Sida 4 av 6

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Postat: 23 jun 2016 18:40
av alset srotom
Skyltningen verkar inte vara riktigt klar på alla platser men på några av de jag sett så är det 30min gratis på snabbladdarna.

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Postat: 23 jun 2016 18:45
av danni
HelectriC skrev:
Hur är det egentligen med p-avgift när man står och laddar? Måste man lösa det i tillägg? Jag tänker på mer centrala laddplatser, tex Heden som har ganska hög minutavgift på de vanliga platserna.
Det här skiljer sig överlag mellan olika ställen och olika sorters laddare. När det gäller Göteborg och offentliga laddplatser så har det hittills alltid ingått i p-avgiften. Men nu verkar det som om de här nya snabbladdarna kommer att kosta separat efter sommaren.

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Postat: 23 jun 2016 19:26
av LarsL
vigge50 skrev:
lator skrev:
_TonyV skrev:
Vad som är intressant är detta med att stationerna byggs med statliga bidrag. Inte till 100% nej. Men säkert 70-80%
Och då kostnadsmodellen för laddning.
Nu låter 3kr per kwh som ett bra steg i rätt riktning.
Men sades det mågot mer om det?
Nu sägs det ju 3 kr/min i andra poster så jag vet inte vad jag ska tro... :roll:
Så här står det på deras hemsida, vi får väll se hur det blir
I våra snabbladdstationer är laddningen fri över sommaren 2016.

Därefter kommer vi ha olika erbjudanden till våra kunder. Det kommer kosta ca 3 kr/min att ladda med olika betalningslösningar.
https://www.goteborgenergi.se/Privat/Pr ... iga_fragor
Tar bort lite av glädjen... Kommer fortsätta att prioritera Clever som har en vettig prismodell, även om de är något dyrt fortfarande.

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Postat: 23 jun 2016 20:45
av TeslaFool
Det skulle nog vara värt att i investera i en Chademo adapter om man laddar en del utanför hemmet. Det kommer nog bli en för mig iaf, har ingen möjlighet att ladda hemma. Närmaste är p-hus i Mölndal C på tempelgatan. Där tar de 650kr/mån för p-tillstånd, laddning ingår. Har för mig att det är en 3,7kw typ 2. Så där får den isf stå över natten, ca 10 min promenad eller 3-4min med buss. Lite surt men vad gör man inte. Vågar man lämna sin käraste ensam så länge? Min polare blev först av med sina fälgar (BMW m5) och en tid senare även bilen. I ett låst -p-hus)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Postat: 23 jun 2016 20:53
av Nicke Nyfiken
TeslaFool skrev:
Det skulle nog vara värt att i investera i en Chademo adapter om man laddar en del utanför hemmet. Det kommer nog bli en för mig iaf, har ingen möjlighet att ladda hemma. Närmaste är p-hus i Mölndal C på tempelgatan. Där tar de 650kr/mån för p-tillstånd, laddning ingår. Har för mig att det är en 3,7kw typ 2. Så där får den isf stå över natten, ca 10 min promenad eller 3-4min med buss. Lite surt men vad gör man inte. Vågar man lämna sin käraste ensam så länge? Min polare blev först av med sina fälgar (BMW m5) och en tid senare även bilen. I ett låst -p-hus)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skönt för din polare att han lyckades bli av med sitt fossilbilsmissfoster på ett så smidigt sätt. ;)
Snart vill inte ens tjuvarna ha dem längre. :D

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Postat: 23 jun 2016 22:01
av TeslaFool
Nicke Nyfiken skrev:
TeslaFool skrev:
Det skulle nog vara värt att i investera i en Chademo adapter om man laddar en del utanför hemmet. Det kommer nog bli en för mig iaf, har ingen möjlighet att ladda hemma. Närmaste är p-hus i Mölndal C på tempelgatan. Där tar de 650kr/mån för p-tillstånd, laddning ingår. Har för mig att det är en 3,7kw typ 2. Så där får den isf stå över natten, ca 10 min promenad eller 3-4min med buss. Lite surt men vad gör man inte. Vågar man lämna sin käraste ensam så länge? Min polare blev först av med sina fälgar (BMW m5) och en tid senare även bilen. I ett låst -p-hus)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skönt för din polare att han lyckades bli av med sitt fossilbilsmissfoster på ett så smidigt sätt. ;)
Snart vill inte ens tjuvarna ha dem längre. :D
Haha! Det är ett sätt att se det på ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Postat: 24 jun 2016 15:01
av JonasH
Någon här som hunnit testa om de nya snabbladdarna fungerar med Teslas Chademoadapter?

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Postat: 25 jun 2016 11:27
av Feddan
JonasH skrev:
Någon här som hunnit testa om de nya snabbladdarna fungerar med Teslas Chademoadapter?
Den vid Bäckebol hade plast över sig i torsdags.

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Postat: 25 jun 2016 14:41
av mati
alset srotom skrev:
http://www.mynewsdesk.com/se/goteborg_e ... rg-1450678


http://www.nyteknik.se/opinion/laddning ... ar-6587029


Sr P4 reporter på eventet.
Spola fram 2h och 15 min.

Man skrattar så man gråter när man hör Volvosnubben säga att elfolkbilen är 10år bort i tiden :lol:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/7 ... ode=736540
Framförallt så pratar Volvosnubben bara om pluginhybrider (de har ju inget bättre) medan alla andra i inslaget pratar om snabbladdning av elbilar. Nästan tragikomiskt.

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Postat: 25 jun 2016 19:21
av HelectriC
mati skrev:
alset srotom skrev:
http://www.mynewsdesk.com/se/goteborg_e ... rg-1450678


http://www.nyteknik.se/opinion/laddning ... ar-6587029


Sr P4 reporter på eventet.
Spola fram 2h och 15 min.

Man skrattar så man gråter när man hör Volvosnubben säga att elfolkbilen är 10år bort i tiden :lol:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/7 ... ode=736540
Framförallt så pratar Volvosnubben bara om pluginhybrider (de har ju inget bättre) medan alla andra i inslaget pratar om snabbladdning av elbilar. Nästan tragikomiskt.
Ja, det enda en Volvo kan använda på dessa kombistolpar är väl 3,6kW från Typ2 sladden? Inte direkt snabbladdning det.

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Postat: 25 jun 2016 20:26
av joel80
Men för faan..
Hoppas han inte är ansvarig för utvecklingen på Volvo utan bara en väldigt oinformerad pressansvarig... annars får vi nog se en stor ökning av arbetslöshet i Göteborg inom 10 år istället för en "elfolkbil" från Volvo. :(

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Postat: 25 jun 2016 21:10
av Elektrokungen
joel80 skrev:
Men för faan..
Hoppas han inte är ansvarig för utvecklingen på Volvo utan bara en väldigt oinformerad pressansvarig... annars får vi nog se en stor ökning av arbetslöshet i Göteborg inom 10 år istället för en "elfolkbil" från Volvo. :(
Jag fick en liten pratstund med honom i onsdags. Han verkade vara väl insatt och ha bra koll. Det känns inte som att Volvo satsar helhjärtat ännu tyvärr. De ser inte buisness caset ännu.

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Postat: 26 jun 2016 08:58
av joel80
Håller med.. Dom är bara med på en kant.. Har dom tur "räddar" dom två elbilarna dom nu utvecklar som ska komma 2017-2019 dem. Och att dom när dom ser var det drar iväg åt om några år snabbt kan ändra övrig flotta.
För jag hoppas verkligen han inte har rätt... 10 år känns väldigt länge.

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Postat: 26 jun 2016 10:07
av mati
joel80 skrev:
Håller med.. Dom är bara med på en kant.. Har dom tur "räddar" dom två elbilarna dom nu utvecklar som ska komma 2017-2019 dem. Och att dom när dom ser var det drar iväg åt om några år snabbt kan ändra övrig flotta.
För jag hoppas verkligen han inte har rätt... 10 år känns väldigt länge.
Jo, man kan hoppas att de vaknar. Men de får nog problem i alla fall, eftersom de måste köpa batterierna från andra tillverkare. Förmodligen är det inte bara Tesla och VW som bygger egna batterifabriker. Skulle tro att andra större biltillverkare så småningom gör likadant för att pressa priserna. Jag har dock svårt att tro att Volvo kommer att tillverka batterierna själv. Geely kanske. Vem vet.

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Postat: 26 jun 2016 11:06
av JonasH
Kan rapportera att laddaren i Lindholmen funkar fint med Chademoadaptern. 40kw suger bilen i sig just nu...

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Postat: 26 jun 2016 11:06
av joel80
Tror inte det är helt avgörande faktiskt. Biltillverkare har "lånat" komponenter av varandra lång tid. Volvo körde ju till inte allt för länge sen med Ford-motorer.

Det avgörande är nog hur snabbt dom kan bredda utbudet av elbilar.

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Postat: 26 jun 2016 11:54
av mati
Ja, jo, i och för sig. Men just motorerna lånade ju Ford och Volvo av varandra. Volvo fick Fords 4-cyl motorer (som f ö även byggdes av Volvo i Skövde) och Ford fick Volvos 5:or.
Jag tror däremot att det kommer att råda ganska stor batteribrist ett bra tag framöver. De som tillverkar sina egna batterier vill förmodligen i första hand använda dem i sina egna bilar. De som inte har egna batterier måste köpa dem dyrt hos andra.

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Postat: 26 jun 2016 12:09
av alset srotom
JonasH skrev:
Kan rapportera att laddaren i Lindholmen funkar fint med Chademoadaptern. 40kw suger bilen i sig just nu...

Kan du bekräfta att Type2 kabeln funkar oavsett vilken av rutorna bilen står i?

Den på heden har de placerat i mitten på en av rutorna så där kan nog bli svårare att kabeln skall räcka..
(Man skulle iofs kunna ställa sig där skåpbilen står också)

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Postat: 26 jun 2016 15:34
av Mickeren
Bild

Skickat från min E6853 via Tapatalk

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Postat: 26 jun 2016 15:35
av Mickeren
Frölunda funkar perfekt dock har vissa hybridägare tagit den som parkeringsplats utan att ladda.

Skickat från min E6853 via Tapatalk

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Postat: 26 jun 2016 17:50
av ivveh
Funkar finfint med chademo adaptern. Dock vill jag påpeka att ingen station klarade mer än 40kW effekt. Dom flesta har bara klarat 36kW. Detta gör ju rätt mycket om dom ska ta minutpris. kWh pris, inget annat på detta imo. Sen måste dom fixa parkeringsskyltningen på dom flesta platser.

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Postat: 26 jun 2016 18:01
av Mickeren
Laddade 10kwh på 14 minuter idag ( från 50% laddningen vid start använda chadmo) det skulle mao kostar mig 42 kr. Låt säga att bilen drar ca 210 wh. I medel över året då skulle det motsvara ca 4,7 mil och ca 9 kr milen. Det är ca vad min audi 3 lite diesel drar i milkostnad oxå. Det är nästa 4 går vad jag betalar för elen hemma när Jag laddar. Så detta blir en lukrativ affären för elbolagen. Helt klart har de tänker få ut samma pengarna för elen som för fosilbränsle..

Skickat från min E6853 via Tapatalk

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Postat: 26 jun 2016 18:43
av joel80
Fy satan.. Det är nästan 5ggr dyrare än vad jag betalar hemma... Över 5ggr mer om jag inte räknar med årskostnaden för el-abonnemanget.

Men så småningom kommer det nog bli lite konkurrens kring det här också får man hoppas..

Däremot så blir kostnaden för snabbladdning för de flesta en rätt liten del av årets laddningar skulle jag tro.. Så påverkan på totalekonomin för sin elbil blir rätt liten... Om man nu inte måste snabbladda mest hela tiden från sånna laddare.

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Postat: 26 jun 2016 19:43
av Mickeren
joel80 skrev:
Fy satan.. Det är nästan 5ggr dyrare än vad jag betalar hemma... Över 5ggr mer om jag inte räknar med årskostnaden för el-abonnemanget.

Men så småningom kommer det nog bli lite konkurrens kring det här också får man hoppas..

Däremot så blir kostnaden för snabbladdning för de flesta en rätt liten del av årets laddningar skulle jag tro.. Så påverkan på totalekonomin för sin elbil blir rätt liten... Om man nu inte måste snabbladda mest hela tiden från sånna laddare.
Humm. Vilken elleverantör har du?

Skickat från min E6853 via Tapatalk

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Postat: 26 jun 2016 19:56
av Svenssons
Mickeren skrev:
Laddade 10kwh på 14 minuter idag ( från 50% laddningen vid start använda chadmo) det skulle mao kostar mig 42 kr. Låt säga att bilen drar ca 210 wh. I medel över året då skulle det motsvara ca 4,7 mil och ca 9 kr milen. Det är ca vad min audi 3 lite diesel drar i milkostnad oxå. Det är nästa 4 går vad jag betalar för elen hemma när Jag laddar. Så detta blir en lukrativ affären för elbolagen. Helt klart har de tänker få ut samma pengarna för elen som för fosilbränsle..
Det blir lite som att sälja vatten på flaska. Går alldeles utmärkt att sälja vanligt vatten på flaska för många hundra gånger mer än vad det kostar hemma men man köper ju inte buteljerat vatten hemma utan när man är på resande fot eller liknande. Det är ju meningen att man ska ladda bilen hemmavid och snabbladdare när det behövs och man är på resande fot.

Det kommer också bli problem i framtiden om alla vill ladda elbilar centralt under dagtid. även ifall elproduktionen skulle klara av det så skulle inte dagens elnät klara av det. Detta kommer leda till mer differentierade priser där det blir dyrare att ladda dagtid och i stan och billigare att ladda natt utanför industri och stadskärnan. Att lägga ner ny stamledning i stadsmiljö är nog inte billigt.