Problemet är ju att man inte alltid kan planera in ex lunch perfekt. Är då sträckan ex 35 mil så kanske man måste stanna o ladda för 15 mils körning efter första pausen, för oss brukar det vara vid 20 mil. 30 kWh tar då 35-40 minuter med 50 kW laddare, för mig är det inte acceptabelt.joel80 skrev:De flesta kör lpngresor så sällan, och har man en räckvidd på 25-30 mil från start klarar man rätt många resor utan att behöva göra så väldigt många stopp.
Europaresor och bilande ner på kontinenten blir det nog inte lika mycket av som ni Teslaägare verkar ägna er åt.. Men ni verkar rätt extrema.Inte många fossilbilsägare som gör sånna resor så ofta heller.
Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Bolt löser inte allt för alla, men med 50 kW laddning och 30 mils räckvidd så är den ett stort steg framåt för elbilar som fler har råd med, och fungerar hyfsat för många. Även om specifikationerna inte lever upp till Model 3 så är det bra att den kommer. Med lite tur lär sig GM en del på detta och inser vad de måste förbättra. När den börjar byggas ser den ändå ut att bli den bästa elbilen för under en halv miljon som finns tillgänglig då. Det kommer nog inte vara så särskilt länge dock.Laban skrev:Problemet är ju att man inte alltid kan planera in ex lunch perfekt. Är då sträckan ex 35 mil så kanske man måste stanna o ladda för 15 mils körning efter första pausen, för oss brukar det vara vid 20 mil. 30 kWh tar då 35-40 minuter med 50 kW laddare, för mig är det inte acceptabelt.joel80 skrev:De flesta kör lpngresor så sällan, och har man en räckvidd på 25-30 mil från start klarar man rätt många resor utan att behöva göra så väldigt många stopp.
Europaresor och bilande ner på kontinenten blir det nog inte lika mycket av som ni Teslaägare verkar ägna er åt.. Men ni verkar rätt extrema.Inte många fossilbilsägare som gör sånna resor så ofta heller.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ser jag det till mina "snabba" skräpluncher när man är på jobbresa är 35-40min i längsta laget... Skulle det vara med familjen på väg till släkten eller nån stuga eller så är det ju svårt att ens klara av ett kiss-stopp på under 20 minuter*Laban skrev:
Problemet är ju att man inte alltid kan planera in ex lunch perfekt. Är då sträckan ex 35 mil så kanske man måste stanna o ladda för 15 mils körning efter första pausen, för oss brukar det vara vid 20 mil. 30 kWh tar då 35-40 minuter med 50 kW laddare, för mig är det inte acceptabelt.

Det viktiga är ju att snabbladdarna finns på ställen där det passar att stanna för just den resa man gör. Skillnaden i laddinfrastruktur idag och för bara två år sen är rätt stor... Fortsätter utbyggnaden i samma takt närmsta åren bör man klara sig rätt bra.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jag skulle hellre ha 50kW laddare var tionde mil utspritt på flera hundra ställen i Sverige än teslas SuC. Nu finns det inte idag men det är på väg.
När Tesla släppte sin model s så var SuC nätverket helt avgörande. Nu finns massor med 50kW laddare och om Chevrolet släpper sin modell med 80kW laddkapacitet och Bolt blir en succé så kommer snabbt laddarna att komma. Kolla bara hur snabbt 43kW laddalternativ kom till zoe.
I Sverige och i världen finns så sjukt få elbilar idag eftersom det inte finns en enda vettig elbil för gemene man. Om bolt kommer till Sverige och säljer 10 000 bilar på ett år, då snackar vi helt andra möjligheter för laddföretagen.
När Tesla släppte sin model s så var SuC nätverket helt avgörande. Nu finns massor med 50kW laddare och om Chevrolet släpper sin modell med 80kW laddkapacitet och Bolt blir en succé så kommer snabbt laddarna att komma. Kolla bara hur snabbt 43kW laddalternativ kom till zoe.
I Sverige och i världen finns så sjukt få elbilar idag eftersom det inte finns en enda vettig elbil för gemene man. Om bolt kommer till Sverige och säljer 10 000 bilar på ett år, då snackar vi helt andra möjligheter för laddföretagen.
Fast Renault har sänkt Zoens laddeffekt till 22 kW...apkungen skrev:Kolla bara hur snabbt 43kW laddalternativ kom till zoe.
Precis finns det laddare där jag ändå stannar efter så där 20-30 mil så får det gärna ta en timme att ladda. Jag har aldrig lyckats äta mat med ungarna utan att det tagit 1 timme innan de är tillbaka i bilen.joel80 skrev:Det viktiga är ju att snabbladdarna finns på ställen där det passar att stanna för just den resa man gör. Skillnaden i laddinfrastruktur idag och för bara två år sen är rätt stor... Fortsätter utbyggnaden i samma takt närmsta åren bör man klara sig rätt bra.
LarsL skrev:Precis finns det laddare där jag ändå stannar efter så där 20-30 mil så får det gärna ta en timme att ladda. Jag har aldrig lyckats äta mat med ungarna utan att det tagit 1 timme innan de är tillbaka i bilen.joel80 skrev:Det viktiga är ju att snabbladdarna finns på ställen där det passar att stanna för just den resa man gör. Skillnaden i laddinfrastruktur idag och för bara två år sen är rätt stor... Fortsätter utbyggnaden i samma takt närmsta åren bör man klara sig rätt bra.
Hur gjorde man förr? Stannade man utan att ladda när man blev kissenödig?
BMW i3 REX i väntan på Model3
Intressanta synpunkter om konsten att ta fram en ny bilmodell med avstamp i Bolt:
http://www.forbes.com/sites/samabuelsam ... 8048431db3
Intressant artikel och skribenten har rätt i de som skrivs, hur mycket kommer Tesla testa Model lll innan de första levereras?Jerker skrev:Intressanta synpunkter om konsten att ta fram en ny bilmodell med avstamp i Bolt:
Det kommmer nog ta några år innan vi får några model 3 till Sverige, amerikanarna får testa till oss i några år först. Man kan ju köra Bolt några år innan det blir dags att ta ställning till ett köp av model 3
nöjd med min Ampera tillsvidare
Elon har ju också skrivit att de första ska levereras i Kalifornien.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Tesla använder sina kunder lite som betatestare. Inte mig emot om jag får bilen ett år tidigare! Haha
Men jag tror att de lärt sig mycket av model x nu. Med model x har det tagit ett drygt halvår från att det kom upp i tillverkningsvolymer till att de första bilderna skickas till Europa. Med model 3 tror jag att det kommer gå fortare. Tesla vill få ut sina bilar till hela världen, de är deras bästa reklam.
Men jag tror att de lärt sig mycket av model x nu. Med model x har det tagit ett drygt halvår från att det kom upp i tillverkningsvolymer till att de första bilderna skickas till Europa. Med model 3 tror jag att det kommer gå fortare. Tesla vill få ut sina bilar till hela världen, de är deras bästa reklam.
Tesla har inte råd med "några år". Jag gissar att de måste ha en bil levererad i Europa under 2018 annars blir det tufft!Limbster skrev:Det kommmer nog ta några år innan vi får några model 3 till Sverige, amerikanarna får testa till oss i några år först. Man kan ju köra Bolt några år innan det blir dags att ta ställning till ett köp av model 3
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Jaha och när finns Opel AmperaE på svenska marknaden då? Jag gissar Q2 2018Limbster skrev:Det kommmer nog ta några år innan vi får några model 3 till Sverige, amerikanarna får testa till oss i några år först. Man kan ju köra Bolt några år innan det blir dags att ta ställning till ett köp av model 3
MYLR-24
Jag gissar att man kommer kunna provköra Ampera-e innan året är slut eller tidigt 2017
GM ligger några månader före enligt vissa bedömare. Opel har fått 15 % av produktionen dedikerad från start, suget i Europa efter bilen kommer nog vara ganska måttligt inledningsvis gissar jag, mycket beroende på just märket Opel och att det Tyska subventionerna på elbilar dröjer något år till? (minns jag rätt?)
Många av oss som bryr sig mindre om status och att bilen ska se häftig ut kommer nog slå till på en Ampera-e, för att i lugn och ro vänta in model 3. Jag bor på landet och vi kommer behöva två elbilar, för mig finns ingen anledning att inte både ha en Ampera-e och en Tesla 3.

Många av oss som bryr sig mindre om status och att bilen ska se häftig ut kommer nog slå till på en Ampera-e, för att i lugn och ro vänta in model 3. Jag bor på landet och vi kommer behöva två elbilar, för mig finns ingen anledning att inte både ha en Ampera-e och en Tesla 3.
- lator
- Teslaägare
Ja, inte är den direkt vacker inte... Jag tror jag föredrar Model 3 jag.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Spännande! Jag tycker inte den är särskilt ful, visst är Model 3 snyggare men Ampera-E ser ju ut som en helt vanlig bil. Snyggare än Passatskrället jag kör idag.
Beroende på specar och timing kan jag lätt tänka mig en Ampera-E.
Ful är kanske fel ord , men snygg skulle jag inte säga heller. Det finns betydligt snyggare bilar i samma klass som Ampera-E/Bolt. Den har ex ungefär samma mått som Renault Captur:Jerka skrev:Spännande! Jag tycker inte den är särskilt ful, visst är Model 3 snyggare men Ampera-E ser ju ut som en helt vanlig bil. Snyggare än Passatskrället jag kör idag.

Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Fransmännen brukar ha en förmåga med bra färgval och fina dataljer, något för Opel att lära av. Man kommer nog kunna välja lite finare färger på Ampera-e, helt okej utseende för min del. Jag köper inte direkt ett konstverk för att åka omkring i som många verkar göra.
Håller helt med om det. Tror att bilproducenterna överskattar medelkonsumentens behov av design rätt rejält. Det är mest motorjournalister och andra entusiaster som sätter stort värde på det, men de flesta ser mer till nyttan och priset.Limbster skrev:Fransmännen brukar ha en förmåga med bra färgval och fina dataljer, något för Opel att lära av. Man kommer nog kunna välja lite finare färger på Ampera-e, helt okej utseende för min del. Jag köper inte direkt ett konstverk för att åka omkring i som många verkar göra.
Sen kan jag tycka det är trist att alla designers verkar gå i koppel och dra åt samma håll. Det är ju mest detaljer som skiljer bilar åt idag. Lite som man säger att alla kineser ser likadana ut. Jag brukar få titta efter märkessymbolen för att vara säker på vem som tillverkat bilen. Det är lättare att säga vilket årtionde en bil är tillverkad än vilket märke det är...
Ampera-e och Model 3 är nte samma bilklass. Att jämföra dem är som att jämföra en Ford Fucus och en BMW 5-serie, det är liksom olika saker...
- lator
- Teslaägare
Model 3 ska ju vara i BMW 3-klass och priserna kommer ju att vara jämförbara så varför inte jämföra bilarna?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Efter vad jag sett så verkar utrymmena vara större än 3-serie/C-klass. Går inte jämföra en Ford Focus med en C-Klass heller förresten.