har 5 mil enkel väg till jobbet. Några gånger per månad blir det en resa på några 10-tals mil. Var skulle min förbrukning hamna? Kanske på 5l/100km. Kanske ännu mer. Kanske lägre. Ingen vet. Det beror på hur mycket jag kan köra på el. Jag kanske kan ladda lite på vägen eller på jobbet. Oavsett så har jag ingen chans att hamna på samma låga förbrukning som du har. Även om jag snålkör efter konstens alla regler. I värsta fall kör jag 90% av vägen på diesel och bilen är lika skitig som vilken annan dieselbil som helst. På papperet har den fortfarande nästan nollutsläpp, och biltillverkaren kan fortsätta hävda att de bygger världens snålaste bilar. Jo, det är greenwashing.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av LarsL »

Om man kan köra en laddhybrid på så låga värden så skulle man kunna ha en ren elbil i 24-30kWh klassen och klara sig fint med den.

Förresten har ju Nissan lyckats få fram batterier till 200 000 Leaf så de borde kunna få fram batterier till 100 000 Quachqai också.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av danni »

Arild skrev:
- Ju fler mil som körs på el, desto bättre för miljön. :!:

- Ju oftare och längre tid en laddstolpe används, dvs laddar ett batteri i en el- eller hybridbil, desto fler laddstolpar kommer att byggas. När laddningen är klar, ska bilen naturligtvis flyttas för att ge plats för nästa bil att ladda. 8-)

- Att traditionella bildproducenter inte skapar praktiska elbilar med fullstora batterier är lätt att förstå: VW kan inte producera en elbil med batteri på 75-90 kWh utan att priset skulle bli va. 700.000. Det appellerar inte till deras traditionella kunder. För BMW gäller nästan samma sak, en 500e med tillräckligt batteri blir för dyr och de har idag inte tillgång till batterier i stor skala. DET är orsaken till att i3 är liten och att i5 ännu inte lanserats. i5 är ju redan färdigutvecklad.
Även VW har utvecklat en Phaeton med full eldrift, i storlek och vikt som en Tesla Model S. Den kan inte marknadsföras för att de idag inte har tillgång till tillräckligt antal batterier. :(

De traditionella bilbolagen ligger inte så långt efter på eldriften, däremot är de långt efter Tesla när det gäller CPUn. Ingen av de traditionella tillverkarna har trott på idén att styra en bil med EN stor tryckkänslig skärm. Lika lite som Nokia och Ericsson trodde på telefonen med EN stor skärm. Idag vet vi att de flesta har, eller önskar sig en iPhone. :roll:

Det känns som om enbart Porsche står i begrepp att på allvar kunna konkurrera med en Model S. När det gäller Model 3, finns idag ingen traditionell bilproducent som har kapacitet eller kompetens att konkurrera. De har ingen Gigafactory, de saknar OTA Updates och de har kunder som tänker "traditionellt". Vi ska tacka dem för att de skapar hybridvarianter av sina existerande modeller. Det är dessa som kommer att få traditionella förare (fossil-förare) att öppna ögonen för mer miljövänliga och, för deras del, mer ekonomiska alternativ. :geek:

Den svenska politiken att ge skattelättnader för även hybridbilar är rätt under en 5-10 års horisont. När utbudet av elbilar är större, laddplatserna fler och marknadsandelen för elbilar överstiger 35%, kan skattelättnader och rabatt på förmånsvärden för hybridbilar fasas ut. ;)

En hybridbil är idag en smart investering och har långt färre begränsningar än en elbil. Men att sälja den som begagnad om 5 år kommer inte att bli lätt. Vilken begagnatbilköpare vill om 5 år ha komplicerad teknik, kort räckvidd på el och höga servicekostnader, när de 20 största bilproducenterna i kombination med Apple, Google, FF och flera, kommer att ha enklare teknik, lång räckvidd och lägre service-kostnader. :o

Leasa gärna en hybridbil idag, kör så mycket du kan på el, tjata på kommuner, hotell och kommersiella centra att de förlorar kunder på att inte ha tillräckliga laddplatser (med eller utan kostnad), men se till att köra en helt eldriven bil om senast tre år. Jag vill i alla fall inte köpa en begagnad hybridbil. :D

Nu ser jag mig om efter en andra elbil till familjen. Kanske en Tazzari?
(Mer om det i en annan tråd)
Det är väldigt mycket här jag inte kan hålla med om. Varifrån kommer infon att i5 skulle vara färdigutvecklad? Jag har inte sett något som tyder det - tvärtom har ju projektet lagts på is för att utveckla självkörande bilar. Och VW må ha en prototyp av en el-Phaeton klar men att gå från prototyp till produktionsklar inkl alla leverantörskedjor etc är ett enormt steg. Allt tyder just nu på att den modellen inte kommer släppas utan att de istället kommer göra en SUV baserad på vad Audi håller på och jobbar på (Q6 e-tron).

Porsche är verkligen inte närmast att kunna konkurrera med Model S. De har sin Mission E som är minst fyra år bort i tiden och lär kosta 2-3 gånger så mycket som en Model S. Och de har prat om snabbladdare men ingen verkstad.

Att Teslas största försprång skulle vara skärmen kan inte heller stämma. Det tar inte närapå samma resurser att ta fram en sån lösning som att lösa en helt ny drivlina och försörjning med tillräckliga mängder batterier. Det finns gott om färdiga komponenter både i hård- och mjukvara för att bygga något liknande och flera företag som faktiskt jobbar på att ta fram såna system åt bilindustrin (bl. a. ett här i Göteborg som t. ex. hjälpt Volvo med systemet i deras nya bilar, som inte är helt olikt Teslas system fast bara tolv tum).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
Inlägg: 1795
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av +46 »

joel80 skrev:
Det är absolut inga problem att köra en V60 Hybrid på specificerad förbrukning. Så så mycket greenwashing är det inte. Det är såklart upp till hur din dagliga pendling ser ut, men utan långresor under veckorna ligger man lätt under specificerade 1.8l/100km.

Håller med om att det är lite fegt att dom inte har vågat satsa helt ut.. Tror det beror mycket på okunskap och att dom inte tror marknaden är färdig för det. Volvo gjorde ju ändå ett försök för ett antal år sen med en ren elbil och det gick väl lite halvdåligt. (ingen infrastruktur för elbilar då att prata om... Så inte så konstigt..)

Volvos hybrider är också betydligt snabbare i starten än motsvarande fossilbilar så dom säljs inte heller som "slöa" bilar precis.
Om du syftar på Volvos elektrifierade C30 så var det aldrig tänkt att den skulle tillverkas mer än från början specificerad volym. Att den kom till var ett resultat av att Sveriges regering utlovade ett antal miljarder till svensk bilindustri för att påskynda utvecklingen av elbilar. Pengarna var öronmärkta till Saab, Volvo och en batteritillverkare. GM som då fortfarande ägde Saab hoppade av ganska snabbt.
Även Volvo V60 Plug-in kom till med extern finansiering. I det fallet var det statliga Vattenfall som öppnade plånboken.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av Daoops »

Arild skrev:

De traditionella bilbolagen ligger inte så långt efter på eldriften, däremot är de långt efter Tesla när det gäller CPUn. Ingen av de traditionella tillverkarna har trott på idén att styra en bil med EN stor tryckkänslig skärm. Lika lite som Nokia och Ericsson trodde på telefonen med EN stor skärm. Idag vet vi att de flesta har, eller önskar sig en iPhone. :roll:

Det känns som om enbart Porsche står i begrepp att på allvar kunna konkurrera med en Model S. När det gäller Model 3, finns idag ingen traditionell bilproducent som har kapacitet eller kompetens att konkurrera. De har ingen Gigafactory, de saknar OTA Updates och de har kunder som tänker "traditionellt".
Jag skulle vilja säga att det är långt enklare för fossil-bolagen att be nVidia smälla in en stor pekskärm och fråga nån i kiseldalen hur man gör för att koppla upp sin bil än att bygga en batterifabrik som producerar tillräckligt för att konvertera sin flotta.

Så dom ligger lite hopplöst efter på eldriften utan nån riktig plan ens. Och om dom lyckas få samsung eller Byd eller L.G Chem att göra något liknande, hur skall dom förklara för sina åf att festen snart är slut och dom enda after market intäkterna kommer att vara torkarblad och däckbyten. Och är elmotorn och invertern det dom skall sätta alla sina motoringenjörer på eller lejer man ut den med? Blir inte så mycket bilbolag kvar.

Nä det känns som att konceptet fossilt är fossilt i sigt.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av Herr X »

joel80 skrev:
Det är absolut inga problem att köra en V60 Hybrid på specificerad förbrukning. Så så mycket greenwashing är det inte. Det är såklart upp till hur din dagliga pendling ser ut, men utan långresor under veckorna ligger man lätt under specificerade 1.8l/100km.
Joel80 - jag vet från dina tidigare inlägg att du är ambitiös och seriös i ditt hybridägande och du förtjänar all respekt för det. Men jag vågar nog påstå att du är ovanlig i ditt engagemang när det gäller att köra din bil så mycket som möjligt på el - vi vet av den sura erfarenheten med den svenska etanolsatsningen att folk ändå kör på bensin när det är mer bekvämt/billigare. Etanolhybriderna blev en dyr affär för skattebetalarna utan någon positiv miljöeffekt - de pengarna kunde i stället använts på samma sätt som i Norge, dvs. för att konvertera bilflottan till ren eldrift. Besinhybridbilar är enligt mig samma sak som etanolbilar - det är bensinbilar som folk kommer att köra på bensin. Någon enstaka Gävlebo som envist försöker köra så mycket som möjligt på el ger dessvärre en omätbar miljövinst. Jag ser inget skäl till att hindra biltillverkarna att bygga/sälja dessa bilar, men som skattebetalare har jag 0% intresse av att subventionera bensinbilar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av Svenssons »

Herr X skrev:
Joel80 - jag vet från dina tidigare inlägg att du är ambitiös och seriös i ditt hybridägande och du förtjänar all respekt för det. Men jag vågar nog påstå att du är ovanlig i ditt engagemang när det gäller att köra din bil så mycket som möjligt på el - vi vet av den sura erfarenheten med den svenska etanolsatsningen att folk ändå kör på bensin när det är mer bekvämt/billigare. Etanolhybriderna blev en dyr affär för skattebetalarna utan någon positiv miljöeffekt - de pengarna kunde i stället använts på samma sätt som i Norge, dvs. för att konvertera bilflottan till ren eldrift. Besinhybridbilar är enligt mig samma sak som etanolbilar - det är bensinbilar som folk kommer att köra på bensin. Någon enstaka Gävlebo som envist försöker köra så mycket som möjligt på el ger dessvärre en omätbar miljövinst. Jag ser inget skäl till att hindra biltillverkarna att bygga/sälja dessa bilar, men som skattebetalare har jag 0% intresse av att subventionera bensinbilar.
En "positiv" sak hade dock etanolsatsningen... Kravet på etanolförsäljning ledde till att flera bensinstationer fick stängas eftersom det inte var lönsamt att bygga om dem för etanol. Dock hade det nog varit vettigare att inte förstöra den befintliga struktur som fanns genom idiotiska kortsiktiga politiska beslut.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
joel80 skrev:
Det är absolut inga problem att köra en V60 Hybrid på specificerad förbrukning. Så så mycket greenwashing är det inte. Det är såklart upp till hur din dagliga pendling ser ut, men utan långresor under veckorna ligger man lätt under specificerade 1.8l/100km.
Joel80 - jag vet från dina tidigare inlägg att du är ambitiös och seriös i ditt hybridägande och du förtjänar all respekt för det. Men jag vågar nog påstå att du är ovanlig i ditt engagemang när det gäller att köra din bil så mycket som möjligt på el - vi vet av den sura erfarenheten med den svenska etanolsatsningen att folk ändå kör på bensin när det är mer bekvämt/billigare. Etanolhybriderna blev en dyr affär för skattebetalarna utan någon positiv miljöeffekt - de pengarna kunde i stället använts på samma sätt som i Norge, dvs. för att konvertera bilflottan till ren eldrift. Besinhybridbilar är enligt mig samma sak som etanolbilar - det är bensinbilar som folk kommer att köra på bensin. Någon enstaka Gävlebo som envist försöker köra så mycket som möjligt på el ger dessvärre en omätbar miljövinst. Jag ser inget skäl till att hindra biltillverkarna att bygga/sälja dessa bilar, men som skattebetalare har jag 0% intresse av att subventionera bensinbilar.
Den stora skillnaden mellan el och etanol är ju att det i alla lägen är mycket billigare att köra på el än bensin, så den moroten finns ju alltid där. Jag var likadan med min laddhybrid - jag blev besatt av att slippa starta bensinmotorn. Varje gång den hoppade igång kändes det som att jag hade förlorat. Jag gick igenom jättekrångliga procedurer för att slippa att den hoppade igång på vintern trots laddning kvar. Jag hade räckviddsångest med den bilen som jag aldrig haft med Teslan.

Nu är jag kanske inte heller typfallet. Men jag känner en del andra med laddhybrider och jag tycker det är samma där. Man vill till varje pris köra på el hela tiden. Och det är inte bara för ekonomi, det är för att förbränningsmotorer är äckliga, högljudda, vibrerar, och suger i största allmänhet. Man vill glida fram ljudlöst i överlägsen komfort.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av StefL »

Herr X skrev:
vi vet av den sura erfarenheten med den svenska etanolsatsningen att folk ändå kör på bensin när det är mer bekvämt/billigare.
En lite OT kommentar men föranledd av ovanstående inpass.
Jag kör en etanol-Octavia och den senaste tiden (sen i höstas iaf) har jag kört den uteslutande på bensin, och det av rent ekonomiska skäl. Att det var en etanolare var inget direkt argument för mig när jag köpte den (begagnad) men jag såg det inte som någon nackdel heller. Däremot ser jag det inte som förvånande att man väljer att köra på bensin när prisbilden förändrats så att det kostar minst 1-2 kronor mer per mil att köra på etanol. Enligt mitt överslag krävs det en prisskillnad på minst runt 3 SEK till etanolens fördel för att göra kostnaden densamma och när skillnaden varit nere på under 1 SEK skäms jag inte ett dugg för att medge att det finns gränser även för min idealism, även om jag förstås inte tvekade att dra fördel av den besparing det innebar när etanolen var runt 5 SEK billigare än bensinen för ett par år sen.

Som redan nämnts är det förstås alltid billigare att köra på el än på bensin/diesel så där hoppas jag de som har laddhybrider ser till att köra på el så mycket de kan både för miljöns och sin egen plånboks skull. Med mitt körmönster är dock laddhybrid utesluten (ingen jobbpendling alls och de 1500 årliga mil bilen rullar är främst helgresor på 30-50 mil) så jag bidar min tid och väntar på min reserverade Model 3.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
joel80
elbilist
Inlägg: 3142
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av joel80 »

Mja.. Jag tror(vet) att det finns fler som mig och danni. På Volvoforumet är dom föesta med V60 TE rätt besatta av att just få elen att driva maximalt.

Många utrycker också att de är väldigt sugna på en riktig elbil.

Herr X, jag kör också etanol-Volvo. ;) Har en V60 T4F som familjebil och har tankat etanol så gott som jämt. Den väldigt lilla ökning i kostnad vi hade nått år (som typ är borta nu) var ingen anledning att byta. Bilen går ju bättre och är piggare på E85..

Idag var jag iväg drygt 3 mil hemifrån.. Följde med brorsan ut på liten havstur... Hittade såklart ett uttag på båtklubben hans jag kunde koppla in mig på och på så sätt köara hela resan hem på el också. Räckte att jag laddade med 8A (från ett 16A-uttag där annat verkade inkopplat också så jag inte ville maxa) för att få tillbaka full räckvidd.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar