Sida 4 av 19
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 14 jun 2016 21:17
av Johnny_B
danni skrev:Pontus skrev:Fredriksv skrev:Pontus skrev:Hur räknas en laddbox skattemässigt, ska den läggas på förmånsvärdet?
Utrustning för bilens laddning är inte förmånsgrundande...
Har för mig jag hört det tidigare. Har du möjligtvis någon länk till sida på Skatteverket så blir det enkelt med min kontakt med ekonomiavdelningen?
"Laddbox (garageladdare) för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extra- utrustning för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el, och medför då ingen beskattning."
https://www.skatteverket.se/download/18 ... gsaret.pdf
Detta är ju strålande uppgifter!
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 14 jun 2016 22:03
av JonasH
Tesla ringde mig igår och sa att en fin laddbox ligger och väntar på mig på SC i Upplands Väsby.
Helgen är räddad...
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 15 jun 2016 04:10
av Bod
Vad kostar en laddbox?
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 15 jun 2016 07:17
av jonas
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 15 jun 2016 08:34
av Jocce
jonas skrev:Jag har fått upp min wallbox och kopplat upp provisoriskt med kabel ansluten till trefasuttag i väntan på att ansluta permanent till elskåpet. 32A funkar fint och det funkar ladda på både BMWi3 och Tesla

.
//uploads.tapatalk-cdn.com/2016061 ... 24e6f1.jpg
Grymt! Vore intressant att se om den även laddar andra bilar än BMW i3, dvs alla Typ 2?
/Jocce
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 15 jun 2016 08:45
av Feddan
Har kontakten en knapp för att öppna laddlyckan (som UMC:n)?
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 15 jun 2016 08:51
av jonas
Jocce skrev:jonas skrev:Jag har fått upp min wallbox och kopplat upp provisoriskt med kabel ansluten till trefasuttag i väntan på att ansluta permanent till elskåpet. 32A funkar fint och det funkar ladda på både BMWi3 och Tesla

.
//uploads.tapatalk-cdn.com/2016061 ... 24e6f1.jpg
Grymt! Vore intressant att se om den även laddar andra bilar än BMW i3, dvs alla Typ 2?
/Jocce
Ja det är ju troligt att alla bilar med typ2 ska gå att ladda. De som inte brukar gå att ladda på typ2 vilka är det? kan jag se om någon i min vänkrets har en sådan.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 15 jun 2016 08:53
av jonas
Feddan skrev:Har kontakten en knapp för att öppna laddlyckan (som UMC:n)?
Ja det finns en knapp under/i folien. Verkar fungera lite anorlunda än fob:en. Det räcker att trycka en gång så öppnar den luckan.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 15 jun 2016 09:20
av Jocce
jonas skrev:
Ja det är ju troligt att alla bilar med typ2 ska gå att ladda. De som inte brukar gå att ladda på typ2 vilka är det? kan jag se om någon i min vänkrets har en sådan.
Ja, tänkte mest med tanke på att t.ex. på SuperChargers går det (av självklara skäl) endast att ladda Tesla, så kanske de hade satt samma spärr här.
/Jocce
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 15 jun 2016 10:26
av jonas
Superchargern är ju annorlunda, där använder man ju likspänning, dessutom är SuC låsta till Tesla vilket även de destinationsladdare som Tesla bekostat är. Wallboxen skall vara öppen för alla växelspänningsladdningar och om någon har problem så är det snarare ett kommunikationsproblem på just den bilen mer än att det är Wallboxen som spärrar.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 15 jun 2016 17:08
av Bod
Tackar

Re: Laddbox från Tesla
Postat: 15 jun 2016 18:44
av jonas
Nu har jag provat ladda en E-golf med tesla-laddaren och det funkar finfint

Re: Laddbox från Tesla
Postat: 15 jun 2016 20:39
av Alx
Vad kostar boxen? 4.775:- inkl mvs som någon skrev här tidigare i tråden?
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 15 jun 2016 23:14
av jpetters
I Sverige kostar den 5434 SEK enligt ovan. 4775 SEK var baserat på priset i Schweiz för modellen med kort sladd. Jag betalade 595 CHF för den med 7,5m sladd, dvs ungefär 5150 SEK.
Det tycker jag är riktigt prisvärt men tanke på hög kvalitet, stöd för 22 kW och möjlighet till lastbalansering mellan flera laddare (suveränt om man har fler elbilar).
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 15 jun 2016 23:58
av Andreasson
Är det inte en vacker bild!

Re: Laddbox från Tesla
Postat: 16 jun 2016 08:07
av kenhag
Andreasson skrev:Är det inte en vacker bild!

Jepp

Perfekt placering.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 16 jun 2016 08:30
av kenhag
Beställs den via SC eller online från Tesla?
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 16 jun 2016 08:48
av Andreasson
kenhag skrev:
Beställs den via SC eller online från Tesla?
Jag köpte den rakt av på SC i InfraCity...
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 16 jun 2016 09:01
av Tars
Samma här. Tog med den långa kabeln. STOR KARTONG!
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 16 jun 2016 09:30
av kenhag
Tack!
Detta kommer säkert att bli en storsäljare

Bra pris, möjlighet till lastbalansering för upp till 4 stycken laddboxar och kan konfigureras från 1-fas 6A till 3-fas 32A (230V/400V).
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 16 jun 2016 10:03
av gellerstam
Kan man byta TYP-2 kontakten till en TYP-1 ?
Är det samma dataprotokoll?
Hur funkar lastbalanseringen om man bara kör med en fas? (En box ute och en i garaget....)
Jag har TYP-1 idag men att det blir TYP-2 i framtiden är ju en "nobrainer".
Boxen är snygg och har bra teknisk spec funkar med andra bilar än tesla och billig.
Funderar på att byta till TYP-1 om det går, så är det bara att byta tillbaka när Model 3 trillar in ...
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 16 jun 2016 10:16
av kenhag
gellerstam skrev:Kan man byta TYP-2 kontakten till en TYP-1 ?
Är det samma dataprotokoll?
Hur funkar lastbalanseringen om man bara kör med en fas? (En box ute och en i garaget....)
Jag har TYP-1 idag men att det blir TYP-2 i framtiden är ju en "nobrainer".
Boxen är snygg och har bra teknisk spec funkar med andra bilar än tesla och billig.
Funderar på att byta till TYP-1 om det går, så är det bara att byta tillbaka när Model 3 trillar in ...
Lastbalanseringen görs med en kabel (skärmad cat-5 nätverkskabel) mellan boxarna, en ställs i masterläge och dom andra (upp till 3) i slavläge. På mastern talar man om vilken maxström som gäller och den styr då slavarna. Om du bara använder en av dom åt gången behövs ingen lastbalansering.
Typ-1 till Typ-2 kablar finns hos Evconnect:
http://evconnect.se/collections/laddsladdar
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 16 jun 2016 10:29
av gellerstam
kenhag skrev:gellerstam skrev:Kan man byta TYP-2 kontakten till en TYP-1 ?
Är det samma dataprotokoll?
Hur funkar lastbalanseringen om man bara kör med en fas? (En box ute och en i garaget....)
Jag har TYP-1 idag men att det blir TYP-2 i framtiden är ju en "nobrainer".
Boxen är snygg och har bra teknisk spec funkar med andra bilar än tesla och billig.
Funderar på att byta till TYP-1 om det går, så är det bara att byta tillbaka när Model 3 trillar in ...
Lastbalanseringen görs med en kabel (skärmad cat-5 nätverkskabel) mellan boxarna, en ställs i masterläge och dom andra (upp till 3) i slavläge. På mastern talar man om vilken maxström som gäller och den styr då slavarna. Om du bara använder en av dom åt gången behövs ingen lastbalansering.
Typ-1 till Typ-2 kablar finns hos Evconnect:
http://evconnect.se/collections/laddsladdar
Se där.
Det är ju så mycket enklare och roligare att ställa frågor här än att googla ....
Här var jag värd att få en :
http://lmgtfy.com/?q=Typ-2+till+typ-1+kabel
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 16 jun 2016 10:51
av gellerstam
danni skrev:Pontus skrev:Fredriksv skrev:Pontus skrev:Hur räknas en laddbox skattemässigt, ska den läggas på förmånsvärdet?
Utrustning för bilens laddning är inte förmånsgrundande...
Har för mig jag hört det tidigare. Har du möjligtvis någon länk till sida på Skatteverket så blir det enkelt med min kontakt med ekonomiavdelningen?
"Laddbox (garageladdare) för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extra- utrustning för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el, och medför då ingen beskattning."
https://www.skatteverket.se/download/18 ... gsaret.pdf
Går det att motivera två boxar på en bil, en inne i garaget och en ute? Jag och frugan turas om om garaget på vintern.
Jag äger i dagsläget ingen mer el-bil så dessa kommer uteslutande användas av förmåns-, personal-bilen. (Men vem vet vad framtiden bjuder på ....) Vore trevligt att få köpa boxarna på bruttopengar...

Re: Laddbox från Tesla
Postat: 16 jun 2016 13:37
av vigge50
Clevers laddare känns ju som rent lurendrejeri nu när de tar 16 250 kr för en laddbox på 11 kW, typ 2
http://webbshop.clever.nu/shop/product/ ... kw?tm=&sm=