Masterplan part 2
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
- Silversound
- elbilist
Re: Masterplan part 2
En tanke som ploppade upp i mitt huvud är lastbilar. Nog måste det kännas väldigt obekvämt för Elon att vara beroende av alla dessa smutsiga lastbilar som transporterar material in och färdiga produkter ut från deras olika anläggningar? Det borde ju bli en ansenlig mängd varje dag och fler blir det med den planerade produktionsökningen. Det håller ju inte om man vill driva en helt CO2-neutral verksamhet.
Elon lär ju ha räknat på det och om han ser att det är möjligt att genomföra, så kan det mycket väl finnas med i nästa master plan. Men det lär ju krävas ett nytt super-supercharger-nätverk för att åkerier ska nappa på idéen. Kanske batteribyten är lämpligt för lastbilar, men att åkerierna själva bygger dessa på väl utvalda platser med Teslas hjälp.
Elon lär ju ha räknat på det och om han ser att det är möjligt att genomföra, så kan det mycket väl finnas med i nästa master plan. Men det lär ju krävas ett nytt super-supercharger-nätverk för att åkerier ska nappa på idéen. Kanske batteribyten är lämpligt för lastbilar, men att åkerierna själva bygger dessa på väl utvalda platser med Teslas hjälp.
Hyundai Ioniq -18
Härlig tanke! Det hoppas vi på.Silversound skrev:En tanke som ploppade upp i mitt huvud är lastbilar. Nog måste det kännas väldigt obekvämt för Elon att vara beroende av alla dessa smutsiga lastbilar som transporterar material in och färdiga produkter ut från deras olika anläggningar? Det borde ju bli en ansenlig mängd varje dag och fler blir det med den planerade produktionsökningen. Det håller ju inte om man vill driva en helt CO2-neutral verksamhet.
Ja, det vore trevligt. Dom har ju mumlat om "trucks" vid något tillfälle, kanske det bara är vi vanliga jordbor som tänker för smått och ser en pickup framför oss. 

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Japp. Fast min gissning är att Tesla bara tänker sig göra drivlinorna o batteri (och kanske ap). Själva lasbilen/bussen/båten etc tror jag dom överlåter till andra. Dom har liksom brytit isen med hjälp av bilarna, street credden är där. Säger dom att dom har drivlinor med samma koncept som powerwall/pack (100, 200kWh osv) kommer företag numera hoppa på det. 2008 var det annorlunda, så bilarna behövdes då. Och nu, för det råkade ju bli världens bästa bilar.Silversound skrev:En tanke som ploppade upp i mitt huvud är lastbilar. Nog måste det kännas väldigt obekvämt för Elon att vara beroende av alla dessa smutsiga lastbilar som transporterar material in och färdiga produkter ut från deras olika anläggningar? Det borde ju bli en ansenlig mängd varje dag och fler blir det med den planerade produktionsökningen. Det håller ju inte om man vill driva en helt CO2-neutral verksamhet.
Masterplan part 2
Gott om plats för solceller på lastbilars tak. Hänger väl ihop med köpet av solar city.Silversound skrev:En tanke som ploppade upp i mitt huvud är lastbilar. Nog måste det kännas väldigt obekvämt för Elon att vara beroende av alla dessa smutsiga lastbilar som transporterar material in och färdiga produkter ut från deras olika anläggningar? Det borde ju bli en ansenlig mängd varje dag och fler blir det med den planerade produktionsökningen. Det håller ju inte om man vill driva en helt CO2-neutral verksamhet.
Han har tidigare talat om "sustainable transport", och det inbegriper ju all typ av transport, inte bara människor.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
trodde de skeppade majoriteten bilar med tåg? men de går på bensin/diesel i det landet också, tänkte inte på det
ms 76132 "Eleamore"
Japp, det inkluderar till och med flygplan har han sagt någon gång. Det enda som även i framtiden kommer att bränna saker för framdrivning är raketer.Herr X skrev:Han har tidigare talat om "sustainable transport", och det inbegriper ju all typ av transport, inte bara människor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Möjligen också gevärskulor. Tror att det blir dyrt med en elmotor på varje kula.mati skrev:Japp, det inkluderar till och med flygplan har han sagt någon gång. Det enda som även i framtiden kommer att bränna saker för framdrivning är raketer.Herr X skrev:Han har tidigare talat om "sustainable transport", och det inbegriper ju all typ av transport, inte bara människor.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Nu missar du lite modern teknik Herr X, linjärmotorer typ railgun är framtiden, dvs acceleration av kulan/projektilen via magnetkraft. Ingen motor per kula alltså :0) Fortfarande väldigt dyrt men det kommer att ändra sig...
Vadå kulor? Har ni aldrig tittat på StarTrek? Kulor är ju sååå 1900-tal.Helge skrev:Nu missar du lite modern teknik Herr X, linjärmotorer typ railgun är framtiden, dvs acceleration av kulan/projektilen via magnetkraft. Ingen motor per kula alltså :0) Fortfarande väldigt dyrt men det kommer att ändra sig...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Elons senaste tweet
Will be working at Tesla on Autopilot & Model 3 today, then aiming to pull an all-nighter and complete the master product plan
"Pull an all-nighter" - lite väl juvenilt. Han börjar tappa, iaf i mina ögon.vigge50 skrev:Elons senaste tweet
Will be working at Tesla on Autopilot & Model 3 today, then aiming to pull an all-nighter and complete the master product plan
Vad är det för problem att vara uppe hela natten för att få saker gjorda?dstr skrev:"Pull an all-nighter" - lite väl juvenilt. Han börjar tappa, iaf i mina ögon.vigge50 skrev:Elons senaste tweet
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Kvaliten på det som produceras in på småtimmarna.Svenssons skrev:Vad är det för problem att vara uppe hela natten för att få saker gjorda?dstr skrev:"Pull an all-nighter" - lite väl juvenilt. Han börjar tappa, iaf i mina ögon.vigge50 skrev:Elons senaste tweet
Alla behöver inte 8-10 timmar sömn. Själv kan jag bli som mest effektiv framåt småtimmarna och har inga problem att sova 2-3 timmar lite då och då. Optimalt för mig är 6 timmars sömn, sover jag mer än 8 timmar får jag huvudvärk. Elon verkar också sova ca 6-6,5 timmar per dygn och att skjuta på sömnen några timmar kommer inte direkt påverka resultatet av något som antagligen varit i hans tankar i 5 år om inte längre.dstr skrev:Kvaliten på det som produceras in på småtimmarna.Svenssons skrev:Vad är det för problem att vara uppe hela natten för att få saker gjorda?dstr skrev:"Pull an all-nighter" - lite väl juvenilt. Han börjar tappa, iaf i mina ögon.vigge50 skrev:Elons senaste tweet
https://www.quora.com/How-did-Elon-Musk ... n-15-years
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Samma för mig!Svenssons skrev:Alla behöver inte 8-10 timmar sömn. Själv kan jag bli som mest effektiv framåt småtimmarna och har inga problem att sova 2-3 timmar lite då och då. Optimalt för mig är 6 timmars sömn, sover jag mer än 8 timmar får jag huvudvärk.
Det här följer samma mönster som vanligt med Elon Musk. Alltid en viss försening... 

En person som åstakommer mer förändring och avtryck än någon annan måste få lite svängrum. Att kritisera småsaker i detta sammanhang ter sig för mig helt obegripligt. Han är självklart inte perfekt med sin tidsuppskattning, men han är i gott sällskap vad gäller tidsuppskattning för stora projekt. Jag anser det är mycket få som förstår vilken inverkan han har för hela mänskligheten just nu, i allt han driver! Detta kommer att klarna för de flesta inom de närmsta 10 åren. Mot den bakgrunden så är några dagars fördröjning ingenting. Hav tålamod gott folk 

+1
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Model 3 LR svart med vit inredning
Tesla är på tok för stort för att rulla vidare som en "one man show".
Fokus borde läggas på att börja leverera det dom sålt, som tex autopiloten (i den form den visades upp för snart 2 år sedan), självstängande laddluckan samt summon the car, som den beskrevs för snart två år sedan som då bara skulle vara "månader" bort.
Fokus borde läggas på att börja leverera det dom sålt, som tex autopiloten (i den form den visades upp för snart 2 år sedan), självstängande laddluckan samt summon the car, som den beskrevs för snart två år sedan som då bara skulle vara "månader" bort.
Tesla är ingen one man show utom möjligtvis vad gäller marknadsföring. Självstängande laddlucka finns redan, jag kommer tex ha det på min bil. Summon och AP begränsas av regelverk i olika länder vilket inte Tesla kan göra så mycket mer åt än vad en redan gör.
Master Plan är något som egentligen är ett marknadsföringstrick som betalar sig väldigt bra.
Master Plan är något som egentligen är ett marknadsföringstrick som betalar sig väldigt bra.
Min autopilot fungerar på samma sätt som den som presenterades när autopiloten introducerades hösten 2014.dstr skrev:Fokus borde läggas på att börja leverera det dom sålt, som tex autopiloten (i den form den visades upp för snart 2 år sedan), självstängande laddluckan samt summon the car, som den beskrevs för snart två år sedan som då bara skulle vara "månader" bort.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Så den anpassar farten efter skyltarna den läser?Herr X skrev:Min autopilot fungerar på samma sätt som den som presenterades när autopiloten introducerades hösten 2014.dstr skrev:Fokus borde läggas på att börja leverera det dom sålt, som tex autopiloten (i den form den visades upp för snart 2 år sedan), självstängande laddluckan samt summon the car, som den beskrevs för snart två år sedan som då bara skulle vara "månader" bort.
Självstängande laddluckadstr skrev:Tesla är på tok för stort för att rulla vidare som en "one man show".