Sida 4 av 5

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Postat: 03 apr 2016 21:46
av pegs
kenhag skrev:
hakan_k skrev:
Elon twittrade precis och bekräftade att drag kommer att finnas som option.
Det var sannerligen goda nyheter! :D
+1

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Postat: 03 apr 2016 21:51
av Ferro94
Nu snackar vi på riktigt

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Postat: 03 apr 2016 22:24
av kofoten
En snubbes iakttagelser från uppvisningen:



Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Postat: 03 apr 2016 22:37
av vigge50
kofoten skrev:
En snubbes iakttagelser från uppvisningen:


Väldigt intressanta

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Postat: 03 apr 2016 22:37
av bjelkeman
kofoten skrev:
En snubbes iakttagelser från uppvisningen:


Tack. Det var några bra småsaker där jag inte hade hört/set tidigare.

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Postat: 03 apr 2016 22:39
av Wayne
kofoten skrev:
En snubbes iakttagelser från uppvisningen:


hmm, bra video....
:?

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Postat: 03 apr 2016 22:39
av olarsson
hakan_k skrev:
Elon twittrade precis och bekräftade att drag kommer att finnas som option.
Bra. Då är luckans storlek ointressant för mig. Mitt krav är att få med 1-2 cyklar utan att behöva krångla med takräcke. Ställ på dragkroken är då klart smidigare än att lägga dem i bagaget som på S. (Men möjlighet till bådadera hade naturligtvis varit bäst...)

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Postat: 03 apr 2016 22:40
av Kalle
kofoten skrev:
En snubbes iakttagelser från uppvisningen:


Spännande,
Jag gillar faktist de icke motoriserade dörhantagen.

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Postat: 03 apr 2016 22:42
av bjelkeman
Kalle skrev:
kofoten skrev:
En snubbes iakttagelser från uppvisningen:


Spännande,
Jag gillar faktist de icke motoriserade dörhantagen.
Jag med. För mycket motorisering kostar pengar och kan strula i långa loppet.

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Postat: 03 apr 2016 23:05
av kofoten
Kul att ni gilla klippet.

Borde ju inte göra reklam för andra men kommer från en av dom som gjort detta nya model 3 forum:

http://model3ownersclub.com

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Postat: 04 apr 2016 13:38
av _TonyV
Kalle skrev:
kofoten skrev:
En snubbes iakttagelser från uppvisningen:


Spännande,
Jag gillar faktist de icke motoriserade dörhantagen.
Som han öppnar dörren i videon så är det helt galet. Trycker ut handtaget, snirklar in andra handen i dörrspringan för att öppna.
Verkar som man måste öppna med höger hand på höger sida. Tryck in handtaget med tummen och greppa det som sticker ut med handen.
Motsvarande på andra sidan fast med vänster hand. Hur gör de som inte har blivit av med ena handen? :?
Verkar ändå att de grå ifrån de motoriserade Model S handtagen nu, orsakar för mkt problem?

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Postat: 06 apr 2016 14:05
av icreate
[edit: Andrahandsinformation] "Officiellt" uttalande från Tesla:
"All Model 3 will have the capability for Supercharging. We haven’t specified (and aren’t right now) whether supercharging will be free. "

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Postat: 06 apr 2016 14:46
av Wayne
icreate skrev:
Officiellt uttalande från Tesla:
"All Model 3 will have the capability for Supercharging. We haven’t specified (and aren’t right now) whether supercharging will be free. "
Länk?

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Postat: 06 apr 2016 15:12
av gellerstam
Wayne skrev:
icreate skrev:
Officiellt uttalande från Tesla:
"All Model 3 will have the capability for Supercharging. We haven’t specified (and aren’t right now) whether supercharging will be free. "
Länk?
Bedöm trovärdigheten själva.

http://www.teslarati.com/tesla-misses-q ... er-status/

->

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Postat: 06 apr 2016 15:44
av Surfaren
Kan ju bara hoppas att Elon får bestämma iaf i slutändan. Verkar som han bestämde på plats på eventet att det skulle vara standard i alla Model ☰.

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Postat: 06 apr 2016 17:09
av PoloPrinsen
hybris skrev:
De flesta som köper Tesla värderar sin egen tid mer än 1.5-2 SEK milen. Åka dit och tanka förutsatt att kan ladda hemma är sjuuuukt snålt. Man kanske tjänar 15-20 spänn på besväret...
Ja förhoppningsvis är de bara de som bor I närheten och som dessutom saknar smidig hemmaladdning som kommer att ladda ofta på sin närmaste SUCharger. De andra är antingen på genomresa eller har smidig hemmaladdning. Många laddplatser ligger ju verkligen lite öde, eller iaf I mindre byar/ på industriområden medans tex den I Karlstad ligger en bra bit in mot själva tätortens centrum.

Jag både hoppas och tror att Tesla har funderat ut hur man skall maximera utnyttjandet av sina laddplatser när det snart (nåja) kommer välla in nya Teslor på vägarna. ;-)
///PP

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Postat: 06 apr 2016 17:11
av bladh
Super Charger är enligt (nuvarande) definition laddstationer där man kan snabbladda utan kostnad när man är på långfärd eftersom dessa laddstationer är strategiskt placerade utmed lämpliga sträckor.
I nuläget står det "Model S" i Teslas egen beskrivning av SuperCharger på hemsidan. Det finns dock inga andra modeller som klarar SuC, än.

En variant skulle kunna vara att billigaste varianten av Model 3 kommer gå att beställa utan SuC-access, om man inte tänker köra långfärder.

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Postat: 22 apr 2016 23:12
av Dannei
En fundering: Har läst i en tråd att bilarna blir "överhettade" om man pressar dom en del. Om man normalt sett alltid ligger i 140 på motorväg, går det bra? Kommer det gå bra med en model 3. Räckvidden som anges, vid vilken typ av körning gäller det (har svårt att ligga i 90-100 på motorväg om jag säger så)

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Postat: 22 apr 2016 23:26
av Petter
Dannei skrev:
En fundering: Har läst i en tråd att bilarna blir "överhettade" om man pressar dom en del. Om man normalt sett alltid ligger i 140 på motorväg, går det bra? Kommer det gå bra med en model 3. Räckvidden som anges, vid vilken typ av körning gäller det (har svårt att ligga i 90-100 på motorväg om jag säger så)
Nej nej, överhettning handlar om när man kör på racingbana med full spetta. Då klarar en Tesla några varv innan den stryper kraften för att kunna kyla ner batteriet.

Inga problem med vanlig körning i typ 140.

Räckvidden brukar på Model S hänvisas till ca 105km/h, men jag skulle gissa ca 100km/h stämmer ganska bra. Kör du istället 120km/h förbrukar den ca 10-15% mer energi.

Men hela frågan är ju bara relevant de gånger du verkligen ligger på avståndsgränsen på långfärd och måste nyttja hela batterikapaciteten. Det är för de flesta undantagsfall, och för oss som kört Tesla nåt år inget man funderar över när man blir van vid att det alltid funkar smidigt med Supercharger-nätverket.

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Postat: 22 apr 2016 23:59
av Dannei
Petter skrev:
Dannei skrev:
En fundering: Har läst i en tråd att bilarna blir "överhettade" om man pressar dom en del. Om man normalt sett alltid ligger i 140 på motorväg, går det bra? Kommer det gå bra med en model 3. Räckvidden som anges, vid vilken typ av körning gäller det (har svårt att ligga i 90-100 på motorväg om jag säger så)
Nej nej, överhettning handlar om när man kör på racingbana med full spetta. Då klarar en Tesla några varv innan den stryper kraften för att kunna kyla ner batteriet.

Inga problem med vanlig körning i typ 140.

Räckvidden brukar på Model S hänvisas till ca 105km/h, men jag skulle gissa ca 100km/h stämmer ganska bra. Kör du istället 120km/h förbrukar den ca 10-15% mer energi.

Men hela frågan är ju bara relevant de gånger du verkligen ligger på avståndsgränsen på långfärd och måste nyttja hela batterikapaciteten. Det är för de flesta undantagsfall, och för oss som kört Tesla nåt år inget man funderar över när man blir van vid att det alltid funkar smidigt med Supercharger-nätverket.
Ok, låter ju lite lugnande tänkte att det inte bör uppstå någon form av överhettning om man håller jämn hastighet oavsett om det är 100, 140km/h eller mer fast jag antar att räckvidden då blir avsevärt kortare. Det är väl egentligen inte optimalt för mig med elbil som ofta kör långa sträckor, för de flesta räcker ju dock denna räckvidden i "grundutförande" mer än väl.

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Postat: 23 apr 2016 00:18
av Nicke Nyfiken
Dannei skrev:
Petter skrev:
Dannei skrev:
En fundering: Har läst i en tråd att bilarna blir "överhettade" om man pressar dom en del. Om man normalt sett alltid ligger i 140 på motorväg, går det bra? Kommer det gå bra med en model 3. Räckvidden som anges, vid vilken typ av körning gäller det (har svårt att ligga i 90-100 på motorväg om jag säger så)
Nej nej, överhettning handlar om när man kör på racingbana med full spetta. Då klarar en Tesla några varv innan den stryper kraften för att kunna kyla ner batteriet.

Inga problem med vanlig körning i typ 140.

Räckvidden brukar på Model S hänvisas till ca 105km/h, men jag skulle gissa ca 100km/h stämmer ganska bra. Kör du istället 120km/h förbrukar den ca 10-15% mer energi.

Men hela frågan är ju bara relevant de gånger du verkligen ligger på avståndsgränsen på långfärd och måste nyttja hela batterikapaciteten. Det är för de flesta undantagsfall, och för oss som kört Tesla nåt år inget man funderar över när man blir van vid att det alltid funkar smidigt med Supercharger-nätverket.
Ok, låter ju lite lugnande tänkte att det inte bör uppstå någon form av överhettning om man håller jämn hastighet oavsett om det är 100, 140km/h eller mer fast jag antar att räckvidden då blir avsevärt kortare. Det är väl egentligen inte optimalt för mig med elbil som ofta kör långa sträckor, för de flesta räcker ju dock denna räckvidden i "grundutförande" mer än väl.
Så länge du håller dig inom Supercharger områden är räckvidden aldrig något problem, oavsett hur långt och fort du kör.

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Postat: 23 apr 2016 06:26
av Svenssons
Dannei skrev:

Ok, låter ju lite lugnande tänkte att det inte bör uppstå någon form av överhettning om man håller jämn hastighet oavsett om det är 100, 140km/h eller mer fast jag antar att räckvidden då blir avsevärt kortare. Det är väl egentligen inte optimalt för mig med elbil som ofta kör långa sträckor, för de flesta räcker ju dock denna räckvidden i "grundutförande" mer än väl.
Det är om du kör mycket som Teslan verkligen kommer till sin rätta. Ju mer du kör, desto större besparingar gör du. Jag misstänker att snittsträckan per år som Teslaägarna på detta forum kör ligger bra mycket över snittsträckan som medelsvenssons kör. Det finns nog de här som i månaden kör lika långt som medelsvenssons kör per år!

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Postat: 23 apr 2016 07:22
av Kalle
De borde vi ha jord en omröstning för. Vore kul att få fram teslaägarens snittsträcka :)

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Postat: 23 apr 2016 07:45
av LarsL
Dannei skrev:
Ok, låter ju lite lugnande tänkte att det inte bör uppstå någon form av överhettning om man håller jämn hastighet oavsett om det är 100, 140km/h eller mer fast jag antar att räckvidden då blir avsevärt kortare. Det är väl egentligen inte optimalt för mig med elbil som ofta kör långa sträckor, för de flesta räcker ju dock denna räckvidden i "grundutförande" mer än väl.
Skulle säga att långa körningar är nödvändigt för att försvara det högre inköpspriset, om man bort ser från utsläppen. Det är ju knappast någon mening om att skaffa en elbil i stan om man kör 1-2 mil per dag. I det läget är det mer ekonomiskt att köpa en fossilbil. Bor du däremot i glesbygden och har 15 mil till jobbet enkel väg eller mer, ja då är det en vettig investering med elbil.

Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?

Postat: 23 apr 2016 08:10
av bylund
Kalle skrev:
De borde vi ha jord en omröstning för. Vore kul att få fram teslaägarens snittsträcka :)
Som denna?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =37&t=2530