Masterplan part 2

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist
Inlägg: 130
Blev medlem: 15 sep 2015 21:11
Ort: Växjö

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Silversound »

En tanke som ploppade upp i mitt huvud är lastbilar. Nog måste det kännas väldigt obekvämt för Elon att vara beroende av alla dessa smutsiga lastbilar som transporterar material in och färdiga produkter ut från deras olika anläggningar? Det borde ju bli en ansenlig mängd varje dag och fler blir det med den planerade produktionsökningen. Det håller ju inte om man vill driva en helt CO2-neutral verksamhet.
Elon lär ju ha räknat på det och om han ser att det är möjligt att genomföra, så kan det mycket väl finnas med i nästa master plan. Men det lär ju krävas ett nytt super-supercharger-nätverk för att åkerier ska nappa på idéen. Kanske batteribyten är lämpligt för lastbilar, men att åkerierna själva bygger dessa på väl utvalda platser med Teslas hjälp.
Hyundai Ioniq -18
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Masterplan part 2

Inlägg av apkungen »

Silversound skrev:
En tanke som ploppade upp i mitt huvud är lastbilar. Nog måste det kännas väldigt obekvämt för Elon att vara beroende av alla dessa smutsiga lastbilar som transporterar material in och färdiga produkter ut från deras olika anläggningar? Det borde ju bli en ansenlig mängd varje dag och fler blir det med den planerade produktionsökningen. Det håller ju inte om man vill driva en helt CO2-neutral verksamhet.
Elon lär ju ha räknat på det och om han ser att det är möjligt att genomföra, så kan det mycket väl finnas med i nästa master plan. Men det lär ju krävas ett nytt super-supercharger-nätverk för att åkerier ska nappa på idéen. Kanske batteribyten är lämpligt för lastbilar, men att åkerierna själva bygger dessa på väl utvalda platser med Teslas hjälp.
Härlig tanke! Det hoppas vi på.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Surfaren »

Ja, det vore trevligt. Dom har ju mumlat om "trucks" vid något tillfälle, kanske det bara är vi vanliga jordbor som tänker för smått och ser en pickup framför oss. :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Daoops »

Silversound skrev:
En tanke som ploppade upp i mitt huvud är lastbilar. Nog måste det kännas väldigt obekvämt för Elon att vara beroende av alla dessa smutsiga lastbilar som transporterar material in och färdiga produkter ut från deras olika anläggningar? Det borde ju bli en ansenlig mängd varje dag och fler blir det med den planerade produktionsökningen. Det håller ju inte om man vill driva en helt CO2-neutral verksamhet.
Elon lär ju ha räknat på det och om han ser att det är möjligt att genomföra, så kan det mycket väl finnas med i nästa master plan. Men det lär ju krävas ett nytt super-supercharger-nätverk för att åkerier ska nappa på idéen. Kanske batteribyten är lämpligt för lastbilar, men att åkerierna själva bygger dessa på väl utvalda platser med Teslas hjälp.
Japp. Fast min gissning är att Tesla bara tänker sig göra drivlinorna o batteri (och kanske ap). Själva lasbilen/bussen/båten etc tror jag dom överlåter till andra. Dom har liksom brytit isen med hjälp av bilarna, street credden är där. Säger dom att dom har drivlinor med samma koncept som powerwall/pack (100, 200kWh osv) kommer företag numera hoppa på det. 2008 var det annorlunda, så bilarna behövdes då. Och nu, för det råkade ju bli världens bästa bilar.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Masterplan part 2

Inlägg av Herr X »

Silversound skrev:
En tanke som ploppade upp i mitt huvud är lastbilar. Nog måste det kännas väldigt obekvämt för Elon att vara beroende av alla dessa smutsiga lastbilar som transporterar material in och färdiga produkter ut från deras olika anläggningar? Det borde ju bli en ansenlig mängd varje dag och fler blir det med den planerade produktionsökningen. Det håller ju inte om man vill driva en helt CO2-neutral verksamhet.
Elon lär ju ha räknat på det och om han ser att det är möjligt att genomföra, så kan det mycket väl finnas med i nästa master plan. Men det lär ju krävas ett nytt super-supercharger-nätverk för att åkerier ska nappa på idéen. Kanske batteribyten är lämpligt för lastbilar, men att åkerierna själva bygger dessa på väl utvalda platser med Teslas hjälp.
Gott om plats för solceller på lastbilars tak. Hänger väl ihop med köpet av solar city.

Han har tidigare talat om "sustainable transport", och det inbegriper ju all typ av transport, inte bara människor.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Masterplan part 2

Inlägg av 12man »

trodde de skeppade majoriteten bilar med tåg? men de går på bensin/diesel i det landet också, tänkte inte på det
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Masterplan part 2

Inlägg av mati »

Herr X skrev:
Han har tidigare talat om "sustainable transport", och det inbegriper ju all typ av transport, inte bara människor.
Japp, det inkluderar till och med flygplan har han sagt någon gång. Det enda som även i framtiden kommer att bränna saker för framdrivning är raketer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Herr X »

mati skrev:
Herr X skrev:
Han har tidigare talat om "sustainable transport", och det inbegriper ju all typ av transport, inte bara människor.
Japp, det inkluderar till och med flygplan har han sagt någon gång. Det enda som även i framtiden kommer att bränna saker för framdrivning är raketer.
Möjligen också gevärskulor. Tror att det blir dyrt med en elmotor på varje kula.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Helge
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 mar 2015 10:24
Ort: Töreboda

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Helge »

Nu missar du lite modern teknik Herr X, linjärmotorer typ railgun är framtiden, dvs acceleration av kulan/projektilen via magnetkraft. Ingen motor per kula alltså :0) Fortfarande väldigt dyrt men det kommer att ändra sig...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Masterplan part 2

Inlägg av mati »

Helge skrev:
Nu missar du lite modern teknik Herr X, linjärmotorer typ railgun är framtiden, dvs acceleration av kulan/projektilen via magnetkraft. Ingen motor per kula alltså :0) Fortfarande väldigt dyrt men det kommer att ändra sig...
Vadå kulor? Har ni aldrig tittat på StarTrek? Kulor är ju sååå 1900-tal.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Masterplan part 2

Inlägg av vigge50 »

Elons senaste tweet
Will be working at Tesla on Autopilot & Model 3 today, then aiming to pull an all-nighter and complete the master product plan
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4521
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Masterplan part 2

Inlägg av dstr »

vigge50 skrev:
Elons senaste tweet
Will be working at Tesla on Autopilot & Model 3 today, then aiming to pull an all-nighter and complete the master product plan
"Pull an all-nighter" - lite väl juvenilt. Han börjar tappa, iaf i mina ögon.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Svenssons »

dstr skrev:
vigge50 skrev:
Elons senaste tweet
Will be working at Tesla on Autopilot & Model 3 today, then aiming to pull an all-nighter and complete the master product plan
"Pull an all-nighter" - lite väl juvenilt. Han börjar tappa, iaf i mina ögon.
Vad är det för problem att vara uppe hela natten för att få saker gjorda?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4521
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Masterplan part 2

Inlägg av dstr »

Svenssons skrev:
dstr skrev:
vigge50 skrev:
Elons senaste tweet
Will be working at Tesla on Autopilot & Model 3 today, then aiming to pull an all-nighter and complete the master product plan
"Pull an all-nighter" - lite väl juvenilt. Han börjar tappa, iaf i mina ögon.
Vad är det för problem att vara uppe hela natten för att få saker gjorda?
Kvaliten på det som produceras in på småtimmarna.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Svenssons »

dstr skrev:
Svenssons skrev:
dstr skrev:
vigge50 skrev:
Elons senaste tweet
Will be working at Tesla on Autopilot & Model 3 today, then aiming to pull an all-nighter and complete the master product plan
"Pull an all-nighter" - lite väl juvenilt. Han börjar tappa, iaf i mina ögon.
Vad är det för problem att vara uppe hela natten för att få saker gjorda?
Kvaliten på det som produceras in på småtimmarna.
Alla behöver inte 8-10 timmar sömn. Själv kan jag bli som mest effektiv framåt småtimmarna och har inga problem att sova 2-3 timmar lite då och då. Optimalt för mig är 6 timmars sömn, sover jag mer än 8 timmar får jag huvudvärk. Elon verkar också sova ca 6-6,5 timmar per dygn och att skjuta på sömnen några timmar kommer inte direkt påverka resultatet av något som antagligen varit i hans tankar i 5 år om inte längre.

https://www.quora.com/How-did-Elon-Musk ... n-15-years
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Masterplan part 2

Inlägg av apkungen »

Får se om han hinner klart. Jag tippar att planen presenteras på torsda ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Alla behöver inte 8-10 timmar sömn. Själv kan jag bli som mest effektiv framåt småtimmarna och har inga problem att sova 2-3 timmar lite då och då. Optimalt för mig är 6 timmars sömn, sover jag mer än 8 timmar får jag huvudvärk.
Samma för mig!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Jerker »

Det här följer samma mönster som vanligt med Elon Musk. Alltid en viss försening... ;)
Användarvisningsbild
Helge
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 mar 2015 10:24
Ort: Töreboda

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Helge »

En person som åstakommer mer förändring och avtryck än någon annan måste få lite svängrum. Att kritisera småsaker i detta sammanhang ter sig för mig helt obegripligt. Han är självklart inte perfekt med sin tidsuppskattning, men han är i gott sällskap vad gäller tidsuppskattning för stora projekt. Jag anser det är mycket få som förstår vilken inverkan han har för hela mänskligheten just nu, i allt han driver! Detta kommer att klarna för de flesta inom de närmsta 10 åren. Mot den bakgrunden så är några dagars fördröjning ingenting. Hav tålamod gott folk ;)
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 324
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Masterplan part 2

Inlägg av akeller »

+1

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4521
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Masterplan part 2

Inlägg av dstr »

Tesla är på tok för stort för att rulla vidare som en "one man show".

Fokus borde läggas på att börja leverera det dom sålt, som tex autopiloten (i den form den visades upp för snart 2 år sedan), självstängande laddluckan samt summon the car, som den beskrevs för snart två år sedan som då bara skulle vara "månader" bort.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Svenssons »

Tesla är ingen one man show utom möjligtvis vad gäller marknadsföring. Självstängande laddlucka finns redan, jag kommer tex ha det på min bil. Summon och AP begränsas av regelverk i olika länder vilket inte Tesla kan göra så mycket mer åt än vad en redan gör.

Master Plan är något som egentligen är ett marknadsföringstrick som betalar sig väldigt bra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Herr X »

dstr skrev:
Fokus borde läggas på att börja leverera det dom sålt, som tex autopiloten (i den form den visades upp för snart 2 år sedan), självstängande laddluckan samt summon the car, som den beskrevs för snart två år sedan som då bara skulle vara "månader" bort.
Min autopilot fungerar på samma sätt som den som presenterades när autopiloten introducerades hösten 2014.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4521
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Masterplan part 2

Inlägg av dstr »

Herr X skrev:
dstr skrev:
Fokus borde läggas på att börja leverera det dom sålt, som tex autopiloten (i den form den visades upp för snart 2 år sedan), självstängande laddluckan samt summon the car, som den beskrevs för snart två år sedan som då bara skulle vara "månader" bort.
Min autopilot fungerar på samma sätt som den som presenterades när autopiloten introducerades hösten 2014.
Så den anpassar farten efter skyltarna den läser?
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Alx »

dstr skrev:
Tesla är på tok för stort för att rulla vidare som en "one man show".

Fokus borde läggas på att börja leverera det dom sålt, som tex autopiloten (i den form den visades upp för snart 2 år sedan), självstängande laddluckan samt summon the car, som den beskrevs för snart två år sedan som då bara skulle vara "månader" bort.
Självstängande laddlucka Bild lägg ner det där nu.
Skriv svar