Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av Laban »

joel80 skrev:
De flesta kör lpngresor så sällan, och har man en räckvidd på 25-30 mil från start klarar man rätt många resor utan att behöva göra så väldigt många stopp.
Europaresor och bilande ner på kontinenten blir det nog inte lika mycket av som ni Teslaägare verkar ägna er åt.. Men ni verkar rätt extrema. ;) Inte många fossilbilsägare som gör sånna resor så ofta heller. :)
Problemet är ju att man inte alltid kan planera in ex lunch perfekt. Är då sträckan ex 35 mil så kanske man måste stanna o ladda för 15 mils körning efter första pausen, för oss brukar det vara vid 20 mil. 30 kWh tar då 35-40 minuter med 50 kW laddare, för mig är det inte acceptabelt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Laban skrev:
joel80 skrev:
De flesta kör lpngresor så sällan, och har man en räckvidd på 25-30 mil från start klarar man rätt många resor utan att behöva göra så väldigt många stopp.
Europaresor och bilande ner på kontinenten blir det nog inte lika mycket av som ni Teslaägare verkar ägna er åt.. Men ni verkar rätt extrema. ;) Inte många fossilbilsägare som gör sånna resor så ofta heller. :)
Problemet är ju att man inte alltid kan planera in ex lunch perfekt. Är då sträckan ex 35 mil så kanske man måste stanna o ladda för 15 mils körning efter första pausen, för oss brukar det vara vid 20 mil. 30 kWh tar då 35-40 minuter med 50 kW laddare, för mig är det inte acceptabelt.
Bolt löser inte allt för alla, men med 50 kW laddning och 30 mils räckvidd så är den ett stort steg framåt för elbilar som fler har råd med, och fungerar hyfsat för många. Även om specifikationerna inte lever upp till Model 3 så är det bra att den kommer. Med lite tur lär sig GM en del på detta och inser vad de måste förbättra. När den börjar byggas ser den ändå ut att bli den bästa elbilen för under en halv miljon som finns tillgänglig då. Det kommer nog inte vara så särskilt länge dock.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Laban skrev:

Ser jag det till mina "snabba" skräpluncher när man är på jobbresa är 35-40min i längsta laget... Skulle det vara med familjen på väg till släkten eller nån stuga eller så är det ju svårt att ens klara av ett kiss-stopp på under 20 minuter*BildEn lunch tar alla gånger 35-40 minuter då..

Det viktiga är ju att snabbladdarna finns på ställen där det passar att stanna för just den resa man gör. Skillnaden i laddinfrastruktur idag och för bara två år sen är rätt stor... Fortsätter utbyggnaden i samma takt närmsta åren bör man klara sig rätt bra.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag skulle hellre ha 50kW laddare var tionde mil utspritt på flera hundra ställen i Sverige än teslas SuC. Nu finns det inte idag men det är på väg.

När Tesla släppte sin model s så var SuC nätverket helt avgörande. Nu finns massor med 50kW laddare och om Chevrolet släpper sin modell med 80kW laddkapacitet och Bolt blir en succé så kommer snabbt laddarna att komma. Kolla bara hur snabbt 43kW laddalternativ kom till zoe.

I Sverige och i världen finns så sjukt få elbilar idag eftersom det inte finns en enda vettig elbil för gemene man. Om bolt kommer till Sverige och säljer 10 000 bilar på ett år, då snackar vi helt andra möjligheter för laddföretagen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

apkungen skrev:
Kolla bara hur snabbt 43kW laddalternativ kom till zoe.
Fast Renault har sänkt Zoens laddeffekt till 22 kW...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

joel80 skrev:
Det viktiga är ju att snabbladdarna finns på ställen där det passar att stanna för just den resa man gör. Skillnaden i laddinfrastruktur idag och för bara två år sen är rätt stor... Fortsätter utbyggnaden i samma takt närmsta åren bör man klara sig rätt bra.
Precis finns det laddare där jag ändå stannar efter så där 20-30 mil så får det gärna ta en timme att ladda. Jag har aldrig lyckats äta mat med ungarna utan att det tagit 1 timme innan de är tillbaka i bilen.
18650

Inlägg av 18650 »

LarsL skrev:
joel80 skrev:
Precis finns det laddare där jag ändå stannar efter så där 20-30 mil så får det gärna ta en timme att ladda. Jag har aldrig lyckats äta mat med ungarna utan att det tagit 1 timme innan de är tillbaka i bilen.

Hur gjorde man förr? Stannade man utan att ladda när man blev kissenödig?
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Intressanta synpunkter om konsten att ta fram en ny bilmodell med avstamp i Bolt:

http://www.forbes.com/sites/samabuelsam ... 8048431db3
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
Intressanta synpunkter om konsten att ta fram en ny bilmodell med avstamp i Bolt:

http://www.forbes.com/sites/samabuelsam ... 8048431db3
Intressant artikel och skribenten har rätt i de som skrivs, hur mycket kommer Tesla testa Model lll innan de första levereras?
Limbster

Inlägg av Limbster »

Det kommmer nog ta några år innan vi får några model 3 till Sverige, amerikanarna får testa till oss i några år först. Man kan ju köra Bolt några år innan det blir dags att ta ställning till ett köp av model 3
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Elon har ju också skrivit att de första ska levereras i Kalifornien.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Tesla använder sina kunder lite som betatestare. Inte mig emot om jag får bilen ett år tidigare! Haha

Men jag tror att de lärt sig mycket av model x nu. Med model x har det tagit ett drygt halvår från att det kom upp i tillverkningsvolymer till att de första bilderna skickas till Europa. Med model 3 tror jag att det kommer gå fortare. Tesla vill få ut sina bilar till hela världen, de är deras bästa reklam.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Limbster skrev:
Det kommmer nog ta några år innan vi får några model 3 till Sverige, amerikanarna får testa till oss i några år först. Man kan ju köra Bolt några år innan det blir dags att ta ställning till ett köp av model 3
Tesla har inte råd med "några år". Jag gissar att de måste ha en bil levererad i Europa under 2018 annars blir det tufft!
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Limbster skrev:
Jaha och när finns Opel AmperaE på svenska marknaden då? Jag gissar Q2 2018
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag gissar Q2 2017
Limbster

Inlägg av Limbster »

Jag gissar att man kommer kunna provköra Ampera-e innan året är slut eller tidigt 2017 :D GM ligger några månader före enligt vissa bedömare. Opel har fått 15 % av produktionen dedikerad från start, suget i Europa efter bilen kommer nog vara ganska måttligt inledningsvis gissar jag, mycket beroende på just märket Opel och att det Tyska subventionerna på elbilar dröjer något år till? (minns jag rätt?)
Många av oss som bryr sig mindre om status och att bilen ska se häftig ut kommer nog slå till på en Ampera-e, för att i lugn och ro vänta in model 3. Jag bor på landet och vi kommer behöva två elbilar, för mig finns ingen anledning att inte både ha en Ampera-e och en Tesla 3.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Nu har Opel Ampera-e setts i Tyskland:

http://m.autoevolution.com/2017-opel-am ... tml#agal_0
2017-opel-ampera-e-spied-in-germany-looks-almost-ready-for-production_3.jpg
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Ja, inte är den direkt vacker inte... Jag tror jag föredrar Model 3 jag.
tesla-model-3-black.jpg
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Jerka

Inlägg av Jerka »

Spännande! Jag tycker inte den är särskilt ful, visst är Model 3 snyggare men Ampera-E ser ju ut som en helt vanlig bil. Snyggare än Passatskrället jag kör idag.

Beroende på specar och timing kan jag lätt tänka mig en Ampera-E.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Jerka skrev:
Spännande! Jag tycker inte den är särskilt ful, visst är Model 3 snyggare men Ampera-E ser ju ut som en helt vanlig bil. Snyggare än Passatskrället jag kör idag.

Beroende på specar och timing kan jag lätt tänka mig en Ampera-E.
Ful är kanske fel ord , men snygg skulle jag inte säga heller. Det finns betydligt snyggare bilar i samma klass som Ampera-E/Bolt. Den har ex ungefär samma mått som Renault Captur:

Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Limbster

Inlägg av Limbster »

Fransmännen brukar ha en förmåga med bra färgval och fina dataljer, något för Opel att lära av. Man kommer nog kunna välja lite finare färger på Ampera-e, helt okej utseende för min del. Jag köper inte direkt ett konstverk för att åka omkring i som många verkar göra.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Limbster skrev:
Fransmännen brukar ha en förmåga med bra färgval och fina dataljer, något för Opel att lära av. Man kommer nog kunna välja lite finare färger på Ampera-e, helt okej utseende för min del. Jag köper inte direkt ett konstverk för att åka omkring i som många verkar göra.
Håller helt med om det. Tror att bilproducenterna överskattar medelkonsumentens behov av design rätt rejält. Det är mest motorjournalister och andra entusiaster som sätter stort värde på det, men de flesta ser mer till nyttan och priset.

Sen kan jag tycka det är trist att alla designers verkar gå i koppel och dra åt samma håll. Det är ju mest detaljer som skiljer bilar åt idag. Lite som man säger att alla kineser ser likadana ut. Jag brukar få titta efter märkessymbolen för att vara säker på vem som tillverkat bilen. Det är lättare att säga vilket årtionde en bil är tillverkad än vilket märke det är...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ampera-e och Model 3 är nte samma bilklass. Att jämföra dem är som att jämföra en Ford Fucus och en BMW 5-serie, det är liksom olika saker...
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Model 3 ska ju vara i BMW 3-klass och priserna kommer ju att vara jämförbara så varför inte jämföra bilarna?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Efter vad jag sett så verkar utrymmena vara större än 3-serie/C-klass. Går inte jämföra en Ford Focus med en C-Klass heller förresten.
Skriv svar