Sida 4 av 9
Re: Masterplan part 2
Postat: 19 jul 2016 00:28
av Silversound
En tanke som ploppade upp i mitt huvud är lastbilar. Nog måste det kännas väldigt obekvämt för Elon att vara beroende av alla dessa smutsiga lastbilar som transporterar material in och färdiga produkter ut från deras olika anläggningar? Det borde ju bli en ansenlig mängd varje dag och fler blir det med den planerade produktionsökningen. Det håller ju inte om man vill driva en helt CO2-neutral verksamhet.
Elon lär ju ha räknat på det och om han ser att det är möjligt att genomföra, så kan det mycket väl finnas med i nästa master plan. Men det lär ju krävas ett nytt super-supercharger-nätverk för att åkerier ska nappa på idéen. Kanske batteribyten är lämpligt för lastbilar, men att åkerierna själva bygger dessa på väl utvalda platser med Teslas hjälp.
Re: Masterplan part 2
Postat: 19 jul 2016 00:39
av apkungen
Silversound skrev:En tanke som ploppade upp i mitt huvud är lastbilar. Nog måste det kännas väldigt obekvämt för Elon att vara beroende av alla dessa smutsiga lastbilar som transporterar material in och färdiga produkter ut från deras olika anläggningar? Det borde ju bli en ansenlig mängd varje dag och fler blir det med den planerade produktionsökningen. Det håller ju inte om man vill driva en helt CO2-neutral verksamhet.
Elon lär ju ha räknat på det och om han ser att det är möjligt att genomföra, så kan det mycket väl finnas med i nästa master plan. Men det lär ju krävas ett nytt super-supercharger-nätverk för att åkerier ska nappa på idéen. Kanske batteribyten är lämpligt för lastbilar, men att åkerierna själva bygger dessa på väl utvalda platser med Teslas hjälp.
Härlig tanke! Det hoppas vi på.
Re: Masterplan part 2
Postat: 19 jul 2016 08:56
av Surfaren
Ja, det vore trevligt. Dom har ju mumlat om "trucks" vid något tillfälle, kanske det bara är vi vanliga jordbor som tänker för smått och ser en pickup framför oss.

Re: Masterplan part 2
Postat: 19 jul 2016 11:39
av Daoops
Silversound skrev:En tanke som ploppade upp i mitt huvud är lastbilar. Nog måste det kännas väldigt obekvämt för Elon att vara beroende av alla dessa smutsiga lastbilar som transporterar material in och färdiga produkter ut från deras olika anläggningar? Det borde ju bli en ansenlig mängd varje dag och fler blir det med den planerade produktionsökningen. Det håller ju inte om man vill driva en helt CO2-neutral verksamhet.
Elon lär ju ha räknat på det och om han ser att det är möjligt att genomföra, så kan det mycket väl finnas med i nästa master plan. Men det lär ju krävas ett nytt super-supercharger-nätverk för att åkerier ska nappa på idéen. Kanske batteribyten är lämpligt för lastbilar, men att åkerierna själva bygger dessa på väl utvalda platser med Teslas hjälp.
Japp. Fast min gissning är att Tesla bara tänker sig göra drivlinorna o batteri (och kanske ap). Själva lasbilen/bussen/båten etc tror jag dom överlåter till andra. Dom har liksom brytit isen med hjälp av bilarna, street credden är där. Säger dom att dom har drivlinor med samma koncept som powerwall/pack (100, 200kWh osv) kommer företag numera hoppa på det. 2008 var det annorlunda, så bilarna behövdes då. Och nu, för det råkade ju bli världens bästa bilar.
Masterplan part 2
Postat: 19 jul 2016 12:07
av Herr X
Silversound skrev:En tanke som ploppade upp i mitt huvud är lastbilar. Nog måste det kännas väldigt obekvämt för Elon att vara beroende av alla dessa smutsiga lastbilar som transporterar material in och färdiga produkter ut från deras olika anläggningar? Det borde ju bli en ansenlig mängd varje dag och fler blir det med den planerade produktionsökningen. Det håller ju inte om man vill driva en helt CO2-neutral verksamhet.
Elon lär ju ha räknat på det och om han ser att det är möjligt att genomföra, så kan det mycket väl finnas med i nästa master plan. Men det lär ju krävas ett nytt super-supercharger-nätverk för att åkerier ska nappa på idéen. Kanske batteribyten är lämpligt för lastbilar, men att åkerierna själva bygger dessa på väl utvalda platser med Teslas hjälp.
Gott om plats för solceller på lastbilars tak. Hänger väl ihop med köpet av solar city.
Han har tidigare talat om "sustainable transport", och det inbegriper ju all typ av transport, inte bara människor.
Re: Masterplan part 2
Postat: 19 jul 2016 13:34
av 12man
trodde de skeppade majoriteten bilar med tåg? men de går på bensin/diesel i det landet också, tänkte inte på det
Re: Masterplan part 2
Postat: 19 jul 2016 14:41
av mati
Herr X skrev:
Han har tidigare talat om "sustainable transport", och det inbegriper ju all typ av transport, inte bara människor.
Japp, det inkluderar till och med flygplan har han sagt någon gång. Det enda som även i framtiden kommer att bränna saker för framdrivning är raketer.
Re: Masterplan part 2
Postat: 19 jul 2016 14:57
av Herr X
mati skrev:Herr X skrev:
Han har tidigare talat om "sustainable transport", och det inbegriper ju all typ av transport, inte bara människor.
Japp, det inkluderar till och med flygplan har han sagt någon gång. Det enda som även i framtiden kommer att bränna saker för framdrivning är raketer.
Möjligen också gevärskulor. Tror att det blir dyrt med en elmotor på varje kula.
Re: Masterplan part 2
Postat: 19 jul 2016 15:05
av Helge
Nu missar du lite modern teknik Herr X, linjärmotorer typ railgun är framtiden, dvs acceleration av kulan/projektilen via magnetkraft. Ingen motor per kula alltså :0) Fortfarande väldigt dyrt men det kommer att ändra sig...
Re: Masterplan part 2
Postat: 19 jul 2016 15:15
av mati
Helge skrev:Nu missar du lite modern teknik Herr X, linjärmotorer typ railgun är framtiden, dvs acceleration av kulan/projektilen via magnetkraft. Ingen motor per kula alltså :0) Fortfarande väldigt dyrt men det kommer att ändra sig...
Vadå kulor? Har ni aldrig tittat på StarTrek? Kulor är ju sååå 1900-tal.
Re: Masterplan part 2
Postat: 19 jul 2016 18:39
av vigge50
Elons senaste tweet
Will be working at Tesla on Autopilot & Model 3 today, then aiming to pull an all-nighter and complete the master product plan
Re: Masterplan part 2
Postat: 19 jul 2016 19:50
av dstr
vigge50 skrev:Elons senaste tweet
Will be working at Tesla on Autopilot & Model 3 today, then aiming to pull an all-nighter and complete the master product plan
"Pull an all-nighter" - lite väl juvenilt. Han börjar tappa, iaf i mina ögon.
Re: Masterplan part 2
Postat: 19 jul 2016 20:04
av Svenssons
dstr skrev:vigge50 skrev:Elons senaste tweet
Will be working at Tesla on Autopilot & Model 3 today, then aiming to pull an all-nighter and complete the master product plan
"Pull an all-nighter" - lite väl juvenilt. Han börjar tappa, iaf i mina ögon.
Vad är det för problem att vara uppe hela natten för att få saker gjorda?
Re: Masterplan part 2
Postat: 19 jul 2016 20:52
av dstr
Svenssons skrev:dstr skrev:vigge50 skrev:Elons senaste tweet
Will be working at Tesla on Autopilot & Model 3 today, then aiming to pull an all-nighter and complete the master product plan
"Pull an all-nighter" - lite väl juvenilt. Han börjar tappa, iaf i mina ögon.
Vad är det för problem att vara uppe hela natten för att få saker gjorda?
Kvaliten på det som produceras in på småtimmarna.
Re: Masterplan part 2
Postat: 19 jul 2016 20:59
av Svenssons
dstr skrev:Svenssons skrev:dstr skrev:vigge50 skrev:Elons senaste tweet
Will be working at Tesla on Autopilot & Model 3 today, then aiming to pull an all-nighter and complete the master product plan
"Pull an all-nighter" - lite väl juvenilt. Han börjar tappa, iaf i mina ögon.
Vad är det för problem att vara uppe hela natten för att få saker gjorda?
Kvaliten på det som produceras in på småtimmarna.
Alla behöver inte 8-10 timmar sömn. Själv kan jag bli som mest effektiv framåt småtimmarna och har inga problem att sova 2-3 timmar lite då och då. Optimalt för mig är 6 timmars sömn, sover jag mer än 8 timmar får jag huvudvärk. Elon verkar också sova ca 6-6,5 timmar per dygn och att skjuta på sömnen några timmar kommer inte direkt påverka resultatet av något som antagligen varit i hans tankar i 5 år om inte längre.
https://www.quora.com/How-did-Elon-Musk ... n-15-years
Re: Masterplan part 2
Postat: 19 jul 2016 21:12
av apkungen
Får se om han hinner klart. Jag tippar att planen presenteras på torsda

Re: Masterplan part 2
Postat: 19 jul 2016 21:49
av Jerker
Svenssons skrev:Alla behöver inte 8-10 timmar sömn. Själv kan jag bli som mest effektiv framåt småtimmarna och har inga problem att sova 2-3 timmar lite då och då. Optimalt för mig är 6 timmars sömn, sover jag mer än 8 timmar får jag huvudvärk.
Samma för mig!
Re: Masterplan part 2
Postat: 19 jul 2016 21:51
av Jerker
Det här följer samma mönster som vanligt med Elon Musk. Alltid en viss försening...

Re: Masterplan part 2
Postat: 19 jul 2016 23:27
av Helge
En person som åstakommer mer förändring och avtryck än någon annan måste få lite svängrum. Att kritisera småsaker i detta sammanhang ter sig för mig helt obegripligt. Han är självklart inte perfekt med sin tidsuppskattning, men han är i gott sällskap vad gäller tidsuppskattning för stora projekt. Jag anser det är mycket få som förstår vilken inverkan han har för hela mänskligheten just nu, i allt han driver! Detta kommer att klarna för de flesta inom de närmsta 10 åren. Mot den bakgrunden så är några dagars fördröjning ingenting. Hav tålamod gott folk

Re: Masterplan part 2
Postat: 20 jul 2016 07:19
av akeller
+1
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Re: Masterplan part 2
Postat: 20 jul 2016 08:15
av dstr
Tesla är på tok för stort för att rulla vidare som en "one man show".
Fokus borde läggas på att börja leverera det dom sålt, som tex autopiloten (i den form den visades upp för snart 2 år sedan), självstängande laddluckan samt summon the car, som den beskrevs för snart två år sedan som då bara skulle vara "månader" bort.
Re: Masterplan part 2
Postat: 20 jul 2016 09:13
av Svenssons
Tesla är ingen one man show utom möjligtvis vad gäller marknadsföring. Självstängande laddlucka finns redan, jag kommer tex ha det på min bil. Summon och AP begränsas av regelverk i olika länder vilket inte Tesla kan göra så mycket mer åt än vad en redan gör.
Master Plan är något som egentligen är ett marknadsföringstrick som betalar sig väldigt bra.
Re: Masterplan part 2
Postat: 20 jul 2016 09:15
av Herr X
dstr skrev:Fokus borde läggas på att börja leverera det dom sålt, som tex autopiloten (i den form den visades upp för snart 2 år sedan), självstängande laddluckan samt summon the car, som den beskrevs för snart två år sedan som då bara skulle vara "månader" bort.
Min autopilot fungerar på samma sätt som den som presenterades när autopiloten introducerades hösten 2014.
Re: Masterplan part 2
Postat: 20 jul 2016 09:35
av dstr
Herr X skrev:dstr skrev:Fokus borde läggas på att börja leverera det dom sålt, som tex autopiloten (i den form den visades upp för snart 2 år sedan), självstängande laddluckan samt summon the car, som den beskrevs för snart två år sedan som då bara skulle vara "månader" bort.
Min autopilot fungerar på samma sätt som den som presenterades när autopiloten introducerades hösten 2014.
Så den anpassar farten efter skyltarna den läser?
Re: Masterplan part 2
Postat: 20 jul 2016 09:46
av Alx
dstr skrev:Tesla är på tok för stort för att rulla vidare som en "one man show".
Fokus borde läggas på att börja leverera det dom sålt, som tex autopiloten (i den form den visades upp för snart 2 år sedan), självstängande laddluckan samt summon the car, som den beskrevs för snart två år sedan som då bara skulle vara "månader" bort.
Självstängande laddlucka

lägg ner det där nu.