Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
Postat: 03 apr 2016 21:46
+1kenhag skrev:Det var sannerligen goda nyheter!hakan_k skrev:Elon twittrade precis och bekräftade att drag kommer att finnas som option.
+1kenhag skrev:Det var sannerligen goda nyheter!hakan_k skrev:Elon twittrade precis och bekräftade att drag kommer att finnas som option.
Väldigt intressantakofoten skrev:En snubbes iakttagelser från uppvisningen:
Tack. Det var några bra småsaker där jag inte hade hört/set tidigare.kofoten skrev:En snubbes iakttagelser från uppvisningen:
hmm, bra video....kofoten skrev:En snubbes iakttagelser från uppvisningen:
Bra. Då är luckans storlek ointressant för mig. Mitt krav är att få med 1-2 cyklar utan att behöva krångla med takräcke. Ställ på dragkroken är då klart smidigare än att lägga dem i bagaget som på S. (Men möjlighet till bådadera hade naturligtvis varit bäst...)hakan_k skrev:Elon twittrade precis och bekräftade att drag kommer att finnas som option.
Spännande,kofoten skrev:En snubbes iakttagelser från uppvisningen:
Jag med. För mycket motorisering kostar pengar och kan strula i långa loppet.Kalle skrev:Spännande,kofoten skrev:En snubbes iakttagelser från uppvisningen:
Jag gillar faktist de icke motoriserade dörhantagen.
Som han öppnar dörren i videon så är det helt galet. Trycker ut handtaget, snirklar in andra handen i dörrspringan för att öppna.Kalle skrev:Spännande,kofoten skrev:En snubbes iakttagelser från uppvisningen:
Jag gillar faktist de icke motoriserade dörhantagen.
Länk?icreate skrev:Officiellt uttalande från Tesla:
"All Model 3 will have the capability for Supercharging. We haven’t specified (and aren’t right now) whether supercharging will be free. "
Bedöm trovärdigheten själva.Wayne skrev:Länk?icreate skrev:Officiellt uttalande från Tesla:
"All Model 3 will have the capability for Supercharging. We haven’t specified (and aren’t right now) whether supercharging will be free. "
Ja förhoppningsvis är de bara de som bor I närheten och som dessutom saknar smidig hemmaladdning som kommer att ladda ofta på sin närmaste SUCharger. De andra är antingen på genomresa eller har smidig hemmaladdning. Många laddplatser ligger ju verkligen lite öde, eller iaf I mindre byar/ på industriområden medans tex den I Karlstad ligger en bra bit in mot själva tätortens centrum.hybris skrev:De flesta som köper Tesla värderar sin egen tid mer än 1.5-2 SEK milen. Åka dit och tanka förutsatt att kan ladda hemma är sjuuuukt snålt. Man kanske tjänar 15-20 spänn på besväret...
Nej nej, överhettning handlar om när man kör på racingbana med full spetta. Då klarar en Tesla några varv innan den stryper kraften för att kunna kyla ner batteriet.Dannei skrev:En fundering: Har läst i en tråd att bilarna blir "överhettade" om man pressar dom en del. Om man normalt sett alltid ligger i 140 på motorväg, går det bra? Kommer det gå bra med en model 3. Räckvidden som anges, vid vilken typ av körning gäller det (har svårt att ligga i 90-100 på motorväg om jag säger så)
Ok, låter ju lite lugnande tänkte att det inte bör uppstå någon form av överhettning om man håller jämn hastighet oavsett om det är 100, 140km/h eller mer fast jag antar att räckvidden då blir avsevärt kortare. Det är väl egentligen inte optimalt för mig med elbil som ofta kör långa sträckor, för de flesta räcker ju dock denna räckvidden i "grundutförande" mer än väl.Petter skrev:Nej nej, överhettning handlar om när man kör på racingbana med full spetta. Då klarar en Tesla några varv innan den stryper kraften för att kunna kyla ner batteriet.Dannei skrev:En fundering: Har läst i en tråd att bilarna blir "överhettade" om man pressar dom en del. Om man normalt sett alltid ligger i 140 på motorväg, går det bra? Kommer det gå bra med en model 3. Räckvidden som anges, vid vilken typ av körning gäller det (har svårt att ligga i 90-100 på motorväg om jag säger så)
Inga problem med vanlig körning i typ 140.
Räckvidden brukar på Model S hänvisas till ca 105km/h, men jag skulle gissa ca 100km/h stämmer ganska bra. Kör du istället 120km/h förbrukar den ca 10-15% mer energi.
Men hela frågan är ju bara relevant de gånger du verkligen ligger på avståndsgränsen på långfärd och måste nyttja hela batterikapaciteten. Det är för de flesta undantagsfall, och för oss som kört Tesla nåt år inget man funderar över när man blir van vid att det alltid funkar smidigt med Supercharger-nätverket.
Så länge du håller dig inom Supercharger områden är räckvidden aldrig något problem, oavsett hur långt och fort du kör.Dannei skrev:Ok, låter ju lite lugnande tänkte att det inte bör uppstå någon form av överhettning om man håller jämn hastighet oavsett om det är 100, 140km/h eller mer fast jag antar att räckvidden då blir avsevärt kortare. Det är väl egentligen inte optimalt för mig med elbil som ofta kör långa sträckor, för de flesta räcker ju dock denna räckvidden i "grundutförande" mer än väl.Petter skrev:Nej nej, överhettning handlar om när man kör på racingbana med full spetta. Då klarar en Tesla några varv innan den stryper kraften för att kunna kyla ner batteriet.Dannei skrev:En fundering: Har läst i en tråd att bilarna blir "överhettade" om man pressar dom en del. Om man normalt sett alltid ligger i 140 på motorväg, går det bra? Kommer det gå bra med en model 3. Räckvidden som anges, vid vilken typ av körning gäller det (har svårt att ligga i 90-100 på motorväg om jag säger så)
Inga problem med vanlig körning i typ 140.
Räckvidden brukar på Model S hänvisas till ca 105km/h, men jag skulle gissa ca 100km/h stämmer ganska bra. Kör du istället 120km/h förbrukar den ca 10-15% mer energi.
Men hela frågan är ju bara relevant de gånger du verkligen ligger på avståndsgränsen på långfärd och måste nyttja hela batterikapaciteten. Det är för de flesta undantagsfall, och för oss som kört Tesla nåt år inget man funderar över när man blir van vid att det alltid funkar smidigt med Supercharger-nätverket.
Det är om du kör mycket som Teslan verkligen kommer till sin rätta. Ju mer du kör, desto större besparingar gör du. Jag misstänker att snittsträckan per år som Teslaägarna på detta forum kör ligger bra mycket över snittsträckan som medelsvenssons kör. Det finns nog de här som i månaden kör lika långt som medelsvenssons kör per år!Dannei skrev:
Ok, låter ju lite lugnande tänkte att det inte bör uppstå någon form av överhettning om man håller jämn hastighet oavsett om det är 100, 140km/h eller mer fast jag antar att räckvidden då blir avsevärt kortare. Det är väl egentligen inte optimalt för mig med elbil som ofta kör långa sträckor, för de flesta räcker ju dock denna räckvidden i "grundutförande" mer än väl.
Skulle säga att långa körningar är nödvändigt för att försvara det högre inköpspriset, om man bort ser från utsläppen. Det är ju knappast någon mening om att skaffa en elbil i stan om man kör 1-2 mil per dag. I det läget är det mer ekonomiskt att köpa en fossilbil. Bor du däremot i glesbygden och har 15 mil till jobbet enkel väg eller mer, ja då är det en vettig investering med elbil.Dannei skrev:Ok, låter ju lite lugnande tänkte att det inte bör uppstå någon form av överhettning om man håller jämn hastighet oavsett om det är 100, 140km/h eller mer fast jag antar att räckvidden då blir avsevärt kortare. Det är väl egentligen inte optimalt för mig med elbil som ofta kör långa sträckor, för de flesta räcker ju dock denna räckvidden i "grundutförande" mer än väl.
Som denna?Kalle skrev:De borde vi ha jord en omröstning för. Vore kul att få fram teslaägarens snittsträcka